Kinderen (3,5 en 6), even alleen in de kamer?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Vlinderbloem, 13 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. chantal26

chantal26 Fanatiek lid

25 jun 2007
    4.181
    0
    36
    Wij krijgen over een aantal weken hiervoor een speeltuintje.
    Heel veel mensen zeggen ow dan kan ze lekker alleen buiten spelen voor, er komen toch geen auto's. Ik zei nee maar wel fietsers en auto's die hier moeten zijn.
    En die komen hier behoorlijk hard aanscheuren.
    Dus onze dochter mag hier dadelijk voor op het veldje niet alleen spelen, ik ga er dan gewoon bij zitten.
    Kom op ze is nog geen 3 jaar.

2. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    @Dakota: Ik begin me serieus een beetje af te vragen of je ook nog wat zinvols te melden hebt ipv; dat kan toch niet, dat vind ik echt niet kunnen. En loslaten, nou als ze over 3 maanden naar de kleuterschool gaat is het wel handig dat je je kind kan loslaten. Dat is al begonnen toen ze +/- 4 maanden was...toen ging ze naar de oppas.
    Dus jazekers..ook een kleuter moet je zo af en toe loslaten!

Tja...ik vind het wel kunnen dat onze dochter "alleen" buiten speelt.
    Ik vind het fijn dat ze zich kan vermaken met de buurtkinderen. Kan het me namelijk heel goed voorstellen dat ze het niet leuk vindt dat ze in de achtertuin moet spelen, terwijl ze allemaal andere kindjes hoort spelen aan de andere kant van de schutting.

Maar goed, dat is mijn/onze mening.
    Wij wonen in een redelijk veilige straat, dus in mijn oordeel kan het prima.

@Vlinderbloem: verschrikkelijk zeg! Dat is echt je grootste nachtmerrie als ouder zijnde.

Gelukkig hier geen water in de buurt, dan zou ze echt nooit alleen buiten mogen spelen :)

@Tulip: Ik laat me ook niet beïnvloeden door anderen, maar als mijn dochter een aantal keer heeft aangegeven ook voor te willen spelen...
    Ben natuurlijk er heel lang bij geweest, maar sinds een week of 3 mag ze nu zelf buiten spelen.

Het gaat ook veel te snel allemaal...hier nog 3 maanden en dan is ze "alweer" 4. Dan gaat het nog sneller!
    Binnen nu en 3 maanden moet ze 100% zindelijk zijn, da;s inclusief zelf billen af vegen...:$
    Dus tja...hier toch echt al begonnen met haar niet meer klein te houden zeg maar...:)

3. tulip

tulip Niet meer actief

ik zie dat onze dochters bijna exact even oud zijn...en ik zie op deze leeftijd het nut van dat hele loslaten niet zo, of iig niet hoe jij het bedoelt met buiten spelen. Wel loslaten in de zin van dat ze straks elke dag naar school gaan enz. maar alleen buiten is hier echt nog geen optie. Ik vind niet dat dat klein houden is, maar gewoon inschatten wat bij de leeftijd hoort. Ik heb een verstandige dochter die heel goed zou weten dat zij op de stoep moet blijven bv, daar ben ik echt niet bang voor, maar er lopen ook minder verstandige mensen rond en daar kan zij echt nog geen inschatting van maken...en dat kan in een oogwenk gebeurd zijn.

4. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik houd figuurlijk graag de hand van mijn kind vast. Ik ben erbij om hem te beschermen. Ik ben zijn volwassen, hij is kind en kent gevaar niet zoals wij dat kennen. Ja, ik heb uitgelegd dat hij niet verder mag dan het erf. En ja, hier is het ook redelijk rustig, maar het is en blijft een KLEIN KIND en ook al zijn ze braaf, luisteren ze over het algemeen goed en begrijpen ze een hoop; ze zoeken ook grenzen op en zitten in hun spel (denk aan die reclame met dat meisje met die vlieger op de hei, my worst nightmare ..:().
    Er hoeft maar ÉÉN auto te zijn en dan komt 30-maakt-je-buurt-weer-prettig nog hard aan. Je kind beschermen is iets heel anders dan loslaten, dat is imo vooral een mentaal ding.

5. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Nou ja, ieder zijn eigen toch?
    Moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik liever heb dat ze in de achtertuin speelt hoor ;)
    En gelukkig vind ze dat ook leuk, vooral nu haar kleine zusje ook de glijbaan opklimt en in de gaten heeft hoe het loopfietsje werkt.

Maar hoe hebben jullie dat dan met boven spelen?
    Dat gebeurt hier ook bijna dagelijks.

Wij zijn echt wel bezig met het afsluiten van een bepaalde periode...babyfoon van de kamer af...boven spelen, buiten spelen, zelf naar de wc gaan etc etc.
    Gaat opeens zo snel.
    Trouwens, het komt niet van ons uit, maar echt vanuit haar zelf!

6. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Mamavanjuul een forum is er toch voor om je mening te geven. Ik mag toch best zeggen wat ik ervan vind. Je kind van 4 al willen loslaten is wel heel erg vroeg vind ik. En dat mag ik gewoon zeggen, dat ik het biet gewoon vind hoe sommige omgaan hiermee. Als je daar een probleem mee hebt lees het dan niet.

7. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    als ik ga douchen smorgens laat ik alyssa (4jr) alleen beneden met duidelijke instructies zoals niet de deur open doen, als er iets is naar de badkamer komen ed.
    daymian (2jr) laat ik op zn eigen kamer spelen, die heb ik zodanig ingericht dat ie geen kwaad kan. (ja zn speelgoed overhoop trekken)
    samen alleen in 1kamer laten doe ik alleen als ik ff snel wat moet pakken boven en dan nog presteren ze het dat ik naar beneden moet komen omdat ze elkaar in de haren vliegen.

liefs doris

8. misa

misa Niet meer actief

Als mijn zoontje van 19 maanden al wakker en uit bed is als ik nog moet douchen, dan gaat hij mee naar boven. De badkamerdeur en zijn kamerdeur zijn dan open. Hij heeft wat speelgoed in een kastje op zijn kamer en dat gaat altijd goed. Hij staat ook erg veel in de badkamer te lanterfanten. En ook daar zet ik vaak zijn badspeeltjes op de grond. Genoeg afleiding en dan gewoon erg kort douchen.
    Maar goed, niet elk kind is hetzelfde he.

9. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Oh ik heb er geen probleem mee hoor. Het valt me alleen op dat je verder niks zinnigs te melden hebt.

Hoe doe jij het bijvoorbeeld? Hoe oud zijn je kinderen?
    Het is namelijk heel makkelijk om te zeggen: dat zou ik dus nooit doen.
    Maar hoe jij het doet hoor ik je niet zeggen.

10. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Heel herkenbaar ;)
    Er begint altijd wel 1 te piepen :cool:;)

11. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Als je terug leest staat er wel degelijk hoe ik het doe.
    Douchen die ik als mijn man thuis is. Buitenspelen zijn ze zeker alleen nog te jong voor maar de oudste is 3 en gaat de eerst komende 3 jaar ook niet alleen buiten spelen. Als de oudste naar school gaat gaat de jongste gewoon mee. Alleen in de huiskamer alleen als de jongste in de stoel vast zit en dan niet langer als een minuut.

Dus het kan allemaal prima

12. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Oh maar het kan ook allemaal best wel, maar ik doe het niet zo ;)
    Maar als jij er goed bij voelt, prima toch?

13. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Dat begint toch op dag één al of misschien hebben we een andere definitie. Ik juich elke stap richting zelfstandigheid toe. Zelf eten, zelf naar de wc, zelf je kleren uit en aan trekken. Zelf je brood smeren. Maar wel veilig. Als ouder ben je er om je kind te behoeden van ernstig letsel maar niet van levenslessen. Dan ben je om te troosten en op te vangen...

Voor mij zit daar een groot verschil.. beschermen en behoeden.. loslaten begint op dag één.

14. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ook dat is gokken... je weet niet hoe je kind reageert in een afwijkende situatie.. dat weet zij niet eens. Er is een (zeer) waarschijnlijk scenario maar helaas.. het kenmerk van een peuter en kleuter is dat zij onvoorspelbaar kunnen zijn.. het zijn net dieren! :D

15. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@cygnet: onze kleuter is bijna dwangmatig braaf...dat heeft echt voordelen :)

En als het niet gaat zoals ze verwacht is het huilen geblazen.
    (en ze mag niet buiten gehoorsafstand zegmaar.. )

En tja.. Eigenlijk maakt het me niet zo uit of jullie het er mee eens zijn natuurlijk.

Maar zoals je zelf al zei cygnet.. Loslaten, begeleiden en ondertussen wel een oogje in het zeil houden..

16. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Mijn dochters speelde wel soms alleen beneden toen ze een jaar of 4 waren, met andere kids.
    Ik ging ook vaak mee hoor of oma, maar soms even paar tellen alleen.
    Ik kon ze gewoon zien en water was afgeschermd.

Ze waren 8 en 6 toen we gingen verhuizen naar een eengezinswoning, daar hebben ze gewoon voor gespeeld in de speeltuin die voor de deur zat, wel met water maar ze zaten sowieso op zwemles (uiteindelijk ook 3 diploma's), mocht het gebeuren konden ze zwemmen maar ze hebben t altijd netjes gedaan.
    Omdat ze dat netjes deden, mochten ze af en toe ook in de andere speeltuintjes, als ze dit kwamen melden!
    Dit deden ze ook netjes, het is wel eens gebeurd dat ik ze niet meer zag, dat heeft een beperking voor ze opgeleverd; terug in de speeltuin voor, want je bent er blijkbaar nog niet aan toe aan de "vrijheid".

Mijn meiden, nu bijna 10 en bijna 8, wilde graag hun broertje mee nemen maarja ik vind dat je een oudere broer of zus niet de verantwoordelijkheid mag geven over een jonger broertje of zusje!
    Je vergeeft het jezelf nooit, zeker niet met water!
    Heb t jaren geleden meegemaakt, overlijden van een jong kindje van een "vriendin", vreselijk, verdronken in de vijver.

Ze mochten hem, afgelopen 2 maand, dan af en toe een paar minuutjes meenemen, ik zag alles wat er gebeurde en kon dan ook gewoon ingrijpen.
    Zodat IK de verantwoordelijke bleef!!
    Mijn zoon is 3 en een kind van 3 overziet nog geen gevolgen!

Nu zijn we weer verhuist haha naar een heel rustige buurt maar mijn zoon speelt lekker in de tuin!
    De meiden gaan regelmatig balletje trappen op het schoolpleintje.

17. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector

Eens, eens en nog eens eens :D

18. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Iets zelf kunnen is iets anders als alleen in een ruimte zijn voor langere tijd of alleen buitenspelen. Ik juich ook alle nieuwe dingen toe.

19. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Veiligheid staat bij mij vooraan. Daar hoort het zo jong al alleen laten niet bij. Dat is namelijk niet veilig.

20. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Zucht en dit bedoel ik nou!

Veiligheid is natuurlijk het allerbelangrijkste, en ik heb de situatie als veilig beschouwd.

Wat ben jij negatief zeg!

Deel Deze Pagina