En de maatschappij wil ook zoveel mogelijk mensen aan het werk hebben. Dus moeten beleidsmakers zorgen voor goede en kwaliteitsvolle opvang. Want je vraagt heel wat van mensen, om hun eigen kind toe te vertrouwen aan de zorg van een ander. Luxe is het als je die keuze niet hoeft te maken als je er niet achterstaat. Heeft niks te maken met twee autos, dure vakanties of een groot huis. Vind dat nog steeds een domme en kortzichtige opmerking.
Het gaat hier toch niet over tbm-er v/s wm-er? Het gaat hier over het handelen van de 'leidsters' bij deze crèche. Jammer weer dat het weer op een discussie uitloopt waar men het toch nooit over eens wordt.
Omdat er moeders zijn die het nodig vinden om te zeggen: eigen schuld dikke bult, moet je maar niet werken en bij je kinderen thuis blijven. Als je werkt is het je eigen keuze en dan kunnen dit soort dingen gebeuren. Als je dat soort dingen roept, dan is het vragen om zo'n discussie. Ik, als werkende moeder, laat dat me niet zeggen door iemand die zo kortzichtig is.
Jammer dat men over-en-weer veroordelend naar elkaar is. Men zou zich toch niet hoeven/moeten verdedigen over iets waar men zelf geheel achter staat. Of je nou een werkende moeder of niet bent. We zijn toch allemaal moeders die het beste met hun kinderen voor hebben. Voor de één is dat werken en kind naar crèche, gastouder, opa/oma brengen, voor de ander is dat thuis voor de kinderen zorgen. Laat elkaar in elkaars waarde.
Vreselijk wat deze leidsters hebben gedaan en dit moet zeker gevolgen voor hun hebben! Ik werk zelf in de opvang en breng met liefde mijn kinderen ook naar de opvang. Als ik mijn eigen kinderen niet naar de opvang zou willen brengen dat vind ik vaag ik sta toch achter mijn eigen werk??? Tot 4 jaar zitten mijn kids bij mij op de locatie nu gaat de oudste naar een andere BSO en hij wil het liefste 5 dagen in de week. Oordeel nu niet over iets wat je niet kent echt 99% is goede opvang die iets toevoegen aan je kind zijn leven. Ik vind kinderopvang ook een luxe Maar laten we wel wezen als mijn collega's dit deden dan was het snel klaar! Kom op he! Dat doe je gewoon niet.
Jeetje hoe loopt dit topic nu weer uit op een discussie over kinderopvang of niet?? Ik voel mij gezegend dat wij geen kinderopvang nodig hebben en opa en oma als oppas hebben maar je zal mij nooit iets slechts horen zeggen over mensen die daar wel voor (moeten) kiezen. Leef en laat leven zeg...
Ik heb het hele topic meegelezen en niemand heeft dat gezegd hoor. Eigen schuld dikke bult en noem maar op. Ik denk dat je het voor jezelf groter maakt en bepaalde reacties opvat als persoonlijke aanval. Waarom? Als jij achter de keus staat om voor een kinderdagverblijf te kiezen is dat toch goed. Daar zegt niemand wat over.
Naar inderdaad hoe ze daar handelen. Ik hoor ook de meest rare verhalen van mijn moeder, die werkt bij een kinderdagverblijf...
Ja het is helaas gewoon zo. Ik heb de verhalen ook niet via via maar echt van familie en vriendinnen die daar hebben gewerkt of stage hebben gelopen. Het zou niet mogen maar het gebeurt wel degelijk. Maar dat is echt niet bij elk kinderdagverblijf zo, alleen weet je nooit 100% zeker dat op jouw kinderdagverblijf alles gaat zoals je verwacht. Op scholen idem, daar heb je ook heus te maken met leerkrachten die eigenlijk niet geschikt zijn voor hun werk.
Ik heb ook een raar verhaal gelezen over een gastouder. Zo hoor ik ook verhalen over oppas oma's en opa's, basisschoolleraren en ga zo maar door. Eindstand? Als je zo gaat denken kan je je kind bij niemand vertrouwen. In het uiterste geval ook niet eens bij jezelf, maar je kan ze moeilijk in een kamertje opsluiten toch?
Misschien niet letterlijk, maar die tendens werd toch echt wel opgewekt hoor. Moet je maar thuisblijven voor de kinderen, dan gebeurt dit tenminste niet. Want ja, alle werkende moeders zijn luxepaardjes die twee vakanties per jaar willen en een enorm huis. En dat is gewoon onzin en heel kortzichtig. Wij werken puur uit noodzaak, niet meer en niet minder. Ik ben de eerste 1,5 jaar thuisgeweest en dat was prima. Nu moet ik ook aan de bak omdat de situatie zo is. Heeft helemaal niks te maken met luxe of materiele zaken, maar blijkbaar is dat zooo moeilijk voor te stellen. Dan voel ik me toch wel aangesproken. Vooral als de mevrouw in kwestie stelt dat "het op de kleuterschool heel anders is, want dan zijn ze al 4 en kunnen ze zich veel beter verwoorden". Ten eerste gaat mijn kind al naar de kleuterschool als ze 2,5 jaar is. Ten tweede kunnen niet alle kleuters zich zo goed verwoorden. En ten derde merk je ook aan een baby of peuter heel goed dat zij stress heeft gehad.
Klopt, zo had ik een leraar die kinderen mishandelde, zowel geestelijk als lichamelijk. Ik heb kinderen echt door de gang gesleurd zien worden in groep 8. Deze man werkt nog steeds als leraar, niet te geloven gewoon.
Tsjah, en zo lees je op het forum hier dat er ook opa´s en oma´s zijn die weigeren om in een andere ruimte te gaan roken als zij oppassen.
Daar ben ik het niet mee eens. Als je zo gaat beredeneren kan je inderdaad niks meer maar het is ook niet heel realistisch. Wat een gastouder betreft wel, maar wat familie betreft niet. Althans, ik heb bepaalde familieleden waaraan ik me zoontje echt wel toe vertrouw. Het zou kunnen dat ze eens boos op hem worden wanneer hij niet luistert bijvoorbeeld, maar ik heb er wel het vertrouwen in dat er geen nare dingen gebeuren. En dat vertrouwen moet je ook bij een kinderdagverblijf kunnen hebben, alleen heb je de garantie niet. In zekere zin bij familie ook niet maar toch vind ik het een ander verhaal. Ik heb echt geen zin om kinderdagverblijven negatief neer te zetten, ik herhaal ook nogmaals dat er ook echt goede tussen zitten maar om een voorbeeld te geven had mijn zusje een leidster op haar groep die geliefd was bij de ouders en waar zij ook wel tegenop keek. Iemand met goede kennis, leuke omgang met de kindjes etc. Echter veranderde zij als de ouders weg waren en deed ze heel naar tegen de kinderen. Heb geen eens zin om te benoemen wat ze allemaal deed, maar dingen die niet door de beugel kunnen. Me zusje had dat nooit verwacht. En bij een andere lieten ze baby's en kindjes gerust een uur non-stop krijsen. Kindjes werden dan met bedje en al van de kamer genomen en in een ander kamertje gezet waardoor de andere kindjes geen last hadden van het gekrijs. En dan moesten ze zichzelf daar maar in slaap krijsen. Om vervolgens te zeggen dat ze er niet van moest schrikken want deze kindjes hadden dat nodig. En later tegen de ouders zeggen dat ze goed geslapen hebben. Zulke dingen.. Maar dat zijn natuurlijk uitersten.
Yup hier ook het geval. Een leraar die kinderen uitkafferde,een ouwe non die met pensioen moest maar ontzettend gemeen was tegen de kinderen en zo nog meer van dat schorriemorrie. Gelukkig zijn ze nu allemaal met pensioen.
En toch mis ik de ouders een beetje in die verhalen over slechte opvangplaatsen. Ik denk echt dat je het als ouder wel merkt als je baby zich een uur in slaap heeft moeten krijsen. Of als een leidster gemeen is geweest tegen je dreumes. Je moet als ouder toch gewoon waakzaam zijn, en je kent je kind toch? Dan weet je toch als er iets mis is? Een paar jaar geleden was er een zaak met een gastouder. Die zaak kwam aan het licht door ouders die hun dochter daar 1 dag hadden gebracht. Het kind kwam overstuur thuis en ze kalmeerde maar niet. Reden genoeg voor de ouders om aan de bel te trekken. En wat bleek? De gastouder reageerde haar slechte humeur af op de kindjes, schreeuwde, sloot zelfs kinderen op in een kast. Dankzij die alerte ouders is zij dus betrapt. Je moet als ouders gewoon altijd waakzaam zijn, of het nu gaat om gastouders, kdv's, scholen of de BSO. En ik geloof echt dat je het ziet aan je kind als er iets naars gebeurd is.
Ik heb ook op kinderdagverblijven gewerkt, heb spw. Dus ook nodige mee gemaakt en stage gelopen. Gelukkig geen hele erge dingen. Wel op 1 stage adres.. Ik was 16 en liep voor het eerst stage op een kinderdagverblijf. Die leidsters mochten me niet, maar hoe ze met de kinderen omgingen.. Brood in de mondjes stoppen terwijl ze niet wilde eten, tot huilen en kokhalzen toe. En tegen de ouders zó poeslief doen als ze binnenkwamen. Ze hadden mij ook letterlijk weg gepest.. Later hoorde ik van school uit dat die mensen een bepaalde cursus moesten volgen om stagiaires te begeleiden ook. Want er waren meerdere leerlingen van die organisatie niet leuk behandeld, zacht gezegd. Is ook wel een reden waarom ik niet meer in die branche wil werken, helaas. Want heb er mijn diploma in behaald..