kinderdagverblijf versus gastouder

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door silvia009, 13 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. silvia009

silvia009 VIP lid

13 feb 2009
    6.514
    0
    36
    Partime werkende moeder en echtgenote
    twente
    Hoi allemaal
    Ik heb een zoontje van 3,5 en een tweeling van 1,5 jaar oud.
    Nu gaat mijn zoontje altijd naar mijn schoonzus toe en de tweeling naar mijn schoonmoeder als ik moet werken.
    deze regeling werkte altijd prima en was ideaal en flexibel.
    Nu is mijn schoonmoeder al 72 jaar en dus niet meer de jongste, nu kreeg ze vandaag ontzettend veel last van haar heup zo erg dat ze dus niet kon zorgen voor de kinderen, dus ben ik naar huis gegaan van mijn werk.
    deze week heb ik verder vrij genomen zodat ze rustig kan herstellen.
    volgens haar dokter is haar heup aan vervanging toe en zal ze zich moeten laten opereren.
    Nu komt hier dus mijn probleem, ik moet op zoek naar een opvangmogelijkheid voor de tweeling. gewoon permanent en dan oma als reserve als de kids ooit ziek zijn ofzo.
    Maar ik heb dus helemaal geen idee wat ik kan verwachten en wat beter is een kdv of een gastouder, wat is goedkoper zodat het wel rendabel blijft voor mij om te werken.

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het heel moeilijk vind om dadelijk mijn kinderen door vreemde mensen te moeten laten verzorgen.
    zat te kijken op een site van het kdv en daar stonden de tijden bij en die komen dus echt niet overeen met mijn werktijden, dus moet ik voor en na de tijd extra uren inkopen om ze eerder te brengen en later op te halen.
    ik werk nu van 7.30 uur tot 12.30 uur
    en brengen is om 7.45 en halen om 12.45 dat haal ik dus beide niet :(

nu ben ik dus op zoek naar jullie tips en ervaringen met kdv of gastouders...

Helpppppppppp:)

2. MvdW

MvdW Niet meer actief

Jeetje meis, dat is wel lastig nu zeg! Allereerst hoop ik dat de operatie van je schoonmoeder goed zal verlopen.

Maar ik kan je hier helaas geen tips geven. Mijn moeder past op. Dus heb verder zelf geen ervaringen met kdv of gastouder.

Hoop dat anderen je wat meer tips kunnen geven, aan mij heb je niet echt wat hihi.

3. Bowen

Bowen VIP lid

21 jul 2008
    7.344
    0
    0
    OV
    Is misschien daarom een gastouder niet handiger voor jou?
    Je kan dan tijden met deze mensen afspreken.
    En misschien is er wel iemand bij jou in de buurt en misschien wel zelfs die je kent maar je het niet van weet. had ik hier dus ook met de buurvrouw die ook gastouder was.

4. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    In jou geval zou ik zeker voor een gastouder gaan. Die zijn toch wat flexibeler dan een kdv én je kan er makkelijker je wensen aangeven.

Zo weet ik bijvoorbeeld dat mijn nicht haar jongste niet van de speen afkrijgt door het kdv. Zij wil hem alleen nog geven als hij in bed niet in slaap kan komen, maar op het kdv laten ze hem de hele dag met die speen lopen. Al een paar keer aangegeven, maar ze doen er niets mee.

Ik denk dat een gastouder je kinderen veel meer rekening kan houden met hoe jij wilt dat dingen gaan. Om die reden ga ik ook voor een gastouder (en omdat mijn dochter bang wordt van zoveel kindjes, dus dat moeten we eerst maar eens rustig opbouwen in plaats van haar meteen in een groep te zetten).

5. tulip

tulip Niet meer actief

Qua werktijden voor jou is een gastouder makkelijker. Je betaalt precies voor wanneer je kindjes er zijn. Ook maakt het bij bijna alle gastouders niet uit hoe laat dat is, als je het van te voren afspreekt. Jammer dat je niet in de buurt woont. Met jouw kindjes heb ik precies het aantal wat ik wil hebben.;)

6. Linda86

Linda86 VIP lid

Ow, wat vervelend zeg van je schoonmoeder!

M en I zitten op een kdv en daar ben ik heel tevreden over, maar ik denk dat ik een jouw geval toch voor een gastouder zou kiezen, juist ivm je werktijden. Of misschien kan je een kdv zoeken waarbij je vanaf 07:15u kan brengen en tot 13:00u kan halen ofzo?

7. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Wat naar voor je schoonmoeder, sterkte voor haar!!

Ik snap je gevoel dat je je kids eigenlijk naar vreemden moet brengen, dat is ook wat mij het moeilijkste lijkt.
    Hier pasten mijn ouders en schoonmoeder op, maar hij zal toch ooit naar een kdv ofzo moeten.

Qua tijden is denk ik een gastouder wel flexibeler, dus misschien daar naar kijken? Is ook kleinschaliger dan een kdv.

8. corina83

corina83 VIP lid

10 sep 2009
    6.038
    0
    36
    Vrouw
    IT'er
    in een huis aan het water ;)
    Ik hoop dat de operatie allemaal goed gaat.

Ik had zelf toen gekozen voor een gastouder omdat die gewoon flexibeler zijn. KDV moet je vaak vaste tijden opgeven en dat kon/kan ik niet ivm wisseldiensten ook van mn man.

Oh en van te voren gewoon een paar keer op gesprek gaan met de gastouder, als het niet klikt direct zeggen dan kan het gastouderbureau verder zoeken.
    Of je zoekt zelf een gastouder :)

9. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Verplaatst naar 'oppas en kinderopvang'

10. mona23

mona23 Niet meer actief

onze zoon gaat ook naar een gastouder toe. Ik ben hier super tevreden over. Ik kan hem al heel vroeg brengen als ik vroege dienst heb. Alle tijden zijn altijd in overleg.
    Ik werk wisselend, dus dit is ideaal. Tik anders eens op google gastouderbureau en dan je woonplaats in. Er zal vast wel een gastouderbureau bij je in de buurt zijn.
    Deze kunnen bemiddelen in je zoektocht naar een gastouder en hebben de cassiers functie.

11. Bright

Bright Fanatiek lid

11 okt 2008
    2.967
    1
    0
    Werkzaam in de Jeugdzorg
    In het zuidelijkste puntje van Grunn ;)
    Hey Sil,

Ons juweeltje gaat naar een KDV en dat bevalt ons allemaal heel erg goed! Het ligt er ook aan wat voor KDV het is, net zoals het er maar net aan ligt wat voor gastouder je hebt.

Ik kan juweeltje brengen tussen 7-9 en ophalen tussen 12-13 of 17-18. En als andere tijd, dan kan dat in overleg zo goed als altijd.

Juweeltje zit op een verticale groep, wat inhoudt dat er kindjes in de leeftijd van 0-4 jaar zitten. Dus ze leert om te gaan met oudere kinderen en ook met de kleintjes.

Ik zou op zoek gaan naar een KDV of gastouder die aansluit bij jullie grenzen, regels e.d.

SMAK

12. Smallville

Smallville VIP lid

1 jul 2006
    10.358
    0
    0
    Ik had eerst een gastouder maar nu kdv.
    Ik had liever de kdv ivm de relatie die ze opbouwen, liever met prof. leidsters dan met gastouder.
    Gastouder ging shoppen en op visite met mijn dochter en dat vond ik raar.
    En als gastouder ziek is, is er geen vervanging, bij kdv wel.
    Maar das mijn visie heh...

We hebben hier in dorp 2 kdv waar je kindjes al om 7.00 kan brengen. En geloof 13.00 ophalen.
    Zou je eens bij ander kdv moeten checken.
    Maar gastouder is wel felxibeler wat betreft tijden.
    Paar keer bij gastouder langs gaan zodat je zeker weet dat het klikt.
    (zou mooi zijn als het iemand is die je al kent, net als Bowen zegt)

En via toeslagen.nl kan je checken wat je terug krijgt, je betaald geloof ik 33% zelf.

@chocoladekoekje, hier zijn ze juist heel erg tegen speentjes op kdv, echt alleen voor slapen. Als ze met speen binnenkomen moeten ze deze meteen inleveren bij de leidster, of sommige kindjes leggen hem dan zelf in hun bakje. :)
    Wat een verschil van kdv dan heh.

13. silvia009

silvia009 VIP lid

13 feb 2009
    6.514
    0
    36
    twente
    ja ik vind dat dus heel moeilijk,,, gastouder vind ik ook heel raar als ze met mijn kinderen op de koffie gaan bij ouders of wat dan ook hihi
    kdv hier ziet er gewoon goed uit en zit in het zelfde gebouw als de psz van Mathijs.... zelfde organisatie ook dus leek me wel makkelijk dat alles onder 1 dak zat
    maar ja die tijden he :(

14. Smallville

Smallville VIP lid

1 jul 2006
    10.358
    0
    0
    Zou je je tijden mogen aanpassen op werk?
    Mij idee: liever aangepaste tijden dan niets...
    Hoop dat je baas ook zo denkt, liever aangepast tijden, dan goede werknemer helemaal weg!

15. silvia009

silvia009 VIP lid

13 feb 2009
    6.514
    0
    36
    twente
    Nou het probleem is dus dat ik nu over 4 dagen 20 uur werk.
    dus 5 uur constant zonder pauzes per dag zodat ik om 12.30 klaar ben.
    ik neem over de overige 20 uur ouderschapsverlof op
    de maandagen heb ik vrij omdat ik graag 1 dag in de week Mathijs zelf naar de psz wil brengen en halen om zo toch een beeld te krijgen van wat hij doet op school ;)
    dus ik kan wel die 4 dagen 1 uur minder werken per dag en die uren op de maandag gaan werken maar dan moet ik voor Mathijs weer een oplossing vinden omdat zijn tante de maandagen dus niet kan oppassen.

dus het ene probleem vult zich met een ander probleem :(

16. silvia009

silvia009 VIP lid

13 feb 2009
    6.514
    0
    36
    twente
    Net mn man aan de telefoon gehad en we gaan vanavond eerst maar eens rekenen wat gunstig is..
    maar als ik voor de tweeling naar een kdv ga dan ben ik het grootse deel van mijn salaris kwijt....
    Hoop nu maar dat mijn sm snel en goed opknapt en dat ze over drie weken weer fit is, en dan mischien een gast ouder zoeken voor als ze daadwerkelijk geopereerd word en moet revalideren...

weet nu al dat ze super boos word als ik haar ga vertellen dat we op zoek zijn naar een kdv :(

17. tulip

tulip Niet meer actief

wat de gastouder onderneemt met jouw kindjes, is natuurlijk maar wat je afspreekt. Ik ga ook boodschappen doen met de gastkindjes en die vinden dat geweldig. De ouders ook. Ze vinden het ontzettend leuk dat ik dingen onderneem met de kinderen. Laatst naar de intratuin gereden met de kids. Ik had niks nodig, maar we zijn gewoon gegaan om te kijken.

18. Madeliefke

Madeliefke VIP lid

19 jan 2008
    6.317
    216
    63
    Onze gastouder gaat ook vaak op pad met de kindjes. Vaak een stukje wandelen, maar ook wel eens een boodschap ofzo. Ik vind dat helemaal prima. Onze dochter geniet ervan om er lekker op uit te gaan. Is juist een van de voordelen van een gastouder in mijn ogen. Onze gastouder brengt zelfs onze dochter als ik ben werken naar de psz.

19. silvia009

silvia009 VIP lid

13 feb 2009
    6.514
    0
    36
    twente
    Vind het ook wel fijn dat ze dingen ondernemen hoor ;) hier de psz neemt de kinderen ook mee naar het dorp voor een boodschap of een kijkje bij de groentenboer bijv. maar dat is toch weer wat anders dan dat ze gaan koffie beppen bij hun vriendinnen bijv ;)

Maar vooralsnog kijken we eerst even goed rond en laten we ons goed informeren over de mogelijkheden hier en daar...

20. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier overlegd de gastouder vrijwel altijd als ze weggaat.
    Zo neemt ze D. wel eens mee naar haar moeder in het verzorgingshuis, boodschappen doen etc.
    D. mag graag even weggaan dus ik vind dat geen probleem.
    Je kunt zelf afspraken maken waar jij je goed bij voelt.

KDV zou voor ons geen optie zijn omdat ik altijd 8 dagen achter elkaar werk en tussendoor langer vrij ben. En zit met wachtdiensten waarin ik opgeroepen kan worden.

Deel Deze Pagina