zwanger & gastouderschap bekendmaking nieuw gezin

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Masa, 28 feb 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Masa

Masa Bekend lid

1 jul 2014
    574
    2
    18
    Ik wil aanstaande week mijn zwangerschap bekend gaan maken in mijn kinderopvang en heb daar al een leuk idee voor om het leuk te brengen en meteen eventuele zorgen weg te nemen bij de huidige ouders. Op 1 na...

Kindje komt morgen voor het eerst wennen en had zich al in Augustus 2016 aangemeld voor opvang omdat ze 4 dagen nodig hadden en het aanbod beperkt was natuurlijk onder de gastouders plus dat ze een beetje keuze wilde hebben. Nu komt dit kindje morgen voor het eerst wennen en wil het ze graag vertellen maar weet niet zo goed hoe...

Als ouder kom je voor het eerst met je kindje bij een gastouder om te wennen en die gooit er dan even uit dat ze zwanger is, niet echt ideaal natuurlijk!

Overigens is vervanging al wel geregeld voor alle kindjes waaronder ook voor dit nieuwe kindje...

Hoe zouden jullie dit vertellen? Aan het begin van de dag of aan het einde en hoe?

2. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    Aan het einde van de dag. En gewoon aangeven dat je even iets wil bespreken. Houd het zakelijk.

Je bent op een leeftijd dat een kind krijgen mogelijk is, dus neem aan dat ouders al wel rekening hadden gehouden met het feit dat dit zou kunnen gebeuren.

3. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Ik zou het als ouder op prijs stellen als ik vooraf al zou weten dat dit er aan komt. Dus een telefoontje vooraf aan de eerste wendag. Daarbij ook aangeven dat er vervanging is geregeld en mogelijk kan je al iets over het traject vertellen? (Overdracht, wennen)

Als je elkaar nog niet kent vind ik dit niet iets dat je zomaar aan het eind van de dag zegt. Ik zou in dat geval het gevoel hebben overvallen te worden op een eerste dag. Dan hebben de ouders ook direct de gelegenheid om op die dag nog bij je terug te komen met eventuele vragen, maar dan kunnen ze daar al even over hebben nagedacht.

4. september08

september08 Fanatiek lid

20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    Ik had de ouders al eerder ingelicht en niet op hun wendag. Nu kunnen ze geen andere Gastouder zoeken, wat misschien fijner was geweest. Nu stopt de opvang na een paar maanden is het kindje net goed gewend.
    Ik zou het als ouder ook niet op prijs stellen dat je pas iets zegt als de opvang begint. Komt bij mij over, heb ik mooi binnen en ik als ouder kan nu niets regelen binnen een week.

5. Masa

Masa Bekend lid

1 jul 2014
    574
    2
    18
    @Pepijnn: dit is ons 4e kindje dus het was niet heel logisch dat er nog eentje zou komen natuurlijk.

En voor de rest: Eerder vertellen was geen optie, ga het niet een vreemde eerder vertellen dan mijn omgeving. Niemand weet namelijk nog van mijn zwangerschap en ik licht graag wel eerst mijn eigen naasten in voor ik het een vreemde ga vertellen of dit nou netjes is of niet dit is gevoelsmatig niet oke voor ons.

Sterker nog als ik het a.s. woensdag vertel is ze nog de eerste die het weet in onze omgeving want mijn man gaat het als eerste zijn ouders vertellen en dat gaat hij dit weekend doen.

6. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Ik had het ook eerder verteld. Zo hadden de ouders kunnen kiezen voor een andere gastouder. Nu komt het kindje wennen en moet straks naar vervanger en weer terug. Niet ideaal.
    Zou het zsm alsnog doen. Wellicht brief maken met aankondiging, vervanging, vanaf wanneer etc
    Succes

7. Masa

Masa Bekend lid

1 jul 2014
    574
    2
    18
    Kindje komt morgen al dus dat lijkt me niet handig. En stel dat ze toch een andere gastouder willen voor het kindje omdat ik 2 maanden uit de running zou zijn (wat me stug lijkt maar goed het zou kunnen) vind ik niet dat ik daar alles voor aan moet passen.

Ik hou al vanaf September 2016 dit plekje voor ze vrij en mis dus de inkomsten (van ruim 1000 per maand) van dit plekje omdat ik hem reserveer voor hen. ik voel me dus totaal niet verplicht om ze eerder in te lichten als dit zo fel tegen mijn gevoel in gaat.

Wat ik nu wel graag zou willen weten is hoe ik het morgen kan brengen want dat is na al die antwoorden nog steeds niet duidelijk...

8. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Heel cru gezegd die ouders hebben er geen boodschap aan dat jij zwanger bent en jij al een half jaar een plekje hebt vrij gehouden natuurlijk. Jij laat hun kind wennen, bent er vervolgens 3 mnd uit als alles goed gaat anders misschien nog wel langer. Kind moet dan wennen aan go 2 en dan weer terug naar jou.

Sorry ben ook gastouder en moeder, maar ik zou hier niet enthousiast van worden en het niet waarderen dat je het niet eerder hebt verteld. Jouw gevoel over dat opa en oma het eerder moest weten dan zij, tja dan had je het daar eerder moeten vertellen. Ik had het persoonlijk besproken vorige week door te bellen en het te vertellen.

Daar is het nu te laat voor, dus ik zou nu vanavond nog bellen en het uitleggen. Zodat zij er even over kunnen denken of een oplossing kunnen vinden. Ik zou nml niet weten of mijn kind nog zou komen, ik zou denk ik meteen naar een andere gastouder overstappen.

9. Masa

Masa Bekend lid

1 jul 2014
    574
    2
    18
    en even heel bot gezegd, ik heb er geen boodschap aan wat ze hadden gewild ik bepaal samen met mijn man wanneer wij onze zwangerschap bekend maken. We zijn nog niet eens 3 maanden zwanger en wie weet was het een miskraam geworden. Nee hoor ik sta volledig in mijn recht hiermee.

Daarnaast vind ik 3 maanden of langer echt zo overdreven. Ik ben 2 maanden uit de running en wellicht minder. werk gewoon door tot 37 weken en als de kleine 5 weken oud is ga ik mijn gastouderschap weer oppakken net als bij de vorige beviel me prima.

Als ze een andere gastouder willen zoeken zijn ze daar helemaal vrij in, de 5 uurtjes dat hun kindje morgen komt wennen zal vast geen hechting-trauma's opleveren.

10. Ballon

Ballon Niet meer actief

Groot gelijk dat je het niet eerder hebt verteld! Daarbij. Dit is nou eenmaal het risico van het GO dan moeten ouders naar het kdv gaan. Je hebt ook al vervanging geregeld dus super.

Ik zou er niet zo'n big deal van maken. Morgenvroeg komt hij wennen, ik zou ouders even apart nemen en gewoon vertellen dat het wellicht wen beetje onhandig samen komt, maar dat je zwanger bent. Geef aan dat je vervanging hebt geregeld en klaar.
    Doen ze moeilijk, is dat vervelend voor hun maar ik zou daar echt heel slecht tegen kunnen. Puur omdat ik zelf ook niet zo ben.

Gefeliciteerd trouwens!

11. Yvke86

Yvke86 Fanatiek lid

11 apr 2013
    1.696
    295
    83
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Limburg
    Jeetje wat een felle reacties tegen ts.
    Gefeliciteerd met je zwangerschap :)
    Ik zou het met ophalen vertellen. Voor het werk hebben de meeste ouders niet echt tijd voor zo'n gesprek ;)
    En als je voor een go kiest, dan weetje dat er met ziekte, vakantie, zwangerschap etc een vervanger is.
    Kindje krijgen bij de opvang ook met meerdere gezichten te maken.
    Ouders maken er vaak een probleem van. Kinderen zijn flexibel ;)
    Als je vervanger gewoon net voor het verlof al geregeld haar gezicht laat zien. Dan is er toch geen probleem?
    En mochten ouders het wel een probleem vinden dan moeten ze voor een andere go of kdv kiezen

12. Masa

Masa Bekend lid

1 jul 2014
    574
    2
    18
    Heb het zojuist verteld bij het brengen, het was een wen-dag dus ze zitten nog thuis en hebben tijdens de wen-dag de tijd om te overleggen met elkaar over wat ze nu doen. Wel reageerde ze heel positief en was ze heel blij voor me ze begon zelfs ze vertellen dat ze dan waarschijnlijk gewoon zelf ook laat vakantie namen zodat er van het "verlof" alweer 2 weken af ging en het kleintje dan korter naar een vervanger hoefde dus heb totaal niet het idee dat ze meteen weg wilde of het heel vervelend vinden.

Shock is het zowieso zeker als je al een half jaar van te voren je plekje gereserveerd hebt omdat je het vinden van een geschikte gastouder zo lastig vind. op deze manier konden ze dus de wen-dag gebruiken om samen te overleggen en bij het ophalen praten we verder.

13. Yvke86

Yvke86 Fanatiek lid

11 apr 2013
    1.696
    295
    83
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Limburg
    Nou top! En fijn dat ze ook goed reageerde etc :)

14. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

30 jan 2014
    2.334
    258
    83
    Allereerst van harte gefeliciteerd.

Fijn dat de ouders zo goed reageerde.

Bij een kdv kan je kindje immers ook starten en dat na drie maanden de vaste leidster van de groep af gaan door ziekte, zwangerschaps verlof of misschien zelfs wel ontslag. Het kindje zal er heus geen trauma aan overhouden denk ik dan maar.

15. Korenbloem86

Korenbloem86 Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.835
    1.343
    113
    Gefeliciteerd met je zwangerschap!
    Fijn dat de eerste reactie meeviel.

Mijn ervaring is dat ouders inderdaad het "opvangprobleem" zien, ik kon beide keren vertellen dat reserve-opvang mogelijk was, wat het probleem oploste voor de ouders. De ouders vinden het nu fijn om een bekende gastouder achter de hand te hebben, dus dat is ook een pluspunt. Laatst moesten ouders naar een begrafenis en ik kon die dag niet, toen is mijn oppaskindje weer een dag bij de reserve-gastouder geweest.

Maar ik zag er ook iedere keer tegenop om het te vertellen, heel herkenbaar dus.
    Ik heb (bij mijn eerste zwangerschap) 1 echtpaar gehad die vonden dat ik het tijdens het kennismakingsgesprek al had moeten vertellen, de dag voor het kennismakingsgesprek had ik een positieve test...
    Maar dat waren de enige, de rest vond het hartstikke leuk en dachten ook meer in "een speelmaatje voor hun kind erbij".

16. Masa

Masa Bekend lid

1 jul 2014
    574
    2
    18
    Hoe durven ze zeg, om jou even te vertellen wanneer jij je zwangerschap bekend maakt en dan ook nog eens aan vreemden voordat je het aan je naasten bekend hebt gemaakt...!!

17. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Gefeliciteerd!
    Wat een rare reacties allemaal. Als je voor een gastouder ipv kdv kiest weet je toch dat dit soort dingen voor kunnen komen. Dit is een afweging die je vooraf maakt lijkt me.
    Ts, fijn dat de ouders leuk gereageerd hebben!

18. Masa

Masa Bekend lid

1 jul 2014
    574
    2
    18
    ff een update: Deze week aan alle ouders verteld d.m.v. shirtjes te versieren met de tekst "Mijn oppas heeft een baby in de buik".

Alle ouders waren super blij voor me geen een vond het vervelend of was in paniek. Vervanging was geregeld en zelfs daarvan stonden ze perplex dat ik dat al geregeld had. Ik kreeg allemaal berichtjes van ouders die mee aan het denken waren of het een jongetje of meisje was en iedereen vroeg of ik me wel goed voelde en dat ik het aan moest geven anders etc.

Ik heb gewoon super-ouders!

19. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Gefeliciteerd met je zwangerschap!

En groot gelijk dat je eerst familie en vrienden in wilt lichten hoor. Zelf heb ik mijn zwangerschap eerst aan mijn familie bekend gemaakt en de enige die het voor mijn eerste echo verder wisten, waren de mensen op de manege (ivm het risico op vallen, dus ik wilde alleen op de voor mij vertrouwde paarden rijden, waarvan ik wist hoe ze op onverwachte situaties reageerden)

Gelukkig reageert iedereen positief, zoals het hoort. Je hebt alles netjes geregeld en dat is bij veel soorten opvang wel even anders.

Deel Deze Pagina