Kinderen alleen thuis 's avonds van 18.00 tot ongeveer 1.00?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door humptydumpty, 26 mei 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.065
    2.203
    113
    Brabant
    Maar als je 15 bent kun je normaal gesproken toch wel oppassen? Of iig jezelf vermaken en naar bed gaan?

Als je kijkt wat een gemiddelde 15 jarige allemaal al mag of gewoon doet...
    (Daar sta ik niet achter hoor).

2. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.031
    2.392
    113
  3. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.256
    6.154
    113
    Ja maar de kinderen van TS zijn geen 15 ;)
    En mijn 15jarige geef ik niet tot s nachts de verantwoording over z’n broertje en zusjes. Als ie alleen was met z’n 13 jarige zus zou ik het wel tot 23 uur aandurven. Maar niet ‘s nachts nog.
    Wij zijn wel bezorgde/voorzichtige ouders denk ik.

Knuffelmonster, suus1983 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  4. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.886
    5.181
    113
    Home
    Nee
    En ik zou dan persoonlijk echt niet fijn op een feestje zitten
    Ik vind 9 en 12 echt te jong om een hele avond en gedeelte nacht alleen te blijven ook al zijn ze zelfstandig

misschien een nachtje bij vrienden logeren ?

5. Tassie74

Tassie74 Fanatiek lid

23 mei 2011
    3.328
    681
    113
    Utrecht
    Ik vind dat echt nog veel te jong om alleen thuis te blijven.
    Ook eerlijk gezegd wanneer jullie samen uit eten gaan.
    Wij hebben hier ook geen familie in de buurt wonen. Wij hebben een oppas gezocht via een speciale oppaswebsite.
    Gaat prima.
    Wat als er iets gebeurt en ze (met name de oudste) door paniek of angst niet meer "logisch" kunnen nadenken, zoals volwassenen vaak nog wel kunnen.
    En ik vind dat je oudste echt te jong is om de verantwoordelijkheid voor je jongste te hebben. Dat is namelijk geen taak die bij een kind vsn 12 jaar hoort.
    Ik vind het sowieso lastig, hoor, om een ouder kind verantwoordelijkheid te geven over een jongere broer of zus.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  6. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.150
    1.838
    113
    Nou ik zeg eigen ervaring jij als 9 jarige houd niemand tegen hoor.
    En ik weet dit als eieren ervaring helaas.
    En pas rond mijn 16e durfde ik wel een grote ben te geven en de hele buurt te laten weten dat ik iets niet wil.
    Maar eerder echt niet gewoon.

En een van de 2 hoeft maar te zeggen gezellig alleen thuis of iets in die richting.
    En iemand die kwaad wil leest het nop thanks

7. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.998
    6.747
    113
    zuid-holland zuid
    Ik heb ook een 9 en 12 jarige. Ze zijn heel rustig en verantwoordelijk… we laten ze samen weleens alleen voor een 1 a 2 uurtjes in de avond. Als we samen naar een ouderavond gaan bijvoorbeeld. Of als man laat thuis is en ik alvast naar een etentje ga. Maar we hebben superfijne buren bij wie ze altijd aan kunnen bellen in nood, dus dat scheelt wel.

Juist omdat ze zo rustig en zo verantwoordelijk zijn kom ik soms in de verleiding ze vaker alleen te laten. Maar toch voelt dat dan oneerlijk, alsof ik ze straf voor hun goede gedrag. Gister bijvoorbeeld had ik een doktersafspraak en daarna een uitvaart en ik overwoog mijn 9 jarige alleen te laten (hij had studiedag).. hij zou het best overleven , hij zou heus de boel niet afbreken… maar ik vond het toch sneu mijn ventje zolang alleen. Dus ik heb de uitvaart maar voorbij laten gaan en ben lekker wat leuks met m gaan doen.

Ik zou echt een hele avond daarom ook echt te lang vinden. Mijn kinderen zouden het heus overleven maar toch geen leuke avond hebben. En dan heb ik zelf dus eigenlijk ook geen leuke avond.

8. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.508
    8.437
    113
    Dat dus. Ik wil in 5 minuten thuis kunnen zijn. Dus een verjaardag in de buurt kan prima, dan kijken ze samen gezellig een film, wat lekkers erbij, gaan ook zelf naar bed. En dan durf ik gerust na 12 uur thuis te komen.

Zijn we wat verder weg (half uurtje rijden bijv), dan zorg ik voor goede achtervang in de buurt. En ik wil dan ook niet te laat thuis zijn, max. 23 uur, ook voor de achtervang wel zo prettig.

Dus TS, hier blijven de kinderen ook gerust 's avonds op die leeftijd samen wel eens thuis, maar als ik een feestje ver weg zou hebben zoals in jullie geval nu, dan zou ik er niet aan beginnen en kijken of ik oppas zou kunnen regelen, of ze ergens te logeren onderbrengen. Zou eventueel bij een vriend(innet)je kunnen, of ze naar familie brengen, al is dat verder weg, dan is dat niet anders zou ik denken.

9. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.928
    5.950
    113
    Vrouw
    Ik zou mijn 12 en 15 jarige gerust zo lang alleen laten. Die kijken een film, snacken wat en gaan naar bed. Mijn 8 jarige zou het absoluut niet willen, in de avond. zij is heel angstig.
    Het is alleen nog nooit voorgekomen in de avond, tot zo laat. En wij hebben opa en oma, schoonbroer en schoonzus in de buurt in geval van nood, dus dat speelt voor mij wel mee, in de afweging

10. Loveischocola

Loveischocola VIP lid

11 jan 2019
    12.257
    12.633
    113
    Vrouw
    Nee absoluut niet!

@bozoe wow dat is wel heftig geweest op die leeftijd en niet leuk

11. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.880
    2.882
    113
    Noord-Holland
    Nee zeker niet. Niet zo ver weg, niet zo laat en ook niet dat de oudste verantwoordelijk is voor de jongste. Bij ons zou dan 1 van ons gaan en de ander blijft bij de kinderen.

12. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Nee ik zou dat niet doen. Dat vind ik voor mijn dochters van 15 en 13 ook nog niet echt een optie, dus voor 9 en 12 jaar al helemaal niet.

13. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Ik vind van 18-1 uur wel erg lang voor die leeftijd en dat je te ver weg bent als er iets is. Op zich vind ik dat je ze best alleen kunt laten voor een aantal uur maar 7 uur is wel erg lang. Een paar uur 's avonds zou ook nog wel kunnen. Zou afhangen hoe goed het contact is met de buren. Ik ben nu zelf ook back up voor 2 buurjongens. Maar in deze situatie zou dan daar niet rustig zitten.

14. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.356
    10.314
    113
    Nee. Ik zou een twaalf jarige niet de verantwoordelijkheid geven. Onze zoon is net 9 en zou het even leuk vinden en daarna vreselijk.

Als het nu in het zelfde dorp of stad was zou ik er heel heel misschien nog over na kunnen denken.

Maar zo ver weg zou ik niet doen. Dus of thuis blijven of ze meenemen. :)

15. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.065
    2.203
    113
    Brabant
    Nee klopt, maar dacht even over een 15jarige:)
    En jet ligt ook helemaal aan de chemie tussen de kinderen

16. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.347
    17.258
    113
    Maar op max 15 minuten is al anders dan op een uur afstand. En uiteten duurt ook niet tot middernacht lijkt me.

Hier passen de oudste 2 elke 14dagen 1 avondje op, van half 8 tot 10. Jongste 3 liggen dan op bed. En ik ben in het dorp en binnen 5 minuten thuis.
    Dat vind ik totaal anders dan tot middernacht en op grote afstand (ook zonder de jongste 3)

suus1983 vindt dit leuk.
  17. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Onze kinderen van die leeftijd blijven nog wel eens een nachtje alleen thuis.
    Als er iets is, gaan ze maar naar de buren of bellen andere bekenden in de buurt.
    Vinden ze zelf ook prima.

9 jaar zou ik nog wel iets te jong vinden, vooral als het zo ver weg is.

18. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.065
    2.203
    113
    Brabant
    Maar zulke reacties kreeg ts niet.
    Het was alleen maar van " belachelijk" etc..
    Nouja, mijn interpretatie

19. tuc

tuc Niet meer actief

Zeker niet, te lang, te laat, te ver en te jong.

Knuffelmonster vindt dit leuk.
  20. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.284
    36.148
    113
    Nee zou ik niet doen. Mijn oudste 2 van 13 en 15 zou ik nu wel een avondje alleen laten (maar dan alleen als we in de buurt zouden zijn). Wij zijn laatst voor het eerst een keer uit eten geweest terwijl zij thuis waren. Dat ging prima, maar was van 18.00-20.00 uur en op loopafstand. Daarbij wordt mijn jongste over een paar week 11 en zijn de andere 2 bijna 14 en 16.

Knuffelmonster vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina