Hoi, Even een vraagje. Ik heb twee dochters van 3,5 en zes jaar. En vanmorgen moest ik douchen. Meestal plan ik dat zo dat mijn man thuis is, maar nu was ik alleen met de dames, ook omdat het zomervakantie is. Ik heb ze voor de de tv gezet ( lekker pedagogisch verantwoord, maargoed ) met wat te eten en ik heb ze duidelijke instructies gegeven. HIER blijven zitten, NIET opstaan (ook niet als de bel gaat ofzo) en ik laat de deur van de douche open zodat jullie me kunnen komen halen als er iets is. Ze begrepen dit. Dus ik ben als een malle gaan douchen. Uiteraard kwam de jongste twee keer naar me toe om iets onbenulligs te vragen , maar in principe zijn ze goed blijven zitten. Ik was ook binnen vijf minuten weer terug. Toch zat het me niet helemaal lekker omdat ik ze dus niet kon horen. Nu mijn vraag. Vanaf welke leeftijd vinden jullie het verantwoord om je kind even alleen te laten en zelf buiten gehoorsafstand te zijn (maar wel in huis EN bereikbaar) en onder welke voorwaarden? Het zou kunnen dat jullie me nou allemaal een super controlfreak vinden en dat jullie dat al laaaaaang doen op die leeftijd, maar dat wil ik nou juist graag even weten. Thanks!
Ik vind het ook altijd spannend hoor, vooral omdat onze benedenverdieping niet helemaal ik-laat-mijn-kind-er-lang-alleen proof . Meestal neem ik ze mee naar boven. Eva laat ik wel alleen beneden, maar zodra ik na 3 minuten douchen klaar ben roep ik meteen naar beneden of alles goed is. Ik ben best een beetje panisch daarin, maar we hebben dus ook een bak met kettingen beneden en ze zal het maar om haar nek draaien en niet los kunnen krijgen. En Eva is helaas nogal van het dingen om haar nek doen helaas, dus ik laat haar dan niet lang alleen. Lisa laat ik wel even alleen als ik even snel de was erin doe of haal om buiten op te hangen. Of als ik in de keuken bezig ben, maar ik spiek dan vaak om de hoek. Ik doe de voordeur bijna altijd op slot als we binnen zijn, maar Eva weet dat ze alleen voor opa en oma de voordeur open mag doen.
Ik neem zelf mn dochter ( een stuk jonger ) gewoon mee naar boven, dan laat ik ze op haar slaapkamer spelen en in 't ergste geval heeft ze de wasmand of de onderbroekenlade leeggeplukt ofzo.
Inderdaad, laat mijn zoontje van 2 gewoon alleen beneden spelen en ga zelf douchen. Als er iets is dan komt ie wel naar boven. Ik doe wel de voordeur op de haak.
IK ga ook weleens douchen als onze oudste beneden is. Wel doe ik dan de voordeur (en achterdeur) op het nachtslot, zodat ze niet open kan doen als er wel aangebeld wordt.... Verder is het een kwestie van watvoor kindje je hebt. Die van mij komt gerust een keer naar boven om iets te vragen, maar dan geef ik antwoord en is ze weer tevreden. En soms zet ik de oudste bij ons op het grote bed voor de TV (bed van papa en mama is toch rete-interessant....) en dan blijft ze lekker rustig zitten!
Zo doe ik het dus ook Ik laat haar wel eens beneden als ik snel een wasje ofzo op moet hangen maar nu moet ik wel zeggen dat ik een zeeeeeer lief en volgzaam kind heb die dan gewoon verder gaat met waar ze mee bezig was. Ze zal geen kattenkwaad uit gaan halen
ik heb 1 dochter van 4 en die liet ik toen ze 3,5 was op ons bed tv kijken, en dan liet ik de badkamer deur open en riep ik haar steeds om te vragen of het leuk was wat er op tv was nu kijkt ze nog steeds in ons bed tv maar roep ik niet meer....
Ik doe alle knippen op de deuren en de keukendeur op slot, en ga dan gewoon douchen als de jongste slaapt en de oudste beneden is. Mijn man werkt vaak 70 uur dus dan zou ik alleen midden in de nacht kunnen douchen
Ik laat ze altijd alleen.. Die van 4 en 2 kijken gewoon tv en die van 4 maanden zet ik vaak in zijn wipstoel bij de badkamer. Hier ook een man die amper thuis is.
Mijn man heeft wisselende diensten, vandaar dat ik het er meestal wel omheen kan plannen. Ik had ook nog kunnen afwachten tot de jongste zou gaan slapen 's middags (dat doet ze nog) maar dat was eigenlijk geen optie omdat ik ER NIET UITZAG en me gewoon niet kon vertonen op straat zonder ff te douchen. En dan had ik dus de hele ochtend binnen gezeten.
Al heel lang. Dus ja, ik vind je een enorme controlfreak... Thirza is 3,5 en blijft om wel meer dingen alleen beneden: als ik ga douchen, de was doe, bedden verschoon, enz enz. Ik zorg wel dat de voordeur op de knip zit, zodat ze er niet uit kan zonder dat ik dat doorheb, en dat ze niet bij dingen kan waar ze niet bij mag, (snoep, gevaarlijke voorwerpen los laten liggen doe ik dus niet). Doe ik eigenlijk al zo sinds ze zelfstandig naar boven kan komen. En dat is al erg lang, zeker 1,5 jaar. Ze weet waar ik ben en komt wel naar me toe als dat nodig is... Toen ze nog niet zelf naar boven kon komen, nam ik haar altijd mee en dan speelde ze boven, had ik de deur van de badkamer open staan, zodat ik het wat in de peiling kon houden.
Mijn dochtertje zit meestal op haar kamer te spelen (of soms tv te kijken in ons bed) als ik douche. De trapdeur naar beneden is dan vergrendeld, de ramen zijn dicht en de badkamerdeur staat open. Ik roep verder niet ofzo. Ik douche gewoon op mijn gemak, kleed me rustig aan & maak me op e.d. Af en toe gluur ik om de hoek van haar slaapkamerdeur. Als ik de was doe, gaat ze soms mee, maar soms zit ze lekker te spelen. Ik zorg dan dat de buitendeuren niet open te krijgen zijn, de keukendeur is afgesloten (zodat ik het hoor als ze daarheen gaat) en de deur bovenaan de trap staat half open. Ze mag dan gewoon lekker spelen. Ik vertel wel wat ik ga doen, zodat ze me niet ineens kwijt is. Ohja, ze is van maart 2009.
Ik laat mijn kids van 2 en bijna 4 ook wel even alleen om een was in de wasmachine te doen ofzo maar nooit lang. Daarvoor vind ik de jongste echt nog te klein en de oudste niet oud genoeg om verantwoordelijkheid te nemen. Maar even gaat heel goed (was, even wat halen, omkleden, make up etc). Oja, bij ons zitten de voordeur en het tuinhek standaard op een haak. Met 3,5 en 6 jaar vind ik het rijkelijk laat en de instructies veel te eng. Geef je kinderen wat meer je vertrouwen zou ik zeggen!
Ik woon alleen met mijn zoontje, en douche wel gewoon als hij wakker is. Ik laat hem dan in de hal en zijn slaapkamer spelen en badkamerdeur open. Ik zie hem niet maar hoor wel alles... En er is niks wat hij daar kan uitspoken (ja hooguit een lade met sokken leegtrekken ofzo....) Meestal gaat hij zitten spelen in de badkamer voor de douchecabine en loopt ondertussen wat heen en weer
Ik laat mij kinderen (1 en 2) wel eens even alleen beneden. Niet lang natuurlijk, maar alleen even wat boven halen of brengen ofzo. Als ik 1 van de kinderen op bed ga leggen en de ander is wakker dan laat ik die ook wel even alleen beneden. Ik heb in de woonkamer niks gevaarlijks binnen handbereik van de kinderen staan of liggen dus ik ben van mening dat ze best wel heel even zonder toezicht beneden kunnen blijven.
Hier zijn ze 3 en bijna 5 en laat ze rustig beneden. Pakken hoogstens stiekem een koekje/snoepje, stukje fruit, verder kijken ze dan ff tv, Soms maken ze dan ook ruzie maar aangezien ik dan ff aan het douchen ben, of de was aan het doen ben moeten ze dit zelf oplossen, moeten ze tenslotte ook zelf leren. Hier laat ik ze dus rustig beneden, maar de deuren zitten op slot dus ze kunnen het huis niet uit. Vraag me nu gelijk af, als ik ze niet alleen kan aten zou ik ook geen huishouden kunnen doen!
Mijn kinderen zijn al heel lang regelmatig alleen beneden terwijl ik boven iets doe. Geen dingen waarbij ik heel lang boven ben, meer dingen als wat ophalen of boven brengen, wasje ophngen of even afhalen zodat ik het benden kan opvouwen. Als ik overdag douche dan keutelen ze boven rond zonder toezicht dus. Gevaarlijke dingen heb ik niet staan of kunnen ze niet bij komen. Ik moet ook zeggen dat mijn kinderen weinig rare acties uithalen dan.
Hier laat ik de kinderen meestal boven spelen als ik me douche, gaat tot nog toe heel erg goed. De oudste is altijd heel lief voor de jongste en ze kunnen ook nergens bij waar ze niet bij mogen. Ook bij het was op hangen op zolder blijven hun gewoon lekker boven spelen. Kan altijd met ze praten.
Onze kids 4en 5,5 laat ik regelmatig alleen beneden spelen. Ook al een hele tijd. Minstens een jaar denk ik. In het weekend gaan ze vaak in de ochtend samen naar beneden als wij nog even in bed liggen en gaan ze tv kijken of spelen met de playmobil of lego. Op dagen dat ik thuis ben en de oudste op school zit is d ejongstee ook regelmatig alleen beneden als ik boven bezig ben met bv bedden verschonen of poetsen van badkamer e.d. Hij komt dan regelmatig even iets vragen of kijken wat ik aan het doen ben en gaatdan weer terug naar benen om te spelen. Hier is overigens de voordeur als ik boven ben over het algemeen gewoon van het slot, zolang ik het kan horen ben ik dan toch snel genoeg beneden.