Hallo allemaal, Mijn dochter gaat per januari naar het kdv en en sinds half maart voor 3 dagen. Wij hebben voor dit kdv gekozen omdat het erg goed voelde en ze erg gespitst op eigen ritme van de kinderen waren. Nu is Lilly altijd doodmoe als ze daarvandaan komt, maar dat is logisch. Het zijn veel indrukken en ze slaapt er haast niet. Ik heb al een aantal keer aangegeven dat ze meestal zo'n 2 a 2,5 uur wakker is tussen de voedingen en dan gewoon echt weer moe is. Als ik haar om 8 uur breng, is ze vaak al zo'n 1,5 uur wakker, dus vraag ik of ze haar rond half 9 / 9 uur in bed willen leggen. Ik heb dit nu zo'n 3 keer specifiek gevraagd en elke keer hoor ik als ik haar op kom halen dat ze haar gewoon wakker hebben gehouden tot 10 a 11 uur. Laatst vroeg ik het weer en toen zei die leidster, nou, dan leg ik haar nu wel in bed en dan slaan we haar fruithap over. Ik vroeg of ze die niet later kon krijgen, nou, dat was lastig i.v.m. drukte op de groep. Dat snap ik opzich wel. Maar uiteindelijk had ze haar dus ook weer niet in bed gelegd, maar pas rond 10 uur met de rest van de kindjes. En toen viel bij mij ineens het kwartje dat ze dus heel erg in het ritme van de groep wordt gedrukt i.p.v. dat ze haar eigen ritme volgen (dit sprak ons zo aan bij de intake!). Ook huilt ze daarv vrij veel terwijl ze dat thuis echt nooit doet, ja alleen als ze dus super moe is! Hoe moet ik dit aanpakken. Elke keer als ik hier iets over zeg, dan wordt het af gedaan als dat kindjes sowieso een ander ritme hebben op een kdv...Maar wil ook weer niet gelijk naar de directrice gaan, hoe kan ik dit duidelijk maken aan de leidsters van de groep? Groet Snoozie
Ik zou een oudergesprek aan vragen met 1 van de leidsters en vertellen wat je dwars zit. Het is iets wat zie niet na komen en ze laten jou wensen over je kind links ligggen en dat is iets wat niet kan vind ik! Ik heb zelf op kdv stage gelopen en daar waren ook een aantal kinderen met specifieke wensen en kinderen met allergieën en dat was helemaal geen probleem. Als ze de groep goed genoeg onder controle hebben is jou wens totaal geen probleem en dat van het fruithapje wat later is normaal want niet ieder kind heeft zijn eigen ritme... Sorry ik maak me er een beetje boos over omdat het kdv zich voordoet als flexibel en dat helemaal niet is als ik het zo lees. Hier moet je echt wat mee doen want het is jou kind en jij zit ermee en je moet je er wel goed bij kunnen voelen.
Tobe gaat pas een paar dagen naar het KDV, maar daar wordt er bij de kleinsten ook niet vastgehouden aan een specifiek ritme. Hij gaat slapen wanneer hij moeheidstekenen vertoont en dat betekent dus dat ie daar minder slaapt dan thuis. Eerlijk gezegd snap ik dat en kan ik er ook niet heel erg mee zitten. Als we thuis komen, valt ie meestal direct voor een half uurtje in slaap. Daarna wordt ie wakker en gaat ie huilen. Dan wil ie niet meer slapen tot aan zijn voeding van 7 uur en daarna valt ie gelukkig als een blok in slaap. Maar goed, hij is er nu pas 4 dagen geweest. Ik weet niet hoe het op de lange termijn zal uitpakken. Maar in eerste instantie snap ik wel dat het lastig is om die kinderen in hetzelfde ritme te houden als thuis. Ik denk bijv. dat Tobe dat ook niet zou accepteren. Door de drukte zal hij minder makkelijk slapen en als ze dat toch zouden proberen, zou ie denk ik veel meer huilen. Hoeveel uur slaapt ze op een dag bij het KDV?
Mijn dochter slaapt ongeveer 1 a 1,5 uur op het kdv. Bij jullie klinkt het wel alsof ze in ieder geval het ritme van het kind aanhouden, dus ze brengen het kind naar bed als het moeheidstekenen vertoond. Hier gaan dus alle kleintjes om 10 uur naar bed..en om 15 uur. Vaak is mijn dochter dan al over haar vermoeidheid heen waardoor ze niet meer in slaap kan vallen...Dan is het altijd veel huilen... Ik heb zelf ook op een kdv gewerkt maar eigenlijk toen nooit meegemaakt dat ouders klachten hadden. Als ze wensen hadden probeerden we dit zo goed mogelijk te volgen. En idd, het is ook echt heel anders dan thuis, maar ik vind het wel jammer dat ze het gewoon lijken te negeren...dan voel ik me niet serieus genomen als ouder. Groet Snoozie
Appart verhaal en ik zal er zeker iets van zeggen bij de directie! Ik werk op een kdv en bij ons is het zo dat kindjes tot dat ze 1 slaapje doen gewoon hun eigen ritme aanhouden! En daarna met het ritme van de groep mee gaan! (niet altijd hoor, mijn ventje heeft heel lang van 11 tot 14 geslapen ipv met de rest mee van 12.30 to...) Ook de fruithap krijgen ze in hun ritme, die bewaren wij gewoon in de koelkast tot de kleine wakker is! Ze staan toch met z'n tweetjes? Wat is er dan zo moeilijk aan om even 10 minuutjes tijd te vinden om een kleintje ene fruithapje te geven? Ze moeten toch ook tijd vrijmaken voor de voedingen? Die krijgen alle kindjes toch ook niet tegelijk? nee hoor meid, gewoon door drammen, en vertellen dat je het er niet mee eens bent! kus miek
Hey Miek, Bedankt voor je reactie! Ben blij dat ik niet gek ben! Want heb het idee dat als ik er tegen die meiden/vrouwen wat van zeg, dat ik in hun ogen lees: 'daar heb je weer zo'n zeur ouder'. Maar ja, dat vul ik natuurlijk zelf in, maar toch. Nou, dan ga ik het vrijdag echt eens overleggen...ben benieuwd... xxx Snoozie
Oh, dus ongeacht of ze moe is of niet, ze gaan gewoon op een vast tijdstip naar bed? Dat zou ik ook vervelend vinden inderdaad en dat is hier inderdaad niet zo... Zodra Tobe in slaapt begint te sukkelen en ze zien dat, dan gaat ie naar bed. Alhoewel hij ook maar 1,5 a 2 uur slaapt hoor... Hij houdt zichzelf namelijk echt wakker door alle drukte.
Overigens kan ik me voorstellen dat je je niet serieus voelt genomen. Ik zou dat inderdaad ook niet prettig vinden, wat je ook te wensen hebt. Natuurlijk kan het zo zijn dat een wens niet (volledig) ingewilligd kan worden, maar dan kunnen ze dat natuurlijk aan je uitleggen. Ja en amen zeggen maar het vervolgens niet doen is heel irritant.
Gewoon aangeven op de groep en indien ze niet luisteren bij de directie. Hier werd ook altijd naar het ritme van die kleintjes gekeken. Moe=slapen. Fruithapje krijgen ze dan later wel.
hoi ik werk zelf op een kdv en vind dit echt wel raar, ik weet dat bij ons ook echt niet alles verloopt als zoals thuis wantja, dat kan nou eenmaal echt niet. en de kindjes slapen meestal wel minder dan thuis. maar voor zo'n kleintje maar 1 a 1,5 uur te slapen, pf dat lijkt me wel weinig hoor! wij hebben genoeg kids die b.v. gelijk als ze komen eerst naar bed gaan en dan daarna fruithap eten, maakt niets uit voor de drukte op de groep hoor. en soms vallen ze ook wel bij ons in de baby-hangmat in slaap( dat is een soort hangmat aan het plafon, met een maxi-cosi erin zodat ze lekker kunnen bouncen op en neer..vinden ze altijd erg leuk) dus dan kunnen ze daar nog even slapen, en dan om 14.00/14.30 gaan ze weer naar bed, en de meesten komen pas na 1 uur/1,5 er weer uit. dus dan hebbe nze veel meer slaap op een dag. ik hoopdat je dit gwoon bespreekbaar kunt maken, en dat ze meer aan jou wensen zullen voldoen. suc6!
en soms vallen ze ook wel bij ons in de baby-hangmat in slaap( dat is een soort hangmat aan het plafon, met een maxi-cosi erin zodat ze lekker kunnen bouncen op en neer..vinden ze altijd erg leuk) daar was sophie ook altijd erg dol op, tijdens de intake is ze daar zelfs in slaap gevallen.
Gister toen ik haar bracht heb ik het aangegeven. Ze vond het vervelend dat ik er een naar gevoel bij had en dat het zo was gelopen! Ze drukte me op het hart dit soort dingen echt goed aan te geven. Dat vond ik wel prettig. Ze zhad haar nu bij binnenkomst gelijk in bed gelegd. Rond wart voor 9 sliep ze, tot kwart voor tien. Daarna lekker twee uur wakker (net als thuis) en rond 12 uur er weer in. Ze heeft toen tot 15.15 geslapen! Echt een unnicum! Maar in ieder geval wel heerlijk in haar eigen ritme. Ik ga er nu van uit dat ze gewoon voorlopig naar bed gebracht word bij aankomst, zodat ze de dag lekker fit kan beginnen daarna Ben helemaal opgelucht dat ik het gezegd had. Groet Snoozie
Super dat je het gezegd heb en ook heel fijn dat de leidsters er zo mee om zijn gegaan zo krijgt ze teminste voldoende slaap! @zonnetjes, ja dat ding is echt een uitkomst! hahaha
wat een gek verhaal. Alsof jou kindje zich nu aan moet gaan passen op de rest? Jenna leggen ze altijd gewoon op bed als ze moe is en ze slaapt daar juist langer als thuis. Ik zou ook inderdaad een gesprek aanvragen en het er eens goed over hebben. Succes ermee!
uhm mijn vorige berichtje mag je vergeten wat fijn dat ze het zo goed hebben opgepakt. en helemaal super dat jij het nog een keer hebt aangegeven!