Kinderen eerder van school halen ivm op vakantie gaan

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door flipflop, 15 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ik zal vast veel mensen over mij heen krijgen maar goed, kan er niet wakker van liggen ;) Ik zou ze lekker die middag thuis houden en gewoon eerder vertrekken. Normaal zou ik dat nooit doen maar na al dat gezeur en gezeik met die achterlijke stakingen vind ik dat ze niet moeten zeuren. Kijk doe je het nu iedere week dan vind ik het een ander verhaal maar die ene keer, nee hoor, gewoon doen.

Fijn weekend.

Patty86, spruitje80, flipflop en 8 anderen vinden dit leuk.
  2. Vitamientjuh

Vitamientjuh Fanatiek lid

3 dec 2011
    3.069
    1.124
    113
    Vrouw
    Ik heb dit ook een keer gedaan, niks mis mee als het 1x voorkomt. Ik heb toen wel met de directeur overlegd en hij heeft toen toestemming gegeven. Hij zei ook: een kind mag x aantal dagen afwezig zijn van school. Dus probeer het via de directeur zou ik zeggen.

3. abdomen

abdomen Niet meer actief

Aanvragen bij de directie, nee heb je en ja kun je krijgen. :)
    1 keer een middag afwezig is heus niet zo erg hoor vind ik. ;)

4. danip

danip Actief lid

7 dec 2015
    311
    206
    43
    Ik snap nooit zo waarom er zo onwijs moeilijk gedaan moet worden over 1 uur eerder vrij. Dat dat niet wekelijks of zelfs maandelijks de bedoeling is dat snap ik. Maar die paar keer per jaar dat dat hooguit voorkomt. Wat voor verkeerd signaal geef je je kind dan? Dat leven belangrijker is dan presteren?

Chocolat, Melief, Aaf88 en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.268
    1.031
    113
    Zuid-Holland
    Velen van jullie hebben helemaal gelijk! Ik weet niet of school ook een officiële weg heeft om dit aan te vragen, dit ga ik navragen bij de directeur. Krijg ik geen officiële toestemming dan is het niet anders en dan haal ik ze gewoon op als school is afgelopen.
    Files dan idd maar voor lief nemend!

6. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    #26 xElles, 15 mei 2018
    Laatst bewerkt: 15 mei 2018
    Ik vind dit wel een bijzondere reactie.....
    In het stakingstopic had je het hoogste woord dat door het staken kinderen lesuren missen en dat alles ten koste gaat van de kinderen etc.
    En nu zou je ze gewoon een middag thuishouden terwijl je ook een paar uurtjes later weg kunt rijden?
    Dat gaat dan toch ook ten koste van de lesuren?

spruitje80, nizzie86, smax en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Volgens mij gaat het de meesten niet om dat uurtje eerder vrij maar om het feit dat erover gelogen wordt. Dus je kind ziekmelden en dan tegen hem of haar zeggen dat daar niks over gezegd mag worden op school want mama heeft gelogen. Dat kan dus niet. Dan geef je echt een verkeerd signaal af, namelijk dat liegen best mag als het je beter uitkomt. Ik zou het ook gewoon met de directeur overleggen. Als het niet regelmatig voorkomt doen ze misschien niet moeilijk en het is maar één of twee uur. Aan de andere kant, als iedereen dit gaat doen is de klas straks leeg op de vrijdag voor de vakantie en dat wordt dan de donderdag en waar ligt de grens dan nog?

famofthree en Kuki vinden dit leuk.
  8. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.094
    2.239
    113
    Brabant
    Ga je soms richting biddinghuizen?

Ik zou er nooit om liegen. Heb 2* voor de oudste een dag vrij gevraagd ivm Opwekking (christelijke conferentie) en gekregen. De halve school ging. Natuurlijk kon ik uit school gaan, maar eerder was leuker/handiger.

Verder alleen bijzonder.verlof gevraagd voor de bruiloft van mijn broer. Heb toen ook de dag erna vrij gevraagd. Heb dat ook gekregen. Eerlijkheid duurt het langst:)

flipflop vindt dit leuk.
  9. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Klopt inderdaad, ze missen daardoor inderdaad lesuren en ik sta nog steedr achter wat ik toen in dat topic zei. Het gaat mij er om dat als een school moeilijk zou doen over deze ene keer dat ik dat dan belachelijk zou vinden, want waarom zou het nu wel erg zijn als ze nu uren missen en als ze staken niet? Snap je wat ik bedoel? Even voor de duidelijkheid, ik hou mijn kinderen nooit thuis, ook niet voor een uurtje ofzo, ik zal altijd netjes na schooltijden pas vertrekken maar als het een keer zou voorkomen dan vind ik niet dat ze daar een probleem van moeten maken.

Chocolat en bloem82 vinden dit leuk.
  10. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.612
    2.406
    113
    TS, waar ga je naartoe op vakantie?

11. danip

danip Actief lid

7 dec 2015
    311
    206
    43
    Maar dat is niet wat ik zeg. Ik zeg dat ik niet snap waarom school en andere ouders zo moeilijk doen over een sporadisch uurtje vrij. Ik bedoel niet dat ik niet snap dat je je kind niet ziek kunt melden en van hem of haar zou verwachten dat ze daarover liegen. Dat is inderdaad een verkeerd signaal. Ik snap niet dat je niet in goed overleg een keer een uurtje eerder je kind mag ophalen. Het verkeerde signaal daarvan snap ik niet. Ts vraagt het voor een weekend weg tussendoor. Niet de vrijdag voor een grote vakantie, laat staan de donderdag.

12. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.298
    25.761
    113
    #32 Adje, 15 mei 2018
    Laatst bewerkt: 15 mei 2018
    Ik zou eerlijk zijn tegen de leerkracht. Zeggen dat je ze eerder ophaald en waarom. Zo heb ik het ook gedaan met mijn oudste dochter, toen ik met haar een weekendje A’dam ging doen. Zo konden we een paar treinen eerder en mooi op tijd in ons hotel zijn.
    De leerkracht vond het prima. Dus ik neem aan dat hij haar toen zelf op ziek of naar de dokter heeft gemeld in het systeem.

En binnenkort ga ik met jongste dochter naar een concert op een schooldag. Ook dan ga ik gewoon eerlijk zeggen dat ze de dag erna gaat uitslapen en waarom en dus ook later naar school komt. Ik ga er vanuit dat haar juf dat hetzelfde oplost. En zo niet dan heb ik pech. Maar ik ga inderdaad niet liegen en mijn dochter dus evt ook laten liegen.

13. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Jeetje wat gaat het er heftig aan toe!
    ‘Back in the old days’ haalde zoveel ouders hun kinderen eerder op, soms wel twee dagen en niemand die er raar van opkeek, maar tegenwoordig mag dat dus allemaal niet meer begrijp ik.
    Jammer...weet nog als kind dat een middagje van school wegblijven alles spannender maakte juist omdat duidelijk werd gemaakt dat school heel belangrijk was.

Oceanna, Rosje83, Blijdorp en 6 anderen vinden dit leuk.
  14. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Oké, duidelijk. Maar ts weet nog niet of de school moeilijk gaat doen. Ik verwacht eigenlijk van niet als het niet regelmatig gebeurt. Maar dan blijft wel de vraag: “wat als iedereen dit gaan doen?”. Er moet toch ergens een grens getrokken worden.

15. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Ik denk dat er een potje van werd gemaakt en dat ze daardoor strenger zijn geworden. Ik kan me uit mijn kindertijd dit soort dingen alleen herinneren bij een vriendinnetje waarvan de vader beroepsmilitair was. Als hij werd uitgezonden ging het gezin altijd een lang weekend weg en dan kreeg zij de vrijdag vrij. Maar dat waren wel bijzondere omstandigheden. Zij zou haar vader een half jaar niet zien.

16. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Zonde hoor... een keer een middagje of twee dagen eerder op vakantie moet geen probleem zijn vind ik persoonlijk.
    Het wordt wat anders als mensen al een week eerder hun vakantie boeken natuurlijk.

Blijdorp en Chocolat vinden dit leuk.
  17. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Het is ook niet zozeer dat een leerkracht/directeur het niet wil geven.
    Als school zijnde moet je verantwoording afleggen aan de inspectie. En zij zijn degene die de regeltjes en boetes uitdelen.

Ik denk echter dat als je dit overlegt met de directeur, dat hij/zij hier niet zo moeilijk over zal doen.
    En doet ie dat wel, dan blijf ik bij mijn eerdere post. Later gaan, samen lekker eten als je uit de file bent en dan weer doorrijden.

18. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

#38 pietje1987, 15 mei 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 mei 2018
    Als het om de vrijdag voor de zomervakantie gaat, denk ik dat je toch wel files tegen komt. Of je nu om 13:00 uur vertrekt of om 15:00 uur.

Edit: ik zie nu dat het om een weekend gaat. Ik weet natuurlijk niet waar je precies heen gaat, maar om 15:00 uur zijn er toch nog geen files? En desnoods ga je even eten onderweg...

Een paar dorpen bij mij vandaan houdt de school de studiedagen op vrijdag en maandag (opeenvolgend). Super handig voor gezinnen die 2/3 keer per jaar een weekend weg willen! Ze worden ook begin van het schooljaar al aangekondigd.

Athina vindt dit leuk.
  19. Jules!

Jules! Bekend lid

26 jun 2017
    822
    1.065
    93
    Vrouw
    Bij onze school is het beleid duidelijk. De directeur geeft hiervoor geen toestemming. Ik zou er niet om gaan liegen dus ik zou na school vertrekken en onderweg wat eten. Succes en goede reis in ieder geval!

20. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.502
    4.344
    113
    Vrouw
    Aankomend weekend? Tja dat zal inderdaad een drukke vervroegde spits worden.
    Het ligt vaan aan de leeftijd van je kinderen. Ik mag mijn dochter donderdag na school al meenemen en vrijdagochtend laten missen, maar zij is (nog) 5 en dan mag ze een asntal dagen per jaar nog ‘gewoon’ missen hier op school. Vanaf groep 3 zijn ze hier ook niet zo makkelijk meer.

(Maar eerlijk... ik denk dat ik ook een paar uur eerder weg zou gaan. En ik ben ook docent ;))

Deel Deze Pagina