Pfoe, ik wil even van me afschrijven want ik merk dat ik er veel mee bezig ben. Vier jaar geleden hebben man en ik een grote reis gemaakt, we hebben 6 weken rondgetrokken in Amerika. We hebben daar zoveel gezien en zoveel 'andere' mensen ontmoet dat we een bredere kijk op de wereld kregen. Of we toen pas beseften dat de wereld groter is al Nederland en West-Europa. Reizen maken, ervaringen opdoen, andere culturen leren kennen. Fascinerend! We hebben toen afgesproken om eens in de vijf jaar zo'n grote reis te maken. Er is zoveel moois op de wereld! Nu zijn we dus bijna vijf jaar verder en we hebben al veel landen genoemd voor onze volgende reis maar momenteel neigen we erg naar Australië of Nieuw Zeeland. We beginnen nu met plannen maken dus dat kan nog wel wijzigen. Financieel gezien moet het lukken, maar mijn man heeft een eigen bedrijf en hij durft die nu nog niet voor 4-5-6 weken alleen te laten. Dus waarschijnlijk word de reis pas ergens eind 2017 of begin 2018. Maar ja, dan komt onze (vooral mijn) tweede wens om de hoek kijken: een tweede kindje. Ik wil zó graag! Mijn man heeft de wens wat minder en zou het niet erg vinden om het uit te stellen. Ik zie het niet zitten om zwanger zo'n reis te maken (ik wil dan echt met volle teugen genieten, zonder moeheid, misselijkheid, pijntjes ed). Met een (jonge) baby reizen lijkt me ook niet handig, ik denk dat we onszelf dan ook veel beperken. Eigenlijk zou ik het liefst begin 2017 gaan. Dan is zoonlief op een handige leeftijd. En kunnen we daarna voor een tweede gaan. Ik wil de kinderwens niet tot 2018 uitstellen. Ik merk dat ik er veel mee bezig ben ik mijn hoofd, vandaar dat ik me hier even laat gaan. Wat zouden jullie in mijn situatie? Gaan voor een tweede en eventueel zwanger op reis of met een kleine baby? Zou het reizen met een baby echt heel lastig zijn? Of de kinderwens uitstellen? We hoeven nu nog geen besluit te maken. We maken plannen, maar boeken nog niks. Het is ook allemaal nog ver weg, maar het zit in mijn hoofd
En misschien iets sneller op vakantie gaan, maar een land die je echt wil zien en super mooi weer heeft in de winter, en daar jullie liefdes baby verwekken? Hoe mooi zou dat zijn win - win
Toen wij in Australië waren kwamen we een Duits stel tegen met een baby van 10 maanden.. Heel primitief met een tentje. Alleen weet je nooit of je wel een baby krijgt die dat kan. Ik zou eerst reizen denk ik.
Ik zou de reis niet boven mijn kinderwens laten gaan. Kinderen kan je maar tot een bepaalde leeftijd krijgen, reizen kan altijd (en ik heb veel gereisd, dus daar geen gebrek aan ervaring). In jullie geval zou ik misschien voor een reis van 2-3 weken kiezen ipv 5-6 weken en dan toch in 2017 gaan. Zo is je man niet te lang weg van zijn werk en kan je toch je reis maken en daarna voor je kindje gaan.
Lastig, reizen was voor ons ook een grote passie, maar nu kiezen we toch voor bestemmingen dichterbij door de kindjes. je weet niet of je tweede een makkelijk of moeilijker kindje is, daarbij is het reizen met 2 kindjes nog net iets meer werken dan met 1 kindje. Als het financieel haalbaar is zou ik ervoor gaan om deze winter bijv. jan.2017 naar NZ of Australie te gaan, voor 3-4 weken, en pas daarna voor een tweede kindje. (ik zou echt niet nog een jaar kunnen wachten, zeker als de wens er al is) je zou tzt al wel vast met de pil kunnen stoppen ofzo. Daarbij denk ik dat het slim is om nu al te gaan, voordat je het weet is je kind leerplichtig en zit je aan vakanties vast. Dan kun je daarna weer 5 jaar sparen voor een volgende verre reis, met hopelijk 2 kindjes!
Reizen kun je je hele leven nog doen, dat geldt niet voor het krijgen van kinderen. Ik zou dus eerst voor nog een kindje gaan en daarna met je kindjes die reizen maken. Juist supermooi. Nieuw Zeeland vind ik te ver vliegen met een klein kind, maar Azië/Amerika/Afrika kan toch prima. En je geeft je kinderen ook meteen die ervaringen mee.
Persoonlijke zou ik de reis uitstellen tot een moment dat je denkt dat je er met je hele gezin van kan genieten. Voor de een is dat als je jongste kindje 6 maanden is, voor de ander als de jongste 12 is. Dat is ook afhankelijk van je kind denk ik. Heb je een huilbaby, dan begrijpt iedereen dat je daar voor je plezier geen reis mee gaat maken, maar als je een makkelijke baby hebt zie je het misschien wel zitten. Kan je niet alvast het hele plan uitstippelen en een datum prikken, zonder te boeken? Je weet vooraf toch niet of je zwanger bent of een baby hebt tegen die tijd en dan kan je op een iets kortere termijn beslissen of die datum haalbaar is of dat je liever de reis nog even uitstelt. Ik zou het in elk geval niet andersom doen: je kinderwens uitstellen, omdat je op een nog nader te bepalen datum een reis wil maken.
Voor mij zou het een makkelijke keus zijn. Ik zou gaan voor de kinderwens. Met als belangrijkste reden dat reizen "altijd" nog kan. En als tussenoplossing zou ik dan op korte termijn nog een wat minder lange reis met zijn drieën maken. Ook minder ver of voor een kortere periode op een verre bestemming kun je veel ontdekken. Met een baby rondreizen kan, maar het ligt wel aan meerdere factoren of dit dan ook een succes gaat zijn. Mijn broertje ging vanaf 3 maanden met het gezin mee met een reistijd van 14 uur en we sliepen vervolgens in een tentje. Bij hem kon dat, maar er zijn ook baby's die gevoeliger zijn voor prikkels en dan zul je wat langer moeten wachten.
Ik zou eerst op reis gaan. Met mijn oudste zoon is een (verre) reis maken helaas geen optie zo lang hij nog thuis woont en dan is hij wel een extreem voorbeeld, maar met een baby/peuter/kleuter kan het ook lastig zijn, dat hangt van het kind af.
Ik zou zeker eerst op reis gaan! Hoe makkelijk reizen met een (jonge) baby is, hangt heel erg af van de baby, zijn/haar gezondheid en temperament. Daar kun je nu natuurlijk nog helemaal niets over zeggen. Met mn jongste hadden we gemakkelijk lang kunnen reizen met mn oudste absoluut niet . Daarnaast moet je niet onderschatten hoe heftig de overgang van 1 naar 2 voor sommigen is. Ik ben ook echt een reis mens en heb de hele wereld over gereisd, maar ik had er niet aan moeten denken om in het eerste jaar van de jongste met beiden op reis te gaan. Aan de andere kant ken ik wel meerdere mensen die met twee of meer jonge kinderen langdurig hebben gereisd. Meestal was de jongste dan echter wel al 1+. Echter, met één peuter/kleuter op reis gaan lijkt me heel goed te doen en fantastisch voor je zoontje!
Ik zou ook eerst reizen. Al moet ik zeggen dat wij pas weer echt gaan reizen als dl ouder is. Zij heeft momenteel meer aan 3 weken waddeneiland dan aan een rondreis door Azie, en je aan een kinderritme moeten houden botst een beetje met mijn gevoel voor avontuur.
Afhankelijk van hoe je zwangerschap gaat en hoe flexibel je bent met boeken. Als je een goede zwangerschap hebt, zou ik in het tweede trimester zeker gaan. Vaak voel je je dan nog voldoende fit om dingen te ondernemen. Maar ook met een baby zie ik niet zoveel moeilijkheden (afhankelijk van je baby uiteraard) Vliegen vind ik het makkelijkst als ze nog klein zijn, en slapen kunnen ze dan ook bij jou in een draagzak. Zelf heb ik zwanger en met kleine kinderen/baby's reizen van ca 3 weken gemaakt, dus niet zo lang als jij van plan bent. Maar dat zou ik ook wel zien zitten
Hangt er beetje vanaf... Hoe oud je bent, hoe makkelijk je zwanger wordt en hoe lang je moet sparen voor een verre reis. Wij hadden bedacht: als ik niet snel zwanger word, gaan we op reis en anders zien we later wel weer. Ik werd zwanger , dus geen reis... Maar wel een hele lieve baby En daarna werden allebei mijn ouders ernstig ziek, dus geen reis.... Inmiddels gaat het beter met ze, maar nu is mijn oudste leerplichtig. En omdat we ook nog eens verhuisd zijn is er echt geen budget meer voor een verre reis in het hoogseizoen. Maar door alle spannende dingen van de afgelopen jaren is de reislust en hang naar avontuur ook wel een beetje getemd. Reizen is leuk, maar niet echt belangrijk als het om mijn gezin gaat....
vergis je ook niet in het verschil tussen een reis met zn tweetjes en een reis met kinderen. je kunt natuurlijk ook zeg 3w rondreizen door italie. ik zou beide doen.. stop met de pil en boek die reis.. je weet niet hoe t loopt maar er is altijd een mouw aan te passen
Ik zou ook kiezen voor een 'tussenoplossing'; ga (wat korter en wellicht minder ver) weg én start dan met het gaan voor jullie tweede kindje! Of het je wel/niet gegund is om zwanger te worden is natuurlijk afwachten en leeftijd speelt idd ook mee. Maar je weet ook niet wat er verder in jullie leven gebeurd waardoor die reis misschien ook niet door kan gaan... Je weet nooit hoe de toekomst loopt, dus ik zou niet alles uitstellen. Ik heb in het verleden veel gereisd (alleen) en hoop volgend jaar met man en kind voor 2 á 3 mnd naar Australië te gaan, mits we tzt het idee hebben dat onze dochter dat aankan natuurlijk!
Ik heb niet zoveel tips, denk dat het er echt aan ligt of je het vooral zelf ook ziet zitten om eventueel met een baby op reis te gaan. Ik weet veel mensen die het gedaan hebben en waarbij het prima ging (we zijn zelf ook met onze 3,5 maanden oude baby naar Azie geweest), maar je moet er wel zelf achter staan. Maar misschien een leuke tip om het boekje 'zwanger in 13 landen' eens te lezen. Het beschrijft een stel op wereldreis met hun volgens mij 2 jaar oude peuter en je raadt het al, op reis wordt zij zwanger en de baby wordt uiteindelijk in Zuid Amerika geboren. Misschien leuk om eens te lezen hoe dat ging!