Kinderen alleen buiten laten spelen!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Beertje13, 30 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. misa

misa Niet meer actief

Heel herkenbaar. Ik verbaas me er ook over. Los ervan of je je kind vertrouwt. Veel andere mensen zijn niet te vertrouwen.

Hier mag zoon van ruim 4,5 nu voor de deur (gras) tussen twee of drie lantaarnpalen spelen. Ik heb daar zicht op en mocht hij het paadje ingaan richting onze poort en het duurt me te lang, dan ga ik kijken. Zo kan hij oefenen en kunnen wij zien hoe hij zich aan de afspraken houdt. En zijn zelfstandigheidsgevoel groeit zo ook...!

Dochter van ruim 3 was de eerste keren ook heel boos dat ze niet mee mocht. Vond het heel lastig en sneu. Maar het is niet anders, ze is gewoon te jong vind ik. Soms ga ik op ons sierbankje voor de deur zitten en dan mag dochter ook met dezelfde regels. Maar alleen als ik er ook bij ben.

Tuurlijk hangt het van je kind en de buurt af. Maar een kind van 3 kan bepaalde situaties niet overzien, hoe slim je hem of haar ook vind...! :)

2. Beertje13

Beertje13 Niet meer actief

Fijn dat jullie kinderen allemaal zo goed luisteren.

Sommige zullen dat ook echt doen. Maar ik heb een hele tijd terug een filmpje gezien. Ook die ouders dachten dat hun kind wel de regels zou opvolgen.

Kind ontvoeren heel simpel: 'Wil je mijn puppy zien?' | RTL Nieuws

Hoeft er maar 1 te zijn.

Ik vind dat kinderen van zes jaar ofzo nooit de verantwoording kunnen dragen van kleinere kinderen.

3. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Ben ik met je eens hoor. Laatst vroeg het buurjongetje van 6 of hij alleen met Aiden mocht wandelen. No way. Noem me maar bekrompen ofzo, maar ik wil hem die verantwoordelijkheid gewoon niet geven.
    Komt nog eens bij trouwens dat toen buurjongetje, Aiden en Aidens papa laatst aan het wandelen waren, buurjongetje plots een klasgenootje zag en hij zo was verdwenen! Moet er niet aan denken dat hij toen alleen was met Aiden en die moederziel alleen achterbleef. Onverantwoord!

4. sydneys

sydneys Niet meer actief

Ik ben op dat gebied een typische Belg. No way dat mijn kind op 4 of 5 jarige leeftijd alleen buiten gaat spelen. Zo een jong kind mag je die verantwoordelijk niet geven. Ik had dit ook nog nooit gezien, gehoord of gelezen dat zulke jonge kinderen dit mogen. Dat heb je in België gewoonweg niet. Daar spreek je met elkaar af en spelen de kinderen in de tuin.

Nu ik dit al 1000 keer heb gelezen hier op het forum denk ik er wel al milder over dan 2 jaar geleden. Nederland is ook kindvriendelijker dan België.
    Dus misschien ben ik binnen 3 jaar wel van gedachte veranderd. Dat zie ik dan wel maar ik denk van niet :)
    Die filmpjes van Joey Salads zeggen genoeg. Kinderen zijn op dit gebied niet te vertrouwen, nooit niet! Maakt niet uit hoe je het erin geramd hebt. Hun hersenen kunnen zulke verantwoordelijkheden niet aan. Kan je hun ook niet kwalijk nemen

5. mw21

mw21 VIP lid

24 okt 2010
    5.173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    Ik snap al niet dat kids van 3 jaar boven spelen?? Haha!
    Dan kan ik er al niet tegen dat ik ze niet in de gaten kan houden

6. sydneys

sydneys Niet meer actief

Haha dat heb ik deze week wel voor het eerst geprobeerd. Hij wilde niet mee naar beneden. Ben in dat kwartier wel 5 keer op de trap gaan kijken en ik hoorde alles :D

7. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.069
    3.862
    113
    Die van mij speelden met 2 al alleen boven. Mijn zoontje eigenlijk al met anderhalf, want die kwam nogal eens zijn bedje uit om te spelen en dan zat ik er ook niet steeds bij.
    Bij de meeste vrienden en buren zie ik ook dat hun kinderen van twee en drie boven spelen als de ouders beneden zijn.
    Mijn huis is aardig veilig en kindvriendelijk ingericht, dat scheelt. Ik ging toen ook wel regelmatig even kijken of luisteren.

8. misa

misa Niet meer actief

Ja precies: de hersenen zijn gewoon echt niet voldoende ontwikkelt om situaties te overzien of regels toe te passen wanneer ze heel erg afgeleid (verleid, omgepraat) worden.

Ik ben er ook wel iets milder in geworden, want nu met ruim 4,5 speelt zoon dus voor de deur waar ik hem kan zien en ook zie.

Kinderen met 3 die boven spelen is natuurlijk van hele andere orde...! Hahaha! Hier deed zoon dat niet, maar nu wel. Dochter van 3 (en toen ze jonger was ook) wel. Babyfoon staat aan, ze weten wat ze wel en niet mogen (eigen kamers). En het is binnenshuis. Geen levensgevaarlijke bedreigingen. ;)

Hier mogen bezoekers alleen voorlopig nog niet boven spelen. Vind ook niet iedereen normaal lijkt soms zo. Jammer dan, anders kennen onze regels niet en ik heb geen zin in gekke spelletjes of het vernielen van dingen.

9. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Oh ja mn zoon speelt wel op een andere verdieping als mij, als ik even boven de was aan ga zetten is hij beneden, maar als hij boven wilt spelen omdat zuslief boven is, mag hij ook op zn kamer spelen. Ik hoor hem met de deuren open wel roepen. Enigste nadeel is dat ik meestal te laat ben als hij moet plassen dus laat ik hem dan eerst plassen. Maar mn dochter speelt enorm graag boven en zoonlief zit dan dus ook weleens met zn trein of auto op zn kamer te spelen. Vind ik wel lief!

10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.195
    113
    Mijn zoontje vindt het af en toe heerlijk even alleen op zijn kamertje te spelen. "mama, mag ik even op kamertje spelen?" Vind ik dan prima. Ik houd de deur open, dan hoor ik alles. Elke 5 minuutjes kijk even of roep ik even. Hij bouwt hele wegen voor zijn autootjes of een lang treinspoor, zo leuk.

11. Kimi1

Kimi1 Fanatiek lid

17 apr 2010
    1.946
    54
    48
    Mijn dochter 5,5 speelt ook alleen buiten met buurkinderen, is ook een kwestie van vertrouwen geven, ik moet zeggen ze komt altijd netjes vragen of ze daar of daar heen mag, weet dat ze niet met vreemde mee mag (leg ik haar iedere x uit) ook niks mag aannemen van vreemde.. en moet zeggen dat gaat prima! Behalve 't na binnen willen komen kan nog wel eens een driftbui komen maar ach haha zal ook wel bij de leeftijd horen...

12. caromama

caromama VIP lid

23 jan 2007
    9.017
    5
    38
    Mijn zoon speelde alleen buiten vanaf 5,5. Mijn dochter vanaf 4. We wonen in een doodlopend straatje, dus weinig verkeer en heel veel kinderen. Mijn zoontje was echter van de eerste lichting kids, dus waren er geen oudere kinderen buiten. Inmiddels wonen er dus kids tot 11 jaar in de straat en die spelen allemaal op het pleintje bij ons 20 meter van onze voordeur. Dus mijn dochter mocht al eerder. Vanuit de keuken hou ik het speelpleintje in de gaten. En vaak zitten er ook ouders bij op het pleintje.

13. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.241
    16.616
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hier speelden de kinderen met 3,5 jaar ook al zelf buiten.
    We hebben een groenstrook achter het huis waar ze altijd heerlijk konden spelen (muv de hondenpoep)
    Ben er nooit zo moeilijk in geweest en ik had er ook altijd goed zicht op.
    Mijn jongste zal het na de winter ook vast gaan doen maar die heeft hier alleen geen leeftijdsgenootjes in het rijtje.

14. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar als je er een goed zicht op hebt, lijkt het me niet anders dan een grote achtertuin? Daar zou ik ook geen problemen mee hebben.

15. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Hier spelen ze vanaf 3 jaar buiten. Ze lopen van de ene tuin naar de andere en er was altijd zicht op. Nu zijn ze 5.5 en 8 jaar en mogen iets verder. Speeltuin 200 meter, aan einde van de straat. Gaat tot nu toe goed. Vaak zijn ze met een groepje. Echt alleen buiten spelen doen ze hier niet.

Deel Deze Pagina