Ik zeg altijd tegen onze kinderen voor geld hoor je te ‘werken’. En of ze dan aanbellen en vragen of iemand een klusje heeft of dat ze de munten uit de winkelwagens halen of de blikjes van de straat rapen moeten ze maar kijken. ik vind het soms zo jammer dat kinderen overal op aangekeken worden, terwijl ze met goede bedoelingen de deur uit gaan om anderen te helpen. (Of bij mensen thuis, of de gemeente als ze de straat weer wat netter maken etc.) Ik zeg altijd wel dat als ze een klusje gedaan hebben bij iemand (onkruid of blaadjes geveegd of glas weggebracht) dat ze niet mogen zeggen er geld voor willen. Een dank je wel moet je ook tevreden mee zijn. Dat accepteren ze gelukkig ook. De ene keer krijgen ze een snoepje de andere keer niks, en nog n andere keer een zakcentje. Daarvan mogen ze, na overleg met mij zodat het niet te vaak is, iets lekkers kopen in de supermarkt of op de markt. Of gewoon lekker sparen voor extra speelgoed oid. De rest gaat in de spaarpot. Wij wonen heel dicht bij een strandje, op hete zomerdagen laat de jeugd( maar ook volwassenen) hun troep gewoon in het zand liggen, als ze daar een rondje doen hebben ze zo al gauw 5 euro bij elkaar gesprokkeld. Ik hou ervan dat ze zo ondernemend zijn, en de wereld zo af en toe een beter ‘schoner’ maken. Uiteindelijk ook eigen belang natuurlijk, maar ik vind dat je juist kinderen best mag stimuleren zulke dingen te ondernemen. 1 dochter en 1 zoon zoeken vaak samen naar blikjes, je wil soms echt niet weten wat daarmee binnen geharkt wordt. (In een week zomervakantie ruim €60) Dat mensen statiegeld betalen maakt ze naar mijns inziens totaal niets uit.