KinderdagHEL?!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Annekijn, 23 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. aappie20

aappie20 Fanatiek lid

19 feb 2012
    3.224
    525
    113
    Helaas wel...
    Straks als het doorgaat wat denk ik elke leidster wel wil tegengaan is op een peutergroep 16 kids met 2 leidsters....
    Schandalig.. En maar klagen dat ze niet goed ontwikkelt zijn op school. Nee dat gaat niet meer wat hier hebben we dan geen tijd meer voor.

Hoop echt van harte dat dit ook echt niet doorgaat... Het is een voorstel wat besproken gaat worden heb ik begrepen. Maangod wie weet word dit pas over enkele jaren uitgevoerd maar toch

2. Lichtroze

Lichtroze Bekend lid

22 apr 2014
    568
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat voor type ouder moet je dan zijn? Ik denk inderdaad dat wel eens een of meerdere kindjes wat kunnen huilen. Maar dat zowel bij halen als brengen alle kindjes flink aan het huilen zijn, en je je eigen kind op zo'n manier aantreft, denk ik dat er iets mis is met de gang van zaken daar. Het enige type ouder die daar geen moeite mee heeft, is een weinig empathische ouder.

3. Annekijn

Annekijn Actief lid

29 mrt 2014
    287
    0
    0
    NULL
    NULL
    Aan Tuc en Anousje:
    Jullie reactie vind ik best erg. Alsof ik een overdreven emotionele mama ben die het hele verhaal opblaast! Ik weet precies hoe mn baby zich gedraagt als ze eens huilerig is, en vooral hoe ze eruit ziet. Ik weet wel zeker dat dit niet normaal is: een bleek, gezwollen gezichtje, rode gezwollen betraande oogjes die ze amper nog openkreeg, rode vlekken op haar gezichtje, en een uitgeputte intrieste uitdrukking... Ik verzeker jullie dat je dit maar krijgt als je héél erg lang gehuild hebt, misschien 'maar' een uur, of misschien drie uur lang, geen idee, maar zal me worst wezen.
    Nee, dit was ánders dan die enkele keren dat haar oogjes er wat betraand uitzagen, en dat ik wel zag dat het geen zorgeloos dagje was geweest. Dit was ernstig.
    Ik weet zéker dat jullie geschokt waten geweest als jullie haar hadden gezien. Toen ze haar aan mij gaven, viel er plots een grote stilte, bij de verzorgster, bij de mama en oma die ook om hun kindje kwamen. Het was oorverdovend duidelijk dat iedereen bij de eerste aanblik geschokt was. Het is pas na een aantal seconden dat ik een woord kon uitbrengen.
    Begrijp me goed . Dit gaat over een pas afgestudeerde kinderverzorgster die een goed dozijn baby's niet alleen de baas kon, en ervoor heeft gezorgd dat een aantal baby's totaal in overdrive zijn gegaan(en dat in ieder geval álle baby's huilden)

Ik ben hier vrij nuchter in en weet best dat je op een kdv niet kan verwachten dat je kindje van nabij wordt opgevolgd, de hele dag door. Dat verwacht ik ook niet. Maar je kind terugkrijgen op een manier hoe je haar op 4,5 maand tijd nóóit gezien hebt...ook niet in groeispurtjes en huildagen.... Hartverscheurend en onmenselijk is het...

Ik zie niet meteen een mogelijkheid om een gastouder te vinden, ik hoorde dat ze allemaal vol zaten... Ik moet het nog even laten bezinken allemaal. Ook al hadden ze hun uitleg klaar, ik voelde aan dat ze wisten dat ze in de fout waren geweest. Ze hadden die verzorgster beter moeten helpen en begeleiden.
    En ach ja, ik maak er eigenlijk geen punt van dat ik niet op voorhand werd ingelicht. Ik zie niet in wat dat concreet veranderd zou hebben!

4. Brick

Brick Nieuw lid

11 feb 2013
    4
    0
    1
    NULL
    NULL
    Annekijn,

Dat lijkt mij ook heel zwaar om te moeten meemaken. Je wilt altijd het beste voor je kindje.

5. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Annekijn, ik vind niet dat je overdrijft ik zei alleen dat het lastig is om te oordelen. Jij kent jou kindje het beste en geef je gelijk dat je een gesprek hebt gevoerd. Het was zeker niet bedoeld om te zeggen dat je je aanstelt.

6. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Ik word altijd zo verdrietig van dit soort berichten en ook van de reacties dat kinderen niet op een dagverbliljf thuis horen. Ik en mijn collega's werken iedere dag super hard en met zo veel liefde voor de kindjes. Ik weet honderd procent zeker dat wij hele goede liefdevolle opvang bieden, dus het kan zeker wel anders.
    TS, wat moet dat ontzettend naar geweest zijn om je meisje zo aan te treffen. Als ik jouw kant van het verhaal lees dan zou ik zeggen dat er niet genoeg leidsters op de groep stonden en dat de leidster die er stond niet bekend was met de aanwezige baby's (iets wat heel erg belangrijk is op een babygroep, je zal maar eens voor vier (wat de max is) baby's moeten zorgen die je helemaal niet kent en niet weet waar hun behoeftes liggen)
    Ik zou het zelf heel goed in de gaten houden en als dit vaker voorkomt, zeker naar een ander dagverblijf zoeken. Een gastouder is echt niet per definitie beter, de meeste dagverblijven werken erg professioneel.
    Uiteraard huilen er bij ons ook wel eens baby's. Meestal tegelijk, want het steekt elkaar aan, maar nooit langer dan een paar minuutjes.
    Heel veel succes ermee!

7. Palmboompje

Palmboompje Actief lid

16 jan 2013
    364
    0
    16
    Annekijn; ik geef jou echt 100% gelijk, als ik mijn kindje zo zou aantreffen (en je kent je kind als moeder zijnde als de beste) dan zou ik net zo geschokt zijn als jij! Ik zou echt eisen om n gesprek en duidelijkheid anders laat je je kind daar niet graag meer met n goed en vertrouwd gevoel achter. Ik vind t echt van de zotten dat er ten eerste niet wordt aangegeven dat n leidster met verlof gaat en ten tweede dat je alle kindjes zo aantreft bij t halen en brengen. Dat is ook in mijn ogen niet normaal!

8. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Precies, de verzorgster zal ongetwijfeld haar stinkende best doen en voor haar is het ook sneu dat ze op deze manier een groep baby's onder haar krijgt die ze niet aankan in haar eentje. Logisch, zelfs voor een ervaren kracht al een lastige opgave lijkt me. Ik vind de verantwoordelijkheid dan ook volledig liggen bij het management van de opvang. Hoe kunnen ze een onervaren kracht in haar eentje laten met een groep huilende baby's? Ik zou hier ook echt heel pissig over zijn. Op het kinderdagverblijf waar mijn zoontje zit, werken eigenlijk alleen maar "meiden" die er al minimaal 10 jaar werken. Het verloop is er zeer klein. Af en toe een stagiaire die het vak komt leren, maar altijd een ervaren kracht op de groep. Ik heb bewust daarvoor gekozen. Er waren meer kinderdagverblijven in de buurt, maar bij deze had ik gewoon het beste gevoel. Misschien kan je nog eens rondkijken in je buurt bij een ander kinderdagverblijf? Het gaat op dit moment in de branche niet zo heel lekker, dus wellicht zijn er mogelijkheden. Ik denk namelijk zelf dat de vertrouwensband wel zo is aangetast dat dit niet meer echt goed zal komen op de kortere termijn....:(

9. roos85

roos85 Bekend lid

6 dec 2012
    537
    3
    18
    Nou Annekijn, ik zou ook echt geschokt zijn en boos!! Ik vind dat je het netjes hebt gedaan.
    Ik zou waarschijnlijk al gelijk een discussie gestart zijn, ik vind dit echt niet normaal!
    Dit is wel waar ik altijd al bang voor ben geweest bij een KDV daarom dat ons dochtertje naar een GO gaat.
    Ik hoop voor je dat het nooit meer gebeurd!!!

10. Kwek

Kwek Fanatiek lid

16 mei 2009
    3.206
    1.259
    113
    Centrum België
    Over dat inlichten: bij ons, als een verzorgster meedeelt aan de leiding dat ze zwanger is, wordt ze per direct eruit gehaald (ivm risico's van overdracht van ziekte; dacht hetzelfde bv bij verpleegsters, maar kan onlangs veranderd zijn). Meestal, omdat het dan over een ZS van 4 à 5 weken gaat en het risico op MK nog aanwezig is, krijgen we dan een verhaal over lage bloeddruk, ziek of zo, indien we vragen waarom X of Y afwezig is. Maar na zoveel jaar vaste klant op het kinderdagverblijf weten wij meestal wel hoe laat het is :D.

On topic: De momenten van brengen en halen zijn idd de meest drukke en is de kans erg groot dat er erg veel gehuil is. Maar dat een kind helemaal overstuur is lijkt me erg ver gaan en alle begrip dat je hierdoor ook overstuur bent. Vind het ook niet zo snugger van de leiding om dan 2 meer ervaren verzorgsters samen op koffie te laten gaan?? (of dat er 1 van die 2 even aanbiedt haar nieuwe collega nog even bij te staan - dat kopje koffie kan toch 2 minuten wachten?)

11. Kwek

Kwek Fanatiek lid

16 mei 2009
    3.206
    1.259
    113
    Centrum België
    Die GO moet bv toch ook eens naar het toilet of zo? Stel dat ze plots last heeft van krampen, ze kan toch ook niet alle kindjes meenemen op toilet??

Gewoon even ter verdediging van KDV - vind dat ze veel te negatief afgeschilderd worden tov GO....

12. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    #72 piccolina, 25 jun 2014
    Laatst bewerkt: 25 jun 2014
    Ik zou het ook niet leuk vinden...hier gaat ze naar kinderdagverblijf naar mijn vriendin dus ik weet dat ze haar extra aandacht geeft en nooit zo iets zal gebeuren. Ik krijg hele dag foto's doorgestuurd etc.
    Ook hele kinderdagverblijf open op drukke straat dus elke voorbij ganger kan zien wat daar speelt.
    Maar zelf dan ging ze erheen pas na 1 jaar leeftijd. Eerder zal ik niet doen zelf want vind dat ik beter kan zorgen voor gaar dan geen andere.
    Gastouder geen ervaring maar dat lijkt mij vergelijkbare met kinderdagverblijf(vriendin wAs eerst jaren gastouder) alleen is minder streng maar ga kan ook geen kant op wat lastig is. In kinderdagverblijf heb je 2 begeleidsters meestaal of zoiezo 2e toezicht (open ramen) dat is vereiste van de overheid. Gastouder hoeft dat niet dus wat werkelijk speelt daar weet je nooit. Komen gasten langs, wordt gerookt, als ze naar tandarts moet neemt ze vaak gastkinderen mee etc. Dat kan allemaal hoeft niet maar persoon heeft eigen levensgewoontes en zal met elke kindje omgaan net als met eigen. Ik zou dat niet willen ik heb liever dat begeleidster ziet kindjes als soort kleine gasten die komen voor een dag gezellig meedoen. Ik hoef niet dat moeder die al kinderen geeft ook gastouder is en dan zoals ze kinderen opvoed mijne ook word opgevoed.
    Dat laat ik aan mijzelf liever.
    Ook in kdv mogen kinderen gek doen veel geluid kapot maken veel etc en in gastouder situatie moet veel rekening gehouden worden met omwonende mensen en het flat/huis van het moeder.

Maar elk persoon is een mens kan gebeuren alleen zal ik dat ook erg vinden en zal ze naar soort kinderdagverblijf nooit gaan.
    Zoiezo niet naar eentje met veel babys.

13. tuc

tuc Niet meer actief

ik denk dat je er nog steeds emotioneel over bent want je leest mijn reactie helemaal verkeerd. Ik zeg dat ik heel goed snap dat je dit niet leuk vindt. Je brengt haar weg en je verwacht en hoopt dat ze het naar haar zin heeft. Dus nee dit is zeker niet leuk als je daar aan komt. Ik heb alleen gezegd dat ik die opmerking over wegkwijnen wat overdreven vond en dat zei ik omdat ik aanneem dat hier nog wel een gesprek over volgt en ik zou als ik jou was dan andere woorden gebruiken.
    ik heb zelf veel ervaring met baby's en die rode ogen hoeft niet van lang huilen te zijn geweest hoor...dat kan best snel opkomen. Dit alleen maar om je gerust te stellen dat ze misschien niet heel lang gehuild heeft. Ik begrijp echt dat wanneer je in een babygroep komt en er meerdere baby's huilen dat dat dan naar klinkt. Je hebt niet gezien hoe de situatie vooraf was dus je valt er middenin. Ik zou het zeker nog eens met de vaste verzorgster bespreken en ook aangeven dat de reactie van de leidster jou het gevoel gaf dat ze er niet zo mee kon zitten...met dat soort feedback kunnen ze nl iets.

14. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Annekijn
    Ik zou gewoon eisen dat jou dochter niet meer met die begeleidster komt te staan. Dat ze dus het aanpassen of anders andere kdv met betere ervaring.
    Ik woon zelf in Den Haag en tis echt hier barst van kdv maar in 80% zal ik mijn dochter niet geven. Vriendin van mij die nu kdv heeft werkte ook op andere kdv vroeger en wat ze daar van vertelde was schokerend en ze bleef maar zeggen dat ze eigen kind nooit naar kdv zal brengen ;)) Dat zegt genoeg.
    Ze heeft nu eigen en is gelukkig goed gaat want ze heeft het anders aangepakt dan toen ze werkte in kdv etc. Ook is veel strenger voor haar want is russisch-nederlandse kdv en russische klanten zijn tig keer zo eisend dan nederlandse om alleen bijv dat elke kind heeft eigen binnen schoenen en dat lunch is warme gezonde maaltijd is etc.
    Dus ik eis ook wat op hihi als dat kan;)

15. diaan1982

diaan1982 Fanatiek lid

8 okt 2009
    3.212
    1
    0
    dat is zeker niet leuk,en zou ook vragen of er geruild kan worden met iemand met meer ervaring.

maar velen zetten het kdv weer in het kwade daglicht,ze zijn echt niet allemaal zo hoor!
    dat is niet helemaal eerlijk.
    er zijn genoeg leidsters die stinkend hun best doen.
    het probleem ligt dan idd bij het managment .

16. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ik wil niet belanden in een negatieve discussie over Gastouder - kinderdagverblijf, maar een gastouder heeft ook nadelen:
    1. Grote verschillen, afhankelijk van de persoonlijkheid en inzet en instelling van de GO. Bijv. mijn neefje gaat naar een GO, maar die laat de kinderen gewoon een beetje om zich heen spelen en ze krijgen hun natje en droogje. Niet puzzelen, niet knutselen, want daar houdt ze niet van. Geen vaderdag/moederdag cadeautje maken. Weinig behulpzaam bij zindelijk worden. Let wel: ik heb het dus over DEZE gastouder. Ik ken ook verhalen over gastouders die dat allemaal WEL doen.
    2. Geen 4 ogen principe.
    3. Als ze op vakantie gaat, zit je zonder opvang.

Maar een GO mag 6 kinderen opvangen, dus die kan ook niet altijd meteen elke huilende baby gaan helpen. Die is ook wel eens met een andere kindje bezig.

Nadelen KDV:
    1. Wisselende leidsters.
    2. Drukker en dus vermoeiender voor de kleintjes.

Voordelen gastouder:
    Rustiger.
    Flexibeler (als je in de file staat, niet meteen een probleem, flexibele tijden)
    Stabieler, want altijd dezelfde persoon.

Voordelen KDV:
    Professioneler
    Altijd open binnen de afgesproken tijden (ook in de vakantie). Niet afhankelijk van 1 persoon die ziek kan worden en op vakantie gaat.
    Meer speelgoed, grotere buitenspeelruimte
    Meer materialen voor knutselen etc.
    Leerzamer programma voor peuters en dreumesen (denk dat een GO wel rustiger is voor een baby).
    Goed opgeleide leidsters die ook bijgeschoold worden en elkaar corrigeren.
    4 ogen principe.

Ik heb 2 kinderen op een KDV en zo'n situatie als TS beschrijft, heb ik nooit meegemaakt. Ik weet dat ze heus wel eens even moeten huilen als een ander kindje verschoond wordt of de fles krijgt, maar de leidsters die ik bezig zie, gaan z.s.m. naar een huilend kindje toe en zijn echt heel lief en empatisch en betrokken.

17. Zjowies

Zjowies Lid

24 jun 2014
    45
    6
    8
    België
    Waarom neemt de ervaren verzorgster juist koffiepauze op de drukke momenten? Ik zou niet rustig van m'n pauze kunnen genieten met een hoop huilende babies op de achtergrond, hoor.

TS: volledig te snappen dat je er zo van geschrokken bent!

18. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ook mijn gedachte!

19. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Je kan een goede gastouder lekker gaan vergelijken met een slecht kdv...en ook andersom...echter schiet je daar weinig mee op.

Ik zou er eerlijk gezegd weggaan als ik er geen goed gevoel bij heb. Je ziet zelf wel of je kindje eventjes aan het huilen is geweest of gewoon echt over de zeik is.
    volg je moederhart!

20. Brinta

Brinta Fanatiek lid

9 apr 2013
    2.145
    191
    63
    Zuid holland
    Wat moet dat een nare ervaring zijn geweest!
    Ik vind het knap van je dat je een gesprek aan bent gegaan en het nog gewoon een kans wilt geven. Mijn kind had ik hier namelijk gelijk weggehaald omdat mijn vertrouwen helemaal weg zou zijn.
    Hiermee wil ik niet zeggen dat ik het een slechte keuze van jou vindt hoor, gewoon mijn eigen gevoel wat ik erbij zou hebben.

Vind het jammer om de reacties te lezen over dat een kindje zeker het eerste jaar niet bij een kdv thuis hoort. Het kan namelijk ook zeker heel anders dan de kinderdagverblijven waar het wat minder eraan toe gaat.
    Mijn zoontje gaat naar het kdv en ik ben juist onwijs tevreden. Als ze ergens over twijfelen bellen of appen ze me gelijk en ik krijg de hele dag door foto's doorgestuurd van mijn zoontje.

Deel Deze Pagina