Ik vind dit ook echt niet goed klinken. Ik werk ook bij een kdv. Bij ons zijn de luiers gewoon inclusief. We houden alle bezigheden van de kinderen digitaal bij en maken gedurende de dag foto's van de activiteiten. Ouders kunnen via een app hierop inloggen. Ieder kind heeft een eigen bakje met naam en krijgt altijd zijn eigen spulletjes (uiteraard!) Wij staan met vier vaste leidsters op de groep en één vaste invalkracht. Bij de overdracht vertellen we over de dag en wat ons opvalt in de ontwikkeling. Dit is niet heel uitgebreid, want daar heb je ook vaak gewoon geen tijd voor als je in een uur twaalf overdrachten moet doen, maar we proberen het wel altijd persoonlijk te maken. Eén keer per jaar hebben we een observatiegesprek.
Is een gastouder niet een betere optie voor je? Doordat ik zulke verhalen hier ook opving in de buurt over één van de (drie? vier?) kinderdagverblijven was ik er al snel uit dat ik het liefst gebruik maak van gastouderopvang. Het is kleinschaliger en dus met meer persoonlijke aandacht voor het kind. Ook moeten gastouders geschoold zijn met de nodige certificaten/diploma's. Ik heb zelf een gastouder die +-15 jaar lang op een peuterspeelzaal heeft gewerkt en daarna gastouder is geworden. Zij volgt ook gewoon haar eigen dagprogramma zoals een PSZ, maar dan met maximaal 6 kinderen. Maar meestal zijn er maar 4 kinderen tegelijkertijd. De kinderen doen exact hetzelfde als op een PSZ; in de liefde en warmte van een gezin in een rijtjeshuis. Met elk half jaar een evaluatie en uiteraard ook met eigen bakken met spulletjes, luiers etc. Ik vind zelf dat ik een lot uit de loterij heb gewonnen, maar er zullen ongetwijfeld wel meer van zulke gastouders zijn.
Het kdv van mijn dochter is ook zeker niet perfect maar jullie kinderdagverblijf vind ik wel heel erg slecht klinken. Ik zou op zoek gaan naar een andere plek met vaste leidsters want vooral dat is in mijn ogen erg belangrijk. Switchen van plek zal jouw kindje vast ook niet heel veel van merken omdat hij nu ook steeds andere gezichten ziet.
WoW wat een chaos. Nee ik herken dit zeker niet. Bij ons zaten de luiers etc in het bedrag. Hij kreeg zelfs elke dag een biologische maaltijd aangeboden. Er waren altijd 2 leidsters per groep aanwezig (4 ogen principe). Alles was altijd gestructureerd. Zoek anders eens of er een Kindergarden jn je buurt is. Dat kan ik je zeker aanraden!
ik heb niet alle reacties gelezen.. Maar het klinkt niet best.. Ik werk zelf op de bso maar mijn oudste zit op het kdv en mijn jongste straks vanaf januari ook. (dus bij mijn collega's) Bij ons is er ook veel wisseling geweest op de groepen. Zeker niet in een half jaar tijd 10 tot 12 verschillende gezichten maar helaas door omstandigheden heeft mijn zoon al wel veel verschillende gezichten gezien. Dit kwam o.a. door langdurige ziekte en het niet verlengen naar vaste contracten. Maar de leidsters stonden zeker wel een jaar op dezelfde groep. EN alles wat er veranderde werd gecommuniceerd met een mail of een brief. Bij ons is het standaard dat er na 3 maanden een evaluatie is. In principe als vragenlijst op papier maar als je wilt kan je n.a.v. die lijst een gesprek vragen (de leidster vraag ook of je dat wilt). De ontwikkeling van de kinderen word bij ons niet digitaal bijgehouden maar wel met observatielijsten 1x per jaar. En indien nodig vaker. Vooral de eerste 3 maanden zijn de overdrachten naar de ouders toe uitgebreider. Als alles goed gaat is het ook lastig om veel te vertellen natuurlijk. Maar jij moet niet het gevoel hebben dat je niets hoort of dat ze niet weten wat je kind heeft gedaan. Bij ons zitten luiers bij de prijs in en we betalen echt niet de hoofdprijs per uur. De kids krijgen dan ook gewoon pampers. Haha mijn zoontje had je echt niet zonder zijn eigen knuffel op bed hoeven leggen hoor!! Dan zou hij niet slapen. Vind het dan ook echt niet kunnen dat jij het idee hebt dat hij met andere knuffels slaapt en emt een andere slaapzak. Natuurlijk kan het een keer voorkomen maar zeker niet met regelmaat!! Ik denk dat die fouten echt te maken hebben met de grote wisseling van leidsters. Stellen de leidsters zich wel netjes voor? EN kijken ze even met welke knuffel je kindje binnen komt? Dit doe ik als ik inval meestal wel. Dat stelt vaak gerust. Kan je met je "klachten" ergens terecht? Als je geen vast gezicht meer weet op de groep kan je altijd naar een locatiemanager gaan.
Hmmm bij ons op het KDV was het altijd dik in orde. 1 keer per week werd er uitgebreid geschreven in hun mapjes. Ze lieten per dag wel kort weten hoe het ging, niets uitgebreid of zo hoor. En 2 keer per jaar een evaluatie waarin ze je kind hebben beoordeeld. Alles zat bij de prijs is en het was een vast groepje leidsters met stagiaires als 'aanvulling'. Nu is het allemaal wat dorps hier, ons kent ons, en wij kennen de leidsters dus en komen ze nog steeds regelmatig tegen. De oudste zit inmiddels 5 jaar op school maar hij heeft het er nog over.
Ik vind het er ook heel erg rommelig aan toe gaan. Op ons kdv had ieder een kind een eigen bak en eigen luiers, ook fles of borstvoeding moest je meegeven. Heel soms lag er een verkeerd kledingstuk in de bak, maar dat is echt maar een paar keer gebeurd in die 3,5 jaar. Elke ochtend een kleine overdracht als er iets te melden was en tot 1 jaar schreven ze elke dag in een schriftje zodat je kon lezen wat ze gedaan hadden die dag en ook altijd een mondelinge overdracht. Het eerste uur 's ochtends en laatste uur 's avonds was er vaak maar 1 leidster. Maar dan waren er ook nog maar een paar kindjes. Maar wel altijd dezelfde leidsters, soms was er een personeelswisseling (maar een paar keer meegemaakt) en soms een invaller bij ziekte of vakantie. De juf die ze op het kdv hadden hebben ze nu op de bso, echt leuk
Wat ben ik dan blij met mijn kleinschalige kinderopvang. Maximaal 8 á 9 kinderen en op die drukke dagen zijn er dan twee leidsters. 1 vaste (eigenaresse) is er altijd. Andere hebben ook vaste dag dus ze ziet in principe altijd dezelfde. Nu wegens ziekte wat veranderd, maar dan is het wel een vaste invaller die ze heeft aangenomen, dus die kent ze ook al goed. Bijzonderheden worden gewoon mondeling gemeld, is alle tijd voor. Vooral sochtends is er even de tijd voor uitgebreid praatje hoe alles gaat. Luiers nemen we zelf mee, maar betaal dan ook maar 6,5 per uur. Eten en drinken betaal je per dag nog vaste toeslag voor (of je kiest er voor zelf mee te geven). Luiers en doekjes gaan gewoon in de luiertas. Doekjes staat haar naam op en er komt van elk kindje een stapel te liggen met luiers/doekjes/slaapzak bij de verschoningsruimte. Ze weten ook gewoon welke slaapzak bij wie hoort. Toevallig was ik vandeweek op een grote kinderopvang. Maar dat ging er totaal niet aan toe hoe ts beschrijft. Er worden daar zoveel mogelijk vaste gezichten op de groepen gezet, nu ook veel ziekte en zwangerschapsverlof, maar dat wordt eerst gewoon onderling opgelost, ze zullen niet snel invalkrachten laten komen. Wel stagiaire op elke groep, maar die zijn er toch ook minstens een half jaar. Daar zaten inderdaad luiers en eten gewoon bij de prijs is. Ook werd er van elk kind een schriftje bijgehouden. Het kan dus zeker anders lijkt mij. En anders misschien eens kijken naar een gastouder?
Ik zou dit absoluut niet accepteren. Je zegt dat hij het goed doet, maar huilen bij een nieuwe leidster en dat elke keer opnieuw, is volgens mij signaal genoeg dat dit voor hem niet OK is. Hij kan zich niet hechten zo. Ik zou zelf al lang zijn overgestapt naar een ander KDV.
Hier krijgen we een mailtje thuis gestuurd met foto's over wt ze gedaan hebben met een intro erbij, Krijgen alles te lezen hoe het was en hoe het is gegaan , Daarbij word er overal voor gezorgd , van luiers tot eten. Hier hebben alle kindjes eigen bakje en daar word strikt aan gehouden. Kortom altijd schoon en netjes hier totaal niks te klagen , Hebben trouwens 2 vaste leiders
Het klinkt inderdaad wel rommelig. Hier is ook een periode geweest dat het wat rommelig liep met de leidsters en dat is niet fijn. Gelukkig gaat het nu goed en hebben ze gewoon een heel vast team. De meeste leidsters die er waren toen mijn oudste (nu 9 jaar) op het kdv zat, zitten er nu nog. Mijn zoon gaat 3 dagen en heeft daardoor wel met verschillende leidsters te maken, maar wel allemaal op hun eigen vaste dagen. Dus maandag A en B, dinsdag C en D, vrijdag C en A. Qua kleding gaat het hier ook wel eens mis en zoon slaapt ook in een slaapzak waarvan zij volhouden dat die van ons is, terwijl ik dat ding echt nooit gekocht heb. Als je er echt mee zit zou ik een gesprek met de locatieleider aangaan en punt voor punt noemen wat er naar jouw mening niet goed gaat. Hopelijk gebeurt er dan iets. Of kijken naar een ander kdv als die mogelijkheid er is.
Het is een rommeltje! Lijkt erop dat er organisatorisch iets niet klopt! Hebben jullie een oudercommissie? Misschien kun je het aan hen ook aankaarten. Er hoort niet iedere paar weken een groep nieuwe leidsters te zijn, doordat ze de kindjes niet kennen kunnen ze geen goede evaluatie doen, ook gebruiken ze daardoor de verkeerde spullen voor de kindjes, ze kennen ze gewoon niet goed. Lijkt me erg vervelend om je kind bij zo'n dagverblijf achter te laten. Misschien overstappen naar een ander dagverblijf of naar een gastouder. Mijn kindje had vorig jaar moeite met wennen op een nieuw dagverblijf nadat we waren verhuisd en toen was er daar organisatorisch ook het een en ander aan de hand, hij heeft toen ook een tijdje veel nieuwe gezichten gezien. Na een maand of 4 was er bekend dat er een overname was geweest en toen kwam er weer struktuur in het verblijf, weer vaste juffies op de groepen, dat is voor iedereen het beste, jij hebt vaste gezichten die je ook kunnen vertellen hoe het met je kind gaat en je kindje zelf heeft ook een vertrouwd persoon om heen te gaan. Verder zou ik smiddags met ophalen ook gewoon mijn overdracht tijd opeisen, gewoon door blijven vragen hoe het nou gaat. Hebben jullie ook een crech boekje waarin ze dingen kunnen schrijven? Daarin worden bij ons ook verschillende stapjes en andere leuke ontwikkelingen genoemd. Succes!
Ik heb alleen je openingspost gelezen maar zo gaat dat bij ons écht niet. Wij hebben sowieso een kleinschalig kinderdagverblijf met maximaal 12 kindjes per groep. Op elke groep staan 2 leidsters en ik geloof dat er 6 vaste leidsters zijn over het hele kinderdagverblijf. Daarnaast hebben ze 4 vaste invalkrachten dus ik ken alle leidsters goed. De kinderen worden hier goed geobserveerd en eens in de zoveel tijd hebben we een 10 minuten gesprek. Hierin word benoemd Hoe het gaat en hoe onze dochter zich ontwikkeld. Ze vertellen hoe ze zich op het kdv gedraagt, hoe ze met kindjes speelt, hoe het met haar ontwikkeling gaat, of ze zich ergens zorgen om maken oid etc etc. Ze hebben een eigen bak idd met reserve kleding. Daar gaan de kleurplaten en traktaties in en verder niks. Luiers zitten bij de prijs van de opvang in evenals eten drinken en evt flesvoeding. Slaapzak en knuffel zijn van het kdv maar als ze haar eigen knuffel mee wil mag dat en die komt dan netjes in haar eigen bak na het slapen. Op het bord staat geschreven of ze geslapen heeft en als we haar ophalen vertellen ze uitgebreid Hoe het is gegaan die dag. Daar nemen ze echt de tijd voor. Het is hier dus echt prima in orde en ik zou als ik jou was een ander kdv zoeken. Zo hoort het niet te gaan.
Ik zou m'n kind oppakken en vertrekken naar een ander kdv. Wat een onrust voor je kind ook zeg. En een leidster die haar eigen moeilijk opvoedbare kind meeneemt en deze dus maar een uur op het kdv laat? Kansloos. Hier is er iedere dag voldoende tijd voor ontvangst en vertrek, geen gehaast. Als ik binnen kom dan zitten de kids heerlijk rustig te spelen en spullen van een ander aan, nog nooit meegemaakt. Voor spelen en knuffels zijn mooie systemen en die werken op ons kdv goed. Heb niet eens gelabeld. Overigens wil mijn net 2 jarige ook echt niet de Knuffel van een ander hoor, die gooit hij zeker gewoon weg en gaat dan niet slapen. Verder filmen ze hier 1 keer per dag kort en maken ze enkele foto's. Ook wordt er wat geschreven in hun digitale schrift. Halverwege de dag log ik even in en kijk ik wat hij doet/heeft gedaan.
Nou ik herken het ook niet hoor. Hier twee vaste leidsters en een aantal vaste invallers. Als ik s avonds kom ophalen is er wel altijd iemand anders. Maar dat snap ik wel want die beginnen om 7 uur, mag ik hopen dat je dan om half 6 al naar huis bent. Verder is er een fijne sfeer, heb hem nog nooit met een vieze broek gezien. Echt een heel evaluatie gesprek heb ik nog niet gehad maar hij zit er ook nog geen jaar. Ze vertellen wel altijd wat ze gedaan hebben en wat hij heeft gegeten/ geslapen. Bij ons betaal je meer als luiers inclusief zijn, dus ik neem zelf luiers mee. Stop er gewoon een paar in z'n bakje iedere keer, gaat prima.
Toen mijn dochter na de kinderdagverblijf ging had zij altijd 2 vaste leidsters en heel af en toe nog één vaste stagiaire. We kregen iedere dag een terugkoppeling en na 3 maanden een kort 10-minuten gesprek. Ik vind het inderdaad niet netjes.. Misschien is een gastouder een betere oplossing?
Als je je niet prettig voelt bij kdv kan je beter verder kijken. Op zich kan het best dat de vaste leidster er tijdens halen en brengen niet is, vaak voegen ze dan samen met een andere groep. De eerste 2 uur sochtends en laatste smiddags mag dat. Maar nogmaals als jij je er niet prettig bij voelt moet je voor een ander kdv kijken.
Als ik jou was, zou ik verder gaan kijken naar een ander kinderdagverblijf. Ik herken jouw verhaal deels, van het vorige kinderdagverblijf van mijn zoon. Ze konden hem daar sowieso niet bieden wat hij nodig had en daarnaast haalde ik hem ook regelmatig op met een poepbroek, met vieze handen, in zijn eentje onder de tafel of zelfs voor de televisie. Het stonk er altijd verschrikkelijk en iedere maand wel een nieuwe leidster. Nu hij een tijdje naar een MKDV gaat weet ik dat het ook anders kan.
Op het kdv waar ik stage heb gelopen was t ook een rommel, maar kwam door de bezuinigingen. Veel te veel kinderen voor t aantal leidsters. De wisselende mensen die je ziet zijn waarschijnlijk stagiaires of invallers, daar doe je niet zoveel aan helaas. Meestal hebben kindjes daar niet zo'n probleem mee. Bij ons was het ook vaak onduidelijk welke knuffel van wie was, of er slingerde een speen die door iedereen in de mond werd gestopt. Over de ontwikkeling is ook niet altijd wat te zeggen, meestal bestaat zo'n dag ook alleen uit een beetje eten, slapen en buitenspelen en zijn er weinig mijlpalen. Dmv een formulier werd de ontwikkeling wel af en toe bijgehouden. Als stagiair dacht ik ook altijd: waar maken de ouders zich druk om? Maar nu ik zelf een kindje heb begrijp ik t vele male beter. Voor hun is zo'n kindje de hele wereld en ze willen veel meer individuele aandacht. Maar niet op elk kdv is dat dus even goed te regelen