Kinderdagverblijf vraagjes

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door ADD, 29 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ADD

ADD Lid

9 okt 2013
    68
    0
    0
    Ik heb begrepen dat je al op tijd moet inschrijven bij een kinderdagverblijf en aangezien dit mijn eerste kindje is weet ik absoluut niet waar ik moet naar kijken.

- Hoe kies je een kinderdagverblijf bij mijn woonplaats heb je meerdere dagverblijven?
    - Waar let je op als je zo dagverblijf bezoekt?
    - Wat voor vergoedingen zijn er (ik wordt alleenstaande moeder)?

Tips zijn erg welkom. Ik weet nog niet hoeveel ik ga werken dit moet ik nog uitzoeken hoe dit financieel haalbaar aangezien ik een koophuis heb en andere vaste lasten en alleen ervoor staat.

2. Mariette2684

Mariette2684 Actief lid

25 sep 2009
    130
    0
    0
    Friesland
    Hoi Add,

inderdaad: op tijd inschrijven is wel handig. Nu is het momenteel wel wat rustiger bij de kinderdagverblijven maar zou toch het zekere voor het onzekere nemen.
    Wat betreft het kiezen van een kinderdagverblijf zou ik de sites eerst bekijken. Hoe groot is het kinderdagverblijf en zijn er horizontale (leeftijden bij elkaar) of verticale (0-4 jaar bij elkaar) groepen. Is maar net wat jou het fijnst lijkt. Als er mensen in de omgeving zijn met kleine kinderen kan je naar ervaringen vragen.

Ik zou letten op hoe netjes het eruit ziet. Wat is de indruk van het personeel en wat is het algemene gevoel dat je hebt. Wat doen ze allemaal met de kinderen, waar slapen ze.

Op de site van de Belastingdienst kan je op basis van je inkomen en het aantal uren kinderopvang zien wat je terug kan krijgen. Hou er wel rekening mee dat een kinderopvang vaak het aantal uren in rekening brengt dat ze op een dag open zijn, onafhankelijk van het aantal uren dat het kind er echt is.

Succes met je keuze!

3. 2debaby

2debaby Actief lid

25 feb 2013
    409
    1
    0
    NULL
    NULL
    Maak ook afspraken met de locatiemanagers en ga zelf kijken.
    Laat je gevoel spreken, laat je kind alleen achter op een plek waar jij een goed gevoel bij hebt.

Verder is voor mij hygiëne belangrijk en het gedrag wat de kindjes laten zien. Bewegen ze 'vrij', heb je het gevoel dat de kindjes zich er prettig voelen?

Verticale groepen en horizontale groepen hebben allebei z'n voor en nadelen. Bij het kdv waar onze zoon naar toe gaat proberen ze het beste van beiden te bieden. Dat betekend dat de stamgroepen verticaal zijn, maar dat er iedere dag een deel op leeftijd afgestemde activiteiten worden aangeboden. Dan worden de 3 groepen ( met open deuren beleid, het kdv is 1 grote ruimte) op leeftijd door elkaar gemengd. Is voor onze zoon helemaal super.

Eerste jaar was voor hem minder prettig, hij zat in de groep in het midden van de ruimte, waar je dus het geluid van beide kanten op je af hoort komen, en waar iedereen langs moet om buiten te spelen.
    Betekende veel prikkels, terwijl hij graag overzicht heeft(maar dat weet je niet van tevoren). Dat is iets waar ik echt niet bij stil had gestaan.
    Nu gaat onze 2e zoon straks naar hetzelfde kdv en wij zijn blij dat hij straks in een groep aan een zijkant zit. Dat is toch knusser en voelt daardoor meer beschermd.

4. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.614
    1.155
    113
    wat ik ook erg belangrijk vind is de prijs/uur tarief.
    betaal je per dag(deel) of per uur, kwartier.
    heb je vaste werktijden of werk je onregelmatig, dan is het ook erg belangrijk dat je je kindje onregelmatig kan brengen.

kijk ook naar de openingstijden, als jij vroeg moet beginnen met werken of tot laat moet werken kan je je kindje dan al brengen/halen. anders word het wel erg lastig straks als je steeds iemand moet inschakelen hiervoor.

en wat er bij de prijs inbegrepen zit, luiers, voeding, fruit. flesvoeding moet je bijna altijd zelf meenemen omdat hier zoveel variatie in is maar soms dien je ook zelf je boterham en fruit mee te nemen.
    zit er ook een avond maaltijd bij, of voor een vergoeding? als je straks tot laat moet werken is het erg fijn als je kleine al gegeten heeft als je hem komt halen.

welke omgeving woon je, misschien kan hier iemand met je meedenken.

5. ADD

ADD Lid

9 okt 2013
    68
    0
    0
    Dank jullie voor jullie tips zal idd maar eens rond gaan kijken bij de dagverblijven zelf.

6. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.614
    1.155
    113
    misschien een gastouder ook nog in je achterhoofd houden? is vaak wat goedkoper en veel kleinschaliger... wel aan huis bij iemand maar max 6 kindjes...

maar t belangrijkste: doen waar jij je goed bij voelt natuurlijk!

7. Corry1985

Corry1985 Actief lid

12 okt 2008
    383
    0
    0
    Noord Holland
    Ga bij elk kinderdagverblijf langs en je gevoel is het belangrijkste. Sommige verblijven hebben open dagen/ inloopochtenden. kan ook handig zijn hoef je niet een afspraak te maken.
    Dan is het nog handig of het op je route ligt.
    Ik moet namelijk altijd een stuk omfietsen, omdat dit kinderdagverblijf mij een beter gevoel gaf en iets goedkoper was ( ene vroeg 15%extra bij halve dagopvang en deze niet )
    Zelf wilde ik graag dat mijn kindje leerde in een groep en niet bij iemand thuis en ook geen peuterspeelzaal hoefde.
    Maar een gastouder kan ooke en oplossing zijn.

Deel Deze Pagina