Thuiswerk motivatie

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Vero0504, 9 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.995
    113
    Normaliter geen probleem met thuiswerken maar nu ff een bleeeeergh momentje. Zo geen zin maar nog een bak werk liggen.

Dochter thuis dus dat betekend weer ploegendiensten draaien. Wat inhoud dat ik in de avond mn hersenpan aan moet zwengelen na een dag met een 4 jarige om analytisch werk te gaan doen. (man zit in t onderwijs dus die MOET overdag)

Effectief: 2 uur doen wat je in een half uur / uur gedaan kan hebben met een frisse mindset.

Muziek aan, headset op, bak munt thee maken en draaien maar. Af en toe ook een "bekijk het allemaal maar " avond, powernap na t eten (long term survival modus) en ook sinaasappel geurkaars werkt soms niet onaardig om een verloren mojo weer op te kalefateren.

Aangezien die snotneusjes "vakanties" enzo nog wel even komen verwacht ik nog wel vaker van dit soort creatieve dagindelingen.

Waarmee maak jij van een "blergh" een "okeeeeeee let's do this!!!! let's get things done!!!".

Heb je een motiverende tekst, een lekker vrolijk muziekje of bepaalde afbeeldingen oid?

Aapje16 vindt dit leuk.
  2. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Ik heb een paar blloedfanatieke collegas in mijn team zonder kinderen, die altijd tot op het bot gemotiveerd zijn. Als ik even een bleh-moment heb ga ik met hen bellen of chatten over het werk wat ik aan het doen ben, beetje sparren. Dat werkt vaak heel motiverend.
    Ook hebben we een doorlopende meeting waar altijd een paar mensen inhangen, kun je toch iemand horen/zien. Dan ben je soms ook meer geneigd om aan het werk te blijven en van je telefoon af te blijven. (Het is vrijwillig bij ons om dat te doen hoor, maar sommige mensen vinden het heel fijn en kiezen er zelf voor)

succes! Ik moet zeggen dat ik er begin januari veel last van had, maar sinds de kinderen weer naar school zijn gaat het echt beter bij mij.

Maslov vindt dit leuk.
  3. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.358
    30.650
    113
    Vrouw
    Hier ook regelmatig bleh-momenten.
    Ik ga dan juist vaak chatten met een collega die dat ook heeft.
    Even samen klagen. Dat lucht op. Dan even over iets luchtiger. En daarna weer door.

Als de kinderen thuis zijn dan wordt er gewoon veel meer gegamed en tv gekeken dan normaal. Het is maar even zo. Gaan ze ook niet dood aan.

De kinderen weten ook heel goed wanneer ze wel/niet mogen storen.
    Headset op = stil of in en andere kamer zijn. Headset af = je mag iets komen vragen.

4. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    goede om na Corona ook te blijven hanteren (en wie zegt dat je dan aan het werk moet zijn?) :D

Ik vind het prima zolang ze naar school gaan, maar met de kinderen thuis werkt echt niet... en prima is ook alles mee gezegd, we zijn er heel erg klaar mee.

Lafayette vindt dit leuk.
  5. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.358
    30.650
    113
    Vrouw
    Muziekje op en af en toe heel serieus richting webcam kijken en wat management termen uitkramen :roflmao:

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  6. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.465
    3.910
    113
    Vrouw
    Hier wil het de ene dag ook beter dan de andere... Nu de kinderen naar school gaan, gaat het wel beter doordat het veel stiller is in huis. Alhoewel ik man regelmatig app dat hij wel wat zachter mag praten tijdens zijn calls (begane grond vs. 2e verdieping, ik kan de gesprekken soms letterlijk volgen...).
    De to do lijstjes werken voor mij wel goed: eerst dit afmaken en dan even koffie halen of zp checken. En inderdaad gewoon even collega's opbellen om te ouwehoeren of muziekje aanzetten (bij werk waar je niet teveel over na hoeft te denken).

En nu weer aan het werk.... :|

7. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.180
    6.578
    113
    Na een jaar thuiswerken heb ik het ook wel gehad. Merk dat ik steeds vaker lang bel met collega's en dat het werk daardoor soms opschuift. Of tussendoor internetten, oeps. Maar in het algemeen lukt het nog wel.

Mijn man werkt ook zo goed als altijd thuis. We hebben elkaar nu wel genoeg gezien, zeg maar.

8. Lafayette

Lafayette Fanatiek lid

13 okt 2012
    1.385
    1.568
    113
    Ik moet telkens nieuwe motivaties vinden, maar voor nu gaat het heel redelijk met goede oordopjes, en dan El Camino van The Black Keys aanzetten. Dat is net een voldoende bak herrie op tempo, zodat ik niet meer de buurman met de bladblazer aan de ene kant hoor, en ook niet de buurman met de glibberige R&B aan de andere kant. En de Peppa op de televisie. Het bleek gisteren echter niet voldoende om het continue geluid van blushelikopters te dempen.

Sowieso kan het bijna niet met kinderen erbij, ik ben om de haverklap fruit en drinken aan het serveren en daarna potjes aan het leegkiepen. En dan heb ik het nog niet eens over de keer onlangs dat ze netjes op het potje ging, maar vergeten was om de binnenbak er in te zetten. Klinkt grappig, valt tegen.

puzzelstukje, cowgirl80 en Vero0504 vinden dit leuk.
  9. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.995
    113
    Hier nu juist t probleem dat ze weer terug zijn van school...zucht. Het waren in elk geval 10 fantastische schooldagen (en hopelijk niet t voorbeeld voor de rest van t jaar) Er zijn nog welgeteld 4 van de 9 klassen op school, minus de BSO gangers.

Voor een deel heb ik dat afgevangen, ik heb sinds vorig jaar een "zelfbedieningsbakje" op t aanrecht staan. Snoepje, koekje, fruit en een beker drinken. Eet ze t allemaal achter elkaar op, pech voor haar meer komt er niet. Na 2x dat foutje gemaakt te hebben verspreid ze t, had ze snel door.

Plassen kan ze nu wel redelijk prima zelf alleen dat handen wassen is een punt van aandacht, dat is net alsof ze een watertafel heeft...helaas binnen met laminaat.

Ideaal met een kind in huis is t echt niet, maar als ik nu weer de ellende lees over onze school ben ik blij dat ik de BSO nog heb afgehouden. Momenteel vliegt corona flink over, komt t niet van links dan wel weer van rechts. Maak liever nog uren in de avond dan dat ik nog meer risico factoren erbij heb. Mja, motivatie is soms wel een ding (vermoeidheid ook nu ze hoest in de nacht en dus weer gaat spoken, geen moment rust zo)

10. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Haha grappig El Camino van de Black Keys is voor mij ook mijn “hop aan het werk”- album! Lekker vrolijk ook! Franz Ferdinand staat bij mij op 2, daar kan ik ook goed op vooruit:)

11. Kikker84

Kikker84 Lid

9 mrt 2021
    85
    62
    18
    Vrouw
    Hier ook even niet zoveel inspiratie/motivatie om goed geconcentreerd aan het werk te zijn. Ik werk wel hoor, maar mijn tempo kunt echt zoooooo laag...merk dat ik wat meer voor me uit schuif. Voor nu niet zo'n probleem, maar dat gaat natuurlijk wel opstapelen zo....:rolleyes:

12. Lafayette

Lafayette Fanatiek lid

13 okt 2012
    1.385
    1.568
    113
    Hahaha! Nou, duidelijk, we zijn er uit mensen, El Camino is precies wat nodig is om jezelf weer "hop aan het werk" te zetten! :D Ik zal Franz Ferdinand ook proberen, ben benieuwd.

Vero0504 en cowgirl80 vinden dit leuk.
  13. 2littlemonkeys

2littlemonkeys Fanatiek lid

27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Hier ook een bleh dag op het moment. Er moet nog meer dan genoeg gebeuren, maar ik heb echt 0,0 motivatie om het op te pakken...

Morgen weer een dag denk ik dan maar :oops:

14. Lafayette

Lafayette Fanatiek lid

13 okt 2012
    1.385
    1.568
    113
    Hier is t ook al bij enkele klassen raak... Gelukkig nog niet die van mijn zoon. Als ik dat thuisonderwijs er weer bij krijg, kan je me opvegen. Groep 4, nog niet zelfstandig genoeg om zelf aan het werk te blijven maar wel een jaar waarin een belangrijke basis wordt gelegd. Dus ik kan niet zoals bij de kleuters zeggen, dan maar even geen werkjes maken. Kan jij echt nog 's avonds werken? Dat er nog effectief iets uit je handen komt? Dan werkt voor mij het weekend beter moet ik zeggen.

Ik zal eens kijken of die tip werkt van de zelfbediening. Mijn dochter is nog wat jonger dan de jouwe. Ze gaat in juni naar groep 1. Ik denk dat ik tegen die tijd mijn uren ga verdelen over alle dagen, onder schooltijd. Dan maar geen vrije dagen meer. (Heb ik sinds corona toch al niet meer hoor, alle dagen werkdagen) BSO is voor ons sowieso geen optie omdat mijn ASS zoon daar diep ongelukkig van werd. Helaas sinds december problemen met de achtervang omdat mijn moeder een herseninfarct heeft gehad. We mogen niet klagen maar zoals eerst wordt het niet meer.

15. Vogelmeisje

Vogelmeisje Fanatiek lid

3 mei 2010
    1.036
    303
    83
    Leuk topic voor inspiratie! Ik ga die el Camino van black key ga ik eens uitproberen
    Na de ochtend spits start ik thuis met koffie achter mijn pc en klassieke muziek aan(met 1 oortje in). Ik hou daardoor de hele dag mijn focus en actieve werkhouding merk ik. In de middag afgewisseld met Abba
    Als ik gaar ben helpt het juist om te bellen met een collega (terwijl mijn gevoel "gaaaap" zegt dus moet dan wel een drempel over). Een beetje activiteit aan de andere kant van de lijn geeft mij ook weer energie.

16. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.005
    2.371
    113
    Normaal had ik ook 2 vrije dagen in de week maar spreid nu idd ook meer de uren. Het is kak dat opeens geen vrije dagen meer hebt (mis ik echt heel erg), maar ik prijs mezelf enorm gelukkig dat ik de vrijheid in mijn werk heb om het zo op te lossen, dus wat mij betreft een aanradertje

17. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.358
    30.650
    113
    Vrouw
    Dat doe ik juist heel bewust niet. Ik heb echt mijn vrije woensdagochtend helemaal voor mijzelf. En dan de middag voor de kinderen als er energie is.

Maar het scheelt wel veel dat mijn kinderen al groter zijn. Dus is werken doorgaans geen probleem als ze thuis zijn.
    Dat was een paar jaar geleden wel anders.

18. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Ik ga voor het poldermodel :) ik smeer mijn uren een stukje meer uit, maar ik hou ook nog mijn vrije dag. Ik werkte eerst de ene week 3 en andere week 4 dagen. Nu werk ik iedere week 4 dagen. Op de papadag van mijn man maak ik een lange dag. En op mijn vrije dag kan mijn man een extra lange dag maken.

Ik vind het toch wel erg fijn om mijn vrije ochtend “voor mezelf” te hebben... nou ja dan nog ben ik aan het poetsen en opruimen en dat is ook echt nodig want alles wordt extra vies als je zoveel thuis bent:oops:

Vero0504 vindt dit leuk.
  19. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.766
    18.910
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Onze jongste zit in groep 3, maar we hadden hem dit jaar toch wel heel zelfstandig aan het werk. Kostte me wel wat tijd in het weekend, maar dat betaalde zich op mijn werkdagen wel terug. Misschien heb je wat aan de manier waarop ik dat deed.

- 'kindvriendelijk' takenlijstje. De overzichten van de juf bevatten vaak veel extra informatie. Dus ik maakte daar echt zo'n lijstje van met van die to-do vierkantjes. En dan zo simpel mogelijk opgeschreven. Hij kon dan elke taak zelf afstrepen. Voor elke dag maakte ik een apart blad. En elke dag had zijn eigen kleur, want:
    - In werkboeken / kopieerboeken gaf ik met markeerstift (gewoon een streepje bovenaan het blad) aan op welke dag iets gemaakt moest worden. Zo kon hij de taken die op het to-do lijstje stonden makkelijk vinden en werd er nooit te veel of te weinig gemaakt.
    - Op zijn chromebook had ik bladwijzers aangemaakt voor de sites waar hij op moest werken. Ook alle wachtwoorden gewoon in chrome opgeslagen. Normaal ben ik daar op tegen, maar zelfstandig inloggen was echt geen doen. Op deze manier hoefde hij maar op een link te klikken en hij kon aan de slag.
    - Onze zoon heeft een oude telefoon van ons waarop hij wel eens een spelletje doet. Die kwam nu ook weer mooi van pas. Ik had daar namelijk voor alles een alarm in staan.
    8.45 "inloop" (filmpje Freek Vonk)
    9.00 starten met school
    10.00 pauze (drinken en snack stond inderdaad klaar)
    10.30 verder werken
    11.00 teams voor les van de juf
    Hij wist dat hij na de les van de juf gewoon moest doorwerken tot hij alle opdrachten van die dag af had. En daarna mocht hij leerzame spelletjes doen op het chromebook.

Zelfs voor de wekelijks online logopedieles, stond een alarm in de telefoon en de link al op de werkbalk. Eigenlijk wel erg. Maar het werkte.

Om 12 uur kwamen mijn man en ik dan ook uit onze hokken tevoorschijn en gingen we samen lunchen. Tussen 9 en 12 keken we af en toe wel even hoe het ging. Maar dat waren echt korte momentjes van een paar minuten. Dan kon hij vragen stellen of keken we even wat werk na.
    Na de lunch ging man of ik nog een half uurtje met de mannen naar buiten. Dan moest de oudste vaak nog wel wat schoolwerk doen. Dan moest de jongste even alleen spelen. Zodra grote broer klaar was, mochten ze nog even een uurtje gamen. En daarna speelden ze samen.

Op die manier kwamen we de dagen voor. Het heeft me echt verrast hoe zelfstandig onze zoon dit toch kon. Noodgedwongen, weliswaar. Maar toch.

In het weekend was het even een klus; takenlijstjes maken, bladen met kleur markeren en zeker voor de eerste week goed aan zoon laten zien welke links hij in de werkbalk moest aanklikken (goed opletten dat op de takenlijst dezelfde dingen staan als bij de naam van de link!) Maar dat zorgde er wel voor dat we dagen beter door kwamen. Als hij (weer) de hele tijd naast me had gezeten en ik na elk taakje het volgende had moeten aangeven, had je me echt op kunnen vegen. Dat was de vorige periode zo.
    Nu was iedereen van het gezin in een eigen ruimte aan het werk. Wel een beetje verwaarloosde kinderen dus. Maar daar staat tegenover dat we wel alle schooldagen samen konden lunchen. En vanaf het avondeten tot kinderbedtijd, deden man en ik ook echt niks voor ons werk en was de tijd voor ons gezin. Dan moesten we 's avonds ook nog wel eens wat doen. Maar dat was dan hooguit nog een uurtje, een enkele keer wat langer. Het meeste werk kregen we op deze manier overdag wel gedaan.

siets en Vero0504 vinden dit leuk.
  20. Lafayette

Lafayette Fanatiek lid

13 okt 2012
    1.385
    1.568
    113
    @tupp Ik kan het echt heel erg waarderen dat je de moeite neemt om deze tips te geven. Het lijkt trouwens best veel op hoe ik mijn voorbereidingen deed. Iedere dag een andere kleur op de werkplanner, snelkoppelingen naar de links, alle werkjes en werkboekjes gemarkeerd klaarleggen, time timer om aan te geven hoe lang hij moest werken, study buddy en koptelefoon. Maar dan nog moest ik er grotendeels naast zitten. Dat is op school ook een probleem, hij heeft niet voor niets een arrangement. Afgeleid door alles en moeilijk aan het werk te houden.
    En ik ben niet de persoon om me er bij neer te leggen dat hij een achterstand op zou lopen, dus dat gebeurt niet, maar pfff, het kost nogal wat.

Dubbelgeluk vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina