Onze zoon Jelle is nu 9,5 maand oud, en komend weekend hebben we voor het eerst oppas voor hem. Ons buurmeisje is zo'n 14 jaar oud, zij zal oppassen met haar moeder als 'achterwacht'. Maar wij zullen Jelle al op bed hebben liggen, en dan de babyfoon bij hen thuis zetten. Jelle slaapt eigenlijk altijd gewoon door, dus waarschijnlijk hoeven ze alleen maar te luisteren naar af en toe een kuchje of kreuntje. Ik heb toch al geen idee hoeveel tegenwoordig normaal is te betalen voor een oppas, maar dit vind ik helemaal lastig, omdat ze niet eens bij ons in huis hoeven komen eigenlijk... En dit zullen we vast nog wel vaker gaan doen zo, dus ik zou toch wel een idee willen hebben wat de uurtarieven zo'n beetje zijn ondertussen. Wat vinden jullie, hoeveel zou ik haar moeten betalen in dit geval?
normaal gesproken zou ik tussen de 5 en 7.50 per uur zeggen. maar omdat ze niet bij jou thuiszit en dat de kleine ook al op bed ligt zou ik ongeveer 3.50 per uur geven
Ik vind 3,50 best veel als ze eigenlijk niks hoeft te doen. Ze kan gewoon lekker thuis zitten en daar in principe doen wat ze wil. Ik snap dat ze wel de verantwoordelijkheid voor de baby heeft, maar de kans is dus (zoals ik het lees) klein dat ze bij hem moet gaan kijken. Ik weet niet hoe lang jullie wegblijven, maar ik zou gewoon van tevoren een prijs voor de avond afspreken, dus niet per uur. 10 euro lijkt me een mooi bedrag als jullie 3 à 4 uur wegblijven. Dan kan je altijd nog wat meer geven als het wel zo is dat Jelle wakker is geworden ofzo.
Ja, aan zoiets zat ik dus eigenlijk te denken, maar ik had geen enkel idee of dat reëel is. De kans dat Jelle wakker wordt schat ik op 5% ofzo, waarschijnlijk hoeft ze dus alleen maar thuis te zitten, en kan ze doen wat ze wil. Ach, het is ook de eerste keer natuurlijk, voor volgende keren kunnen we altijd nog kijken... Ze is tenslotte ook nog maar 14.
Wij hebben een buurmeisje van 12 die bij ons oppast (met ook de moeder als backup) en die betalen wij 3 euro per uur voor uren dat Inge wakker is en 2,50 per uur als Inge slaapt. Dus inderdaad een 10 euro voor 3 a 4 uur lijkt me een redelijk bedrag.
Wij hebben een oppasservice ingeschakeld. Na acht uur 's avonds betalen we 4 euro per uur, ongeacht of ze vaak of weinig naar de kindjes moeten gaan kijken.
Nou, het oppassen ging goed hoor. Ik ben tegen half 9 de babyfoon gaan brengen, en heb hem om half 12 weer opgehaald. En inderdaad, Jelle is niet wakker geweest. Ze wilde eigenlijk niet eens betaald worden (we hadden ook niks afgesproken). Uiteindelijk heeft ze 7,50 gekregen, zo voor de eerste keer. Een volgende keer wel wat meer dan.
Ik krijg 5 euro per uur voor 2 kids van 5 en 8 die een ramp zijn om in bed te krijgen en als ze eenmaal slapen gaat het uurtarief naar 3,50 per uur omdat k dan practisch niets meer doe. dus zou er 2,50 per uur van maken.
Volgens het nibud is voor een babysit-avondje, een scholier die oppast, een tarief tussen 2 en 3 euro normaal. En ik heb toen ik zocht in oudere topics hier op het forum ook gelezen dat 5 euro per uur of meer door sommige mensen heel normaal wordt gevonden. Ik vraag me eigenlijk wel af of dit afhankelijk is van de regio waar je woont... mischien dat het in de grote steden wat meer is ofzo, en in kleinere dorpen de tarieven wat lager liggen? Of in de wat meer elitaire gebieden in Nederland de prijzen nou eenmaal wat hoger liggen wat dat betreft? Het is maar een idee, wat denken jullie?
om even een vergelijking te geven ik als 25 jarige. verdien als gastouder 3,50 per uur per kind. Kids dus evt. ophalen van school, drinken geven , snoepje enz. O ja mocht de kleine s nachts blijven slapen gaat dit tarrief naar 50 % of terwijl 1.75 per uur ! Dus voor een avondje thuis zitten bij iemand terwijl kleine slaapt is 3 euro per uur echt voldoende. @ evelinetijsen: dat zou ik ok zo gedaan hebben denk ik. toch lief dat ze er eigenlijk geen geld voor verwachtte.
Ik zat daar laatst nog eens over na te denken. Overdags zou ik zelf zo'n 5 euro geven, maar dat ligt er ook een beetje aan wie het is... Ik ken meiden die zelfs koken voor de kinderen als ze oppassen en als dergelijke activiteiten er steeds meer bij komen kijken, zou ik wel wat meer geven. Voorheen had ik bedrag ook in gedachten voor 's avonds maar toen ik nog eens ging nadenken slaat dat eigenlijk nergens op... Echt werkzaamheden hebben ze vaak niet, het zou echt een onkostenvergoeding zijn voor hun tijd. Ik zou zelf dan 3 euro per uur geven. En ik zou dat afronden (dus stel dat het nauwkeurig genomen op 9,50 of 10,50 uitkomt, zou ik 10 euro geven in beide gevallen). Mogelijk zou ik een oppas meer betalen als ze al een tijdje oppast en ze heel erg fijn is. Dat is namelijk ook wel wat geld waard.
In dit geval is het geloof ik zelfs zo dat ze alleen via de babyfoon moet luisteren bij haar thuis? Dan heb je een heel net bedrag gegeven zeg ik zo Ik had dan ook gezegd (als oppasser) dat ik er niets voor zou hoeven hebben En ook ik had haar dan wel wat gegeven omdat het toch fijn is dat ze het doet.
Eeeeh, in een andere topic stel je een uurtarief van 1 a 2 euro voor (voor de buurvrouw die 1 dag per week "zwart" oppast), en hier is het opeens 5 euro of zelfs meer? De buurvrouw krijgt dus na 8 uur opassen 8 euro, terwijl een (14 jarig) meisje voor 3 uurtjes (die relaxt waren) meer............? Je spreekt jezelf wel tegen nu.
ik heb een tijdje opgepast. en ik had dan 3 tot 4 kinderen waar ik op moest letten. van baby tot 16 jaar. en ik kreeg 5 euro per uur end an was ik echt wel heel de avond bezig (zeker met de pubers) dat was tussen me 12 en 16e jaar.
Goh, dus tussen je 12e en 16e pastte je al op 3-4 kinderen, waarvan er eentje 16 was, dus net zo oud of ouder dan jij? Dat klinkt wel heel raar.
wij betalen 3,50 voor een meisje dat 18 is. heeft wel nog 3 andere oppasadresjes waar ze ongeveer hetzelfde verdient. vind het een mooi bedrag. niet teveel en niet te weinig...
Mijn zusje is al enkele jaren vaste oppas bij mensen met 3 kinderen. Zij krijgt ongeveer 6,00 per uur betaald. Mocht ze een hele dag moeten oppassen, wordt er vaak een vast bedrag afgesproken. Eventuele extra klusjes die ze doet zoals strijken worden extra betaald. Let wel: ze mag dit doen, het moet niet. Ik denk dat dit wel een redelijk tarief is.
ik vind trouwens helemaal geen prettig idee baby allen thuis , al is het babyfoon bij buren , zou ik nooit goed bij voelen