Dochter bijna 2, wennen op KDV

Discussion in 'Oppas en kinderopvang' started by debozoe, Sep 28, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. debozoe

debozoe Bekend lid

Oct 12, 2008
    788
    0
    0
    Juf
    Hallo allemaal,

Mijn dochtertje wordt in oktober 2, en ze zit sinds 1 sept op het kdv voor één dag per week. Nu gaat het wennen erg moeizaam, de eerste keer vond ze het prima, maar sinds die keer zijn alle dagen een drama geweest. Erg huilen als ik haar weg breng en ook daar huilt ze veel, vooral als er een deur open gaat en er komt iemand binnen of er gaat iemand wegdan zet ze het op een brullen.

Ook eten, drinken en slapen wil ze haast niet. Alleen buiten spelen vindt ze leuk maar verder gaat het erg moeizaam. Om deze reden hebben we ook afgesproken dat ze 3 weken lang een dag extra komt om te wennen. Afgelopen maandag had ze na een moeizame ochtend voor het eerst een goeie middag. Maar belde net hoe het nu ging en het is weer drama.
    pff vind het zelf ook moeilijk.

Nu vragen sommige zich misschien af waarom ze nu pas naar het kdv gaat en waarom maar één dag. Mijn dochter is geboren met een handicap, ze heeft aan een kant van haar lichaam een spastische verlamming. Hierdoor zagen wij het de eerste twee jaar niet zitten om de verzorging verder uit handen te geven dan de oma's en een tante. Hier is ze dus altijd door opgevangen. Nu vinden we het belangrijk dat ze om leert gaan met andere kinderen en weerbaar wordt, zeker gezien haar handicap. Ze kan waarschijnlijk ook naar een gewone school en om de stap dan pas te nemen dat lijkt ons erg laat. Een dag omdat het anders niet te combineren in met haar therapieën.

Zijn er meer moeders die ervaring hebben met het wennen rondom deze leeftijd, en hoe verliep dat..

alvast bedankt

2. Kuipersl

Kuipersl Actief lid

Aug 24, 2007
    421
    0
    16
    Als ze vanaf 1 september naar het kdv gaat is het ook best een korte tijd om te wennen, he...zeker als ze nog nooit bij 'vreemden' is geweest, laat staan een hele groep. Komt heel overweldigend over... Mijn dochter heeft met 2 jaar een fase gehad waarin ze ook absoluut niet wilde. Wat geholpen heeft is om een vaste structuur te bespreken, de avond voordat ze gaat...en deze de volgende ochtend nog een paar keer herhalen: "Papa gaat morgen op school werken, mama gaat morgen in het ziekenhuis werken en Jente gaat bij de kindjes spelen. Papa brengt jou naar juf Huppeldepup en mama haalt jou weer op. En als we thuis komen gaan we samen eten." Ondertussen hoef ik alleen maar te zeggen: "papa gaat morgen..." en dan maakt zij de rest af. Onze dochter had blijkbaar heel erg behoefte aan duidelijkheid.

3. adi

adi Niet meer actief

Het is inderdaad een hele lastige leeftijd om te wennen. Mijn kinderen zitten al 1,5 jaar op KDV en afgelopen zomer hadden ze zelfs heel veel moeite met onbekende vervangers. Dan was het ook drama en ze wilden niet blijven.
    Met deze leeftijd hebben kinderen meer tijd nodig om de nieuwe omgeving als veilig te zitten en zich thuis te kunnen voelen. Het heeft echt tijd nodig, volgens mij een maand of 2 zeker.

En dat ze maar 1 dag gaat helpt ook niet, dan wennen ze meestal nog moeilijker.

Is psz niet beter voor haar? Dat is dan 2 ochtenden, dus ze blijft niet de hele dag. En alle kinderen starten dan met deze leeftijd, dus ze is niet de enige die als nieuw in een vaste groep komt.

Succes!

4. debozoe

debozoe Bekend lid

Oct 12, 2008
    788
    0
    0
    Juf
    Aan psz hebben we ook gedacht, maar daar mag ze niet komen omdat ze (nog) niet kan lopen..

5. adi

adi Niet meer actief

Ok, dat snap ik.

In wat voor groep zit ze dan bij het KDV? Als ze nog niet loopt is het misschien overweldigend om haar in een peuter- of een verticale groep te plaatsen. Dan kan ze denk ik wat moeilijker mee met de groep, en zijn al die rondrennende drukmakende kinderen ook eng.

Ik denk dat ze op een babygroep meer op haar plaats is (als ze daar niet al op zit)

6. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Kan ze niet naar een mediche dag verblijf. Die zijn er beter in lijkt me.

voor de rest mijn dochter ging ook pas met 15 maanden voor het eerst naar de kdv en heeft zeker 6 weken nodig gehad om te wennen de eerste weken was het ook tranen met tuiten. Daarna zag ik haar opfluren en nu als ik smorgens zeg we gaan naar de baby.s weet ze niet hoe snel ze haar schoenen aan moet doen.

Vanmorgen met het weg brengen had ze er ook toch ook weer wat moeite mee niet huilen dat niet maar weer terug mijn arme in in plaats van de leidsters. Terwijl dat weken goed ging. Heb haar extra geknuffelt en vanmiddag met ophalen kwam ze als een stralend meisje op me af rennen. Ze liep haar broer zo voor de sokken ze wilde naar mama.

Geef het nog wat tijd.

7. debozoe

debozoe Bekend lid

Oct 12, 2008
    788
    0
    0
    Juf
    Ze zit ook op een bsbygroep, peutergroep is idd te overweldigend voor haar..
    MKD is ook geen optie, daar is ze te goed voor, dan moet ze ook geestelijk iets mankeren en dat is niet het geval..
    Misschien moet ik het gewoon nog wat tijd geven, maar vind het wel heel lastig moet ik zeggen

8. september08

september08 Fanatiek lid

Oct 20, 2008
    3,356
    4
    38
    ppff.. alles is al gezegd en overal een duidelijk antwoord op.
    Lastig, ik denk dat je er niet zo heel veel mee kan. Het kan idd best even duren voor ze is gewend. Ik weet niet of je met je werk zit, maar misschien kun je ook een tijdje 2 keer een halve dag doen?!
    Werk zelf op een kdv en dit was de laatste strohalm die we hadden bij een kindje van 1 jaar en dat heeft geholpen.
    Succes, lijkt me erg lastig!!

Share This Page