pff ik bevind me momenteel in tweestrijd.....ik wil wegens eigen belang ayman 1 dag p/w naar het kdv brengen vanaf zijn eerste verjaardag ik heb die dag echt nodig MAAR ik ga me zo schuldig voelen en daarnaast heb ik ook een soort angst voor het kdv wie is er ook begonnen met haar kind naar het kdv te brengen en hoe beviel het voor jullie en voor jullie kind?
Hai! Ik heb zelf bij een kdv gewerkt.. En ik zie dat het voor kindjes zo leuk is om met andere kinderen te spelen. Zelfs al is die nog maar 1 jaar. Je kindje kan ontwikkelingen bij andere kindjes af kijken en ze spelen veel meer.. Ik zie het als uitkomst voor jezelf, misschien ff een dag op adem komen, en als je kindje er gewend is, zal het voor de kleine ook heerlijk zijn! Succes!
Hoi, mijn dochter is in het 1e jaar naar een gastouder geweest, beviel goed, ze draaide als het ware in het gezin mee, het was maar voor een paar uurtjes, (ik werk late diensten in de zorg, mijn man die zorgt dan die avond voor haar). Dat beviel goed, maar door verhuizing moesten we voor een andere oplossing zoeken, mijn dochter is nu 2, 5 en gaat sinds een haljaar naar een (flexibel) kinderdagverblijf, erg gemakkelijk, want het minimum wat je afneemt is een uur. en met mijn werk heb je geen hele dagdelen nodig. Ook dit bevalt goed, ze vind het erg leuk, de meiden zijn allemaal erg lief voor haar, ze doen leuke dingen, mijn dochter vind het erg leuk, het valt me dus mee, en dat had ik niet verwacht! Ze gaat er met een gerust hart heen. Ga een keer kijken, of het bevalt, en bedenk wat je belangrijk vind, hoe is slaapgelegenheid geregeld, hooe gaan ze met de kinderen om enz. mij is het meegevallen. Maar je kan ook aan een gastouder denken, is ook heel fijn, en is wat kleinschaliger. Heel veel succes en ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt. Groetjes kikker
Hoi, mijn dochter is in het 1e jaar naar een gastouder geweest, beviel goed, ze draaide als het ware in het gezin mee, het was maar voor een paar uurtjes, (ik werk late diensten in de zorg, mijn man die zorgt dan die avond voor haar). Dat beviel goed, maar door verhuizing moesten we voor een andere oplossing zoeken, mijn dochter is nu 2, 5 en gaat sinds een haljaar naar een (flexibel) kinderdagverblijf, erg gemakkelijk, want het minimum wat je afneemt is een uur. en met mijn werk heb je geen hele dagdelen nodig. Ook dit bevalt goed, ze vind het erg leuk, de meiden zijn allemaal erg lief voor haar, ze doen leuke dingen, mijn dochter vind het erg leuk, het valt me dus mee, en dat had ik niet verwacht! Ze gaat er met een gerust hart heen. Ga een keer kijken, of het bevalt, en bedenk wat je belangrijk vind, hoe is slaapgelegenheid geregeld, hooe gaan ze met de kinderen om enz. mij is het meegevallen. Maar je kan ook aan een gastouder denken, is ook heel fijn, en is wat kleinschaliger. Heel veel succes en ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt. Groetjes kikker
Belle gaat al vanaf 3 maanden naar het kdv en dat gaat heel goed. de meiden die daar werken zijn erg gek op haar en ze is altijd vrolijk als ik haar ophaal en ze mij nog niet gezien heeft. ook heb ik op de ouderavond een video gezien over wat ze allemaal deden en Belle had erg veel lol. volgens mij vinden de ouders het erger dat de kinderen zelf.
Jarissa gaat 2 middagen in de week. Ze vindt het erg leuk. Bevalt mij ook prima. Juist fijn om contact te hebben met andere kinderen en ander speelgoed te zien.
Jelle gaat ook al vanaf 4 mnd naar het KDV, 1 dag in de week als ik moet werken. En zoals ik het nu kan bekijken heeft hij het er goed naar zijn zin. Volgens de leidsters doet hij het hardstikke goed! Ik denk eigenlijk dat het alleen maar goed is voor een kindje, al moet ik er wel bij zeggen dat ik 4 mnd toch nog wel erg klein vind, ook al heb ik het zelf ook zo gedaan. Ik kon eigenlijk niet anders omdat ik weer moest gaan werken, maar als ik een andere mogelijkheid had gehad, had ik daarvoor gekozen. Vanaf een half jaar gaat het allemaal wat makkelijker, jelle zit nu goed in een ritme en dat scheelt al de helft moet ik zeggen. Ik kan nu gewoon een schematje meegeven waar ze zich aan kunnen houden, ipv dat de leidsters ook nog moeten gaan improviseren...
@Joepies: Misschien is het handig als je je mening toelicht.... Mijn dochter gaat vanaf 11 maanden naar het kinderdagverblijf en vindt het geweldig. Mijn zoon gaat vanaf januari. Hij is dan 7 maanden en kan zichzelf al lekker bezighouden. Ik zelf werk op een kinderdagverblijf op de babygroep en merk dat de kinderen het heel snel gewend zijn. Soms komen ze bij ons vanaf 3 maanden en dat gaat eigenlijk altijd heel erg goed. Ik maak zelf bewust veel tijd voor de kleinste baby's vrij, omdat ik vind dat die nog veel aandacht nodig hebben. Maar jouw zoon is al 1 jaar en kan zichzelf waarschijnlijk al goed bezighouden... Dus ik denk dat je je schuldgevoel aan de kant moet proberen te schuiven, want je kind merkt dit ook en gaat hier alleen maar misbruik van maken... Hij zal best wel even moeten wennen en een paar keer huilen als je weggaat, maar ik denk, maar ieder kind is natuurlijk anders, dat hij best wel kan wennen. En geef het ook niet na twee weken op, want hij zal even tijd nodig hebben om te wennen. Zeker omdat hij al iets ouder is. Nou, succes met je keuze. By the way: Ik denk dat je naar ervaringen van andere moeders niet te veel moet kijken. Want elk kinderdagverblijf is anders en de ene is beter als de andere, op de ene werken leukere leidsters als op de andere, enz. Je zou gewoon eens moeten gaan kijken bij het kinderdagverblijf waar jij je zoon eventueel zou willen brengen. Kun je de sfeer een beetje proeven en kennis maken met de leidsters. xxx Linda
Dewi gaat ook 2 middagen naar het kdv (nu 2 weken). Ik heb zelf geen schuld gevoel. Ik denk de eerste keer je kindje weg brengen (naar kdv), brengt altijd wel gemengde gevoelens met zich mee, ongeacht welke leeftijd. Maar alles went! Het is belangrijk dat jij zelf een goed gevoel bij het betreffende kdv hebt. Gr. Kat
Bram gaat 2 dagen naar het kinderdagverblijf en dat gaat erg goed. Het is ook daar een vrolijk en tevreden mannetje. Natuurlijk is je kind het beste af bij jezelf, dat kan niemand vervangen. Het is maar net waar je je prettig bij voelt. Ik vind het ongezond om kinderen hele dagen bij opa en oma te brengen, verder lijkt het me erg vervelend om het aan te geven als je het ergens niet mee eens bent, het zijn toch je (schoon)vader en (schoon)moeder. Een gastouder vind ik ook niks, zo iemand heeft ook echt niet de hele dag aandacht voor je kind. Ook vind ik het onverantwoord hoeveel kindjes er soms bij 1 gastouder worden opgevangen. Tja, dan blijft het kinderdagverblijf over voor mij. Meerdere geschoolde leidsters, bij ziekte komt er vervanging en als me iets niet bevalt dan kan ik dat zeggen zonder bang te zijn om iemands gevoelens te kwetsen. En opa en oma zijn mijn noodopvangadres. De angst voor het kinderdagverblijf en het schuldgevoel worden je wel aangepraat door ouders die hun kind er niet brengen, doe gewoon hetgeen waar jij en je kind je prettig bij voelen. Groetjes, Anakin.
Ons zoontje gaat ook in feb naar een kdv voor 2 dagen. Wij zien er er eigelijk voordelen aan. Niet afhankelijk van een familie lid. Leert ook samen spelen en delen, voor de sociale contacten ouders en van het kind zelf. Tuurlijk zou het thuis ook kunnen, maar op een kdv weet je zeker dat het gebeurd/leert.
Mijn dochtertje gaat nu 3 weken naar de kdv. Alleen de ochtenden..en is nog steeds niet gewend..ze blijft maar huilen als ik weg ben. Het is indd zo dat bij elke kind het anders is..We moeten gewoon allebij ff wennen..en we zien het wel. Maar je hoeft je echt niet schuldig te voelen hoor..ze letten goed op de kids..
MIjn dochtertje heeft alleen tijdens de wen ochtenden gehuild. Ze heeft het er erg naar haar zin en vindt het prima dat ik weg ga!
Ik heb geen keus.. Hypotheek moet toch worden betaald en er moet ook nog brood op de plank komen. Daarom gaat Noortje vanaf dat verlof voorbij is 3 dagen idw naar kdv. Eerste keer zal moeilijk zijn om haar achter te laten, maar ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt!
Ik ben niet voor een kdv. Puur mijn mening en mijn gevoel. Ik heb dan ook en oppas aan huis die voor onze drie kanjers zorgt. Ga eens kijken op een kdv en neem de tijd om je keuze te maken. Je zoon is al een jaar en niet totaal afhankelijk meer het komt vast goed. Een blije mama is een blij kind.
ik zou zeggen ga eens kijken en spreek een proef periode af of zo... Ik las laatst een artikel van een vrouw die jaren geleden een kdv had opgestart dat uiteindelijk behoorlijk was uitgegroeid. Inmiddels had ze zelf 3 kinderen en zij zei dat er 3 soorten kinderen zijn. Het ene kind vind het direct helemaal leuk op het kdv. Het andere kind moet een tijdje wennen maar uiteindelijk vind ook dit kind het leuk. En het 3e kind went nooit en voor dit kind is een kdv gewoon niet geschikt. (Was een leuk artikel omdat deze vrouw inmiddels deels gestopt was met haar werk, en deels thuiswerkte omdat haar eigen kinderen dus niet koden wennen op het kdv Maar goed dit terzijde...) Volgens mij is er in deze geen goed of fout. Maar ik denk dat als jij je er schuldig om gaat voelen dat het dan niet werkt, dan streef je je doel voorbij. Ik kies er om allerlei verschillende redenen voor om thuis te zijn. Een ander heeft weer allerlei verschillende redenen om te werken en om zijn/haar kind naar een kdv te brengen. Het gaat er vooral om dat JIJ er zelf achter staat, succes met je beslissing.