Hallo dames, vandaag ben ik bij het consultatie bureau geweest en mijn vermoede werd daar bevestigd. Mijn zoontje (1,5) ligt erg ver voor met zijn motoriek, ongeveer een jaar. Ik merk dat leeftijd gerelateerd speelgoed te saai voor hem is en dat hij zich de laatste tijd heel snel verveeld. Met welk speelgoed zou ik heb kunnen uitdagen? Moet ik dan toch maar voor speelgoed kijken voor oudere kindjes? Oja hij wil, als ie speelt, zelf spelen. Dus ik vind het moeilijk om hem zelf een beetje uit te dagen, dan wordt ie boos. We hebben het ook gehad over verdere uitdaging. Hier begint de psz vanaf 2,5 en ik heb het idee dat hij hier veel eerder aan toe is. Er zijn hier helaas geen kruipgroepen meer en ik ken weinig moeders met kinderen van zijn leeftijd die in de buurt wonen. Hebben jullie hier ook nog tips voor? Alvast bedankt!
Speelgoed voor oudere kindjes is risico vol. Omdat ze juist voor die leeftijd zijn mbt stikkingsgevaar en andere dingen. Verder een ballorig, binnenspeeltuin op zoeken evt?
Ik heb ook dochter die ver in motoriek en denk zit dat haar leeftijd. Indd gewoon speelgoed kopen voor oudere leeftijd verder kan je hem bieden puzzels van 5/10 stukken en steeds uitbreiden. Kleuren leren, leren sensorische gevoel:kinetic zand bijv, rijg speelgoed, veel bouwen etc. Ook bijv teken je lijnen verschillend ip papier dan moet hij namaken met verf of wat beter is in zand tekenen met vinger. Ook memory is goede. Ook het linked memory is goed te doen. Tangram, montessori dingen. Kijk naar grimms puzzels bijv. Veel boeken (kijk boeken), stickers boeken, atlas bijv is goede. Met kleur en tinten kan je leren heb gevoel bij een of andere schilderij of tekening. (Stalen van verf uit gamma kan je gebruiken), spel wie leeft waar, opdrachten buiten en binnen doen. Sorteren op kleur etc. Met pincet bijv (montessori). Voor grove motoriek gewoon buiten veel laten klimmen en lopen op dunne rekjes.
Ja dat dacht ik ook, daarom had ik t ook nog niet gedaan. Hij stopt natuurlijk nog wel af en toe wat in zijn mond. We hebben hier wel een seizoensgebonden grote speeltuin binnen hekken. Zal is kijken of we hier ook nog iets binnen hebben. Goeie tip, kan hij meteen zijn ei kwijt
Mijn dochter nam al met 8 mnd niet in mond en eerder ook weinig. Verder laat je niet zonder toezicht spelen mijn dochter bijv ook zelfstandig ze spet liever alleen en zoekt zelf uit hoe ze speelt en maakt het zelf moeilijk. Maar ik zit naast en bij gevaar kan ik gelijk ingrijpen. Het is echt belangrijk om speelmateriaal up to vermogen hebben. Als hij ver zit in motoriek dan speelgoed die voor 1.5 is rent juist hem. Ik neem aan dat niet in grove motoriek alleen is hij voor maar ook fijne? Dan speeltuin is niet voldoende helaas.
Ooh super, hier heb ik heel veel aan In boeken kijken enzo vind hij idd geweldig. Wij wonen gelijkvloers en ik vergeet de slaapkamer deur wel eens, daar staan zijn voorlees boeken, en dan zit ie heel braaf op zn bed in een boekje te bladeren Hij wil echt heel graag leren en na het een keer gezien te hebben kan hij het ook, veel kinderslotjes zijn hier dan ook niet veilig.
Ik blijf er dan uiteraard langs zitten. Het is idd ook de fijne motoriek. Voorbeeld: Hij had perongeluk een stift te pakken, trekt de dop eraf en na even kijken doet hij de dop er in een keer weer op. Dit heeft hij ook een paar keer herhaald. Als hij tekent heeft hij het potlood al bijna goed vast enz..
Ik herken het goed hier ook boekenworm ze zat al met 5mnd met boek aandachtig bekijken nu pakt ze wat ze wil en gaat echt lang zitten kijken, wijzen bladeren. Dunne bladzijden netje doorbladeren ze is erg netjes met boeken. Wat erg goed werkt hier zijn soort grote kijkboeken die realistisch zijn met dieren en seizoenen etc. Zo gaat passief praten aan de gang en leert kind zelf dingen. Ik heb hier ook zelf wat materialen montessori voor herkenning kleur/vorm/structuur. En wie leeft waar spel. Als je mij pb stuurt kan ik dat morgen naar jou link sturen met materialen
Hier draait dochter al deksels dicht en open hihi Dat shtift doet ze nog niet gelukkig want ze mag hier op de white bord muur tekenen en als we nu haar leren dopjes eraf doen gaat hele huis eraan hihi. Maar hier ook een keer laten zien voldoende laatst had ik cream met pomp op been gedaan ze zag dat pakt de fles en pompt het op mijn been hihi. Wat stiftten betreft en potloden: crayon rock goede en potloden van dille en kamille ze hebben grip voor kleine handjes. Hier tekent ze erg goed mee dus ik zou dat aanraden zeker. Ik kom nog op een veilige speelgoed even terug als hij dat nog niet heeft is wel goed: janod toren- zijn groot en multi inzetbaar: toren bouwen en wat ze hier echt uur kan zitten doen in dus erafhalen voor zich elke blok leggen en dan van kleine naar grote terug zetten in elkaar 14 blokken. Ze past en kijkt steeds goed wat niet past legt ze terug en pakt dan kleinere. Ik heb ook grote kralen van Grimms van toverboom.eu- dat leg ik in zandbak of in bak met veel bonen en dan mag ze due zelf gaan sorteren in bakjes van dat hetzelfde kleur. Als dat te makkelijk is later dan met pincet het doen. En met kleuren steeds uitbreiden. Kinetic zand en klei hier ook goed en ook bijv schilderij maken van kleine stukjes geschuurde papier etc. Of vormen uitsnijden met schaar (heb van SES) is 2Jaar maar met toezicht kan dat zeker. Buiten in zandbak kan je ook wat doen. Heb zelf niet bedacht maar dochter had 3 emmers verzamelt en ging dus eerst scheppen in eerste, dan emmer omgooien in tweede en dan emmer omgooien in deerde en zo in loop 1 uur haha. Schelpjes bij pakken dat ze het uithaalt ook goed voor motoriek. Ik denk voor grove motoriek is makkelijker iets te verzinnen buiten klimmen, hangen. Binnen ook met creatieve inzet wel wat te verzinnen toch
Je zou ook zelf spelletjes kunnen maken. Heb wel eens een site voorbij zien komen, maar kan hem nergens meer vinden. Zo kon je bv met gekleurde knijpers en gekleurd papier een oefening maken om de juiste kleur knijper op het juiste velletje papier te doen. Ik noem maar even wat hoor, maar misschien slaat iemand aan op die site.
die ken ik indd. Makkelijk zelf te maken! Gekleurde knijpertjes koop je bij dillen en kamille bijv. en dan leg je dat met verschillend kleur papier bij (ik gebruik dus gamma stalen) en als je beging met 2 kleuren eerst zal het steeds makkelijker gaan en weet hij wat je van hem wil. Dat is erg goed voor fijne motoriek. Lastiger te maken: dan kan je bijv vogel uitprinten en de veren in verschillende kleur en dat kleur moet hij op veren knijpers plaatsen etc.