Ik woon 5 minuten lopen van school, maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om de jongste van 2,5 alleen thuis te laten slapen, heb ik nog nooit gedaan. Douchen doe ik nu alleen als de jongste nog in zijn slaapzak in zijn spijlenbed ligt, en zeker weet dat hij er niet uit kan, en dan met de deur open van de douche. Heb wel traphekjes, maar heb een heel ondernemend mannetje. Of ik douche als mijn man thuis is. Of ik was me aan de wastafel met de deur open, maar moet dan nog constant kijken of alles goed gaat.
Een kleuter laat je toch nog niet los. Ze is nog hartstikke klein. En ja ik vind het dood eng en echt niet kunnen.
En daarbij heeft het ook nog te maken met hoe je kind in elkaar zit. Als ik het zo lees heb ik echt twee deugnieten van de bovenste plank. Ze luisteren bar slecht en doen over het algemeen precies waar ze zelf zin in hebben. Ik kan 25 keer tegen ze zeggen dat ze iets wel of niet moeten doen maar uiteindelijk zullen ze het toch wel voor elkaar krijgen om hun zin te krijgen. Begrijp me niet verkeerd het zijn twee lieve, beleefde dames (tegen anderen ) met het hart op de goede plek.. maar ze zijn zo slim en bijdehand. Aan de ene kant vermoeiend maar aan de andere kant zo leuk! Dit gesprek zette ik gister op facebook. Tussen mij en mijn dochter van zes: Ik: "M., doe eens wat rustiger, je doet weer zo drùk!" M: (rolt met ogen) "ja maar we zijn aan het spélen " Ik: (lichtelijk geërgerd) "wat spelen jullie dan? Rennertje en gillertje?" M: "vadertje en moedertje." Ik: "dat kan bèst wat rustiger" M: (met gepast gevoel voor drama) "ja maar mama.. Ik ben nog maar zo jòng " Snap je? Ik moet zo vaak om ze lachen maar ze zijn ZO EIGENWIJS dat ik er voor mijn gevoel niet van op aan kan dat ze geen gevaarlijke dingen gaan doen. (op stoelen klimmen om van alles en nog wat te pakken, Dvd's willen kijken en die dan in de wii proppen, precies DAT boek van de bovenste plank willen pakken en dan op een fietsje gaan staan om erbij te kunnen.. Doodeng! Maar ze zien gewoon niet dat dat gevaarlijk is.(of dat boeit ze niet..) En dat kun je ze wel vertellen maar vijf minuten later staan ze er weer. Met het argument "Ja maar ik wil dat boek hebben" En daarom sta ik niet helemaal lekker onder de douche.
@justdakota: wij zijn juist gaan oefenen met alleen buitenspelen omdat heel veel mensen hun kleuter dus wel los laten. en dat ALS ze dan bij een klasgenootje buiten gaat spelen ze wel weet wat er wel/niet mag. dus niet oversteken, niet met andere mensen mee etc.
Het zal sowieso aan het karakter van je kindje liggen.. Onze meid van 3,5 laat ik regelmatig alleen beneden. Ik weet dat ze niks doet wat niet mag, en als ze me nodig heeft dan roept ze me. Ze mag ook mee naar boven, maar meestal wil ze beneden blijven. Maar spelen jullie kindjes van 3+ nooit alleen boven (op hun kamertje)? Want dat is toch eigenlijk hetzelfde? Onze dochter speelt thuis trouwens nooit alleen buiten. Er lopen hier weinig buurtkinderen rond, dus ze heeft er geen behoefte aan. We wonen wel in een woonwij, maar bij ons rijden ze behoorlijk snel door de straat. Maar bij vriendjes/vriendinnetjes die in een rustigere buurt wonen speelt ze wel buiten op de stoep met de andere kindjes.
Misschien onder jouw toeziend oog ze eens van dat fietsje af laten donderen dan? De ervaring hier leert wel dat als ze het zelf voelen/ondergaan, ze het daarna niet weer doen. Ik herken het wel hoor, maar wij gaan niet eindeloos waarschuwen dat dingen gevaarlijk zijn. Willen ze na een aantal keren nog niet luisteren, dan donderen ze dus maar een keer stevig op hun neus... (uiteraard schatten wij wel in wanneer risico's te groot zijn om dingen maar even te laten gebeuren en grijpen we op dat soort dingen wel in).
zoveel? als mijn dochter bij een vriendinnetje speelt.. zijn er maar 2 kleuters en bovendien weet ik niet altijd wat een andere ouder wel/niet ok vind. ik ben zelf heel terughoudend met andere kinderen bij ons buiten laten spelen.. maar dat zegt niet dat anderen dat ook doen. Dus als ze bij ons buiten spelen mag de step en de fiets wel mee... maar ze moeten in zicht van de keuken blijven. (glazen gevel.. dus dan kunnen ze best nog een stukje) en ik zet de keukendeur dan open zodat ik ze kan horen. maar ik zie regelmatig kleuters alleen buiten spelen in de straten om ons heen. dan heb ik liever dat ze voorbereid is en weet wat er wel/niet mag dan dat ik dr angstvallig bescherm en ze dus juist daardoor onvoorbereid ervoor komt te staan. wat natuurlijk ook meespeelt is dat als ik zeg "tot de hoek van de straat en niet oversteken" dat ze dan ook echt niet verder zal gaan of zal oversteken... en ze speelt buiten meestal met het buurmeisje van 7... en dat is geen oppas natuurlijk maar samen gaan ze graag een blokje fietsen. Dat komen ze dan eerst vragen... en dan moeten ze ook elk blokje zich even melden aan mn keukenraam. maar dat werkt ERG goed.
Misschien dat het juist zo blijft omdat jij lacht en vanuit gaat dat ze toch hun zin krijgen? Ik ben echt niet streng, maar mijn kinderen halen het niet in hun hoofd om aan de tv, dvd-speler ed te gaan zitten. We hebben lang geleden uitgelegd waarom dat (nog) niet mag, en dat het zeker niet grappig is als iets kapot gaat. (En vooral, dan wordt helemaal geen dvd meer gekeken)
Hmmm ik lees mijn verhaaltje terug en nu lijkt het inderdaad dat ik dat gedrag wat weglach, maar dat is zeker niet altijd het geval hoor. Ik kan ze ook best heel strak houden, ik tolereer geen grote monden of agressief gedrag of stiekem gedrag ofzo. Mijn dochters zijn op zich heel keurig, alleen zien ze geen gevaar en zijn ze enorm eigenwijs. (dat hebben ze van mij.. ) Maar het zijn absoluut geen vervelende kinderen.
wij zijn ook niet enorm streng... maar als iets niet mag dan mag het ook echt niet. maar ik heb inmiddels geleerd dat niet alle kinderen meewerken aan dat concept. gelukkig die van ons wel
nee ook op 4 jarige leeftijd mag mijn dochter nog niet alleen buiten spelen, thuis niet en ook niet bij een vriendinnetje, dat zal ik dan ook wel van te voren bespreken. Ik vind ze nog veel te jong om bepaalde dingen in te kunnen schatten. En wat de buurkinderen doen dat maakt mij niks uit. Ik woon in een buurt waar het heel normaal is dat 3 jarigen alleen op stap gaan buiten en waar kinderen ook op schooldagen tot 22.00 buiten lopen...dat mag mijn dochter ook niet. Ik laat mij daar niet door beinvloeden.
idd wat anderen doen is lekker belangrijk hahahaha... Hier speelt ze nog niet eens bij andere vriendjes of vriendinnetjes? En als ze straks naar school gaat dan wil ik eerst de ouders kennen en zo kom ik er wel achter hoe zij met hun kindjes omgaan...ik ken idg niet veel ouders die hun kinderen al zo jong alleen buiten laten zonder toezicht?
@lov: hier wonen veel mensen in een soort autovrije straatjes daar spelen de kinderen dus gewoon lekker buiten. zeker als het ooit nog eens mooi weer wordt enzo laatst met klasgenootje ook discussie Anne wilde blokje om.. mocht niet van mij omdat ik geen idee had hoe het zat met dat andere meisje. Maar gewoon voor op de stoep mocht dus wel. En wat bljikt.. ja hoor ze hadden best een blokje om gemogen van de betreffende ouder. Nouja prima.. maar volgende keer blijven ze gewoon lekker voor waar ik ze kan zien
Ja dat is dan fijn als je zo woont.....hier is het een dorpje maar toch rijden de auto`s altijd erg hard door de straat dus ik kan haar echt niet alleen laten. Wel heb ik een soort pleintje achterom met een glijbaan....daar mag ze dan wel spelen maar ik blijf er gewoon bijstaan. Maar als je andere kindjes op bezoek hebt is het idd meoilijk...dan zou ik het ook niet doen en vindt ook dat dat zo hoort op dat moment.
Dat kereltje dat ik uit het water haalde was ook pas drie. En ook zonder toezicht over straat aan het sjeumen. En bij de vijver aan het spelen. Terwijl hij niet kon zwemmen. Ik zou het ook niet doen zo jong.
Echt geen haar op mijn hoofd die eraan denkt mijn kind alleen buiten te laten spelen! Zelfs bin 4 en 5 spelen ze maar lekker in de tuin! (Denk ik nu, kan niet in de toekomst kijken).
@lov: mja wij hebben wel een hele brede stoep en weinig verkeer maar het verkeer DAT er rijdt rijdt dan ook altijd hard.. dus vandaar dat ze enkel op de stoep mag ik wil alleen dat als ze bij anderen speelt.. dat ze wel weet hoe ze zich moet gedragen buiten. @vlinderbloem: vandeweek nog een 3jarige die minder mazzel had.. aldus de krant. maarja.. vandaar dat ze dus enkel bij ons voor op de stoep mag.. en soms een blokje om. veel mensen met kinderen, iedereen kent dr en geen water of andere dingen. terwijl ik heel zeker weet dat ze niet zal oversteken.. want ze is bijna dwangmatig in "afgesproken is afgesproken" en als ze lang weg blijft tijdens het blokje loop ik ook altijd even naar buiten... wat dat betreft is het nu nog goed in de gaten te houden. durf nog niet te denken hoe het word als ze groter word laatst met manlief er nog over.. stel ze wil met vriendinnen naar het park ofzo... brrrrr komende 100 jaar nog niet hoor