zal maar niet ingaan op de discussie over alleen thuis laten... ts, ik deed het idd eerder dan jij, maar een groot verschil voor mij is (en misschien geldt het onbewust ook voor anderen in dit topic) dat mijn dochter alleen is. Ik kan bij veel dingen inschatten hoe zij zou reageren op situaties. Mocht er een kleinere broer of zus bij geweest zijn had ik veel langer gewacht. Ik vind het risico dan groter. Het enige risico dat ik nu zou lopen is dat ze de chipskast leegvreet
mijn dochter kan de deur niet eens open doen en aan de achterkant kan ze ook niet weglopen aangezien we geen achterom hebben, dus ze blijft regelmatig alleen beneden. Meestal douchen we samen, maar het komt wel eens voor, zorg wel dat ik dan wat sneller douche dan anders maar toch. Ik heb vanochtend nog de was gevouwen, was toch een minuut of 20 denk ik weg, maar ze wilde niet mee naar boven, nou prima, af en toe roept ze onder aan de trap en dan geef ik antwoord en dan gaat ze weer verder met spelen. Ze is nog geen 3.
Ik neem Mike (bijna 4) mee naar boven als ik ga douchen, vaak kleed ik hem dan ook uit en kan hij er even bij staan. Wilt hij niet, dan doe ik de voor- en achterdeur op slot en zet ik even de tv aan. Ik douche dan met de andere deuren open en roep elke x even of alles nog goed gaat..
Ik denk dat dit heel erg afhangt van je kinderen. Hier twee hele rustige kids. Douchen vind ik T nog wat te jong voor, vooral omdat ik echt niets hoor dan. Met 3 jaar zou dat wel moeten kunnen denk ik. Ik laat ze wel alleen beneden als ik S op bed leg of even rustig (zonder lawaai) wil voeden. Dus even buiten het zicht vind ik geen probleem, douchen vind ik echt wat anders omdat je echt niets hoort of ziet. Ik zou M en T dan eerder op dezelfde verdieping laten spelen (4,5 en 2,5 jaar oud).
Buiten spelen: ik denk pas als ze hun zwemdiploma's hebben (veel water in de buurt) Alleen thuis laten: alleen als de babyfoon bij de buurvrouw staat en T en S in bed liggen te slapen. Ik vind het niet alleen link om wat er thuis kan gebeuren, maar als er iets met mij gebeurt zijn er dus twee kinderen alleen thuis!
Ik douche alleen als mijn man thuis is. Dat is meestal als de kinderen al slapen. Ik laat ze nooit langer als 1 minuut alleen. Vind het gevaarlijk als ik ze niet kan horen. De oudste laat in beneden als ik de kleinste op bed leg maar dat ik neerleggen kus en weg
Zolang ik in het zelfde huis ben als hun moet het kunnen Als mijn nichtje hier is (5j) ben ik altijd blij dan kan ik op me gemak douchen en hun spelen heeeeeeel lief samen en al moet ik naakt de trap af ik ben zo bij ze. Ik zou me dochter nooooooooooooooit alleen in het huis laten stel er breekt brand uit of er word op dat moment ingebroken Bah moet er niet aan denken hoor
Och jee! Volgens mij ben ik dan echt een mutsie zoals mijn nickname, als ik dit lees en wat ik zelf doe..... Mijn kinderen zijn 4 en volgende maand is de jongste 2, maar ik laat ze niet alleen! Mijn meisje van 4 is al best zelfstandig, maar ze is nog maar 4! Als ik boven een was ga ophangen gaan zij met mij mee. Ze spelen ondertussen lekker met het speelgoed op hun kamertjes of helpen mama mee. En als ik wel eens snel boven iets moet pakken doe ik dat alleen als ze op dat moment niet aan het eten zijn.....de gedachte dat er een in iets stikt of dat er een stukkie blijft hangen als ik net even boven ben..... Daarom zou ik bijvoorbeeld nooit gaan douchen en mijn kinderen alleen beneden laten en al helemáál niet met iets te eten...brrr, de gedachte wat er fout kan gaan.....maarja, dat ben ik hè. Ach ja, zo zorg ik er ook altijd voor dat zodra de rolgordijnen in de kamers van de kinderen omhoog gaan s'ochtends, ik de koortjes wegwerk (opknopen) zodat ze er niet bij kunnen....voordat er een in hangt...enz.
Mwaw, vind er niks mis mee even op en neer naar school te rennen terwijl er eentje slaapt. Ik kan het niet doen straks want de school is een kwartier lopen, das te ver. Maar onze ouders/grootouders deden dit ook, toen was het normaal en tegenwoordig ben je bijna een misdadiger als je het doet en wordt er geroepen dat het strafbaar is. Ik ben weleens bamg dat we straks zoals in Amerika zijn: helicopter parents worden ze daar genoemd. Ontopic, ik douche ook terwijl mijn kinderen in de woonkamer spelen, maar ik woon gelijkvloers en dat scheelt. Met de deuren open kan ik ze gewoon horen. Maar ook als zij een verdieping lager zouden zijn zou ik het doen, mijn man maakt lange dagen en ik kan echt niet wachten tot hij weer thuis is.
Daar vraagt ze helemaal niet om. Laat haar lekker beoordelen of dat in haar situatie kan of niet. Daar lijkt de gemiddelde moeder me echt verstandig genoeg voor hoor.... Ik zou het met brengen/halen van/naar school ook zo kunnen doen straks. We wonen tegenover de school en ik zou dus hooguit 10 minuten weg zijn. Tja, als de tweede zich gemakkelijk aanpast aan het schoolritme en k de slaapjes daarop af kan stemmen, is dat het fijnste natuurlijk, maar lukt dat niet, dan zie ik er echt geen punt in om even heen en weer te lopen naar school om Thirza te halen, als de tweede dan nog rustig in bed ligt te slapen.
Ligt voor mij erg aan het kind EN aan je woonsituatie. De kids van mijn man gingen samen alleen buiten spelen toen ze 4 en 2 waren, (jongste mocht nog niet alleen buiten spelen, wel samen met z'n zus). Maar wij zaten in een heel rustig wijkje toen met enkel bestemmingsverkeer en de speelplekken waren meest nog via de brandgangen bereikbaar, dus dan was er geen weg over te steken of niets. Inmiddels wonen we naast een park, maar moet er wel onze straat en een weg overgestoken worden om in het park te komen. Dat mag Thirza dus niet alleen doen, en zal ik ook pas toestaan als ik merk dat ze voldoende inzicht heeft om veilig die weg over te steken, (we oefenen veel ). We hebben nu misschien een mogelijkheid om te verhuizen weer naar een rustiger plek, waar een speeltuin/grasveld pal voor de deur ligt, (wel aan de andere kant van de straat, maar wederom enkel bestemmingsverkeer). Daar zou het weer eerder kunnen.
Maar zover hoef je het helemaal niet te zoeken hoor.. het is onvoorspelbaar wat een kleuter doet wanneer iemand aanbelt (en die kans is veel waarschijnlijker dan dat er op klaar lichte dag wordt ingebroken) of zelf even wat te drinken maken (met de hete kraan) of bedenken dat er wel even stofgezogen kan worden (mama helpen)... of alvast in bad gaan.. want dat doen we toch altijd op woensdag??? Kleuters zijn onvoorspelbaar. Ze kunnen heel 'zelfstandig' zijn maar je kunt niet van te voren voorspellen hoe ze gaan reageren op bepaalde (nieuwe situaties). Het is dus erg onverstandig om een kind van die leeftijd alleen thuis te laten (even beneden kan prima) En deden ze dat vroeger ook? Nou mijn moeder niet hoor. En is het strafbaar.. ja, dat is het maar dat was het vroeger ook. Je mag een niet zelfredzame niet alleen laten! En een kleuter is niet zelfredzaam.. Een baby in zijn of haar bedje laten liggen is bij wijze van spreken (!!!) nog veiliger dan een kleuter alleen laten... Geloof me.. de politie, de brandweer, het ziekenhuis en jeugdzorg hebben boeken vol met verhalen.. en allemaal ouders die dachten dat het best even kon.
Verbaas me echt dat het normaal gevonden word om je kind alleen te laten. Stel het valt uit bed dan hoor je dat dus niet. Klimt over het teap hekje of wat dan ook. Als je thuis had geweest kon je meteen naar boven. Het gaat om je kind niet om een puppy
Volgens mij gaan de situaties waarin een kind alleen gelaten wordt, stuk voor stuk over jonge baby's of kinderen die liggen te slapen in een bedje waar ze niet uit kunnen.... Een veilige plek dus.
Nee hoor er word ook een jongetje van 4 alleen gelaten als mama boodschappen doet. Maar ook al slaapt een kindje, je laat je kind niet alleen.