kinderdagverblijf of naar oma?

Discussion in 'Oppas en kinderopvang' started by maartje25, Nov 21, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. DeeDeeBowtie

DeeDeeBowtie Fanatiek lid

Jan 20, 2011
    3,890
    0
    36
    Mijn zoon ging drie dagen in de week naar oma (2 dagen mijn moeder en 1 dag schoonmoeder) totdat mijn moeder in mei een hartinfarct kreeg. Nou ik zeg je dat werd stressen. Natuurlijk over hoe het zou gaan met moeders maar ook waar moet ik met mijn zoon heen? Ik had het geluk dat ik vrij snel een gastouder vond met een snel bureau erachter waardoor zoonlief binnen 1 maand iig 1 dag in de week naar de opvang kon. Zelf kreeg ik de dagen totdat hij er heen kon vrij van mijn baas maar dat kan lang niet iedereen! Die andere dag ging zoonlief al een halve dag naar de psz en ik had een lief nichtje die net haar eindexamen had gedaan en die andere halve dag wel wilde opvangen, maar ohoh wat wat een stress.
    Met mijn moeder gaat het weer goed. Maar ik heb de gastouder op maandag aangehouden en ze pas nu alleen nog op dinsdag op als hij ook nog eens een halve dag op de psz zit. Wij willen graag een tweede en als die er ooit mag komen dan is zoonlief al bijna vier en ml en ik overwegen dan serieus kindje 2 naar de gastouder/kdv te brengen, want deze stress wil ik niet meer. En ik merk dus echt heel veel verschil in mijn zoon nu hij naar de gastouder gaat. Hij heeft zoveel dingen geleerd dus het maakt echt verschil. Nee ik zou niet snel weer de keuze maken die ik bij zoonlief maakte.

2. Amberxx

Amberxx VIP lid

Nov 6, 2013
    5,026
    5,242
    113
    Ik denk dat de combinatie (dus grootouder en kdv) juist wel goed is voor een kind. De meeste kdv hebben vaste leidsters dus er is geen sprake van "een vreemde" bij je kinderen. Daarnaast zijn ze speciaal opgeleid (en dus actuele kennis en niet van 20 jaar geleden) en kiezen ze bewust voor dit werk (in tegenstelling tot opa en oma). Een ander voordeel is dat het veel minder een bezwaar is om de grootouders te vragen op andere momenten dat je oppas nodig hebt. Als ze al veel vaste dagen oppassen kan het toch lastiger zijn om ze ook te vragen voor andere momenten als je samen met je partner ergens heen wilt/moet gaan.

Overigens denk ik dat de eerste jaren alleen maar thuis zijn en dus ook geen peuterspeelzaal niet goed is voor een kind. Ik ken een paar kinderen die dat hebben gehad en zie duidelijke verschillen met kinderen die wel kdv of psz hebben gehad. Vaak veel meer problemen met aanpassen als ze naar school gaan. En in een aantal gevallen erg eenkennig en een eenzijdige ontwikkeling. Dan heb ik het dus niet over baby's! maar over kinderen tot 4 jaar die altijd alleen maar thuis zijn geweest. De overgang naar een schoolritme en een klas vol kinderen kan dan erg moeilijk zijn.

3. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

Oct 13, 2014
    3,712
    4,032
    113
    Overijssel
    Best leuk om te lezen dit.
    Maar wat als je thuisblijfmoeder bent? Dan gaat de kleine toch ook niet naar een dagverblijf?

4. tuc

tuc Niet meer actief

nee dan kun je voor een psz kiezen

5. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    Wij hebben beide oma's en zij passen samen 6 dagen per maand op. Ik werk 24 uur.
    Maar nu moet mijn schoonmoeder geopereerd worden en is ziek geweest. Heb gelukkig extra dagen extra af kunnen nemen.
    Want als je alleen voor oma gaat heb je een probleem als die een keer niet gaat.

6. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

Apr 10, 2011
    3,878
    0
    36
    Alleen eerste bericht gelezen. Ik werk zelf ook op een kinderdagverblijf en ik heb mijn zoontje bewust niet naar de opvang gebracht omdat ik weet dat er niet altijd voldoende aandacht is voor de kindjes, hoe hard we ons best ook doen. Bij opa en oma kreeg hij meer geborgenheid en liefde, dat vond ik vooral het eerste jaar erg belangrijk. Vanaf volgende maand gaat hij een dag met mij mee naar het werk, gezellig bij mij op de groep. Ik vind het nu belangrijk dat hij ook meer contact krijgt met andere kindjes. Maar ik ben blij dat hij tot nu toe alle veiligheid en aandacht gehad heeft bij ons of bij de opa's en oma's.

7. missle

missle Fanatiek lid

Mar 4, 2010
    1,526
    1,073
    113
    Wij zijn begonnen met een dag oma en een dag kinderdagverblijf. Kinderdagverblijf beviel erg goed en oma dus juist niet. We zaten totaal niet op 1 lijn en ze deed het vooral niet zoals wij het wilden. Eten geven waar we thuis nog niet eens mee begonnen waren en waar baby nog niet aan toe was. Onze wens om de baby bij de niet vriendelijke honden weg te houden niet respecteren en een foto van baby tussen de voorpoten van de hond sturen als ik aan het werk was. Wij zijn dus overgestapt naar 2 dagen kinderdagverblijf en nog steeds heeeeel erg gelukkig met die beslissing.
    Oma snapt het nog steeds niet en biedt nog steeds aan weer op te willen gaan passen als straks de 2e geboren is...

Dus het kan ook andersom uitpakken :)

8. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@missie: hele als je specifiek vraagt de baby bij de honden weg te houden en ze stuurt een foto van baby bij de hond...
    Ik zou laaiend zijn...
    En ik ben echt niet heel snel boos...

Jammer dat oma het echt niet snapt.
    Misschien probeerde ze juist te laten zien dat ze helemaal niet zo onvriendelijk zijn die honden... Maar toch.

9. misa

misa Niet meer actief

Ik ben het hier helemaal mee eens. Ik heb zelf op een kinderdagverblijf gewerkt en als het even kan vind ik het vaak ook minder geschikt voor babys. Maar dat is hoe het in nederland werkt: je moet binnen hele korte tijd weer aan het werk.. Eigenlijk zou mama er gewoon zelf bij moeten kunnen blijven, minimaal een half jaar.

Bij jezelf in de groep vond ik niets aan. Dan kon ik me echt slechter concentreren. Maar nu ze ouder zijn vind ik dat anders hoor. Ik ben nu gastouder maar dat vind ik ook weer heel anders om je eigen kinderen bij te hebben.

Ik zou zeggen: doe waar je gevoel ligt en wat je kunt. Je kindje overleeft 1 dag kinderdagverblijf echt prima. Een enorme meerwaarde als ze klein zijn is er niet. Als ze groter worden misschien wel, dan kun je altijd nog voor kinderdagverblijf of psz kiezen als je nu kiest voor niet. En kies je ook daar niet voor, nou en. Dan kost wennen op school misscien iets meer tijd. Ach ja.... :)

En ja, oma kan ook heel erg tegenvallen. Je weet het niet....! Dus volg je gevoel zou ik zeggen.

10. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,089
    3,873
    113
    Oooh, kan me goed voorstellen dat je dan meteen overstapt naar een kdv, pfff, heel vervelend.

Ik heb zelf gekozen voor het kdv toen ze ietsje ouder waren (dochter 7 maanden, zoontje precies een jaar). Achteraf gezien had ik met mijn dochter liever ook nog een paar maandjes gewacht, maar oma vergat de oppasdagen steeds of kwam te laat, dus dat ging niet echt met mijn werk, bij mijn zoontje had ik ander werk wat ik van huis uit kon doen, dus eerste jaar geen oppas nodig.
    Persoonlijk vind ik een kdv voor een baby weinig toegevoegde waarde hebben om dezelfde redenen die jezelf al aangeeft.

11. sjak

sjak Niet meer actief

Ik ben nog steeds heel blij dat ik haar het eerste jaar bij mij heb kunnen houden, ben thuisgebleven het eerste jaar door HELLP.
    Na een jaar weer aan de slag, begonnen met 2 dagen, allebei de oma's een dag oppassen. Na een half jaar een derde dag erbij genomen en een dag Kdv.
    Ze was dus 1,5 toen ze ging en nu vond ik het fijn voor haar om met andere kindjes te spelen... Maar tot voor kort bleef het een drama. Elke keer huilen, vaak 'ziek', dus zelf overgeven opwekken. Nu gaat het goed en vindt ze het leuk, maar alsnog, als je de keus hebt is de keus om het eerste jaar minder te werken echt niet raar hoor.
    En een gat in je cv, is niet in alle branches erg hoor. In het onderwijs doen ze daar helemaal niet moeilijk over.

12. arwin

arwin Lid

Nov 14, 2012
    56
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het is een lastige keuze.

Wij hadden de optie opa en oma niet. Dus voor ons kon het niet anders. Maar ik ben blij dat hij naar het kdv gaat. Hij gaat nu 6 maanden naar het kdv en hij is makkelijker geworden omdat hij niet alle aandacht kreeg en ik niet in de buurt was. Weigerde bijvoorbeeld de fles bij mijn man en andere, wat we ook deden en daar moest die echt.

Mijn zoon heeft wel een lastige start op het kdv gehad. Eerst 3 maanden minimaal 1 dag in de week. Ik werkte toen als flexer in de kinderopvang, dus het was erg verschillend. Na 3 maanden heb ik een vaste baan kunnen vinden en is die 3 dagen in de week gegaan. Hij is inmiddels 2x van kdv gewisseld i.v.m. een wachtlijst maar nu is die terug op zijn eerste groep waar het super gaat.

Maar het is iets persoonlijks en je moet doen waar jij en je man zich goed bij voelen.

13. Kweenie

Kweenie Fanatiek lid

Aug 12, 2006
    3,199
    1
    38
    Wij vinden structureel door opa's of oma's laten oppassen geen optie. Opvang dus, 2 dagen in de week. Wel gespreide groepen trouwens (0-2 en 2-4 jaar). Oudste gaat naar de NSO.
    Heb ook niet de indruk dat ze mijn jongste ooit links hebben laten liggen. Ze gaat met plezier heen en wil niet mee naar huis :). En ja, er klampen ongetwijfeld ook nadelen aan maar voor ons gezin werkt dit het best.

Maar als je Iiever minder of niet meer gaat werken, en dat kan, dan doe je dat toch?

Xxx

14. Tillit

Tillit Actief lid

Dec 26, 2013
    144
    1
    18
    Schrijven
    Een dorp
    Ik weet niet of het waar is, maar ik heb gelezen dat kinderdagverblijven voor kindjes onder de 2 jaar niet zo goed zijn, omdat er niet voldoende op hun behoeften kan worden gereageerd (daarvoor is de werkdruk in KDV te hoog), omdat er steeds andere leidsters zijn, en omdat zulke jonge kindjes heel onvoorspelbaar zijn, wat verwarrend is voor baby's.
    Beter is het (volgens dat onderzoek) om door opa en/of oma te laten oppassen: één volwassene die voldoende aandacht, structuur en voorspelbaarheid geeft. Vanaf 2 jaar schijnt het dan wel weer juist goed te zijn om met andere kindjes te leren spelen... ik vind dit aannemelijk klinken maar weet niet of het echt zo is.

Link naar artikel: Hoe schadelijk is de crèche voor een baby? | Intermediair.nl

Ik ben momenteel fulltime thuis en probeer wel contact te zoeken met andere moeders (lees: baby's), zodat mijn dochtertje niets tekort komt. Maar echt veel contact maken ze op deze leeftijd nog niet, af en toe wel even elkaar aanraken en samen kreetjes slaken, maar 90% van de tijd is ze meer bezig de omgeving en haar vaardigheden te ontdekken. Ik ben hard op zoek naar een baan, maar vind het ergens ook wel fijn dat ik in deze periode nog volledig voor haar kan zorgen.

15. p1982

p1982 Niet meer actief

hier dag opa en oma en dag kdv
    als er extra opgepast moet worden is het kdv of oma

16. Kweenie

Kweenie Fanatiek lid

Aug 12, 2006
    3,199
    1
    38
    Ik heb niet het hele artikel gelezen. Wel dat het individueel bepalend is of dat een creche goed dan wel slecht is. Als het hartstikke goed gaat....dan is het toch prima. We moeten aanraakt ook niet vergeten dat het kind, in de meeste gevallen, ook veel meer thuis is dan op de opvang. Ik denk dat je je gevoel moet volgen....

17. Kweenie

Kweenie Fanatiek lid

Aug 12, 2006
    3,199
    1
    38
    Stomme autocorrect, excuses voor de fouten.

Share This Page