De titel zegt het zelf al: kraaknette huizen, geen slingerend speelgoed, als mama van 4 lijkt dit elke dag zo ver weg... Kennen jullie dit gevoel? Heb het gevoel dat dat elke dag een grote battle is om het huis netjes te krijgen/houden. De kindjes zijn tussen 1 en 8 jaar en het lijkt wel op dweilen met de kraan open letterlijk. Ik hou van een net huis maar vaak voel ik me gewoon een slaaf van me eigen huis om speelgoed weg te zetten op t eind van de dag, plakkerige vloeren te dweilen en daarbij de was en de plas te doen. Hoe doen jullie dat? Of kan je s avonds voor de tv gaan zitten terwijl het hele huis een chaos lijkt? En sociale media lijkt het alleen maar erger te maken, ik zie precies overal huizen waar je van de vloer kan eten en waar kinderen braafjes op de bank zitten zonder rommel te maken. Lol
Ik ruim 2x per dag al het speelgoed op. Tijdens het middagslaapje en als de kids in bed liggen. In de avond pak ik een grote trekker op stok, veeg daarmee al het speelgoed op een hoop en zet alles in elkaar / bij elkaar en berg het netjes op. Ik kan niet ontspannen zitten als er overal spullen slingeren. Chaos in mijn huis is chaos in mijn hoofd. Voor de rest g ik elke ochtend een rondje door het huis heen met een mand en verzamel alle losse spullen (niet speelgoed) die niet liggen waar ze horen te liggen en berg het op waar het hoort. Dit kost me dagelijks een kwartiertje en het speelgoed opruimen 2x per dag 5 minuutjes. Zoon zijn kamer is een ander verhaal, daar mag hij doen wat hij wil en speelgoed opruimen wanneer hij wil. 1x in de week moet alles even aan kant zijn als ik kasten bed bureau enz afstof en sop zodat ik niet eerst een half uur bezig ben met opruimen voor ik ga schoonmaken. Van mij mag hij dan alles los in de kast gooien bij wijze van spreken als ik maar normaal schoon kan maken. Overdag als hij op school is gooi ik al het losslingerende speelgoed op zijn bed zodat ik kan stofzuigen en dweilen. Dus als hij veel laat slingeren kost het hem tijd zijn bedje vrij te maken als hij moet slapen. Dus tijdens kinderbedtijd is het hier altijd netjes maar overdag als dochter wakker is is het een ontploffing van speelgoed op de vloer / tafel / bank zolang het maar schoon is heb ik er ook geen moeite mee overdag. Heb me aangeleerd speelgoed niet als rommel te zien, dat scheelt een hoop.
Speelgoed ruimen wij samen met de kinderen op. En wij proberen er ook in te prenten dat wanneer je met het volgende verder gaat je eerst opruimt waar je mee bezig bent geweest. Ik moet eerlijk bekennen dat mijn zoon regelmatig achter mij aanrent van mama je bent je beker vergeten op te ruimen. Wasgoed ed gooit hij zelf in de wasmand. Wat dat allemaal betreft is het wel netjes hier. Maar bijvoorbeeld de ramen zijn een ramp. Ik ben daar al geen kei in en 3 seconden later zitten er al handjes en gezichtjes op... Stofzuigen beneden doe ik na elke maaltijd. Maar ik kom minder toe aan stoffen dan vroeger zonder kinderen. De laklaag van de meubels is inmiddels wel dusdanig beschadigd dat het er na het schoonmaken nog niet netjes uitziet en ik kom er maar niet aan toe om ze te verven...
Voor je ramen zijn de doekjes van cleaning company een redder in nood! Alleen even nat maken uitwringen en je hebt zo alle hand en gezichtsafdrukken weg zonder je hele raam te moeten lappen. Je hoeft zelfs niet na te drogen. Scheelt veel tijd en je hebt altijd nette ramen. Vroeger moesten mijn nchtjes dat ook altijd, opruimen voor ze iets anders pakte. Dat hoefden wij thuis nooit en dat vond ik daar zo stom en streng. Mijn nichtjes en ik speelden daarom ook altijd liever bij mijn moeder thuis dan bij mijn tante. Ik heb me sindsdien altijd voorgenomen dat mijn kinderen dat ook niet zouden moeten doen.
Hier is dat ook een illusie. Daarom heb ik al het kleine prul eruit gedaan. Ik heb alleen duplo en auto's van mijn zoon dn verder wat groter speelgoed zoals een keuken en toet toet. En toch ligt het ook altijd vol met speelgoed. Tussendoot probeer ik het weleens op te ruimen maar dan is het na 10 minuten hetzelfde. Ik vind het wel vervelend als er iemand komt want het ziet er vreselijk rommelig uit. Maar wij wonen niet zo groot dus op de slaapkamer spelen gaat niet en we hebben ook geen tuin. En ze moeten toch kunnen spelen. Als de kinderen op bed liggen dan ruim ik alles even op en haal de stofzuiger er doorheen en dan plof ik neer met koffie. Dan is het mijn tijd na de hele dag voor de kinderen en het huis bezig te zijn geweest, ik ga niet in de avond nog uitgebreid poetsen. Het is wel leuk om te zien hoe anders mijn huis eruit ziet nadat alles is opgeruimd.
Ik heb niet zoveel spullen in huis staan, schoonmaken gaat dus vrij snel. Dat scheelt al veel. En verder is het gewoon accepteren en voor de slaapjes met de kinderen opruimen en als ze op bed liggen snel even de achtergebleven dingen aan kant en eventueel schoonmaken wat vies is geworden. Speelgoed tussendoor opruimen voor ze wat anders mogen doe ik niet meer, sinds ik merkte dat ze graag dingen combineren en dat is ook goed voor de fantasie. Uiteraard wordt klei bijvoorbeeld wel opgeruimd. Maar als ze met de houten blokken speelt en ze wil graag de doos met knuffels erbij. Prima. En even later ook de duplo is ook goed.
Mijn woonkamer is verdeeld over twee kamers, dus de ene is speelkamer, en de andere 'mijn' woonkamer. 1 a 2 keer in de week wordt de speelkamer opgeruimd. Misschien is het een optie om een hoek te creëren waar speelgoed vrij kan slingeren, en alles daarbuiten wel meteen opgeruimd wordt?
Hier wonen kinderen, ik vind dat je dat best mag zien aan het huis. Maar we ruimen samen op, voor iedere maaltijd. Dus voor de lunch en voor het avondeten. Is alles dan hypernetjes? Nah, en dat vind ik prima
Ik ben van het idee afgestapt dat het steeds opgeruimd moet zijn. Eerder ruimde ik zeker 2 a 3 keer per dag alles op. Maar ik doe het niet meer. Het is voor de kinderen niet leuk, heb ik gemerkt, een moeder die steeds alles opruimt achter hun gat. De oudste 2 ruimen wel steeds beter hun spullen op als ze ergens klaar mee zijn, vooral verf, stiften enzo, maar dat moet van mij omdat hun broertje anders de hele muren onder verft/kleurt. Maar de rest mag gewoon blijven liggen. Ik ruim 1 keer per dag alles op, en dat is voor het avondeten. Wij hebben een aparte woonkamer en eetkamer. In de woonkamer spelen ze nooit (dat is wel ontzettend lekker, die luxe, daar is het dus nooit een troep), in de eetkamer kleuren ze, knutselen, verven, en staat de speelgoedkast van de jongste, dus daar is het overdag altijd een rommel. Ik wil wel rustig kunnen eten in een nette eetkamer, dus dan ruim ik alles op, meestal met de kinderen, en na het eten kijken ze vaak even een filmpje, of ze gaan nog kleuren, maar dat geeft amper rommel. Het heeft me wel moeite gekost, om er niet meer bovenop te zitten, maar uiteindelijk zijn we er allemaal gelukkig van geworden
Oh dat herken ik wel. Dan zegt iemand: 's avonds stofzuig ik even de woonkamer, dan is alles weer netjes. Ik kijk mijn huiskamer rond en zie een stad van lego staan en knuffelberen die in gevecht waren met skylanders (morgen gaat het gevecht door hoor mama, niet opruimen!) Tja ik kan er omheen stofzuigen... en dan opletten dat ik geen lego opzuig... maar of mn kamer daar netter van wordt.... Gelukkig is het zwembad seizoen en daarmee het zandbakken seizoen weer begonnen. Toen ik vanmorgen met mn blote voeten door de keuken liep merkte ik dat ik weer elke dag moet gaan vegen/ stofzuigen. Ach ik wil geen kraakschoon huis waar als je binnen komt geen idee hebt of er kinderen wonen. Maar regelmatig denk ik wel: iets minder troep zou wel fijn zijn.
Ik ben ook van het idee afgestapt dat we een kraaknet huis moeten hebben. Zeker nu ik zwanger ben heb ik de puf niet om alles na te lopen. Maar zeker in het weekend heb ik het gevoel dat alles wat ik doe, voor niks is. Heb ik het net schoon, ik draai me om en er liggen weer kruimels/speelgoed over de vloer/andere rommel.. We ruimen twee keer per dag op en dan kan het wel weer. Regelmatig verhuist een groot deel van het speelgoed naar de garage. Dat wisselen we dan om met het speelgoed dat nu in de woonkamer staat. Zo wordt het geen enorme 'bulk' en blijven ze ook een beetje geboeid.
Herkenbaar. Ik maak schoon, en binnen no time is het weer een bende. Is het de kleine niet, dan heeft onze pup wel weer iets te pakken gekregen. Soms zie ik Ik gewoon niet meer waar ik moet beginnen, al dat speelgoed, was in het washok.
Ach... ik vind speelgoed geen rommel. Je zou het zelf ook niet leuk vinden als jou spullen standaard "rommel" werden genoemd. Maar dat terzijde. Ik neem 1x per week met nat af, als de jongste op bed ligt. Stofzuigen/dweilen doe ik zeker niet dagelijks en altijd onder bedtijd. Veel zin heeft het meestal niet want er staan al gauw weer zand/moddervoetstappen op de vloer. Er wonen hier 2 jongens en dat ze je met regelmaat. Ik kan er niet mee zitten. Als het maar opgeruimd is als ik `s avonds op de bank zit vind ik alles prima!
Hier ook een mama van 4 in dezelfde leeftijd. Ik zorg alleen dat het huis en de was schoon is. Speelgoed laat ik ze de hele dag mee spelen. S avonds helpen de oudste twee even met opruimen met als motivatie dat ze aan het einde van de week een beetje zakgeld krijgen (25ct) en daar doen ze het voor hoor Verder heb ik me er ook maar bij neergelegd dat het onmogelijk is om het netjes te houden. S avonds maak ik de vloer schoon. En dan is het mooi geweest. Ik kan er ook niet tegen als er s avonds nog troep en speelgoed ligt hoor. Dit moet wel echt weg zijn voordat ik rustig op de bank kan gaan zitten
Hier is hier niet spik en span hoor, maar ik durf altijd bezoek te ontvangen. Ik zorg dat het aanrecht en de gootsteen leeg zijn door spullen meteen in de vaatwasser te zetten en de vaatwasser direct leeg te ruimen als deze klaar is, toilet schoonmaken na gebruik en er wordt iedere avond gestofzuigd en de tafels schoongemaakt. Alleen dat speelgoed he... dat ligt wel eens door de kamer heen (al heeft hij maar 1 kist en 1 boekenplank, dus het is nooit heel veel). We gaan 2-3x per dag de deur uit en voordat we weggaan ruimen we samen even op, zodat we altijd thuiskomen in een opgeruimd huis.
Ja het lijkt bij jullie toch een stuk georganiseerder dan bij mij. Ik week nl de uren dat de kinderen op schook/creche zijn en s avonds ben ik vaak doodmoe en heb ik geen fut meer!
Wij hebben een stofzuigrobot en een schoonmaakster dus dat scheelt. Ik ging ander werk doen met meer uur maar dan was mijn voorwaarde dat ik dan niet meer hoefte te schoonmaken anders had ik minder tijd met mijn kind. Dus zo toch een goede oplossing gevonden ik heb trouwens wel nog steeds speelgoedontploffing hoor
Speelgoed vind ik niet per definitie rommel, en speelgoed uit verschillende bakken wordt hier ook gecombineerd. Maar als ze gaan knutselen of kleien aan tafel dan wordt het speelgoed opgeruimd. En ik merk dat het ook heel afhankelijk is van wat je met je eigen spullen doet. Als jullie spullen keurig aan kant zijn dan maakt speelgoed op de grond waar mee gespeeld wordt het niet per se rommeliger. Maar ik zie genoeg in huizen dat er kledingstukken slingeren, was ligt in de woonkamer, aanrecht vol met afwas, eettafel vol met losse spulletjes van de ouders....dan lijkt je huis veel rommeliger. Dus op speelgoed op de grond na wat gebruikt wordt op dat moment is het hier verder kraakhelder en netjes. Zou er anders zelf ook niet kunnen wonen.
Hier af en toe een ontplofte woonkamer, maar ik ruim dan wel weer 3x per dag op ofzo. Beneden ligt ook een heel klein gedeelte van hun speelgoed en ik stuur ze soms zonder pardon naar hun kamers om te spelen. Daar mag alle rommel van de wereld rondslingeren, maar niet constant in de woonkamer... En die kraaknette huizen op social media... Tsjah, je gaat ook geen ontploft tokkie paradijs posten