Bij ons moeten ze als ze klaar zijn met iets het opruimen, voor ze met iets nieuws verder gaan. Op die manier voorkom ik dat mijn hele huis is ontploft na een speelafspraak. Maar het gebeurt best vaak dat mijn zoontjes nog verder willen spelen met lego/playmobil nadat vriendje weg is. Ook vind ik het best lastig, ouders staan meestal niet exact de afgesproken tijd op de stoep, wanneer ga je dan precies opruimen... Dus het laatste ding waar ze mee gespeeld hebben ruimen we meestal samen op nadat het vriendje weg is en mijn kinderen uitgespeeld.
Speelgoed van mijn dochter staat allemaal beneden. Dus hier wordt er niet boven gespeeld. Opruimen doe ik zelf wel als het kind weggaat. Als het echt uit de hand loopt en ze alles hebbe uitgehaal dan laat ik ze tussendoor wel even opruimen voor er iets anders gepakt wordt. Toch ziet het er hier vaak uit alsof een bom is ontploft wanneer kind wordt opgehaald. Ach ja, als ze maar leuk gespeeld hebben. Hoe lang laten jullie op deze leeftijd het spelen duren? Ik merk vaak dat ouders proberen op de lange middagen hun kind bij mij te stallen. Het liefst de hele middag. Maar na een uur of 2 hebben de kinderen er wel genoeg van en is het spelen niet meer leuk.
Ja hier is het wisselend. Mijn jongste dochter van net 4 laat ik zo boven alleen spelen, mijn oudste dochter echt echt niet op die leeftijd. Dat is zo’n type die de badkamer blank zette (ik ging de baby in bad doen), of heel de vloer gekleurd had (je had gezegd: niet op de muren..) dus die hield ik altijd in de gaten. Ook bepaalde vriendjes mogen echt niet boven, laatst 1 die de blokkenkar van de jongste door de kamer heen gooide echt niet dat ik daar geen zicht op houd. Opruimen vind ik niet zon issue. Ja echt de hele kamer overhoop dan mogen ze meehelpen, maar meestal wordt er daarna nog druk gespeeld zonder het vriendje.
In het begin zeker max 2 uur, meestal 1,5 (van 3 tot half 5-5uur). Bij de oudsten blijven er nu weleens vriendjes/vriendinnetjes mee-eten, gezellig!
Als het niet meer leuk is dan zou ik gewoon bellen. Met kleuters doe ik echt geen hele lange middag hoor. Of van 2-5 op woensdag bv. Of mee uit school en hier eten tussen de middag en dan tot half 4 oid.
Afhankelijk van het kind en het humeur van de kinderen. Maar ze spelen ook buiten terwijl ik binnen ben.
Hier zijn ze kwart over 2 uit school dus ben je meestal rond half 3 thuis. Spelen is dan meestal tot een uur of 4, dat is lang genoeg voor kleuters! Mijn oudste zit nu in groep 4 en daar spelen ze nu ook wel vaak tot half 5 ofzo. Met buurmeisje ook wel eens tot etenstijd maar dat ligt wat anders. Dat kan zo afgekapt worden als het niet meer gezellig is of ééntje niet meer wil.
Ik laat ze meestal anderhalf uur spelen. Hier is vanaf begin schooljaar continuerooster waar alle kinderen aan moeten wennen. Mijn dochter word na 1.5 uur echt vervelend van vermoeidheid. Soms wil het nog welleens 2uur worden.
Duur van spelen verschilt. Ligt aan het kind waar ze mee speelt. 1 van dr beste vriendinnen houdt ze het de hele middag mee vol, zoals bv afgelopen zondag van 11.30 tot aan 17.30. Woont bijnons in de straat. Ze wisselen hier en daar en buiten af. Met een ander kindje van school is 1,5 wel de max, dan zijn ze elkaar al zat.