Kinderen (3,5 en 6), even alleen in de kamer?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Vlinderbloem, 13 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Oh nee hoor ik ben heel positief, maar ik vind dat je kinderen niet zo jong alleen kunt laten. Danwel buiten of binnen. Het zijn kinderen en die hoor je nog niet alleen te laten als ze zo jong zijn. Het is gevaarlijk want er kan van alles gebeuren, hoe wijs je kind ook is of lijkt het zijn en blijven kleine kinderen. En ik heb het toch niet over jou alleen? Je voelt he behoorlijk aangevallen geloof ik.

2. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Misschien omdat je mij steeds qoute?
    En neuh, aangevallen niet hoor, ik reageer ook gewoon op wat jij post.

3. Meara

Meara Niet meer actief

Ik laat mijn kinderen ook nooit alleen.

4. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Uh jij reageerd op mijn dus ik reageer netjes terug.

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Nee hoor, even alleen blijven (terwijl mama even de was in de wasmachine doet of kort een douche pakt) hoort daar voor mij ook bij (voor mijn 4 jarige).

6. Melanina

Melanina VIP lid

20 mei 2008
    9.070
    0
    0
    Pedagogisch medewerkster
    Spijkenisse: Eindelijk na 13 rondes zwanger !!!!
    ja ik vind ook als ze een bep leeftijd hebben ze alleen moeten kunnen zijn. Het is niet dat je uitgebreid een uur onder de douche staat.

7. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Wasmachine kan nog want dan ben je echt maar even weg, maar douchen vind ik gevaarlijk als je ze niet kunt horen.

8. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Soms voel ik me echt moedertijger.. Maar als ik dit lees valt het toch eigenlijk vaak wel mee.

9. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Maar een kind van 4 slaapt toch ook alleen in de slaapkamer, in een bed waar hij/zij zelf uitkan. Is dat dan ook niet veilig???

10. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Haha, dat heb ik nu ook!

Maar ik ben zelf opgevoed door een (over)beschermende moeder en heb mezelf voor genomen zelf nooit zo te worden. Omdat ik voor mezelf het heel moeilijk vind het verschil te onderscheiden tussen beschermen en over-beschermen heb ik gelukkig mijn man.

Maar als ik sommige reacties zo lees, dan val ik dus mee ;)

Samen hebben we gewoon besloten dat de oudste nu echt wel met de rest mee kan spelen, alleen niet.
    En ze kan ook prima alleen beneden zijn. Ze zit dan meestal lekker opde bank tv te kijken of te tekenen.

Nu zit ik naast haar, maar ik ga zo verder met de was en papa is in de tuin bezig. Ze kan prima een half uur alleen in de kamer zijn. Als er wat is, hoor ik het wel.

Daar begin ik nu wel makkelijker in te worden. En ik vind het er ook zeker bij horen om je kinderen wat zelfverantwoording te geven.
    Ik denk dat het niet eens zozeer leeftijdsgebonden is, maar kindsafhankelijk. En als ouder zijnde kan je als beste beoordelen of je kind daar aan toe is, en de mijne is daar dus wel aan toe.

11. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja sowieso.. Als ze boven gaat spelen hoor je dr de hele middag niet...
    Nou dan kan ik in die tijd best douchen en de was doen of in de tuin gaan zitten.

Ben er beneden wat minder happig op maar dat is meer mijn gemoedsrust dan dat er echt iets mis zal gaan.
    In het ergste geval pakt ze zelf wat te drinken.
    Of plakt ze dr halve tafel aan elkaar vast... Maar dat gebeurd ook als ik beneden ben :)

Vandaag had ze zelf dr nagels versierd met nailart.
    Dat kostte dr toch zeker de tijd die ik nodig had om paps een kop koffie te brengen en weer naar beneden te lopen.
    Dus wat dat betreft is het hier vooral een kwestie van de juiste instructies voordat je gaat douchen dan de tijd die het kost :)

12. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Ik kan me niet herinneren wat het ergste is wat er gebeurd is...
    Misschien een keer van de bank afgerold omdat ze weer eens op de armleuning zat van de bank, maar ook dat kan gebeuren als ik er bij ben.

Denk het "ergste" dat ze een keer haar hele armen had onder gestempeld en daar vervolgens 3 dagen mee rond liep omdat ik het er niet af kreeg...

13. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

ik ga niet douchen als mijn kinderen thuis zijn, dit doe ik meestal als ze op bed liggen,

maar ik ga me rustig boven even aankleden terwijl hun beneden spelen,

in de keuken kunnen ze niet komen want daar kan het traphekje van dicht, in de kamer kunnen ze niets kapot maken aan planten of beeldjes en op de stoel klimmen en eraf komen kunnen ze wel dus ben niet bang dat ze van de stoel donderen,

ik doe de voordeur altijd op slot zodat ze niet naar buiten kunnen en dus gewoon in de woonkamer blijven,

ik ga dus rustig boven de was pakken, wasmachiene aandoen mezelf aankleden en de was die al schoon was die ik eruit gehaald had ophangen,

en ben dan dus 5 minuutjes boven en hun beneden maar ik hoor gewoon wat ze doen ik roep een keer door de babyfoon of alles goed gaat en ze roepen allebei ja terug.

soms hebben ze bijv weleens ruzie om een speeltje maar tot nu toe * afkloppen* komen ze alle 2 nog bij mama om te zeggen * broer heeft afgepakt of zusje heeft afgepakt en nemen het hef dus nog niet in eigen handen om het weer af te pakken.

14. Lov23

Lov23 Niet meer actief

haha idd.....zie ook niet in wat er gevaarlijk aan is om even te gaan douchen?
    Maar misschien ligt dit ook aan hoe je kind is?
    Mijn bijna vierjarige dochter kan ik best even alleen laten in de woonkamer.

15. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Daar heb je zeker gelijk in;)
    Maar vindt wel dat ej ook moet kunnen inschatten in hoeverre een 4-jarige iets begrijpt van "niet met vreemde mannen meegaan" . Daarom mag ze van mij niet alleen buiten spelen bv;)

16. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Ik leer mijn kind liever met niemand mee te gaan, zelfs (zeker!!) niet met een bekende. Aangezien kinderen vaak door een bekende worden misbruikt.

17. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Mijn oudste is 3 en zet de babyfoon elke avond gewoon aan. Ze slapen op de tweede verdieping en kunnen dus alleen naar elkaar. Trap heeft een trap hek. Dus daar is het zeker veilig.

18. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Absoluut, hou er alleen rekening mee dat een kind alsnog mee zal gaan onder leiding van schattige kittens in de auto oid.
    Er is onlangs een test geweest op tv, alle kinderen antwoordde dat ze nooit mee zouden gaan omdat pa en ma dat gezegd hadden.
    De test deden ze met een auto, en toch gingen die kids mee kijken hoor!
    Je moet t altijd leren idd, maar het doen is toch anders.

19. misa

misa Niet meer actief

Brr.. Eng! Maar heel goed om te weten en te testen. :)

20. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    het is idd een hele enge gedachten, maar ik wil mn kinderen ook weer niet (te) bang maken.
    Ik denk, dat als je leert dat bekenden al niet meer te vertrouwen zijn, je een kind echt met onbedoelde angst kan laten zitten.

Als ik tegen mijn kind zou zeggen dat ze niet met bekenden en onbekenden mee mag (laatste spreekt voor zich) dat het heel verwarrend is want ja waar word een grens getrokken? Een Moeder van school of een kindje uit de klas?

Even vanuit mijn eigen jeugd, ik ben altijd bang gemaakt met kinderlokkers en andere enge dingen, ik ben nog steeds 's avonds angstig, maar t heeft me wel veel gedaan, ik wil het niet voor mijn eigen kids, ook al veranderd de "zieke" wereld.

Deel Deze Pagina