Kinderdagverblijven gaan valpartijen uit de weg.

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Kukido, 10 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RachelleNM

RachelleNM Fanatiek lid

19 aug 2015
    3.329
    2.135
    113
    Vrouw
    Serieus? Dat gaat wel echt ver hoor! Als mijn dochter een wondje heeft oid dan wil ik ook altijd graag even weten wat er gebeurd is, maar sommige dingen gebeuren nou eenmaal (zoals vallen).

2. Tuttebella

Tuttebella Niet meer actief

Ik vind dat een kind groot wordt door te vallen en weer op te staan. Ga zelf ook niet continu naast het trappertje van de glijbaan staan, als ze er af donderen weten ze tenminste dat ze de volgende keer voorzichtiger moeten doen ;)

Vind het onzin dat ze niet lekker mogen spelen en er continu helikopter ouders/leidsters om hen heen hangen. Ze moeten geen levensgevaarlijke fratsen uithalen, maar van een valpartij gaan ze niet gelijk dood.

Schuurpapier vindt dit leuk.
  3. Lisa280887

Lisa280887 Niet meer actief

Ik ben zo blij om te lezen dat er nog zoveel reacties zijn van ouders die vinden dat kinderen vies mogen worden en mogen vallen etc! Ik begrijp de leidsters heel goed, maar zo werk je misschien wel die overbeschermende ouders in de hand. Ook ouders moeten wennen aan het idee dat hun kind moet leren vallen/klimmen etc.

Ik heb als juf zoveel gezeik over mij heen gehad van ouders die in shock waren om een schrammetje. Ook ouders die bij ieder krasje voor je neus staan en verhaal komen halen. Ja, ik zie veel. Maar nee, ik zie helaas niet alles.

Pasgeleden heb ik mij nog verbaasd. Ik was met mijn kleutergroep en met een collega en haar kleutergroep naar een natuurspeeltuin geweest naast onze school. Afspraken gemaakt over het klimmen, ze mochten lekker klimmen en als het niet ging, moesten ze roepen naar mij. Dit ging/gaat altijd heel goed. Ook omdat kinderen elkaar helpen.

Maargoed. Een mannetje (enorm bescherm opgevoed) was dus uit de boom gevallen. Niks ergs, was niet van hoog en hij had alleen een schrammetje. Hij was wel supertrots dat hij probeerde te klimmen!
    Maar moeder was het er niet mee eens. Ze had dus thuis een heel gesprek met het kind gehad: hij mocht absoluut niet meer klimmen.
    Ze kwam het mij de dag erna vertellen, alsof ze enorm trots was op dit gesprek. Aan mij het verzoek hem niet meer te laten klimmen.

Toen ik aangaf dat klimmen en klauteren juist heel goed is voor jonge kinderen, zei ze dat ze het allemaal niet nodig vond.
    Even korte achtergrond: kind heeft al een enorme motorische achterstand... dus voor hem is juist dit klimmen zo belangrijk.
    Ik heb aangegeven hem in de gaten te houden maar dat het klimmen toch echt belangrijk is voor zijn ontwikkeling.

Oh of een ouder die eiste dat de glijbaan van het plein werd verwijderd: haar zoon was gevallen door de glijbaan. Wat ze niet wilde horen was dat kindlief na herhaaldelijk waarschuwen heel gevaarlijk op de randen van de glijbaan ging staan. Toen er een kind afging viel hij dus. Tsja.. hij zal nu vast niet meer op de randen gaan staan ;)

4. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

:roflmao::roflmao::roflmao: mocht je ooit oppas zoeken?! Ik vind haar nu al leuk! :D

regenboogworst, pietje1987 en Betsy vinden dit leuk.
  5. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.658
    5.697
    113
    Geen idee, mijn dochter valt er regelmatig :p Maar ze is zelf enorm onhandig en valt er niet meer dan bijv thuis. Eigenlijk hebben ze mij nooit gebeld als ze gevallen is en dat hoeft ook niet van mij, mits geen ernstig letsel natuurlijk. Ik kan er verder toch niks mee als ze weer een blauwe plek heeft.

6. kar89

kar89 Fanatiek lid

15 feb 2012
    2.246
    727
    113
    Ik werk zelf op een kdv en ik herken het wel. En we letten enorm op maar helaas zit een ongelukje in een klein hoekje.
    Ik ben wel eens gebeld door zoon zijn creche dat die zo'n mega bult had dat ik niet moest schrikken en dat ze hem wel even extra in de gaten hielden.
    Dat vond ik wel fijn want dat was wel echt absurd groot haha. Nou ken ik zijn leidsters ook goed(collega's)
    Qua vies worden tsja ze hebben op zijn creche een waterpomp en zoon houd can modder maken dus je weet hoe ik hem regelmatig ophaal.
    Nou geen probleem als die maar heerlijk speelt.
    Dat hebben wij dan weer niet op mijn werk maar kinderen worden regelmatig gewoon vies en als ouders dat niet fijn vinden houden we er zeker rekening mee
    Maar met 16 kinderen a 2 leidsters gebeurd er nog wel eens wat.

7. 2littlemonkeys

2littlemonkeys Fanatiek lid

27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Onze opvang doet heel erg zijn best om ongelukjes te voorkomen. Het blijven echter kinderen hoor en die “horen” nou eenmaal schrammen, blauwe plekken en wondjes op te lopen in hun leven :rolleyes:
    Laatst had de oudste een enorme blauwe plek op zn ribbenkast. Ik vroeg hem hoe hij eraan is gekomen en het antwoord was “oh ik struikelde over een krukje die er opeens stond...”

Het speelgoed op de opvang is veilig, de leidsters doen enorm hun best en letten zo goed mogelijk op. Ik krijg wel eens reacties van andere ouders mee en dan denk ik echt letterlijk: o_O
    Dus wat dat betreft snap ik wel dat kdv’en extra voorzichtig zijn. Persoonlijk vind ik het overdreven en hoeft het voor mij niet zo extreem voorzichtig allemaal.

8. Lisa280887

Daar zit het hem dus in... jij vindt het extreem (vind ik ook), maar hoeveel ouders komen zeuren als kindlief een schrammetje heeft? Tegenwoordig wordt er zo makkelijk geklaagd en gegooid met dat de kdv/school aangeklaagd wordt.

Helaas zijn dat een heleboel ouders... helaas staat niet iedere ouder er in zoals jij en anderen die hier reageren.

2littlemonkeys vindt dit leuk.
  9. Posh

Posh Niet meer actief

Wij moeten voor elk “ongeval” een registratie formulier invullen... :oops:

10. Manque

Manque Niet meer actief

Dat moet volgens mij overal. Laatst moest onze thuishulp zelfs een ongevallenformulier invullen omdat mijn zoon mij in mijn schouder gebeten had en zij daar getuige van was o_O

Op het OPD heb ik die ook wel eens moeten ondertekenen omdat mijn zoon zijn hoofd gestoten had en daar een flinke bult aan overhield. Ergens is dat misschien zot, maar ik vind het wel fijn. Mag ik dat zeggen? Ik wil graag weten wat er met mijn zoon gebeurd is op een dagje school en hij kan het mij niet vertellen. Ik zal niet zomaar uitvallen tegen een leidster, maar zoals laatst, dat mijn zoon bloeduitstortingen had door iets wat een leidster gedaan had, dat had ik graag geregistreerd willen zien.

11. Posh

Posh Niet meer actief

Aan de ene kant snap ik het wel, maar er gaat wel weer kostbare tijd in zitten die ik beter kan besteden. Voor de serieuzere ongevallen vind ik het vanzelfsprekend.

Ik had vorige week een meisje wat gebeten was door een ander kind, daar zijn de ouders ‘s avonds mee naar de HAP gegaan... je wilt niet weten hoe vaak ouders boos zijn als een kind wat heeft.

12. 2littlemonkeys

27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Klopt, daarom begrijp ik het ook goed dat ze er nu zo mee omgaan (de kdv’en). Gelukkig weten ze bij ons op de opvang redelijk goed bij wie ze een extreme reactie kunnen verwachten ;)

13. Lisa280887

Hahaha en het erge is... zal je net zien, de meest gekke ongelukjes gebeuren bij die kinderen:roflmao: ook omdat zij nooit goed geleerd hebben zich goed te bewegen/rennen etc.

14. 2littlemonkeys

27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Klopt inderdaad ook :roflmao:
    1 van die kinderen is een dochtertje van 1 van mijn vriendinnen. Zij heeft altijd wat, maar zij wordt ook zo onder de vleugels grootgebracht.
    Mijn kinderen hebben ook wel eens wat hoor, maar dan hebben ze vaak veel te ruig gespeeld. Daar kunnen de leidsters dan ook niks aan doen

Lisa280887 vindt dit leuk.
  15. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Mijn zoon is met 8 maanden los in de eetstoel gezet, is gaan klimmen en vervolgens voorover uit de stoel gevallen, een deel op zijn hoofd en daarna plat op zijn rug. Toen ik de beelden terugzag schrok ik me kapot. De leidsters waren gezellig aan het kletsten, een daarvan stond 1 meter voor zijn stoel wat spullen op te ruimen, er waren maar 2 andere kinderen dus druk waren ze er ook niet mee. Hij heeft zeker wel 5 minuten zijn gang kunnen gaan zonder dat er ook maar 1 keer naar hem werd omgekeken. Nou en of dat ik boos werd, woest was ik! Dat was niet zomaar een valpartij maar pure nalatigheid. Heb hem er ook per direct afgehaald.

16. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Niet meer dan terecht. Ik hoop dat alles ok was?
    En ik neem aan dat er ook een klacht hierover bij de ggd is neergelegd.

Maar dit stuk gaat vooral over peuters, kleuters en bso kinderen die ontmoedigd worden te klimmen,klauteren, rennen, zelf dingen te ontdekken, kortom simpelweg te leren vallen en op staan en daardoor dus motorisch minder vaardig zijn. Omdat kdv geen zin hebben in schadeclaims.En die angst begrijp ik dat ook wel weer aangezien er ook ouders zijn die bij de kleinste schram al klagen.

Marchella en DastyQueen vinden dit leuk.
  17. DastyQueen

Echt heel jammer dat zoveel ouders er zo over denken, want daardoor worden de risico's weggenomen en hebben de kinderen ook geen kans meer om te leren van hun fouten en om zelf in te schatten of iets wel of niet kan. Vallen en weer opstaan hoort erbij. Ik vraag me echt af hoe al deze kinderen zich later gaan ontwikkelen als ze nooit zijn blootgesteld aan risico's, gevaren en het leren van fouten en zelf inschattingen maken mbt gevaren.

18. lloorrtt

lloorrtt Niet meer actief

Dat wordt vast een leuke 'generatie', ahum:roflmao:

DastyQueen vindt dit leuk.
  19. Lisa280887

Ja heel jammer he! Wij zouden op school nooit zo toegeven aan deze ouders gelukkig. Onze directie is hier heel goed in, praten met deze ouders en ze is niet bang.

Ik denk oprecht dat deze kinderen zich onwikkelen tot volwassenen die gaan ‘stampvoeten’ als zij hun zin niet krijgen en bij elke tegenslag compleet van de kaart raken. Bij wijze van spreken. Om nog maar te zwijgen van de motorische problemen die het geeft en wat dat met de hersenen doet

DastyQueen vindt dit leuk.
  20. DastyQueen

Dat denk ik dus ook! Ik geloof echt dat vallen en bezeren goed voor ze is. Als ze 1x uit een boom zijn gevallen en een bult op hun bolletje hebben weten ze de 2e keer dat ze voorzichtiger moeten doen en die dunne tak niet moeten gebruiken als opstapje bijvoorbeeld.

Eens moeten ze aan al die risico's worden blootgesteld en als dat heel lang is vermeden dan gooi je ze dus in 1x in het diepe. Niet eerst een pierenbadje om te leren en steeds wat dieper gaan tot ze het zelf kunnen.

Ik herken dat klagende ouders stukje over schaafplekken en vieze kleding gelukkig niet uit mijn zoon zijn klas maar ik weet natuurlijk niet wat er achter de deur van de juf afspeelt voor en na schooltijd.

lloorrtt en Lisa280887 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina