We hebben hier discussie met mijn man over want is al dag na dag dat ze zo zich gedragt. Zoals velen weten ze slaapt zoiezo slechts snachts mede door jeuk ook. Nu lijkt jeuk zoiezo minder en ze is niet meer verkouden. 8.30 wakker. Dan gaan we eten, wat spelen, tekenen, baby tv even kijken. Rond 11.0 gaan we naar buiten speeltuin in. Bakker etc. 12.00 lunch. En om 13.00 gaat ze slapen (niet dat ze erg moe is want ze stribbelt niet tegen maar ligt ook even in bed praten etc) uiteindelijk slaapt ze max 1 uur. In de middag gaan eerst eten spelen etc en weer naar buiten. 18.00 eten en om de dag erna in bad. 19.30 beginnen we rustig afbouwen de avond. Om 20.00-20.30 ligt ze in bed. Ik blijf nog even bij haar zitten omdat ze dan nog echt aan het praten is tegen diertjes of gaat knuffel instoppen en muziek steeds draaien voor knuffel etc. Tegen 21.00 slaap ze meestaal of iets eerder. Maar al 4 dagen na elkaar ze is om 22.30 klaar wakker. Gewoon niet moe ze gaapt niet, wrijft niet in ogen, gewoon klaar voor de dag zeg maar. We hebben geprobeerd terugbrengen en/of blijven. Niets zeggen, boos worden resultaat een: ze ligt dat rustig in bed maar met open ogen gewoin liggen niets doen soms draait ze of pakt knuffel maar ook al zit ik uur naast (ze ziet mij niet maar weet dat ik er ben), ze is gewoon wakker. Zodra ik deur uit ga komt ze lachend aanrennen achter mij. Zo zijn we dus 22.00-00.00 dikke twee uur bezig haar in bed brengen op een of andere manier maar ene wat hielp is met haar op bank zitten en dan twee uur later nogmaals proberen dan gaat ze slapen en slaapt eigenlijk best wel goed in eigen bed tot uur of 5 dan komt ze naar ons. We denken dus beide dat ze overdag geen slaap nodig heeft waardoor ze dus beter zal nacht doen want ze lijkt gewoon vol energy zijn. Alleen wat ik zelf tegen aanloop is dat ik 4x per week met haar ben thuis en uurtje wat ze slaapt vind ik fijn want is enige moment om iets te doen want ze vraagt veel aandacht, aanwezigheid en dingen. Het lijkt net twelling je blijft maar bezig en ze wordt boos als je 100% niet bij bent. Steeds tv aan wil ik niet. Maar dus vraag waneer en hoe merkte je dat kind niet meer hoefde overdag te slapen? Cb, ha, ka en slaappoli zeggen dus dat ze niet moet overdag slapen omdat ze gewoon zulke kind is en zoals ze haar zien heeft ze dus blijkbaar wienig slaap nodig. Dus gewoon 20.00-08.00 nacht doen zal ze misschien dan doorslapen gokken ze. Maar ik ben zo gehecht aan dat uurtje rust overdag dat ik het zelf eng vind om niet te doen want ik ben echt inspiratieloos op dit moment hoe ik haar kan vermaken. Het weer wordt ook nu minder voor buiten vaak.. Dingen thuis doen we maar in kan daarmee niet dag vullen zeg maar. Ballorig etc moet met auto in auto laatste 10 min valt ze in slaap dan want erg niet handig is. Winkels lukt met haar niet ze wil hele winkel kopen dan met regen is dan dus erg saai thuis zeg maar
Het laat gaan slapen 's avonds kan een teken zijn natuurlijk maar er is op zich niet echt een regel voor, hierin moet je echt naar je kind kijken. Zoontje slaapt de ene middag 2 uur, een andere middag helemaal niet, gaat soms naar bed en rust een uurtje, gebeurt ook dat ie aan het eind van de middag op de bank in slaap valt en er zijn dagen dat ie het zonder problemen zonder slaapje vol houdt...of ie naar bed gaat bekijk ik per dag. Slaapt ie 's middags wel dan gaat ie 's avonds rond 20 uur naar bed, slaapt ie niet dan is het om 19 uur klaar. Ik heb zelf m'n rustmomentje nodig, lichamelijke mankementen, en zoontje weet dat...ik kan dus gewoon even op de bank gaan liggen en hij speelt dan bij me of komt bij me liggen. Ik weet dat jij je dochter ook die aandacht geeft die ze eist maar ik ben geen animatieteam zeg ik altijd en zoontje kan dus ook prima even zelf spelen. Het overslaan van het middagslaapje is dus eigenlijk gewoon een kwestie van proberen...
Dat kwam ook weelens voor dat ze overdag niet niet sliep maar ik heb niet gezien dat ze extra moe was ze ging net als ervoor om 8 uur naar bed pas. Ik denk om echt verandering zien om dat dagen achter elkaar. Helaas hier ligt ze niet op mij of bij mij of op bank ze is geen enige keer in slaap gevallen of zo iets... Ik ben ook geen animatieteam ze doet vrijwel zelf alles alleen ze wil dat ik naast zit dus met tekenen wil ze dat ze aanwijst kleur en ik raad steeds welk ze wil, soort spel. Met zand wil ze dat ik die taarten opeet en met boek komt ze wil ze dat ik die lees etc. Zeg maar ik kan niet rustig zitten of liggen ik moet op haar hoogte meedoen zeg maar ook stelt dat niets voor. Buiten enige moment waneer ik kan zitten en ze zef gaat klimmen, zand etc. Ook met leeftijd heeft te maken denk ik maar ik twijfel dus of ik dan slaap overdag echt elke dag ga overslaan of is te vroeg voor Ik ken wat kinderen haar leeftijd maar tis ja ze zijn al tegen 12.00 eg moe je ziet dat gewoon aan gedrag en uiterlijk. Ze slapen dan echt 2-3 uur erna! Laatst in ballorig met 3 kids geweest die 1.7-1.8 zijn nou mijne wilde niet weg, was niet moe en ik zag haar amper daar zat lekker koffie drinken. Ik kon daar hele dag blijven zeg maar... Andere kinderen ging steeds meer hangen, huilen en in ogen wrijven. Hier heeft ze dat alleen als ze ziek is. Anders hangt ze nooit bij mij zeg maar wel haalt ze mij regelmatig op om ergens naar toe te nemem om te kijken hoe ze kan trampoline springen of anders.
Dat doet/wil zoontje op zich ook allemaal maar het is verschil is dat ik er niet altijd aan toegeef en jij wel Zoontje heeft sinds dat ie 1.5 jaar is fases van wel of niet slapen 's middags en wanneer een kind helemaal klaar is met het middagslaapje is verschillend...staat niet echt een leeftijd voor maar ik zou er nu niet meteen van uitgaan dat ze er gelijk helemaal klaar mee is.
Wij hebben hier altijd de regel gehanteerd... slapen hoeft niet, rusten wel. En dat werkte uitstekend. Dan bepalen ze namelijk zelf of ze gaan slapen. Maar wel naar boven, wel de gordijnen dicht, klein lampje aan en rustig zijn. Heeeeeel vaak gingen mijn kinderen dan tussen 1,5 en 2,5 jaar nog gewoon slapen. Daarna werd het snel minder. Ook fijn.. mama ook even 1-2 uur rust De meeste kinderen hebben op deze leeftijd slaap nodig voor een goede (hersen)ontwikkeling maar kinderen zijn net mensen.. iedereen is anders. Toch zou ik bij jouw kind niet gelijk concluderen dat ze geen slaap nodig heeft.. daarvoor slaapt ze over het algemeen te slecht. Ik zou zeker aandringen op rust.
Waar ik dus ook meezit in slaapje overdag is dat het enige moment is waneer ik hondje fatsoenlijk kan uitlaten. Andere keren wil ik hond niet meenemen vaak omdat dochter wil per se riem hebben en haar zelf uitlaten en hond is erg traag, dochter is erg uit haar hum als ze niet mag uitlaten. Dan loop ik 10 meter 10 min lang zeg maar. Ik weet ook niet zo goed hoe ik dan hond kan uitlaten als dochter niet meer slaapt overdag. Tips? Samen even toch kan maar twee trappen hier waardoor ik echt hekel heb aan vaak buiten te gaan met hun
Sorry maar je kind is nog geen 2... zij wil per se? Jij bent de ouder, JIJ bepaalt. Misschien toch iets meer autoriteit ontwikkelen. Vinden kinderen over het algemeen ook heel fijn: dan weten ze waar ze aan toe zijn. En je kind alleen laten terwijl jij de hond uit laat, is geen goed idee.. zeker een kind wat zo ondernemend is als die van jou.
Maar dus je bedoelt dat ik toch overdag haar in bed legt? Maar ze is dan 22.00-00.00 wakker? Ik bedoel ze kan wel in bed liggen even maar valt toch in slaap voor 45-60 min. Het is niet zo dat ze uur dan in bed blijft liggen met open ogen overdag. Ik heb ook gewoon apartament dus een verdieping. Wat ik twijfel is of dat wakker zijn avond niet iets leeftijd gebonden is of fase of laat ze zo zien dat ze niet moe is. Als dat eerste dan kan ik gewoon doen zoals altijd-het gaat over dan. Als tweede dan lost dat niet zo op lijkt mij?
Van mij hoefden de kinderen niet in bed te liggen. Ze mogen ook rustig spelen, een boekje kijken etc.. als het maar stil is. Als ze overdag in slaap valt dan maak je haar wakker na 45 minuten en 's avonds weer hetzelfde: naar bed maar je bepaalt zelf hoe laat je gaat slapen. En als dat 22;00 is dan is dat voorlopig 22:00.. En naar boven is voor de meeste mensen het geval.. jij woont in een appartement... maakt voor het verhaal niets uit. Persoonlijk denk ik dat je er een heel eind mee komt wanneer je wat meer gaat eisen van je kind en wat minder mee beweegt. Dan zal het slapen waarschijnlijk beter gaan, het gedrag etc etc.
Ze slaapt als ik hond uitlaat. Het gaat altijd goed is maar 5 min En ik weet namelijk wat hier werkt. Jij ben niet eerste en niet laatste die dat zegt alleen wat grappig is mensen die dat zeggen zeg ik: ha, van mij mag je dat proberen nou elk persoon geeft het gelijk op waroom? Omdat lopen met riep- blije lachende kind. Riem weg of je zegt dat jij dat bepaald: ze gaat krijsen en huilen en hele dag is naar de rot. Op kinderdagverblijf onafhankelijk van hoe ik doe hanteren ze hetzelfde: ze mag doen wat ze wil, wat niet gevaarlijk is en geen schade voor andere en haar. Dus ja riem mag ze vasthouden als ze wil, wil ze op hoge glijbaan mag dat ook want ze kan dat etc. Ze wil geen gekke dingen en om iets te verbieden omdat ik dat niet handig vind waar tegenovergestelde staan dag naar de rot en ongelukkige kind, nee ik loop liever 10 mtr 10 min en pas in dit gevaal mijzelf aan haar dan anders. Ik sta altijd met glimlach luisteren dat sommige moeders zeggen nee hoor ik zal gewoon streng optreden en gewoon steeds terugbrengen. Achteraf dag of avond met mijn kind zeggen ze nee dat werkt indd niet en wat jij dpet kost veel tijd energy en aanpassingen voorjezelf maar dan heb je gelukkige kind indd. Ik ben zeker streng met bepaalde dingen, ze kan veel niet, ze mag zeker veel niet maat wat ze niet mag snapt ze ook foutloos. En ze slaat niet bijt niet rent niet weg, ze vraagt of ze mag meespelen, ze pakt handje zelf als ze overstekt etc. Een kind andere niet en uiteraad wat bij jou kind werkt hoeft hier niet te werken. CB opvoedcoach hier geweest (hebben we zelf omgevraagt) en zei dat we volkomen goed handen dat ze dat nooiy zal aanbevelen bij andere kind maar hier dus juist wel. We opvoeden haar zo zodat het blije en gelukkige kind is. Daar staan we duidelijk wat voor ons minder rust en meer aanpassingen zijn maar voor haar doen we dat graag. Echter ga ik haar niet zin geven in wat ik echt niet wil of waar bij mij of iemand anders persoonlijke gevoel of dingen het gaat. Ze hangt hier regelmatig aan kast eten bedelen maar nee dat mag ze ook niet ze mag dan krijsen en boos worden etc. Er zijn zeker grenzen hier alleen hier op zijn montessoriaans respecteer ik ook haar wensen en ruimte. Als het regent en komt bij mij met helemaal zelf aangekleed en dringt met mijn kleding mij aankleden. Krijst huilt ga ik niet wandelen. Maat als niet en ze komt al om 9 uur met kleding en jas op pyjama etc dan ga ik wel ook al heb ik niet zo veel zin. Wil ze geen jas ook al is het koud dan niet ik ga niet 1 uur proberen jas op krijsende kind aAndoen. Ze heeft sterke wil zo is ze. Zo ben ik en ik ben opgevoed ook vrij met grenzen, en ben gelukkig mens die veel bereik heeft. Mijn man juist streng opgevoed met wat mag en niet toen hij klein was en achteraf zou hij dat nooit willen zelf want bij puberteit heeft hij allees willen en ik juist niet. En wat hij zegt hoe hij nu is als hij anders zou opgevoed worden zou het veel beter zijn.
Dan moet je je ook niet afvragen of je kind meer of minder slaap nodig heft.. dan laat je haar dat ook fijn bepalen. Haar wens is duidelijk om niet te slapen of bij jou in bed te slapen, of te gillen als ze iets niet mag omdat het mama niet zo goed uitkomt dus laat haar dan. Misschien moet je dan gewoon wat minder vragen stellen hier op het forum.. je weet het toch allemaal prima.
Ik vraag geen opvoedcursus hier ik vraag hoe ik merk dat ze slaap nodig heeft of niet. Jij zegt dat jij dus bepaald dat kind moet liggen of ztten rustig. Dat kan ik ook bepalen hoor alleen ik heb het over slaap want als ze ligt dat slaapt ze wel uurtje maar ik vraag mij af of ze dat nodig heeft. Als ze dat mij laat zien dat ze niet nodig heeft dan hoeft ze niet te slapen maar uiteraad wil ik dat het doen als ik dat zeker weet. Dat in bed uur zitten lezen vind ik beetje onzin eigenlijk. Ze heeft hier drukke momenten maar o zeker ook rustmomenten ze kan ook 30 min zitten op bank boek lezen of puzzel doen lang. Of dar in slaapkamer op bed is op op tapijt zie ik verschil niet. Ze wil mij wel bij hebben dat ik bij zit dat wel. Maar wat ik wil zeggen is dat als jij denk zo dat jij moet alles bepalen en bevelen hoeft ik daar niet meeeens zijn en jij zegt het op manier dat nee als jij niet doet zoals ik zeg dan moet je niet zeuren. Er zijn ook andere opvoed methoden en andere kinderen dan jij denkt of hebt dus anders is zeker mogelijk en ik wil best wel consequenties zien en trekken als het haar gelukkig en volkomen mens maakt. Ik heb hier nooit vraag gesteld over opvoeden of spelen etc laat het aan mij over. Natuurlijk zit ik soms met vraag zoals nu: laat ze zo zien dat ze overdag niet wil, of is het een fase? Heeft ze voldoende eten of juist te veel/wienig. Ik stel soms ook vragen ook andere ervaringen en aanpakken zien om te zien zelf dat ik juist doe of niet. Van elk advies kijk ik wat ik kan gebruiken ofjuist niet
Dan blijf je erbij meis, dan laat je haar niet of wel slapen. Dan neem je haar wel of niet mee met de hond uit laten. Mij maakt het echt niet uit. Maar zoek een hobby... doe iets zodat je minder op dit forum vragen hoeft te formuleren waarop je toch geen reactie wilt krijgen. Als je aandacht nodig hebt zoek dan vriendinnen ofzo Jij kent je kind.. handel er dan ook naar.
Nee indd misschien ook jij want op elk topic van mij gelijk 10 reacties alsof je vastgeplakt ziet aan scherm. Ik kijk soms weken forum niet want heb simpel weg geen tijd voor. Ik heb geboeg hobbys en werk ook nog, aan vrindiennen hoef je niet te twijfelen. Laten we persoonlijke kant hier buiten houden want je weet verder niets alleen het manier van opvoeden valt niet in je straatje. Ik zie vaak moeders buiten kind iets niet mag of negeren dat kan. Ik oordeel je niet zoals jij mij
Ik heb een vrije dag.. heerlijk. En ik oordeel over de grote hoeveelheid vragen die je stelt op dit forum en de (zeer beperkte) mate waarin je bereid bent te luisteren naar hetgeen je aangeraden wordt. Hoe jij je kind wel of niet opvoedt moet je echt zelf weten, daar oordeel ik zeker niet over. Maar als je eigenlijk alleen je eigen straatje wilt horen dan haken mensen op een gegeven moment af.. en mijn vermoeden is dat het kinderdag verblijf en de hulpverleners die ook gedaan hebben. Mevrouw u weet het allemaal zo goed.. dan moet u het ook gewoon zo doen. En DOE dat dan ook, Stel niet zoveel vragen.. DOE het gewoon. Je hoeft je niets aan te trekken wat anderen daar van vinden... maar vraag dan ook niets. Het is vrij simpel. En antwoord op je vraag: een kind van 1,5 heeft tussen de 10 en 14 uur slaap nodig op een dag. Hoe jij haar dat laat invullen, is aan helemaal aan jou. Succes ermee
Zet haar in de buggy en neem de hond mee. Ik gok dat ze dat niet wil, dat ze dan krijst, maar ja welk kind van 1,5 doet dat niet. iets wat gebeuren moet, dat moet. Kan ze daar vast aan wennen. Ze zal toch niet haar hele leven kunnen bepalen wat ze wil, dusse.. Nu kun jij haar karakter nog vormen.
En dat andere mensen er ook achter komen dat ze jouw methode beter kunnen doen (bij jouw dochter) ligt gewoon aan hoe jij opvoed. Mijn jongste heeft ook een sterke wil, als ik die alles zelf had laten doen vanaf een jaar had ze ook niet naar andere mensen geluisterd, omdat ze dan niet beter wist. Maar dat lijkt me wél belangrijk. Jouw niet?