Hoi, Volgende week dinsdag is mijn eerste werkdag. Deze vrijdag gaat mijn dochtertje voor een proefochtend naar de creche (van 9 tot 12). Dit is de gewoonte in de creche, voor alle nieuwe kindjes. Ik hoorde net van een vriendin dat zij haar kindje eerst een week halve dagen had laten gaan, om te laten wennen, voor zij terug aan het werk ging. Nu maak ik me toch wel wat zorgen! Zal het voor mijn baby een te grote aanpassing zijn? Had ik haar toch beter al enkele halve dagen laten gaan? Wat is jullie ervaring met die eerste dagen naar de opvang?? Is het echt een grote aanpassing voor die kleintjes, of valt dat goed mee?
Bij allebei heb ik ze eerst een paar uurtjes weggebracht. Vooral ook even voor het idee voor jezelf om je kind bij een ander achter te laten. Vooral bij de oudste vond ik dat wel heel belangrijk, omdat ik de leidsters toen ook niet kende. Kun je er rustig nog even bij blijven zitten en dan weggaan. Vervolgens nog een keer een groot deel van de dag, waarbij ik/partner gewoon beschikbaar waren. De leidsters doorlopen dan ook alle de hele dag. Ben je toch nog iets vergeten of gaat er iets niet goed, zijn er vragen etc, ben je gewoon beschikbaar. Op zich wel een fijne gedachte. Gelukkig is het bij beide steeds goed gegaan en kan ik daarna gewoon gaan werken. Ik denk dat het dan ook prima is als de kindjes snel in het gewone ritme komen. In het begin zal je kind echt wel vermoeid zijn, ze doen toch veel indrukken op. Het is vooral ook belangrijk dat je je er zelf goed bij voelt en hoe je zelf verwacht er mee om te gaan.
Mijn dochter is een paar dagen gaan wennen voor ik weer begon te werken. Zij maalde er niet om, maar zo kon de mama geruster aan haar eerste werkdag beginnen
Hier is Mees ook 1 ochtend gaan wennen bij de go. Ik ben toen lekker naar de kapper gegaan fris beginnen met werken
Wij hebben ze niet laten wennen, gewoon gelijk de hele dag. En ze vonden het prima. Enige probleem was dat 1 van de 2 hun flesvoeding niet wilde drinken. Ze hebben er heerlijk geslapen (wel wat minder als normaal) en hun ogen uitgekeken naar de andere kindjes. Dat terwijl ze normaal nooit zo happig zijn op andere mensen.
Het wennen is misschien inderdaad meer voor de mama's! Ik hoop maar dat ze wat kan slapen daar, thuis slaapt ze zo moeilijk! Ach, het zal wel loslopen he.
Ik heb mijn zoon wel voor een paar uurtjes naar de gastouder gebracht. Zij doet dit bij baby's bij voorkeur altijd even. En dan op de dag dat ze (normaal gesproken) vrij is. Dan heeft ze de baby echt alleen en kan ze het kindje alvast een beetje leren kennen. En voor mezelf vond ik het ook wel prettig om even te wennen, haha. Voor het kindje denk ik persoonlijk dat het niet veel uit maakt.
Hier deden ze standaard wendagen! Eerst drie uurtjes waarvan ik er een uurtje bij was, van 9 tot 12 Toen een dagje van 10 tot 3 zodat hij daar een slaapje kon doen Toen een dag van 9 tot 5, dus bijna de hele dag Daarna gewoon normaal maar toen was ik dus ook nog gewoon thuis! De week erop ging ik aan het werk!
Ook hier standaard wendagen, eerst een halve dag en tegen de tijd dat het voor het 'echie' gaat een hele dag. Met de oudste extra dagen gehad omdat hij met een habermannspeen werd gevoed, wilde de leidsters goed onder de knie krijgen. Had zelf met wegbrengen niet al te veel problemen, had het thuis ook wel een beetje gezien .
Ze is vandaag naar de creche geweest, voor de proefochtend. En het ging super goed! Ze heeft daar geslapen van half 10 tot kwart voor 12! Niet te geloven, want thuis slaapt ze meestal niet langer dan 3 kwartier. Ik ben dus al gerustgesteld!
Ik begin volgende week weer met werken. Ons dochtertje heeft nu twee wendagen gehad (1e dag 2 uurtjes, 2e dag 4 uurtjes). Denk dat de wendagen wel goed zijn, vooral voor mama. Het wegbrengen lukt me nu wel. Ik ben direct weggegaan.. Ze was helemaal van slag toen ik haar kwam ophalen, zo zielig Ze heeft ook haast niets gedronken. Ze wilde echt geen flesje. Ook heeft ze een schorre stem gekregen van het krijsen, terwijl ik haar thuis nooit heb horen krijsen. Ik heb er natuurlijk weer wat tranen om gelaten Nu gaat ze aanstaande vrijdag voor 6 uurtjes. Misschien dat ik er maar even bij blijf.. Wat hebben jullie gedaan tijdens de wendagen? Hebben jullie er nog even bijgezeten of zijn jullie direct weggegaan?
Bij allebei gelijk gebracht. We werken op 10 minuten rijden dus zijn er zo, en konden altijd bellen. De wendagen zijn er vooral voor de ouders (moeder). En tja, de jongste dronk slecht, maar op een gegeven moment krijgt ze toch echt wel honger en drinkt ze wel. Ze dronk slecht uit de fles bij ons thuis, ik hoopte dat het daar beter ging. En dat was ook zo (goed, af en toe weigerde ze nog, maar inderdaad uiteindelijk genoeg honger om het toch te proberen). Wij zijn er niet bij blijven zitten de eerste keer, de leidsters moeten ook de kans krijgen je kinderen te leren kennen. Natuurlijk blijf je vaak sowieso iets langer dan andere ouders omdat je waarschijnlijk een bak vol informatie over je kindje uitstort over de leidsters heen. Maar bij ons was er altijd een leidster die je kindje overnam, zodat je het dus in de armen van de leidster achterliet, vooral de eerste periode is er echt zoveel mogelijk 1 vaste leidster aan je kindje toegewezen. Over gelijk weggaan: Natuurlijk probeer je om je kind in een rustige gemoedstoestand (zowel van jou als je kindje) aan de leidster te geven. Als je haar weggeeft terwijl ze al huilt is ze natuurlijk nog meer van streek. Maar ook dat is een leerproces voor beiden. Wat ik in ieder geval nooit doe, is weggaan zonder dat ze het zien. (Ok, als ze zo klein zijn merken ze het misschien nog niet, maar ik heb altijd gezegd dat ik wegging en dat ik ze straks aan het eind van de dag weer kwam ophalen.) Ze gaan hier 3 achtereenvolgende dagen naar de opvang. Je kan natuurlijk ook halverwege de dag even bellen om te vragen hoe het gaat?
Bij ons kdv is het normaal dat een kindje 2x een halve dag gaat wennen voordat hij/zij echt begint. Dus onze kleine heeft 2 halve dagen kunnen wennen.
Bij het ene Kdv was het inderdaad paar uurtjes wennen. Meer voor mama dan voor de kids denk ik. Wij hebben een overstap gemaakt van Kdv toen de oudste naar school ging. De jongste was toen bijna anderhalf. Ook 1 wenochtend en op de wenochtend werd ik gebeld of ik haar eerder wilde halen. Ze was diep ongelukkig. Dus eerder gehaald. Je kunt je voorstellen dat ik de volgende dag, toen ik dus moest werken en mijn man ook, me de hele dag erg opgelaten voelde. Gelukkig was het toen prima gegaan. Idee dat ik wel weer terug kwam deed haar goed