S'nachts zonder luier slapen en plasservraagje

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door MamavanJordy, 23 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamavanJordy

MamavanJordy Fanatiek lid

14 aug 2006
    4.408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Hoi hoi,

Ik heb 2 vraagjes over mijn peuterzoontje van bijna 4 1/2 jaar.

1ste vraag: wij zijn hem aan het leren om straks ook zonder luier te gaan slapen. Ik weet dat dit eigenlijk pas met 5 a 6 jaar hoeft, maar eerder is ook gemakkelijk als hij eraan toe is. De wil is er wel bij hem. Hij vind zichzelf ook te groot voor een luier.
    Wat we nu doen is hem voor dat hij gaat slapen laten plassen en als wij naar bed gaan (is rond 22.30 uur meestal) nog een keer. Bij de laatste keer is hij dan half wakker en soms komt er wel een plas en soms ook niet. S'morgens zit er meestal nog wel een plas in zijn luier. Ze zijn niet top zwaar, maar je voelt wel dat er iets in zit. Soms zit er ook helemaal niks in, maar dat komt nog niet heel veel voor. Ligt er dan ook aan of hij s'avonds laat nog geplast heeft.
    Mijn moeder zei dat we hem pas s'nachts droog krijgen als we hem echt zonder luier in zijn bed leggen (hij heeft overigens zo'n broekje aan die hij zelf aan en uit kan trekken dan). Dan zal hij wel een paar keer nog wel in zijn bed plassen, maar volgens mijn moeder leert hij dit nu niet omdat die luiers veel te goed absorberen.
    Nu ben ik het met dit laatste wel eens want merkte dit ook toen we hem overdag zindelijk gingen maken zeg maar. Zonder luier werkte toen beter dan met.
    Hoe denken jullie hierover en hoe pak ik dit dan aan? We zijn nu zo'n maand bezig denk ik met hem s'avonds laat nog een keer wakker te maken.

2de vraag: mijn peuterzoontje word ook bijna hysterisch als we zijn plasser aanraken om hem bijv. te wassen of zijn voorhuidje terug te trekken om het daaronder schoon te maken (volgens de verpleegkundige van het ziekenhuis moeten we dit nu al doen, ik dacht zelf altijd pas bij een jaar of 5, weet niet waarom). Zelf laten wassen hebben we al geprobeerd maar dan wast hij dus niet goed. Gaat er een keer vluchtig overheen. Heb hem ook al gevraagd waarom we dit niet mogen maar daar geeft hij geen antwoord op. Hoort dit bij zijn leeftijd of waar kan dit aan liggen. Dit is al sinds hij 2 a 3 jaar is of zo.

Groetjes Bianca

2. melle

melle Bekend lid

31 mei 2006
    921
    1
    0
    Ilya (3 jaar en 3 maanden) is s'nachts al een tijd zindelijk en ik denk dat het heeft geholpen om gewoon geen luier meer aan te doen (hij wilde het ook niet meer, dus we moesten wel). In het begin wel wat ongelukjes gehad, maar na een paar weken eigenlijk helemaal niet meer. Je hebt van die speciale lakens met zeil erin verwerkt zodat hij niet het matrasje verziekt.
    Als hij na het eten niet meer heeft gedronken dan hoeven we hem s'avonds om 23.00 uur niet meer te laten plassen. Maar als hij nog wel heeft gedronken doen we het voor de zekerheid wel.
    Dus ik denk gewoon een kwestie van proberen!

3. melle

melle Bekend lid

31 mei 2006
    921
    1
    0
    Oh en over het plasservraagje...
    Ilya heeft het ook een tijd gehad, dat hij hysterisch werd wanneer we aan zijn piemeltje kwamen om het schoon te maken. Maar ja het moet toch schoon he... Wij gaven hem altijd de keuze, zelf voorhuidje naar achter schuiven of wij doen het. Een hele tijd moesten wij het doen, maar onder luid protest. Gelukkig doet hij sinds een paar weken zelf zijn voorhuidje naar achter zodat we het schoon kunnen maken.

4. kikker2

kikker2 Bekend lid

8 jun 2009
    760
    0
    0
    somewhere
    denk er ook aan dat je hem na 17.00 (bijv.)geen drinken meer geeft, dit werkte bij onze dochter heel goed.

5. ingef

ingef VIP lid

30 aug 2009
    5.619
    1
    0
    NULL
    NULL
    voorhuidje terug trekken heb ik altijd geleerd niet te doen.... dat zit tot een jaar of 5 soms vast...zeker als je kindje aangeeft dat het pijn doet, zo ik er niet aankomen.. laat het ze zelf doen...

6. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Ik heb altijd gehoord dat dat juist niet helpt omdat kinderen wakker moeten worden van een volle blaas en als je ze geen drinken geeft dat ze dan wel moeten plassen maar minder nodig.
    Bovendien vind ik t ook zielig..zeker bij deze warmte.

En TS... peuterzoontje?? Hihi...is toch echt een kleuter met 4,5 toch? Gaat snel he...

7. MamavanJordy

14 aug 2006
    4.408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Oeps, ja peuterzoon is iodd kleuter haha. Gaat hard idd.

Ik dacht ook dat je de voorhuid niet terug hoefde te trekken, maar de verpleegkundige van het ziekenhuis waar we laatst waren voor mijn andere zoontje van net 2 die vertelde dat dit zelfs al bij hem moest, ook i.v.m. onstekingen enzo omdat ier vuiligheid onder blijft zitten.

En idd geen drinken meer geven na 17.00 uur vind ik ook zielig met deze warmte. En daarbij gaat hij toch wel naar de badkamer om wat te drinken als hij dorst heeft.

8. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    een vriendin van mij doet bij haar dochtertje een onderbroek aan en daarover de luier.
    zo voelt ze zelf dat ze nat is maar blijft de rest (kleding, bed) wel droog.

verder heb kan ik je niet meer dan succes wensen.

liefs doris

9. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
    Bij een 2 jarige hoeft het echt nog niet hoor, ik weet niet precies wat de leeftijdsgrens is. Maar bij de laatste controle op het CB zeiden ze dat het bij Rick voorlopig niet hoeft te kunnen. En als je het dan wel gaat doen, doe je hem straks pijn.

10. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

8 jul 2006
    8.361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Mij is dus ook verteld dat het nog helemaal niet nodig is om de het piemeltje zo schoon te maken. Dat voorhuidje terugtrekken heb ik dus nog nooit gedaan...

En heb je al eens geprobeerd gewoon ineens zo zonder luier in bed te leggen? Hier gaat Joris om 7 naar bed, van te voren nog even plassen en 's ochtends gaat hij pas weer naar de wc. Soms moet hij plassen, maar komt dan zelf uit zijn bed om mij wakker te maken. Hier hadden we dat ook gewoon ineens gedaan. Paar dagen van te voren aangegeven dat hij ook zonder luier kon slapen en ineens gewoon de luier niet aangedaan en gezegd dat hij zonder luier ging slapen. Ging meteen goed. Hij heeft pas 1 keer een ongelukje gehad, maar ja dat kan natuurlijk altijd gebeuren...

11. MamavanJordy

14 aug 2006
    4.408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Update: hij heeft nu al 2 nachten een droge luier. Ik prijs hem uiteraard heel uitbundig, en hij voelt zich dan trots. Ik heb gezegt als hij dit zo door gaat doen dat hij dan zonder luier mag slapen. Ja, zei hij net als Bjorn, dat is zijn neefje.

We willen het graag straks doen zonder luier slapen als ik weer vrij ben (ben nu aan het werk, gisteren bevalling gehad, ben kraamverzorgende), dan hebben we ook wat meer tijd als hij erin plast. Anders is het zo'n gehaast werk.

12. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Hier ook gewoon ineens luier uit. toen in eerste instantie een oefenbroekje van de Hema over zijn onderbroek zodat als het fout ging niet alles meteen heel nat was en inderdaad bescherming van het matras. Na een week ook oefenbroekje eraf en sinds een maand of 2-3 is hij nu helemaal droog 's nachts. Toevallig had hij gisteren nog een ongelukje maar het feit dat ik er eigenlijk al geen rekening meer mee hou dat dat kan gebeuren zegt wel genoeg denk ik....al is het dan wel een minder aangename verrassing...

Deel Deze Pagina