Graag zou ik van jullie wat advies en tips krijgen. En even mijn verhaal kwijt. Ik leg een beetje de situatie uit maar als ik alles zeg kan het een heel lang verhaal worden. Het gaat om mijn moeder. Mijn moeder wil bij mijn vader weg. Wat moet ze allemaal regelen en wat kan ze doen? Ze heeft een baantje maar het is geen vet pot, ze is al druk aan het solliciteren. Heeft ze ook ergens recht op? Mijn moeder voelt zich niet zich zelf en kan haar zelf niet zijn in huis. Vroeger hebben ze ook veel ruzie gehad is me mama ook wel eens weggelopen met mij en mijn broertje. Toch is ze elke keer weer terug gekomen. Mijn vader schelt haar uit, heeft haar wel geslagen. Mijn vader werkte altijd, 10 jaar geleden ongeveer is er gecontacteerd dat hij MS heeft. Sindsdien gaat het ook slecht met hem en zit hij thuis. Thuis doet hij zijn ding wel en is ook wel eens weg. Mijn moeder werkt ongeveer 3 uur op 1 dag. Als ze al wat later komt belt mijn vader gelijk waar ze blijft. Poosje terug heeft ze iets financieels verkeerd aan gepakt, maar ze durfde het niet goed tegen mijn vader te zeggen (hij reageert nooit echt op een normaale manier). Een paar welen geleden is ze weggelopen met mijn broertje. Toch is ze weer terug gekomen, maar achteraf zegt ze dat het te snel was. Ze wil de problemen wel oplossen. Mijn vader veranderd niet, hij geeft altijd een ander de schuld, haalt alles van vroeger altijd naar boven. Mijn moeder moet hem nu met twee woorden aan spreken ze heeft niks in te brengen in huis. Ze moet doen wat mijn vader zegt, ook dingen wat ze niet wil kwa seks. Ze heeft nu besloten om voor haar zelf te kiezen. Alleen weet ze niet goed hoe en wat ze moet doen, ook omdat ze niet veel verdient. (Dit is in grote lijnen wat er is gebeurd er zit nog veel en veel meer dingen achter, ook met mijn broertje en mij. Maar als ik dat allemaal vertel kan ik wel een boek schrijven).
Wat een triest verhaal! Echt tips kan ik je niet geven maar is het geen idee als je moeder haar verhaal doet bij haar huisarts? Misschien dat deze advies heeft. Ze kan tegen je vader zeggen dat ze voor een lichamelijke klacht gaat. Heel veel sterkte, het klinkt allemaal heel naar en ik heb het idee dat jij het ook niet erg zou vinden als je moeder weggaat bij je vader?
Als eerste stap is het verstandig dat ze zich doet inschrijven bij een woningbouwvereniging zodat ze voor een eigen huisje/ appartementje of flatje kan gaan kijken. Zodra ze gescheiden is en alleen woont heeft ze recht op zorg- en huurtoeslag, ik weet niet hoe oud je broertje is maar als hij jonger dan 18 jaar is dan sowieso nog kindertoeslag of kindergebonden budget. Jullie vader zal wel niet meewerken aan een scheiding dus zal er een advocaat ingeschakeld moeten worden, aangezien je moeder niet veel verdiend moet ze even informeren bij het juridisch loket hoe ze dat het beste kan aanpakken en of ze financieel daarin gesteund kan worden op de een of andere manier. Ik weet niet of het een optie is dat zij en je broertje tijdelijk bij iemand anders kunnen inwonen zodat ze tenminste al weg zijn bij je vader? Sowieso moet ze zich nergens toe laten dwingen en al helemaal niet qua seks, getrouwd of niet, in principe is het verkrachting als ze iets tegen haar wil in moet doen en daar kan ze hem zelfs voor aangeven bij de politie! :x Kan ik zo kwaad om worden, omdat de man iets wil moet dat maar want als je getrouwd bent dan is het geen misbruik in hun ogen maar dat is het wel degelijk!
Ik zou ook eerst zorgen dat ze overal staat ingeschreven waar mogelijk. Zodanig dat ze ooit een dak boven haar hoofd heeft. Want een scheiding is geen reden voor urgentie helaas. Is het zeker dat je broer mee verhuisd? Is het een optie om hem bij je vader te laten? 1 kamer kan je nog soms goedkoop vinden. Meer werken zal vrij noodzakelijk zijn. Maar ik zou wel es bij de gemeente horen wat er allemaal van potjes is. En in België hebben de meeste sociale diensten van de gemeente ook een gratis jurist ter beschikking. Dat kan helpen om de scheiding rond te krijgen. Is het een optie dat jij of iemand anders van de familie haar tijdelijk onderdak geeft? Zodanig dat ze wel al weg kan. Ondersteuning naar je vader toe zal vrees ik ook wel noodzaak zijn. Lijkt mij anders dat hij alleen achterblijft, het huishouden waarschijnlijk een ramp wordt (kan hij koken? kan hij zijn huis een beetje proper houden?) en hij bijvoorbeeld ook medisch gevolgd moet worden (dat hij toch zijn eventuele medicatie inneemt). Het is geen reden voor je moeder om te blijven, maar iemand zal hem toch een beetje in de gaten moeten houden. En al helemaal als je broertje er blijft.
Dank jullie voor de reacties. Ze heeft zich nu overal in geschreven. Verder weet ik niet precies hoe de situatie daar is. Mijn broertje zou ook mee gaan verhuizen, de relatie tussen hem en papa is ook niet goed en ook veel dingen gebeurt. Als het echt nodig is zouden ze hier even kunnen, ml zegt dat vooral. Alleen dat zie ik niet zo zitten, ik wil geen partij kiezen. En ben nu zwanger of dik 9 welen uitgerekend. Mijn vader kan zich opzich wel redden, kwa huishouden, koken, wassen. Maar soms doet hij eigenlijk teveel en merk je ook gelijk aan zijn stemmen. Zal later wat uitgebreider reageren.
geen partij kiezen? in dit geval (wat ik uit je verhaal haal) zou iedereen toch juist wel partij voor je moeder kiezen?
Nee ik zou ook geen partij kiezen. Het is iets tussen de ouders, en jij als kind hoort hoort daar volledig buiten te staan. Hoe moeilijk dat ook is natuurlijk
nou sorry hoor.. maar als mijn moeder zo behandeld werd door mijn vader dan koos ik toch partij voor mijn moeder..
Nou als mijn vader mijn moeder zou onderdrukken en kleineren en ook nog zou dwingen tot het verrichten van seksuele handelingen tegen haar wil in, hoefde ik hem niet meer te zien. Niemand verdient het om zo behandeld te worden. Ik zou daarin dus ook partij kiezen, maar goed dat ben ik. En ik zou ook zeker niet mijn moeder op straat laten staan. Een kind hoort eigenlijk buiten een scheiding gelaten te worden, maar je bent er al bij betrokken doordat je moeder jou in vertrouwen heeft genomen en steun bij je zoekt. Kan ze niet ergens tijdelijk iets particuliers huren? Ik zou het inderdaad anders ook niet weten waar ze terecht kan..