Kinderdagverblijf 1 dag in de week; zin of onzin

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Switi, 10 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Switi

    Switi Fanatiek lid

    22 feb 2013
    1.234
    28
    48
    Dank je wel voor je reactie! :thumup:

    Wij hebben helaas geen oma’s of andere oppasmogelijkheden in onze buurt.
    Wij merken ook dat ze niet echt samen spelen maar ze kijken wel naar elkaar en leren van elkaar. Wij gaan al zwemmen en naar een baby clubje dus qua sociale activiteiten doen we al het een en ander en straks met mooi weer, weer naar de speeltuintjes etc. Wij gaan haar voorlopig thuis houden en zien wel wanneer ze eraan toe is om richting kdv of psz te gaan.

    ”Fijn” om een stukje herkenning te horen! Hier ook met sprongen een nog moeilijkere slaper en nu komt ze ‘s nachts dus echt in mijn armen liggen.. wel erg lief :D maar niet zo bevorderlijk voor de broodnodige slaap..

    Fijn ook om te horen dat het haar uiteindelijk zelf is gelukt, weliswaar met 23 maanden maar dat geeft weer wat moed, ik hoor juist ook weer verhalen van peuters die op hun 5/6e nog bij mama sliepen :confused:

    Dank ook voor de tip, ik zal me muisstil houden!
     
  2. Twinkle81

    Twinkle81 Fanatiek lid

    4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Mijn dochter wordt volgende week 3 en heeft een eigen kamer gekregen toen ze 2,5 was (toen gingen we verhuizen naar een woning waar dat kon). Ze wil nu niet meer op onze kamer slapen, ook niet bij ons in bed (nou ja, dan moet papa of mama in haar bed volgens haar en daar beginnen we niet aan :D ) . Ze wil na 10 min liggen altijd naar haar eigen kamer. Vaak wil ze wel dat ik even bij haar kom liggen, maar als ze echt moe is, slaapt ze binnen een half uur, dus dat is niet zo erg (behalve als ik ook in slaap val, want mijn vriend laat mij dan gewoon liggen onder het mom van 'je bent dan toch ook erg moe?')

    Tijdens ontwikkelingssprongen blijft het moeilijk voor haar om in slaap te komen, maar ik kan haar nu neerzetten met wat boekjes of in een hoekje met duplo en heb daardoor ook zelf weer een beetje avond als het slapen echt niet gaat (ik heb ook wel eens dagen dat ik niet kan slapen). Ik merk inmiddels ook wel echt aan haar of ze niet kan slapen of aan het testen is. Dat besef groeit en komt omdat je je kind steeds beter leert kennen.

    De volgende gigasprong die je krijgt en bij de meeste goed merkbaar is bij ongeveer 18 maanden (de andere sprongetjes zijn niet zo extreem) en dat is vaak ook het punt dat ouders naar een peuter/eenpersoonsbed gaan zoeken etc, dus dan ben je alvast voorbereid
     
  3. Draaikont

    Draaikont Fanatiek lid

    13 jul 2015
    2.576
    907
    113

    Nee dat bedoelde ik niet zo! Maar dacht uit je post te lezen dat je hoopte dat evt een kinderdagverblijf dat ritme zal verbreken. Dat is dus niet zo... thuis zal dat ook doorbroken moeten worden zodat het daar ook zal helpen.

    Dat bedoelde ik meer.
    En als ze op een kinderdagverblijf dus moeilijk zal slapen, wordt ze oververmoeid/overprikkeld en daardoor zal ze waarschijnlijk meer overstuur van raken.

    Daarbij is deze leeftijd echt pittig om te gaan wennen vooral aan 1 dag per week.
    Maar lees dat je al een keuze hebt gemaakt.

    Hier ook een lastige slaapster weet hoe het is. Slaapt nog steeds niet door en is bijna 22 maanden. Overdag geen probleem maar die nachten....
     
  4. Switi

    Switi Fanatiek lid

    22 feb 2013
    1.234
    28
    48
    Fijn dat ze nu zelf zo graag naar haar eigen bed/kamer wil! En even er bij liggen is lief en leuk maar blijven liggen lijkt mij niet zo fijn in zo’n klein bedje :) en prima toch als ze zelf nog even rustig in een hoekje kan spelen, lezen totdat het haar wel lukt om in slaap te komen al dan niet met jou er eventjes bij.

    Het stomme is dat we eigenlijk wilden dat ze direct in eigen bed/wieg in eigen kamer zou gaan...maar ja, toen was er ook een ideaalbeeld met natuurlijke badbevalling en direct goed aanhappende baby en na een paar uur naar huis...dat werd dus inleiding met keizersnede, 4 nachten ziekenhuisverblijf, klooien met tepelhoedje en zelfs even aan de kunstvoeding omdat dochtertje te veel afviel...
    Toen dus besloten om haar in ieder geval ‘s nachts bij ons op de kamer te laten slapen. En een paar weken later begonnen de rode vlekjes en het gejeuk, pas bij 23 weken kwamen we erachter dat het eczeem was die haar en ons wakker hield en ergens daar tussen is het bij ons in bed slapen erin gekropen..

    Ze heeft in haar wiegje overdag wel in haar kamer geslapen (als ze al sliep want er gebeurt teveel in de wereld en ze wil niets missen) maar sinds we over zijn naar het ledikant dus niet meer. Wellicht is haar bed juist te groot voor haar.. het is een juniorbedje (70x 140) en misschien moeten we die ook weer terug naar eigen kamer doen....maar juist omdat ze zo graag bij ons wil zijn lijkt het mij handig die bij ons te houden.
     
  5. Twinkle81

    Twinkle81 Fanatiek lid

    4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    @Switi volg je gevoel. Jij kent je kind het beste en wat voor mij werkt, werkt misschien helemaal niet voor jou. Bij ons sliep ze in haar eigen bedje, maar rond de 11 maanden legde ik haar eerst op ons bed, zodat ik bij haar kon liggen. Als ze sliep legde ik haar in haar ledikant (10min was genoeg, dan was ze diep genoeg in slaap). Je kunt een Ikeabedje heel mooi ombouwen tot co-sleeper. Even googlen op Ikea hack cosleeper en je vindt meerdere beschrijvingen ;).
    Als ik nu bij mijn dochter ga liggen is dat in een halfhoogslaper van 90x200, dus ruimte genoeg voor een peuter en volwassene.

    De eczeem ken ik ook. Hier kwam het vooral door parfums in wasmiddelen en badschuim etc. Inmiddels is ze er overheen gegroeid, maar wel nog steeds gevoelig. Voor wasmiddels beviel Klok het beste (Neutral en Puur vond ik niet goed schoonwassen). De badproducten van Etos gaven hier geen reactie en gebruik ik nog steeds. Verder zijn arganolie, amandelolie en kokosolie producten die goed werken als haar huid weer wat droog begint te worden.
     
  6. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Ja ze is al maanden verkouden. Iedere week wat nieuws. Ook al 2x iets met vlekjes gehad (vermoeden 5e en 6e ziekte maar dokter gooide het gewoon op 1 van de vele virussen). Door de verkoudheid ook oorontsteking.
    1x mond hand voet ziekte en in 5 weken maar 100gr aangekomen door het continue gekwakkel.
    Dus eens met @Fuddey zou het voor de weerstand niet doen.
     
  7. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Oeps zie net dat mn reactie wel erg laat is :oops:
     
  8. Switi

    Switi Fanatiek lid

    22 feb 2013
    1.234
    28
    48
    Uiteraard hoeft wat voor jou werkte niet voor ons te werken maar het is fijn om ook eens te lezen dat het na verloop van tijd best goed kan komen na “horror”verhalen van peuters die nog bij hun ouders wilden slapen..

    Onze dochter heeft een vielspriet die registreert wanneer ze opgetild wordt om in eigen bed of box te worden geplaatst waarna ze klaarwakker is dus dat werkt idd niet voor ons, helaas :(
    En co-Sleeper erbij betekent of ledikant of nachtkastje eruit, als het al zou lukken met de hoogte icm ons matras..maar wel weer interessant genoeg om opnieuw te kijken of het met wat aanpassingen toch iets voor ons is.

    Dank voor de tips!

    Hier hielp de amandel en kokosolie niet voldoende om de eczeem tegen te houden, wij hebben vanaf het begin neutraal gebruikt en geen Zwitsal troep en toch dus eczeem maar dat is met hormoonzalf onder controle gekregen en verder smeren met lanette crème en in douche en bad gebruiken we Louis widmer producten. Dat gaat allemaal hartstikke goed.
     
  9. Switi

    Switi Fanatiek lid

    22 feb 2013
    1.234
    28
    48
    Ik hoopte dat een kdv zou helpen het patroon te veranderen, ik snap dat 1 dagje kdv met al dan niet daar slapen niet het middel zal zijn om het slaappatroon te doorbreken en dat wij dat zelf moeten doen.

    Doorslapen is nog een ander issue maar nu eerst maar zien haar weer in eigen bed te krijgen..
    Pff, jij ook al 22 maanden met een kind wat niet wil doorslapen..
    Succes en sterkte!
     
  10. Switi

    Switi Fanatiek lid

    22 feb 2013
    1.234
    28
    48
    Ppff, dat is ook niet mis! Sterkte en beterschap!!
     
  11. Draaikont

    Draaikont Fanatiek lid

    13 jul 2015
    2.576
    907
    113
    Hahaha Thanks! Mevrouw slaapt ook tussen ons in hoor halverwege de nacht.... heb vanalles geprobeerd en ze wilde niks behalve bij ons.
    Vind het wel best! 2 keer bij opa en oma gelogeerd en je raad het al... doorgeslapen.
    Heel veel succes jij ook! Uiteindelijk zullen onze kindjes heus wel een keer gaan slapen in hun bedje.
     

Deel Deze Pagina