hypotheek vraag

Discussie in 'De lounge' gestart door muisje14, 10 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. muisje14

muisje14 Niet meer actief

Kunnen jullie mij vertellen hoe dt het zit met je hypotheek?

Wij hebben een ander huis gezien, maar hebben geen idee hoe het allemaal werkt. Wij hebben nu een aflossingsvrije hypotheek. Hebben we dan ook overwaarde? We hebben tot nu toe alleen maar rente afgelost.

Donderdag komt de adviseur pas, maar ik wil graag alvast het e.e.a. weten.

2. wondertje1985

wondertje1985 Fanatiek lid

28 jan 2011
    1.123
    0
    0
    Noord-Brabant
    Overwaarde ontstaat als je huis voor meer geld wordt verkocht dan dat je hypotheek is. Dus stel je hebt een hypotheek van 200.000 en je huis wordt verkocht voor 250.000 dan heb je 50.000 aan overwaarde. Overigens gaat de aflossingsvrijehypotheek er geloof ik helemaal uit als dat al niet het geval is nu. Succes donderdag met de adviseur

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Of je overwaarde hebt, hangt af van de hoogte van je hypotheek en de huidige waarde van je huis.
    Je hebt verder niks ingelegd aan spaargelden, dus dan is het een kwestie van de bovenstaande tegen elkaar weg te rekenen.

Als je een hypotheek had voor het volle koopbedrag, heb je waarschijnlijk weinig overwaarde in deze tijd, of zelfs een tekort. Of je moet het huis echt 10+jaar geleden gekocht hebben, dan is er iets meer hoop ;)

4. muisje14

muisje14 Niet meer actief

Nee, het is nu 6 jaar geleden. De rente loopt bijna af. We hadden toen een actie 5=6 jaar.

Nu hadden we een erg leuk huis gezien, maar ik denk zelf niet dat het gaat lukken. Ons huis is nu met geluk 235.000 waard en dat huis is 247.000 k.k. 6 jaar geleden werkten we beiden fulltime en nu werk ik 24 uur. Wel per uur wat meer gaan verdienen natuurlijk, maar dat weegt niet op tegen 38 uur werken.

Als ik online wat berekeningen doe lijkt het er zelfs op dat we dit huis niet eens kunnen betalen terwijl dat wel gewoon kan.

Ik vind het zo belachelijk dat mensen zo weinig kunnen lenen en aan de andere kant iedereen zeurt dat de huizenmarkt niet goed loopt. Vind je het gek denk ik dan, niemand kán ook wat kopen omdat je bijna geen hypotheek kunt krijgen.

5. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Ze zijn nu idd een stuk strenger geworden.
    Ene kant goed dat ze niet zomaar alles lenen aan iedereen, maar nu lijkt het meer op het bemoeizuchtige wat de overheid zo goed kan. Idd niet zo gek dat alles op zijn gat zit nu. We hebben ook een huis en hoop echt dat de huizenmarkt over een paar jaar is aangetrokken. Als je nu ziet dat een huis wel langer als een jaar te koop kan staan. Hebben jullie jullie eigen huis als te koop staan?
    Als je zegt dat jullie het ws niet kunnen betalen ivm minder werken en dus minder loon redden jullie het dan wel om een tweede hypotheek erbij te hebben?
    We hadden een tijd geleden ook een mooi huis gezien. Hadden we ws wel kunnen betalen alleen moest ons oude huis eeerst wel verkocht worden anders zaten we met 2 hypotheken en dat ging niet werken helaas. Je kan sowieso een keer je huis laten taxeren, weet je een beetje of er en hoevel overwaarde erop zit.

Deel Deze Pagina