Kinderdagverblijf of gastouder?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Mikkie32, 19 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lizzy1985

Lizzy1985 Actief lid

28 mei 2015
    328
    97
    28
    Vrouw
    Ook wij hebben bewust gekozen voor een kdv. Wij hebben niet heel flexibele opvang nodig, dus dat was voor ons geen reden om voor het een of voor het ander te kiezen.
    Wij hadden vooral een goed gevoel bij de professionaliteit van het kdv en het voordeel dat ze altijd open zijn (behalve feestdagen en tussen kerst en oud op nieuw).
    Wanneer onze dochter een dag ziek is, zijn we deze dag niet meteen kwijt maar kunnen we die ruilen voor een andere dag (mits ze de hele dag niet aanwezig is geweest, als we dr ziek hebben opgehaald telt die wel als een hele dag). Ook de dagen dat we vakantie opnemen kunnen later geruild worden. Dat ligt wel aan het type contract wat wij hebben gekozen.
    Ik hoef dr alleen speentje en knuffeltje (en schone kleren) mee te geven, verder is alles daar (luiers, tegenwoordig ook flesvoeding, ...)
    Verder ken ik een gastouder die thuis ook een (grote) hond heeft, ik heb totaal niks tegen honden, maar op een plek waar kinderen worden opgevangen wil ik geen hond erbij (kinderen en honden zijn onvoorspelbaar, dus heb daar niet genoeg vertrouwen in).
    Ook is het kdv in hetzelfde gebouw als de basisschool, waardoor straks de overgang waarschijnlijk makkelijker zal zijn. Sowieso houden ze bepaalde programma's en thema's aan die heel goed aansluiten op wat ze straks op de basisschool mee gaat maken.

2. misiri

misiri Lid

30 dec 2013
    82
    3
    6
    Wij hebben voor go gekozen. En nooit beseft dat wel zo geboft hebben. Wij hebben nog nooit zelf de opvang hoeven regelen bij ziekte omdat ons gastouderbureau een voorstel doet voor opvang. Ieder kwartaal krijgen wel van haar ook een evaluatie van hoe ons kind het doet en wat haar bevindingen zijn over veiligheid en activiteiten.

Grappig dat veel flexibiliteit noemen voor het halen en brengen terwijl ik ervaren heb dat de flexibiliteit naar je kind veel groter is. Als baby werd hij gedragen bij sprongetjes, gevoed op verzoek en werden er activiteiten bedacht die geschikt waren voor zijn leeftijd. Nog steeds krijgt mijn mannetje wat te drinken of te eten als hij trek heeft en niet pas om 10 uur omdat dat toevallig de tijd is op kvd om wat te eten. Evengoed met slapen. Ik vind het heerlijk voor mijn mannetje dat hij nog niet in het gareel van de massa hoeft. Dat kan hij namelijk zijn hele leven nog. Daarbij ben ik ook nog eens meer te spreken over hoe mijn gastouder omgaat met voeding. Ze maakt bewuste keuzes die gezond en lekker zijn. Wat ik zag op kdv wordt hier niet perse aandacht aan gegeven.

Volgens mij is het een kwestie van.goed uitzoeken en voors en na afwegen en dan kiezen waar jullie blij van worden. Succes met je keuze!!

3. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Onze meiden zijn eerst naar een kdv geweest en nu naar een gastouder. Wat een verademing! Ze kwamen vanuit het kdv (later bso) altijd heel chagrijnig thuis. Huilen, ruzie maken, niets willen, moe. Gewoon erg overprikkeld. Ze gaan nu naar een gastouder waar ze de ene dag de enige zijn en de andere dag met nog 2 kinderen. Als we ze nu ophalen, zijn ze vrolijk, vertellen ze wat ze allemaal gedaan hebben en kunnen we eten zonder krijsende kinderen aan tafel. Wij gaan dus nóóit meer voor een kdv, veel te druk!

4. Antje88

Antje88 Bekend lid

8 mei 2013
    859
    13
    18
    Dit is precies mijn verhaal inclusief de hond haha! Alleen ipv 10 jaar, meer dan 2 jaar dezelfde gastouder. Heb nu beide kids erheen.

Maar goed, aan een kdv zitten ook zeker wel voordelen. Er is altijd vervanging en op een gegeven moment gaan ze ook wat schoolse dingen doen zoals in een kringetje zitten etc. Misschien dat dat per kdv verschilt, maar hier wel in ieder geval.
    Nadeel: over het algemeen niet flexibel en vaste dagen afnemen, het is duurder, grootschaliger, niet huiselijk etc.

Voordeel aan een gastouder: flexibel (overigens niet elke gastouder), huiselijk, kleinschaliger en goedkoper.
    Nadeel: als de gastouder ziek is, heb je niet altijd automatisch vervanging. Dit geldt ook in de vakanties.

Wel heb ik de oudste nu naar de peuterspeelzaal zodat hij alvast wat meer schoolse dingen leert.

Nu las ik ook een opmerking hier dat je op een kdv meer risico's loopt op ziektes?! Misschien omdat het grootschaliger is, maar bij de gastouder loop je net zoveel kans. Je ontkomt er vaak niet aan als je je kind naar de opvang brengt. Welke opvang dan ook!

5. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

Ons kdv doet ook dragen en voeden en slapen op verzoek dus dar is wel per go en kdv verschillend denk ik (en niet zozeer als verschil tussen de twee soorten) bij ons hebben ze bijv ook een heel specifiek voedingsbeleid!

6. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.151
    23.235
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hier gekozen voor kdv, vooral wegens vervanging bij ziekte. Ik ben supertevreden. Houden haar ritme aan met slapen, als er een zieke is altijd vervanging door een bekend gezicht, veel naar buiten. Bij een go was mijn dochter niet op dr plek geweest. Zou ze te weinig uitdaging hebben, ze trekt zich op aan de oudere kindjes. Dat huiselijke zou zij echt te saai vinden.

7. Jedine

Jedine Bekend lid

2 okt 2012
    899
    38
    28
    NB
    Hier keuze gemaakt om te werken met 2 gastouders (eentje werkt niet op vrijdag de andere wel)
    Oudste heeft ook bij gastouder gezeten na 2 jaar kdv. Heel blij geweest met die keuze.
    Huiselijker, bij kdv waren veel leidsters wat nog weleens wisselde, go flexibeler

Wat nu ook meespeelt zijn de kosten, er is maar 1 kdv om 7.00 geopend, bovendien werk ik onregelmatig. Voor beide worden extra kosten berekend, bovendien moet ik tot 18.30 afnemen terwijl ik of n dagdienst tot 14.00 heb of tot 16.30 heb...
    Bij n dagdienst ben ik ruim 90 euro kwijt voor een dag bij kdv en bij gastouder rond 50-60 euro. Aangezien ik meestal 2 dagdiensten per week heb scheelt t behoorlijk

Ik heb binnenkort afspraak met gastouderburo en dan vraag ik hoe het zit met bv vakanties, vorige gastouderburo (andere woonplaats) bood dan ook vervanging.

8. Draaikont

Draaikont Fanatiek lid

13 jul 2015
    2.576
    907
    113
    Ik werk zelf op een kinderdagverblijf maar heb mijn kindje bij een Gastouder.
    Mijn Gastouder is 24 uur per dag open en heel flexibel. Zelf omdat ik laat klaar ben met werk en in de file sta en man ver weg werkt vond ik dit praktisch aangezien ik niet mijn eigen kind op mijn groep wilde op mijn werk.

Wel grappig dat ik mensen hoor zeggen er is meer personeel. Dat klopt op een kinderdagverblijf maar denk vooral dat vertrouwen heel belangrijk is. Als iemand op een kdv kwaad wil kan dat net zo makkelijk als bij een Gastouder.

Het nadeel van de Gastouder waar ik nu tegenaan loop is ' voedingsbeleid' wat ze dus niet heeft en toch iedere keer wat zoetigs in het mondje van Mn dochter verdwijnt. Dit is op een kdv minder natuurlijk. Waar ik zelf wel hebben we een bewust voedingsbeleid.

Ook dat ze op bepaalde dagen het enige kindje is vind ik nu ze wat ouder wordt minder leuk.

Wel is het fijner dat je een goede band op kan bouwen met de Gastouder.

Minder is dat op een kdv ( minder persoonlijk) en dat er veel wisselingen kunnen zijn.

Verder moet je doen wat goed voelt! Ik ben heel erg blij met mijn keuze. En het voordeel is wel. Heeft mijn Gastouder vakantie en ik geen vervangende opvang neem ik haar gewoon mee naar mijn eigen werk.

9. Mikarun

Mikarun Actief lid

27 jan 2014
    422
    77
    28
    Zwolle
    Hier hebben we gekozen voor het kdv en nog geen dag spijt van gehad.
    Voordat L. geboren was riep ik altijd dat ik mijn kinderen liever naar een go zou doen, veel huiselijke en knusser.
    Maar van wat ik uiteindelijk uit mijn omgeving opmerkte waren de mensen die met een probleem zaten als de gastouder ziek was. Gezien wij niet echt ruim zitten met vervangende opties toch wel een dingetje hier.
    Daarnaast heeft mijn zus met haar dochters een ontzettend nare ervaring gehad bij de go. Ik zal niet in details treden, maar het kwam uit op vermoedelijke onzedelijke handelingen met de kinderen door een kennis van de go, die daar regelmatig langs kwam.
    Hoewel het voor mijn zus en de meiden met een sisser af is gelopen gelukkig, heeft het mij een heel onveilig gevoel achter gelaten om mijn kinderen naar een go te laten. Je hebt veel minder inzicht wie er allemaal bij je kinderen rond lopen.
    Nu kan op het kdv evengoed zat gebeuren, als iemand kwaad wil ben ik er wel van overtuigd dat ze het toch wel voor elkaar krijgen vroeg of laat. Maar het voelt veiliger omdat er meer mensen rondlopen en er zo ook meer onderlinge controle is.

10. Stardust27

Stardust27 Actief lid

7 jan 2015
    462
    91
    28
    Rayonmanager
    In het koude noorden
    Hier gekozen voor gastouder omdat ik met mijn werk erg wisselende tijden heb. Om die reden heb ik ook twee gastouders, kan a niet dan kan b wel. Nooit over kdv nagedacht en nooit spijt ook. Kindje ziek? Kan ik hem alsnog brengen, gastouder ziek? Dan breng ik hem naar de andere. Ze stemmen ook op elkaar af dat als een wat heeft ze hem zelf heen en wer brengen. Ideaal, beste keus voor ons!

11. Elisabetta

Elisabetta Fanatiek lid

3 apr 2017
    1.463
    412
    83
    Onze kinderen gaan naar een gastouder waar we ontzettend blij mee zijn! Het is voor hen echt een tweede thuis en een soort oma. Heel huiselijk, gezellig, kleinschalig. Ik ben nog altijd dankbaar dat deze gastouder op ons pad is gekomen. Ze haalt de oudste van school, de kids mogen daar soms blijven eten 's avonds, mijn oudste dochter logeert er in de zomervakantie ook wel eens. Ik vergelijk het wel eens met een extra oma (andere opa's en oma's wonen helaas niet in de buurt). Onze oudste ging vroeger eerst naar kdv, maar dat was qua afstand niet meer te doen. En het kleinschalige, huiselijke en persoonlijke past ook beter bij onze kinderen.

12. xjeannii

xjeannii Actief lid

15 apr 2016
    403
    2
    18
    Mijn zoontje gaat nu naar een kdv, maar ik heb over 2 weken een gesprek met een go die bij ons om de hoek woont.
    Kdv is iets verder weg, maar toen de tijd bewust voor gekozen omdat dit een kleinschalig kdv was en dit vind ik heel belangrijk.

Ik wil nu over naar een go, omdat ik en mijn vriend binnenkort voor een 2e willen gaan en ik dus van iedereen hoor dat een go goedkoper is.
    Hoeveel zou het ongeveer schelen per maand?
    Kdv is nu 6,87 euro per uur en de go 5,50.
    Wij betalen nu per maand ongeveer 90 euro voor 2 dagdelen (11uur)....

13. xjeannii

xjeannii Actief lid

15 apr 2016
    403
    2
    18
    Ik heb net zelf een beetje zitten rekenen en het scheelt best veel via proefberekening.nl
    Kdv kost ons nu rond 90 a 100 euro en een go is 52 euro per maand voor 1 dag in de week.
    Dit komt ook omdat je bij kdv dagdelen moet afnemen en mijn zoontje gaat meestal van 08:30 tot 16:30 dit zijn 2 dagdelen.
    Bij een go kan je natuurlijk per uur afnemen en dat scheelt enorm! Ook als we in de toekomst een 2e willen betalen we hiervoor voor 2 dagen in de week 140 euro terwijl we bij het kdv het dubbele betalen!

Hopelijk klikt het over 2 weken en voelt het goed...

14. LiveLifeLovely

LiveLifeLovely Niet meer actief

Ivm met verhuizing twee verschillende kinderdagverblijven gezien en moet zeggen dat tussen beide ook enorm veel verschillen zit.

Onze dochter was al ouder toen ze naar het KDV ging en ik vind het prettig dat ze heel veel samen spelen, schoolse activiteiten ondernemen etc etc. Ook prettig dat ze niet gelijk alle aandacht krijgt, maar bijvoorbeeld de tiende in de rij is en dus moet leren wachten.

Maaaaar...

Ben nu zwanger, maar moet eerlijk zeggen dat ik een baby niet naar een kinderdagverblijf wil. Mijn inziens iets te druk en te weinig tijd om a la minute actie te ondernemen.

Ik kies er zelf voor om ouderschapsverlof op te nemen, zodat er geen opvang nodig is voor de baby, maar mocht dat wel zo zijn, zou ik het eerste jaar kiezen voor een gastouder.

15. MoedervanSafia

MoedervanSafia Fanatiek lid

10 mrt 2013
    2.803
    4
    38
    Bij mijn eerste twee verschillende gastouders gehad en ze zit nu op de BSO.

Mijn keuze voor de tweede is snel gemaakt. Ze gaat naar de dagopvang waar ook mijn eerste naar de BSO gaat.
    Ik heb nu een hele fijne, professionele en betrouwbare KDV gevonden en zou echt niet meer weg willen.

Deel Deze Pagina