Het potje

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door tinkerbel, 3 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tinkerbel

tinkerbel Fanatiek lid

20 okt 2006
    1.932
    0
    0
    Almere
    Wanneer is nou een goeie leeftijd om te gaan beginnen met het potje? En nog belangrijker, hoe?
    Er zijn namelijk mensen in mijn omgeving die vinden dat het nu al kan. Hij is nu 15 maanden (leek mij beetje vroeg) maar goed is voor mij ook eerste kindje dus heb geen idee.

Iemand tips?

2. stampertje

stampertje Fanatiek lid

24 okt 2007
    3.086
    19
    38
    Mama
    Een dorpie
    Ik was begonnen met 11 maanden na 1½ maand gestopt omdat onze 2de kwam en na 3 maanden weer opnieuw begonnen.

3. Sann

Sann VIP lid

27 jan 2007
    16.307
    2
    38
    Brabant
    oow zeg, wist niet eens dat dat zo vroeg kon. en hoe maak je ze dan duidelijk wat de bedoeling is?

4. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Ik ben een maand of twee geleden begonnen en binnen een paar weken was hij zindelijk.
    Denk dat je naar je kindje moet kijken.
    Persoonlijk vind ik onder de 2 jaar echt te vroeg. Vraag me af of het kindje er dan wel echt aan toe is.

5. stampertje

stampertje Fanatiek lid

24 okt 2007
    3.086
    19
    38
    Mama
    Een dorpie
    Ik heb haar zonder luier laten lopen als ze plaste zei ze vies toen zei ik dat ze op het potje moet zitten en dat gaat best wel goed (gaat ook heel erg vaak mis hoor)

Maar ze zeggen dat je er pas mee kan beginnen als ze het vies vinden en ze het leuk vinden om op het potje te zitten. Maar het kost heel erg veel tijd hoor.

6. Sweetvienna

Sweetvienna Fanatiek lid

10 jul 2007
    2.092
    0
    0
    Ik dacht een maandje geleden: ik koop een potje en laat hem er eerst lekker mee spelen en dan zet ik hem er gewoon eens op, zodat hij went aan het erop zitten. Maar zodra hij zat, was het brullen...dus toen ben ik er maar mee gestopt. Ik dacht we doen het gewoon spelenderwijs maar hij is er duidelijk nog niet aan toe. Dus ik probeer het over een paar maanden nog maar eens.

7. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.030
    1.852
    113
    Provincie Groningen
    #7 consider, 3 aug 2009
    Laatst bewerkt: 3 aug 2009
    Tegenwoordig worden kinderen later zindelijk dan vroeger. Kom omdat we nu goede luiers hebben en daardoor voelen ze niet dat ze hebben geplast.
    Tja of een kind er aan toe is...moet je dan zeggen dat kinderen er vroeger eerder aan toe zijn?
    Ik denk gewoon dat je moet beginnen wanneer je wilt gaan beginnen.
    Ik wil volgend jaar in de zomer beginnen als mijn dochter anderhalf is.
    Hoe eerder uit de luiers, hoe beter...vroeger kon het ook,waarom zou het nu dan pas vanaf 2 jaar kunnen?

8. marline1983

marline1983 VIP lid

11 jun 2006
    9.402
    1
    0
    hengelo
    youame is bijna 3 en heeft 11 keer op het potje geplast maar heeft liever nog een luier aan:( ze is er gewoon nog niet aan toe
    ik vind persoonlijk onder de 2jaar vind ik ze nog te jong het lijkt wel of ze zo snel mogelijk groot moeten zijn

9. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.814
    3.340
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik had een zelfde topic willen openen... Ik weet dat er een boek is (titel?) die je helpt je kindje zindelijk te maken voor of rond het jaar. Ook door je kindje regelmatig op het potje te zetten.
    Maar ik weet ook niet meer wat het beste is, voor het slaapje, na het slapen? Voor het eten of na het eten? of een uur ertussen ofzo?
    Ik geloof dat kinderen rond de 1,5 best zindelijk kunnen worden, vroeger was dat normaal tenslotte. Maarja, de luiers zijn tegenwoordig wel heel goed!
    Ik denk dat we echt rond haar 2e verjaardag verjaardag actief er mee aan de gang gaan, rond de zomer, net wat gemakkelijker.
    En als ze eenmaal kan lopen dadelijk, wil ik haar ook al kennis laten maken zeg maar, met het potje.

10. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    met 10 maanden hier begonnen met het potje.
    we zette haar er om de paar uur er even op (10 min) ,als ze niet wou dan haalde we haar er weer van af.
    en nu komt ze al geregeld aan van mama passen (plassen) of ze staat met dr handen in dr kruis en als ik dan vraag moet je plassen dan zegt ze vaak ja en dan rent ze naar de wc om dr potje te pakken.

en niet elk kind wil het , ken ook kinderen die het weigeren en totaal (nog) niet willen.

11. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    We hadden het plan om deze zomer ermee aan de slag te gaan. Maar mijn zoontje voelt het toch echt niet aankomen. Verder geeft hij het ook niet aan. Dus waarschijnlijk toch nog te vroeg.
    Ook nog even op het CB overlegd, maar ze moeten eigenlijk toch wel "iets" aangeven wil je ze zindelijk kunnen maken. Dus we wachten nog even rustig af..

12. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.816
    4.057
    113
    Demi zet ik er soms op om aan het idee en het potje te laten wennen. Ik verwacht uiteraar niet dat ze er op plast, maar gewoon om te wennen.

13. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Ik vind d'r nu nog zo jong; heb t idee dat kindjes zoveel moeten leren en kunnen al. Wij gaan denk ik beginnen als ze 2 is; vind ik eigenlijk wel vroeg zat.

14. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Denk dat we volgende lente/zomer beginnen, dan is ze net 2,5. Vroeger werden ze idd sneller zindelijk maar de manier waarop kinderen meestal zindelijke werden gemaakt is ook niet meer echt van deze tijd (gelukkig).
    Ik weet nog niet of ik met een potje ga beginnen of gewoon direct de wc (met verkleiner uiteraard).

15. Laika

Laika Fanatiek lid

23 jul 2006
    2.334
    3
    38
    Ik ben nu pas begonnen met Sem. Voor 2 jaar heeft hij nooit aangegeven dat hij er behoefte aanhad en dat hij het snapte. Tegenwoordig zijn de luiers idd veels te goed en dan voelen ze het niet eens meer als ze geplast hebben. Een tip wat ik hier heb gelezen is om de onderbroek ónder de luier te doen, dan voelen ze wel wanneer ze geplast hebben.
    En vroeger waren de kinderen idd vlugger, maar sommige kinderen kregen daar ook bijna een trauma van en dat wil ik niet voor mijn kind. Hij moet het zelf willen en kunnen. Vroeger waren ze overdag sneller zindelijk terwijl ze 's avonds pas veel later zindelijk waren.

16. Laika

Laika Fanatiek lid

23 jul 2006
    2.334
    3
    38
    En hier gebruik ik een toiletverkleiner, als hij wat gedaan heeft mag hij zelf doortrekken. Altijd leuk[​IMG].

17. debora21

debora21 VIP lid

4 jul 2007
    12.280
    0
    36
    Noord Brabant
    ik ga net a;s maja volgend jaar zomer beginnen. Niet omdat ik vind dat dat pas kan na de 2de verjaardag, maar omdat hij het nu nog niet vies vind, en het in de zomer toch wel makkelijker is om ze zonder broek te laten lopen.

18. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik heb voor Jelle een week of 4 geleden een potje gekocht. Hij gaat erop zitten, roept "pssst, pssst, klaar!" en staat op. Hij weet heel goed wat hij moet doen, alleen heeft hij het geduld nog niet om te blijven zitten tot er echt iets komt. Geeft niks, hij heeft nog even... :D

Ik heb het potje gekocht omdat hij steeds vaker komt vertellen dat hij gepoept had. En een plasje onder de douche was ook reuze interessant. Zo kan hij spelenderwijs leren wat hij op het potje moet doen. Ik zet hem altijd voordat hij onder de douche gaat even op het potje, tot nu toe zonder resultaat, maar hij voelt zich reuzegroot als hij op het potje zit... :D

@marline1983: Ik denk dat je banner niet meer klopt? Volgens je banner duurt het nog 11 maanden en 4weken tot zijn eerste verjaardag... (Ik dacht nl dat hij nu net 1 is... Gefeliciteerd nog!)

19. tinkerbel

tinkerbel Fanatiek lid

20 okt 2006
    1.932
    0
    0
    Almere
    Bedankt voor de vele reactie's!
    Als jullie bedoelen dat je je kindje eraan laat wennen dan neem ik aan dat je hem met zijn blote kond op het potje laat zitten toch?

En misschien rare vraag....maar waar staat bij jullie het potje?
    Badkamer of Toilet?

20. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
    dat wilde ik ook zeggen.. mijn schoonmoeder is nog van de oude generatie en roept ook al vanaf dat Rick ruim een jaar was dat hij maar zindelijk moest worden, ik zei meteen al dat ik dat veel te vroeg vind.
    Ik heb van haar een 'troon' gekregen, zo'n po op een plankje met een rugsteuntje en een riempje. Daar gingen wij vroeger ook op. Maar Rick vond dat ding meteen eng en wilde er niet op, ging zelfs huilen. Dat vertelde ik aan mn schoonmoeder, zei ze: nou dan loop je toch gewoon even weg als hij gaat huilen :$

Nee zo bezorg je een kind geen trauma?!

Wij zijn met Rick begonnen met hem eerst met broek aan te laten zitten op de po als een van ons op de wc zat. Rond z'n 2e verjaardag zijn we hem met blote kont op de po gaan zetten. Maar we zijn nu toch op de wc overgestapt, hij heeft te dikke billen voor de po :D. We hebben nu boven en beneden een wc-brilverkleiner. Het is ook makkelijk met opruimen, en anders moet je ze alsnog na de po weer leren om naar de wc te gaan. En na hun 2e jaar zijn ze ook wel groot genoeg om op de wc te kunnen zitten. (voordeel is dat Rick niet meteen op kan staan van de wc).

We proberen hem nu 's ochtends en 's avonds op de wc te zetten en tot nu toe heeft hij regelmatig een plasje gedaan en 2x een minipoepje (waarna hij verder ging in zn luier ;))

Mn zus is een maand of 2 geleden begonnen met haar dochtertje zindelijk maken en die is nu al zindelijk! (is een half jaar ouder, dus nu ruim 2,5 jaar)

Deel Deze Pagina