KDV stopzetten tijdens zw.verlof?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Dyson, 12 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dyson

Dyson Fanatiek lid

8 mrt 2013
    1.404
    551
    113
    Beste allemaal,

Graag jullie mening en ideeën over het volgende. Onze dochter gaat 2 dagen per week naar het kinderdagverblijf. Het bevalt echt ontzettend goed maar is toch best prijzig. Nu ik onze tweede spruit verwacht zit ik te twijfelen om tijdens mijn zwangerschapsverlof de oudste thuis te houden en het kdv stop te zetten voor minstens 16 weken. Het is een aanzienlijke kostenbesparing waar je een leuke babykamer van kunt inrichten maar je komt minder toe aan rusten.
    Wat zijn jullie ervaringen?

2. Amethist

Amethist Niet meer actief

Ik heb het altijd gewoon door laten lopen. Eerlijk gezegd vond ik het wel lekker om even 2 dagen voor mezelf te hebben tijdens mijn zwangerschapsverlof. En om na de bevalling even 2 dagen alleen te hebben met de baby.

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    En hou er ook rekening mee dat je dan misschien het plaatsje kwijt bent. Dat je niet precies weer opvang hebt als je het nodig hebt. Misschien kun je dat ook eerst even navragen?

Je kunt ook kiezen om 2 ochtenden te doen. Dat ze er wel gewend blijft.

4. Marieken

Marieken Fanatiek lid

11 jan 2009
    3.278
    0
    0
    Kinderopvang en dierengeneeskunde
    arnhem
    als je dochter het leuk vind daar dan zou ik het zeker niet stop zetten, juist in die turbulente tijd is het fijn dat ze nog haar eigen plekje heeft daar waar ze lekker kan spelen en niemand met de baby hoeft te delen.
    jij zult ook minder energie en puf hebben om dingen met haar te gaan doen, en op het kdv kan ze dan wel haar energie kwijt. en jij slaapt die dagen even een paar uur bij. iedereen tevreden.

5. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Wij laten het doorgaan zodat de jongens zoveel mogelijk hun routine behouden, net zoals we verder geen grote wijzigingen doorvoeren in deze tijd. Het is al hectisch genoeg dat er een baby bij komt vinden wij dus daarom doen we het zo.
    Fijne bijkomstigheid voor mij is dat ik die dagen extra rust krijg :)

6. Dyson

Dyson Fanatiek lid

8 mrt 2013
    1.404
    551
    113
    Halve dagen had ik nog niet aan gedacht. Dan blijft de routine bestaan maar krijgt ze toch nog even wat extra individuele aandacht voordat de kleine komt en bespaar ik toch de helft van de kosten.
    Na mijn bevalling komt mijn moeder 3 weken in huis dus is er voor mij voldoende gelegenheid om te rusten. Het zou dus echt gaan om de +-4 weken voorafgaand aan de bevalling.
    Er is nog voldoende beschikbaarheid op het kdv op dit moment maar dat kan natuurlijk altijd wijzigen.
    Ik neem het allemaal mee in overweging!

7. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar in die laatste weken voor de bevalling ben je nu ook niet meteen supermobiel en energiek, toch? Ik denk dat mijn dochter in die optiek liever zich volledig zou uitleven in de opvang, dan thuis te zitten met een mama die nauwelijks nog kan bewegen (nu ja, je snapt me wel). Maar dat kan verschillend zijn voor jouw kindje natuurlijk: die van mij is niet zo'n knuffelbeest.

8. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Als de beschikbaarheid nu nog goed is dan is dat iig geen probleem. Gewoon afmelden en meteen weer aanmelden. En dan meteen ook de baby aanmelden natuurlijk.

Onze oudste ging al naar school bijaanvng van mijn verlof. Daar had hij 3 dagen bso. Daar hebben we tijdelijk 1 dag van gemaakt omdat op die dag de sportleraar komt, en dat vind grote broer heel leuk. Anders hadden we het helemaal stopgezet.
    Maar ik had natuurlijk wel alle schooltijden voor mezelf. En dat was wel heel fijn. Zowel in die laatste weken, als in het begin met de baby.

9. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    ik laat het kdv gewoon doorlopen in mijn verlof. En het bevalt echt heel goed! Ik heb quality time met de baby, ik kan gewoon 2 dagen heerlijk aantutteren, uren wandelen met de wagen in het zonnetje net als ik bij mijn oudste gedaan heb... Mijn oudste kindje wil dolgraag met andere kindjes spelen en het lukt me gewoon niet om nog allerlei playdates te gaan regelen.. nu komt hij moegespeeld en voldaan thuis met allemaal verhalen en ik heb ook een fijne dag gehad.
    Ik vind het het geld meer dan waard!

Het scheelt ook wel dat hij al bijna naar school gaat.. na mijn verlof nog een paar maandjes kdv en dan naar school; ik zou het ook een hele rare onderbreking vinden om m dan thuis te houden

10. cooksie

cooksie Bekend lid

24 aug 2012
    516
    0
    0
    midden van NL
    Ik zou voor 1 dag kdv hebben gekozen... Maarja ik ben m'n baan kwijt.. Dus ik heb helemaal stopgezet.

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Laat het doorlopen! Dan verandert er minder voor je kind.
    Hou je je kind thuis dan is de komst van de baby moeilijker: eerst opeens een paar weken veel meer aandacht dan normaal van mama, en dan opeens als de baby er is veel minder.

12. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.195
    16.530
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Toen de middelste werd geboren ging de oudste ook gewoon naar het kdv voor 2 dagen.
    Sommige mensen vonden dat maar raar.Kind was net 2 jaar en begreep er niets van met zo'n kleine baby en het kdv gaf hem juist structuur en afleiding.
    Toen ik van de jongste beviel gingen mijn 2 oudste kinderen ook gewoon naar de BSO(wel zo rustig haha)

13. siepie

siepie Fanatiek lid

28 apr 2010
    3.424
    3
    38
    Wij laten onze dochter gewoon naar het kdv gaan als ik straks met verlof ben.
    Zit nu al wel in de ziektewet ivm bi maar zij gaat haar eigen dagen naar het kdv en een dag naar oma.
    Voor haar afleiding, ritme en ze heeft het er zo naar haar zin!

Als het om het geld is dan zou ik kijken naar 2 dagdelen, zodat je kind toch nog gewend is om te gaan zegmaar

14. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Wij hebben het wel door laten lopen, maar ik bracht haar wat later 's ochtends en soms haalde ik haar eerder op.
    Voor de bevalling kon ik de tijd goed gebruiken, er moest nog behoorlijk wat in huis gebeuren en ik was ook nog niet helemaal klaar met werken.

Met de baby erbij was het wel fijn om voldoende tijd te hebben voor de baby zelf maar ook de mogelijkheid te hebben om lekker te wandelen, boodschappen doen etc, zodat we ook meer tijd aan onze oudste konden besteden als ze wel thuis was.
    Daarnaast vindt onze dochter het kdv heel erg leuk, wilden we haar dit niet ontnemen en thuis was het toch al even anders.

15. Queen

Queen Fanatiek lid

11 aug 2010
    1.067
    274
    83
    Ik zou het zeker door laten lopen.

Anders went je dochter aan het thuis zijn bij mama en kan ze het gevoel krijgen dat ze weg moet omdat de baby er is.

16. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.138
    8.869
    113
    Wij hebben het door laten lopen om de hier al genoemde redenen: regelmaat, speeltijd (twee dagen spelen met vriendjes en vriendinnetjes en leuke dingen doen ipv de hele week thuis bij mama zitten...dat kon ze die andere dagen), na de bevalling zelf twee dagen de tijd voor de baby, enz. En hier zou het ook lastig zijn geweest om haar daarna weer op dezelfde groep te krijgen ed. Wel bracht ik haar korter, dus ze was er tussen 9.00u-9.30u en zo tussne 15.30u/16.00u haalde ik haar dan vaak weer op.

17. Dreamer

Dreamer VIP lid

17 mrt 2011
    6.155
    33
    48
    Ik laat mijn dochter mooi gaan die ene dag in de week! Op woensdag past mijn moeder op en ook dat laat ik vooralsnog even fijn doorlopen in de zin dat ze haar soms een paar uurtjes kan ophalen.. Is voor mij dan toch al twee dagen per week die ik even kan bijtanken voor de bevalling en er na ;)

18. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Hier gewoon door laten lopen. In veel gevallen kan het zijn dat je anders je plekje kwijt bent..... Maar afgezien daarvan:
    Het is/ was erg prettig om twee dagen voor de bevalling echt te kunnen rusten en na de bevalling tijd te hebben voor alleen je baby. Ook is het voor je oudste toch een zekere structuur in een hectische periode. Er veranderd al zoveel. Het kan ergverwarrend zijn voor een kind al die veranderingen.

19. Aloe

Aloe Niet meer actief

Ik moet er wel om lachen.
    Ik snap eerlijk gezegd niet waarom je het zou willen stopzetten.
    Je hebt het druk zat dadelijk.
    Krijg je geen toeslag? Die blijft ook gewon doorlopen tijdens je verlof iig.

20. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Dit, maar dan drie dagen per week.. Wel een uur korter per dag, dus in de ochtend minder stress en einde middag op tijd ophalen.
    Oudste vindt het heerlijk volgens mij, even geen rekening houden met zijn broertje! Er is toch al zoveel veranderd voor hem, dit is vertrouwd gebleven.
    En ik vind het ook prettig, quality time met jongste!

Deel Deze Pagina