Hoi dames, Ik heb wat vragen over de peuterspeelzaal! Het schoot me vandaag ineens te binnen, dus ik dacht: dat is mooi iets voor zwangerschapspagina. Dochterlief is bijna 13 maanden. Wat ik graag over de peuterspeelzaal wil weten, is: 1) Vanaf wanneer kan/moet ik mijn dochter inschrijven? 2) Wat kost dit ongeveer? Of, wat betalen jullie en per hoeveel dagdelen? 3) Is er ook een toeslag voor? Net zoals bij de kinderopvang? Want bij ons komt de peuterspeelzaal bovenop het kinderdagverblijf, oftewel: verhoogde lasten. 4) Wat doet een kindje eigenlijk op een peuterspeelzaal? Aleen spelen, zoals de naam zegt? 5) Moet het kindje zindelijk zijn, net zoals op de basisschool? 6) is de peuterspeelzaal alleen in organisatievorm? Of kan het ook bij 1 enkele ouder? Een soort van gastouderspeelzaal, als je snapt wat ik bedoel. 7) zijn er hier mama's die gebruik maken van kinderdagverblijf EN peuterspeelzaal? En dus ook geconfronteerd worden met deze dubbele kostenpost? De peuterspeelzaal-ochtend is namelijk zo kort, dat deze nergens in mijn werkrooster past en dus op mijn vrije dag gepland moet worden. Sorry voor de vele vragen en alvast bedankt voor jullie adviezen. Ik ben niet erg snel met reageren dus alvast excuses als ik een tijdje geen reply post, ben erg druk tegenwoordig. Maar ik lees de reacties wel want ik kan de informatie goed gebruiken. X
Ik zou deze vragen stellen aan de peuterspeelzaal waar je je kindje naar toe wilt brengen. Waar ik mijn dochter naar toe wil brengen, zal ze 4 dagdelen gaan, voor 8 euro per maand (meestal is dit duurder!) Volgens mij hoeven ze niet zindelijk te zijn, ik heb hier zelf gewerkt en wij hadden kindjes met luiers. Je krijgt denk ik geen toeslag. Ze doen zeker niet alleen spelen, ze hebben verschillende thema's, en sommige werken met pyramide methode of andere methode's, ze gaan soms ook testjes doen, echt voorbereiden op de basisschool! natuurlijk spelen ze buiten en vrij spelen, maar ook activiteiten als verven, knutselen, spelletjes, dansen e.d!
1. verschilt per peuterspeelzaal, hier vanaf 1,5 2. Mijn zoontje gaat 4 ochtenden van half 9 tot 11 uur en we betalen zo'n 75 euro geloof ik. Veel peuterspeelzalen hebben 2 dagdelen overigens. Hier gaat het inkomensafhankelijk, en bij onze peuterspeelzaal kun je ook een vergoeding krijgen van de belastingdienst wanneer je beide werkt maar dat is geloof ik nog niet overal. 3. zie 2 4. Knutselen aan de hand van thema's, feestdagen. Spelen, dingetjes in de kring, hier gymen ze ook, leren woorden, sociale vaardigheden etc. 5. nee 6 nooit van gehoord iig 7. Wanneer je dochter maar weinig naar een kinderdagverblijf gaat zou ik het overwege haar naar een peuterspeelzaal te brengen, anders lijkt het me overbodig
Zoals de andere dames al zeggen, het verschilt heel erg per peuterspeelzaal. Informeer dus bij jou in de buurt! Hier gaat het zo: 1) Vanaf wanneer kan/moet ik mijn dochter inschrijven? Vanaf 2 jaar en vanaf 2 jaar en 4 maanden mogen ze komen, als er plek is 2) Wat kost dit ongeveer? Of, wat betalen jullie en per hoeveel dagdelen? Wij betalen 50 euro per maand en dat is voor 2 dagdelen per week 3) Is er ook een toeslag voor? Net zoals bij de kinderopvang? Want bij ons komt de peuterspeelzaal bovenop het kinderdagverblijf, oftewel: verhoogde lasten. Nee, wel een regeling voor minimum-inkomens 4) Wat doet een kindje eigenlijk op een peuterspeelzaal? Aleen spelen, zoals de naam zegt? Hier beginnen ze met spelen, na een uurtje komt er vaak een gezamenlijke activiteit, zoals een plakwerkje maken. Dan gaan ze plassen (de zindelijke kindjes), in de kring zitten, liedjes zingen, melk drinken, appeltje eten en dan nog een laatste activiteit: dansen, liedjes zingen, buiten spelen, een tv-programma (Zandkasteel) kijken...kan vanalles zijn. 5) Moet het kindje zindelijk zijn, net zoals op de basisschool? Nee 6) is de peuterspeelzaal alleen in organisatievorm? Of kan het ook bij 1 enkele ouder? Een soort van gastouderspeelzaal, als je snapt wat ik bedoel. 'Officiele' peuterspeelzalen zijn er alleen met minimaal 2 leiders op een groep van max. 16 kinderen dacht ik 7) zijn er hier mama's die gebruik maken van kinderdagverblijf EN peuterspeelzaal? En dus ook geconfronteerd worden met deze dubbele kostenpost? De peuterspeelzaal-ochtend is namelijk zo kort, dat deze nergens in mijn werkrooster past en dus op mijn vrije dag gepland moet worden. Als je kindje al naar een kinderdagverblijf gaat lijkt een peuterspeelzaal me overbodig.
Bedankt voor jullie reacties en informatie! 1 ding begrijp ik alleen niet zo goed.... Eylem en Umm85 geven aan dat een peuterspeelzaal in principe niet nodig is als ze al naar het kinderdagverblijf gaat. Hoe dat zo? Waarschijnlijk heb ik er een heel verkeerd beeld van, maar.....ik dacht dat de kindjes op het kinderdagverblijf echt alleen vrij spelen en samen spelen maar verder niet zo veel. Ja, af en toe een plakwerkje of een uitje maar that's it. Mijn moeder vertelde me dat ze op de peuterspeelzaal echt als een klasje worden behandeld. Dus, netjes aan je tafeltje, luisteren naar de juf, opdrachten maken zoals taal en rekenen, en uiteraard tussendoor ook spelen. Zit er dan niet zoveel verschil tussen een kinderdagverblijf en een peuterspeelzaal?
Ik geloof dat het merendeel van de kdv ondertussen ook over zijn op het programma die de peuterspeelzalen ook gebruiken. Denk vanaf peuterleeftijd ofzo dat ze dat aanbieden? Durf het niet helemaal te zeggen, misschien dat iemand anders hier waarvan een kind op het kinderdagverblijf zit dat kan verduidelijken.
Zit er dan niet zoveel verschil tussen een kinderdagverblijf en een peuterspeelzaal? Hangt van het kinderdagverblijf af! Er zijn er ook die alleen spelen en je hebt ze die werken met programma`s net als op de peuterspeelzaal. Dat beeld van je moeder klopt niet helemaal vermoed ik: hier op de peuterspeelzaal die ik ken zitten de kinderen niet aan een tafeltje, maar in een kring of aan een tafeltje om een werkje te doen. opdrachten maken : Taal en rekenen? Eh denkt je moeder niet meer aan groep 3? Klinkt wel heel schools zo. Zou gewoon eens informeren wat ze doen met peuters vanaf 2 a 3 jaar? Vaak hebben ze een 3+ programma.
Huh? We hebben het over peuters van 2 en 3 jaar he! Natuurlijk worden die niet aan een tafeltje gezet met een opdracht, dat lijkt me erg lastig zo niet onmogelijk . Zie mijn eerdere post voor wat ze op de peuterspeelzaal doen. Natuurlijk verschilt de indeling maar globaal gaat het overal zo.
Wat betreft prijzen en aanmelden enzo: dat is echt per peuterspeelzaal verschillend. Dus informeer daarvoor even bij de peuterspeelzaal bij jou in de buurt. Misschien kun je (als je kindje iets ouder is) eens komen kijken wat ze doen. Je kunt het dan zelf vergelijken met datgene wat ze op het kinderdagverblijf doet. Zelf heb ik het idee dat qua voorbereiding op de basisschool de peuterspeelzaal vooral doet aan: - kinderen laten oefenen met het spelen in een groep, omgaan met leeftijdsgenootjes, beetje rekening houden met elkaar. - wennen aan verplichte activiteiten, zoals even samen in de kring zitten voor een liedje of plakwerkje. - uitbreiding van de woordenschat (met name voor kindjes bij wie dat nog niet zo vlot verloopt.) Als jij denkt dat jouw kind dit soort dingen al voldoende beheerst of op een andere plek (bijv. kinderdagverblijf) wel leert, dan is de peuterspeelzaal in principe niet noodzakelijk. Wel denk ik dat veel kinderen het er erg leuk vinden, dus dat kan natuurlijk ook nog een afweging zijn. Wij wilden eerst geen gebruik maken van de peuterspeelzaal. Onze zoon gaat bij de gastouder om met leeftijdsgenootjes. Bij de gastouder en bij het peuterzwemmen went hij ook al aan activiteiten in een kringetje. En zijn woordenschat is vrij groot. Behalve 'leuk' zag ik dus niet echt een meerwaarde. (En om daar nu zoveel geld aan uit te geven + zelf minder tijd met hem te hebben, vind ik ook zonde!) Maar nu twijfelen we toch, omdat hij straks vanaf 3 jaar en 4 maanden tot dat hij 4 wordt, de oudste zal zijn bij de gastouder. En ik denk dat hij dan toch leeftijdsgenootjes gaat missen. Hij speelt nu namelijk het liefst met de kinderen die iets ouder zijn. Daar heeft hij gewoon meer aansluiting bij. Het eerste kindje dat qua leeftijd onder hem zit, is meer dan een half jaar jonger. En dat is gewoon echt niet leuk voor hem. Dus om die reden gaat onze zoon over een aantal maanden waarschijnlijk toch naar de peuterspeelzaal.
Ik denk dat je moeder de peuterspeelzaal met de vroegere kleuterschool verward. Niet dat je daar al echt rekende ofzo, maar daar had je wat meer klas idee... Hier is de peuterspeelzaal ingevoegd in het kinderdagverblijf. Dus in dezelfde ruimte en de kinderen van het kinderdagverblijf draaien gewoon mee met het programma van de peuterspeelzaal.
wat ik van mn schoonzusje vaak hoor is dat ze idd wel netjes aan een tafeltje zitten maar reken en taal vlgs mij niet hoor. vlgs mij doen ze wel iets met kleuren herkennen en tot 10 tellen en werkjes maken.
Onze dochter gaat 2 halve dagen naar het kinderdagverblijf . Ook gezien de kosten vinden wij het verder overbodig om naar een peuterspeelzaal te gaan. De peuter groep waarin ze straks komt (2,5 - 4 jaar) doet soortgelijke dingen als de peuterspeelzaal. En soms meer: Omdat er wat meer tijd is gaan de peuters ook 2 a 3 x per jaar naar een soort natuurparkje waar ze ook voor de kleintjes een informatie/puzzelroute hebben. Toevallig ging m'n oudste laatst op school exact hetzelfde doen. Zij kende het dus al van het kinderdagverblijf. Maar oke, ik zou je vraag ook even neerleggen bij het kinderdagverblijf - in hoeverre zij minder doen dan een peuterspeelzaal. Het hangt misschien ook af van het soort groep waarin ze zit? Welke leeftijd en of het een horizontale of verticale groep is.
Je kunt ook gewoon alleen kinderdagverblijf doen. Maar wel even informeren of ze echt een peutergroep hebben want anders is een kinderdagverblijf niet hetzelfde. Hebben ze wel echt een peutergroep waarmee ze de dingen doen zoals een peuterspeelzaal dan is dat kinderdagverblijf prima. Hebben ze het niet dan is het alleen een opvang en geen voorbereiding op school. Maar de meeste kinderdagverblijf hebben dit al wel.
1: Bij ons vanaf 2 jaar, vanaf 2,5 mogen ze dan komen. 2: Wij betalen iets van 45 euro per maand voor 2 ochtenden. Middagen zijn hier niet omdat er niet genoeg kindjes zijn. Normaal gesproken kost het 90 euro, maar de helft word gesubsidieerd door de gemeente. Dat geld voor iedereen, ongeacht inkomen. 3: Wij krijgen dus geen KOT hiervoor, ik weet wel dan er peuterspeelzalen zijn waar dat wel voor geld, maar dan ben je dus veel duurder uit. 4: Spelen, leren op elkaar wachten, knutselen enz. Ik heb niet het idee dat het heel veel anders is als op het KDV. HEt enige is dat ze hier, zo tegen de tijd dat de kindjes 3,5 zijn, ze regelmatig meenemen naar school. (ze zitten in hetzelfde gebouw) Dus als er een kopietje gemaakt moet worden, of de nietmachine is leeg dan loopt 1 juf met een hele sliert kinderen naar het magazijn om spullen te halen. 5: Zindelijk zijn hoeft niet, ze verschonen als het nodig is. Ze doen ook niet aan zindelijkheids training, hooguit dat ze een kind een keer herinneren om te gaan plassen. 6: Hier alleen in organisatie vorm met een aantal andere peuterspeelzalen. 7: Jelle en Jitte zijn beide naar PSZ en KDV gegaan. Het KDV was maar 1 dag in de week en dan 2 ochtenden PSZ. Als we meer KDV dagen hadden gehad, waren ze niet naar de PSZ gegaan. Ik zie de meerwaarde van een PSZ ten opzichte van een KDV niet zo. Ze zijn hier met het KDV ook een heel eind qua schoolvoorbereiding. Dus in die zin zou het niet nodig zijn. Wat ik wel prettig vond is dat ze op de PSZ meer kindjes zien waar ze ook de rest van de schooltijd mee om blijven gaan. Ze komen dus niet helemaal onbekend op school. Als het voor jou op je vrije dag moet, zou ik er nog eens over nadenken of je het wel moet doen. Vaak ben je verplicht om 2 dagdelen te nemen en willen ze niet dat een kindje maar 1x per week komt. Als dat ook nog eens je enige vrije dag is, zou ik het lekker zo laten en nog even genieten van een dag met je kindje...
Bij ons is het in principe ook de bedoeling dat kinderen minimaal twee dagdelen komen. Voor mij niet zo'n punt (ik ben twee dagen thuis met hem, dus kan hem best een dagdeel 'missen'. Misschien zelfs wel lekker om op m'n gemak even nakijkwerk te kunnen doen. Maar mijn man heeft maar één dag, dus hij zou het wel jammer vinden als hij dan mijn zoon een paar uurtjes moet missen (en dan het dutje eventueel nog). Dus wij hebben contact opgenomen of het toch niet voor één dagdeel zou kunnen. De mevrouw begreep wel en het mocht van haar gewoon. Dus wij schrijven hem voor één dagdeel in. Mochten we nou het idee hebben dat hij zelf echt baat zou hebben bij een extra dagdeel, kan dat altijd nog.
Dag dames, bedankt voor de reacties. Ik zal bij het KDV navragen hoe zij hun peuters bezig houden. Als ze ook werkjes maken e.d. dan hou ik haar gewoon op het KDV en laat ik de PSZ voor wat het is.
1) Vanaf wanneer kan/moet ik mijn dochter inschrijven? Wij zitten op het moment vol, maar inschrijven kan altijd, al wil je pas over 1 jaar er gebruik van maken. Die plaats heb je dan alvast. 2) Wat kost dit ongeveer? Of, wat betalen jullie en per hoeveel dagdelen? Bij ons is de uurprijs: 6,36 en voor niet werkende ouders 2,25 3) Is er ook een toeslag voor? Net zoals bij de kinderopvang? Want bij ons komt de peuterspeelzaal bovenop het kinderdagverblijf, oftewel: verhoogde lasten. Je krijgt hier gewoon toeslag voor, net als de kinderopvang 4) Wat doet een kindje eigenlijk op een peuterspeelzaal? Aleen spelen, zoals de naam zegt? nee, zeker niet alleen spelen. Wij werken met Puk en Co (zoek maar eens op) Globale dagindeling bij ons: 8.30 - 8.45u binnenkomen 8.45 - 9.30 vrij spelen 9.30 - 10.00 Liedjes zingen, fruit eten, koekje en drinken 10.00 - 10.30 Gymmen in de gymzaal, peutergym 10.30 - 11.00 Puk thema 11.00 - 11.30 vrij spelen 11.30 - 12.00 kring spelletjes, boekje lezen etc 12.00u ophalen van de peuters 5) Moet het kindje zindelijk zijn, net zoals op de basisschool? Nee, hoeft niet zindelijk te zijn
Bij ons kan je instromen vanaf 2 jaar, hier kost het normaal rond de 60 euro per maand, (inkomensafhankelijk) voor minima of andere problemen kan je in overleg en heeft de gemeente een potje ervoor. hier is het brengen tussen half 9 en kwart voor 9, om 9 uur gaan ze met zen allen in de kring. daar vraaagt de juf enkele kinderen naar dingen die ze gedaan hebben, zodat ze leren praten in een groepje. daarna behandeld ze het thema, dat is sinds deze week koningne dag en de troonswisseling, en aansluitend moederdag. bij elk thema hebben ze ook liedjes, die worden ook gezongen, dit alles is een 10 minuutjes (schat ik soms iets meer soms iets minder) dan mogen de kinderen vrij spelen wat ze maar willen, wel stimuleerd ze de kinderen om steeds wat anders te doen, ipv elke keer hetzelde. rond kwart over 10/half 11 gaan ze opruimen en aan tafelzitten (2 groepjes) voor het fruit en wat ranja. tevens gaan de zindelijke kids plassen, daarna is het of naar buiten of naar de gymezaal die in de school zit. rond 5 voor half 12/half 12 is het terug in de klas zijn en de dag afsluiten met nog een liedje. hier is de juf wel al spelende wijs met tellen bezig, hier moeten ze dus ook in de kring zitten, naar elkaar luisteren met elkaar samen spelen, elkaar helpen enz. dus ik vind het zeer zeker een goede aanvulling, hier gebeurd echt meer als op het KDV, wat ook echt prima is, met knutselen enz, maar peuterspeelzaal gaat net wat verder. (hebben we ook een exkleuterjuf (groep3) als juf. daar zit wel verschil in heb ik gemerkt ondertussen.