Zwanger & eigen bedrijf

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door itakepictures, 6 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

Hoi dames! Wie zit in dezelfde situatie: zwanger & (fulltime) eigen baas? Ik vind het zelf erg spannend en ben benieuwd naar ervaringen op dit gebied :)

2. hardlopertje

hardlopertje Bekend lid

9 jul 2012
    853
    28
    28
    Ergens op de aardbol
    Ik ben moeder van een dochter. Ze is nu 14 maanden. Wij hebben ook een eigen bedrijf en werken ook aan huis. In het begin ging dit prima. Nu wordt het toch soms wel lastig omdat ze dan net aandacht vraag terwijl jij wat wil doen. Nu is het zo als zij tussen de middag slaapt ik hard aan het werk ga.

3. GingerAle

GingerAle Fanatiek lid

21 apr 2014
    1.394
    1
    0
    Ik heb ook een eigen bedrijf, als freelancer. Wat ik in elk geval heb begrepen is dat je een soort zwangerschapsuitkering krijgt om je verlof te overbruggen, al is dat niet genoeg om de vaste lasten te betalen (in mijn geval) dus ik wil van tevoren wel sparen. Hopelijk kan ik daarna ook redelijk snel weer aan de slag, al was het maar gedeeltelijk, om weer geld te verdienen.

Heb jij een bedrijf dat je tijdelijk stop kunt zetten, of moet je vervanging regelen?

4. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

Ik kan het tijdelijk stop zetten. Ik heb gelukkig in de periode dat ik ws. uitgerekend ben (januari) altijd heel weinig opdrachten en die ik altijd gebruik voor vakantie, website bijwerken, workshops etc. De meeste opdrachten heb ik van nu t/m eind september, en daarna vanaf april weer. Wat dat betreft komt het perfect uit (al hoop ik dat de kwaaltjes een beetje wegblijven). Die zwangerschapsuitkering heb ik ook van gehoord, daar ga ik werk van maken zodra ik een eerste echo gehad heb denk ik. Ik begreep van iemand dat dat iets van 1000 euro per maand is, toch lekker :) Al m'n grote uitgaven heb ik afgelopen jaar al gedaan, dus de komende periode ook maar extra veel sparen.

5. GingerAle

GingerAle Fanatiek lid

21 apr 2014
    1.394
    1
    0
    Zeker, ik vind het ook een heel fijne tegemoetkoming en wel heel geruststellend!

Maar dat komt wel supergoed uit dan bij jou. Ik moet zeggen dat mijn maanden vaak wel 'goede' maanden zijn, met name maart wat als het goed is mijn laatste verlofmaand zal zijn, maar ik hoop dat ik dan alweer wat kan. Verder maar gewoon zien hoe het komt...

De kwaaltjes vallen bij mij erg mee. Ik heb tot nu toe alles gewoon kunnen doen wat ik normaal doe. Alleen zit ik wel vaker te woggen, o.a. op dit forum. ;)

6. Kaatje1603

Kaatje1603 Fanatiek lid

21 jan 2013
    1.291
    192
    63
    Vrouw
    Mamma!
    omgeving Rotterdam
    Hier ook een zelfstandige... Ik werk als oefentherapeut in een eigen praktijk!
    Ik moet vervanging regelen en dat wil nog niet echt lukken... Daar krijg ik momenteel wel een btje de kriebels van!

Ik ga ook die uitkering bij t uwv aanvragen. En daarnaast ga ik mijn AOV eens bellen met de vraag of daar nog een uitkeringsdeel in zit tijdens zwangerschap.

7. Mrs Blossom

Mrs Blossom Bekend lid

12 jun 2013
    974
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook een zelfstandige. Gelukkig met het soort werk dat je tijdelijk stop kunt zetten. Ben nu met officieel verlof inclusief ZEZ-uitkering. Deze kun je vanaf 24 weken aanvragen, dus direct na de eerste echo heeft geen zin :D Als je voldoet aan de 1225 uur per jaar, krijg je minimumloon.

Verder was het allemaal prima te doen de afgelopen maanden. Maar ik heb dan ook weinig last gehad van kwaaltjes en veel geluk met m'n opdrachtgevers die geïnteresseerd en begripvol zijn.

8. DigiGee

DigiGee Niet meer actief

Ik ben ook zelfstandige. Ben eigenaresse van een duikschool in Turkije. Ik heb de mazzel dat ik in het winterseizoen beval wanneer we gesloten zijn. In september is het erg rustig dus dan ga ik 3 weken naar NL op vakantie. Oktober en november zijn wel drukke maanden maar dan loop ik tegen het einde dus zal mijn man het zonder me moeten doen. Ik beval in eind december of begin januari. In april begint ons seizoen weer maar dan blijf ik nog even thuis. Afhankelijk van de kleine wil ik vanaf mei dan weer gaan werken. We bouwen het duikcentrum dan uit zodat we een kinderkamer kunnen maken daar. Dan kan ik me met de kleine ook rustig terug trekken om te voeden en voor de kleine om te kunnen slapen. Dat is hoe we het willen maar we zien wel. Je kan toch niets vast zetten en alles hangt van de beeb af :) Hier heb je geen dingen zoals in NL als ouderschapsverlof en zwangerschapsverlof dus zal het toch allemaal zelf moeten regelen :)

Deel Deze Pagina