Borstvoeding en bijvoeding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Margreetje, 5 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Margreetje

11 jun 2011
    47
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,

Mijn dochter is nu 7,5 maand oud en krijgt volledig bv. Ze is geboren met 1880 gram en nu zo'n 7 kilo. Ze doet het prima maar is geen groot kind. Met 6 maanden ben ik begonnen met het geven van groenten en een paar weken later fruit erbij. Ze vindt het heerlijk! Nu ook een broodkorstje per dag en daar smult ze van.
    Een paar weken geleden merkte ik weer stuwing maar verder niet veel aandacht aan besteed. Ik heb voldoende voeding maar geen extreme productie en dus ook niet vaak stuwing. Ook niet na de nacht. Had is toen maar wat bijgekolfd maar niet gedaan... Nu is mijn voeding echt enorm teruggelopen. Ik snap dat ze minder gaat drinken maar ik wil nog wel lang bv blijven geven.
    Ik geef vijf voedingen op een dag en de vijfde voeding is om 23.00 uur en die geeft mijn man in de fles gekolfde bv. Ik kolf dan ook. Dit omdat ik meer kolfde als ze dronk en zo dus een beetje voorraad krijg. Dit is nu dus niet meer aan de orde helaas... Dus krijg niet meer genoeg bij elkaar voor een werkdag. Ik werk twee dagen in de week.
    Ik geef trouwens altijd eerst de borst en dan later de bijvoeding. Tussen de voedingen door eigenlijk. Mijn vragen aan jullie zijn:
    - wat en hoeveel krijgen jullie kindjes bij volledige bv?
    - hoeveel tijd zit er tussen een bv en de bijvoeding?
    - geven jullie nog een late avondfles?
    - drinkt ze minder omdat ze die late fles nog krijgt en moet ik die laten vallen maar wel kolven. Misschien gaat ze overdag dan meer drinken?
    - ze krijgt als ze einde dag weer wakker is haar groente maar is dan alweer snel moe. Zou ze dan minder drinken voor het slapen omdat er dan te kort tijd op zit?
    - moet nog wel vermelden dat ik helaas bijna constant spruw en candida heb ondanks medicatie. Mijn dochter heeft het niet heel zichtbaar maar lijkt wel weer een witte waas dus ik ga haar wel weer behandelen.

Ze slaapt prima. Ik voed altijd meteen na haar slaap maar ben gisteren begonnen om zowel voor als na het slapen te voeden om zo wat meer productie te krijgen. Ze slaapt in de ochtend zo'n twee uur en dan een keer 1,5 uur en einde middag of niet of drie kwartier. Dan tussen 7 en 8 de nacht in. Rond die tijd is ze in de ochtend weer wakker maar wel met een fles tussenin.

Nou, een heel verhaal ... ik ben benieuwd naar andere ervaringen.

Groetjes Margreetje

2. Nescio

Nescio Niet meer actief

Mijn dochter is nu 11 maanden, maar ik heb nog wel een idee hoe het ging toen ze de leeftijd had van jouw dochter.

wat en hoeveel krijgen jullie kindjes bij volledige bv?
    Met 7,5 maand zaten we hier op 3 x fruit, een goede groentenmaaltijd en 2 sneetjes brood. Tussendoor dronk ze dan nog 8 a 9 keer, waarvan altijd 1 of 2 nachtvoedingen. Ze was en is een goede eter, maar ook niet bijster zwaar (ligt ook aan onze bouw).

Eerst gaf ik net als jou de borst en dan bijvoeding, daar kon een half uurtje tussen zitten, ze at er niet minder om. Nu eet ze eerst bijvoeding en krijgt ze dan de borst, soms een uurtje of halfuurtje later. Voor haar slaapjes drinkt ze ook nog bij me. Ik denk dat we nu ook nog op 6 a 7 voedingen zitten.
    Nee, ik heb dat nooit gedaan. Ik heb maar een paar keer gekolfd en heb haar nooit wakker gemaakt voor een voeding, ze komt altijd zelf.
    - drinkt ze minder omdat ze die late fles nog krijgt en moet ik die laten vallen maar wel kolven. Misschien gaat ze overdag dan meer drinken?
    Dat kan heel goed. Wakker maken voor een voeding hoeft in principe niet, omdat bv altijd op verzoek is. Met wakker maken onderbreek je haar slaappatroon en het kan zijn dat ze daardoor minder goed in slaap komt, maar ook overdag minder honger heeft.
    - ze krijgt als ze einde dag weer wakker is haar groente maar is dan alweer snel moe. Zou ze dan minder drinken voor het slapen omdat er dan te kort tijd op zit?
    Hier heb ik dat nooit zo ervaren, al at ze om 18 uur en dronk ze haar laatste voeding om 19.30 uur, ze heeft altijd flink gedronken.
    Wel heb ik een tijdje 's avonds brood gegeven en 's middags warm, omdat ze onrustig werd van warm eten in de avond.

Succes met de spruw, dat lijkt me vervelend en zeker niet makkelijker!

3. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    -wat en hoeveel krijgen jullie kindjes bij volledige bv?
    Met 7,5 maand zaten we hier op 2x fruit, een goede groentenmaaltijd en 1-2 sneetjes brood.

Rond 7 maanden kreeg ze voor en na het slapen de borst en tussendoor bijvoeding. Rond 7,5 maand toen ze grotere hoeveelheden ging eten, ging ik de bijvoeding na het slapen geven en voor elk slaapje bv. Zo doen we het nu nog steeds.
    Ze drinkt hier een keer of 6 bv per dag ('s nachts 1-2x en ze doet 2-3 slaapjes overdag)

Ze krijgt hier tussen 18.30-19.00u een fles afgekolfde melk met bambix granen. Daarna drinkt ze vaak boven nog eventjes aan de borst in het donker en dan gaat ze slapen.
    Momenteel wordt ze vaak wel s avonds laat wakker maar ook een tijd gehad dat ze ergens s nachts voor het eerst komt.
    Ik kolf vaak 1,5 later dan ze gaat slapen, dat is vaak 120cc en die geef ik dan de volgende dag als papfles. Momenteel lijkt ze wel meer te lusten dus ik ga vanavond even proberen om wat meer te geven. Nachten zijn op dit moment wat onrustig en vaak willen drinken, wie weet helpt het.

Dat zou kunnen. Probeer het eens uit.

Hier heeft ze een tijdje gehad dat ze maar weinig dronk van haar papfles, ongeveer 60cc, boven nog even bij mij en dan ging slapen.
    Dus hier gaat het wat wisselend.

Wat betreft de productie, ik ben met 8 maanden extra gaan kolven omdat ik wilde gaan doneren. Dus ik ben toen m'n productie op gaan krikken. Daarvoor kolfde ik precies genoeg voor tijdens m'n werkdagen. Nu gaat alles wat ik extra kolf de vriezer in.

4. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier helaas ook last van die ellendige spruw. Is begonnen na de kraamweek en bij mij komt het regelmatig terug. M'n dochtertje heeft geen last meer sinds het bij haar wegging.

5. Margreetje

11 jun 2011
    47
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties!

Die candida is een ellende! Gelukkig niet altijd pijn bij het voeden maar dus al zo'n 6 maanden veeeeel wassen en koken..... Nu weer aan de fluconazol en doet wel iets maar bij stoppen is het zo weer terug.

Ik heb ook gedacht om voor het slapen een papfles te doen. Nu krijgt ze in de 23.00 fles wat rijstemeel maar het lijkt of ze dan meer buikpijn heeft door verstopping. Is dat niet bij fijne granen? Maar 's avonds voor het slapen is het ook een soort ritueel dat ze na het bad in het donker even drinkt. Na de fles slaapt ze trouwens prima weer in dus dat is geen probleem gelukkig. Ook komt ze er 's nachts niet om ondanks beetje wakker zijn. Naar mijn idee drinkt ze uberhaupt geen grote hoeveelheden bij mij. Maar in de fles op de opvang wel 170 per fles... Gisteravond maar 120 in de fles met wat meel maar ze heeft prima geslapen.
    Als ik deze wil afbouwen wat is dan handig? Steeds minder in de fles of steeds iets eerder geven zodat hij samenkomt met voeding voor slapen?
    Pffff.....ik heb echt theezakjes op dit moment. Hoop zo dat het weer bijtrekt. Drink liters bv thee.. Durf overdag ook niet te kolven want dat heb ik altijd het idee niet genoeg te hebben voor de volgende voeding.
    Is voeden voor en na een slaapje de komende tijd zowieso een goed idee? Hoeveel moeten ze nog binnen krijgen op deze leeftijd?

Jullie kindjes aten trouwens al veel meer op deze leeftijd... Ik geef steeds 2 x wat fruit ook 's morgens vroeg maar had het vanmorgen niet gedaan omdat ze maar meer moet drinken. Lastig hoor want het is toch de bedoeling dat ze meer vast gaat eten maar hoe in combi met de bv.

Jullie merken al...eerste kindje en vol met vragen haha....

Groetjes Margreetje

6. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier poept ze moeilijker sinds de bijvoeding en ik doe meestal een scheutje olijfolie door de papfles.
    Ik zou dan een papfles geven als ze de nacht in gaat en dan gewoon zien wanneer ze wakker wordt.
    Hier ook geen grote drinker, meestal max. 125cc uit de fles.
    Bij de oppas drinkt ze momenteel helemaal weinig en ik geef nu 4x70cc mee en dat werkt beter. Eerder gaf ik 3x130cc mee maar werden vaak 1-2 flessen van weggegooid omdat mevrouw het dan weigerde.
    Ze is verder gek op ander eten en drinkt ook water en thee.
    In jou geval zou ik gewoon voor en na het slaapje bv geven en tussendoor de bijvoeding. En dan kun je proberen om haar niet meer wakker te maken om 23.00u en kijken hoe het gaat. Persoonlijk heb ik liever een nachtvoeding dan een late avondvoeding, ik lig graag op tijd op bed. Nachtvoedingen zijn ook goed voor je productie ;)

7. Margreetje

11 jun 2011
    47
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Olijfolie doe ik al door de groente en geef vaak een pruim. Bedacht me dat ze al een paar dagen wortel krijgt en een beetje banaan.. Dat is voor haar buik denk ik teveel van het goede wat betreft verstopping. Maar even wat anders geven.
    Wat zijn bij jullie de hoeveelheden van eten ongeveer? 100 gram of meer?
    Ik lig ook heel graag op tijd in bed.... En nu maakt mijn man me om ong 23.00 wakker om te kolven maar dat vind ik verschrikkelijk... Dan lig je al zo diep te slapen.
    Maar als ik voor het slapen een papfles geef en ik pas die voeding kolf als ze in bed ligt dan zal ik wsl wat meer kolven..? Dan heb ik én een voeding én hopelijk een beetje over. En wat voor granen in de fles? Geef graag biobim en heb nog een pak staan met rijstmeel en boekwijtmeel.

Kan ik die laatste voeding zomaar laten vallen of afbouwen met steeds minder of eerder?

Groetjes Evelyne

8. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik weet niet zozeer hoeveelheden. Ik weeg niets en geef alleen soms een cupje fruit van Goodies. Of een knijpfruitje. Dus dat is 100 gram. En meestal eet ze dan ook nog een keer vers fruit en dan ongeveer 1 stuk.
    Avondeten meestal 1 aardappel en een schep groente. Maar ze eet hier nu eigenlijk alles in stukken en dan beland er nog een hoop op de vloer.
    Ik zou even kolven als ze op bed ligt (als je dan een papfles geeft) en nog voor je zelf gaat slapen.
    Dan hoef je ook niet af te bouwen. Dan heb je dat als extra.
    Mocht ze wel s nachts komen is dat natuurlijk ook niet verkeerd voor je productie. Als ze s morgens pas komt, heb je dan mogelijk stuwing en zou ik wel even leegkolven als zij heeft gedronken.

Ik geef hier Bambix granen omdat ik hier geen natuurwinkel in de buurt heb. Anders gaf ik ook liever biobim.
    Je zou de spelt of de Benjamin kunnen proberen maar ik zou denk ik gewoon de pakken opmaken die je hebt staan.
    Als ze moeilijk poept kun je nog een scheutje olijfolie door de papfles doen. Door haar avondeten toen ze geprakt kreeg, was hier vaak niet voldoende en bleef het hard.

9. maja246

maja246 Fanatiek lid

7 okt 2009
    1.468
    30
    48
    Mijn dochter is nu ook 7,5 maand en slaapt sinds drie dagen de hele nacht.
    Ik voed haar 3 of 4 keer per 24 uur.
    6.00 bv
    7.30 volkorenboterham
    10.00 fruit + water (of bv)
    12.30 boterham + bv
    15.00 soepstengel oid +water
    17.30 avondeten (zelfde wat wij eten, zonder zout)
    18.30 bv

kolven doe ik niet, want daar hou ik he-le-maal niet van.
    Het lijkt mij ontzettend zwaar om wakker te moeten worden om te kolven, misschien kan je beter dat eerder op de avond doen?

10. Bellabella

Bellabella Fanatiek lid

12 jun 2008
    1.082
    1
    0
    Gooi
    Mijn zoontje is nu ook bijna 7.5 maand en hij krijgt ongeveer 8 voedingen/24 uur. Rond 7 begint zijn dag, met soms wel soms geen voeding, in de loop van de dag een fruithapje en een boterham met tussendoor een voeding. Dan nog 2 voedingen tot het avondeten (groente) maar deze zijn vaak erg kort: geen idee hoeveel hij dan bij me drinkt. Dan om 7-8 uur naar bed en dus BV. Dan wordt hij meestal 23 uur wakker voor BV. Vanaf dan hou ik hem bij me in bed en komt hij zeker nog 2 x in de nacht...
    Ik kolf wel en als ik werk verschilt het ook enorm wat hij drinkt: soms maar 40 cc en soms 200cc! Moeilijk voor de oppassers om flesje klaar te maken, gelukkig heb ik redelijk wat in de vriezer liggen nog.

11. Margreetje

11 jun 2011
    47
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Even een update...

Gelukkig is de productie weer bijna zoals het was. Echt fijn!
    Eergister voor het eerst voor de nacht een fles gegeven met pap. Ze werd nog wel wakker rond 23.00 en heb ik gevoed. Weinig gedronken naar mijn idee. Gister voor het groentehapje twee borsten gevoed. Niet superveel melk. Toen redelijk gegeten. Ongeveer uurtje later naar bed met papfles met 140 melk en wat pap tot 150 ml. Die dronk ze goed op en had misschien nog wat meer gewild. Toch maar in bed en had me voorgenomen weer 23.00 te voeden. Ik was zooo moe dat ik manlief zowat een klap gaf toen hij me wakker maakte en ben verder gaan slapen. Ik dacht als ze dorst heeft dan hoor ik het wel. Om half drie vannacht een kuchje maar verder niks. Om tien voor zeven was ze wakker. Even laat als normaal dus. En geen late voeding gehad....
    Ik heb om 20.00 nog wel gekolfd en wat meer als ze gedronken heeft. Vanmorgen had ik dus best veel melk en kon na de voeding ook nog wat kolven. Toch vind ik het nog een beetje 'eng' maar vier voedingen.....

Vanavond ga ik denk ik weer iets voeden voor het hapje. Voor de productie.... En dan met de fles wat meer geven. Ze had ook wel een minder natte luier vanmorgen.... Zelf ga ik dan rond 21.00 goed kolven en als ze dan 's nachts ofzo laat in de avond nog komt heb ik weer wat melk. Na eerste voeding kan ik dan ook nog wat kolven.

Tot zover....

@ red: volgens mij is biobim ook wel online te bestellen?

12. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    Toen mijn dochter die leeftijd had gaf ik haar rond 1930 de laatste bv en dan kolfde ik rond 22 voor ik naar bed ging af voor de voorraad op werkdagen. Zelf kwam ze meestal pas de volgende ochtend weer en af en toe snachts rond vieren. Papflessen heb ik.nooit gegeven, ze kreeg alleen flesjes gekolfde melk op het kdv.

Groente en fruit deed ik ong een uurtje na de bv zodat ze weer genoeg dronk bij de volgende voeding.

Deel Deze Pagina