Kinderen eerder van school halen ivm op vakantie gaan

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door flipflop, 15 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Maar school en werk gaat op een dag in elkaar over. Je kan niet op de basisschool zeggen, vandaag even een dagje niet naar school, ‘schoolziek’ etc. En dan 2 jaar later op de middelbare school dat ze niet mogen spijbelen. Of vind je spijbelen ook geen probleem? En wanneer word spijbelen dan wel een probleem? 1-2 keer per jaar, per maand, per week? Bij veel kinderen geld al snel dat als je ze 1 vinger heeft, ze de hele hand nemen. En ik vind het ook niet duidelijk naar je kinderen toe.

Dus ik zeg ook; overleggen kan, liegen niet. Daar geef je niet het goede voorbeeld mee. En ik vind liegen dus ook niet ‘af en toe’ kunnen. Dingen als ‘ach iedereen liegt wel eens’. Nou nee, ik zal niet zeggen dat ik nooit lieg, want dan zou ik liegen. Maar zo makkelijk denk ik daar echt niet over en dat wil ik mijn kinderen ook meegeven.

Vulpen, Roanna en puzzelstukje vinden dit leuk.
  2. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Ik heb onze dochter gewoon afgemeld. Niks gevraagd.
    We gaan donderdagavond uit eten met opa en oma (feestje zoveel jaar getrouwd), diezelfde middag zit ze de hele middag in het umcg voor onderzoek.
    We kunnen prima na schooltijd wegrijden. Maar ik laat haar vrijdagochtend lekker thuis, uitrusten.
    Maakt me geen fluit uit wat een ander daarvan vindt.
    Als ze mij ernaar vragen was ze gewoon oververmoeid, ziek, hoe je het ook wil noemen.
    Mijn dochter kan gewoon zeggen dat ze mag uitrusten van haar ontaarde moeder.

HappyRabbits vindt dit leuk.
  3. Peppabig

Peppabig Bekend lid

29 jun 2016
    528
    283
    63
    Vorige week moesten de kinderen hier 3 dagen naar school. Ik weet van zeker 1 moeder dat ze op vakantie zijn geweest.

Ze heeft het gemeld bij de directeur, officieel mocht het niet maar er werdt een oogje dicht geknepen.

Dan vind ik een vrijdagmiddag eerder ophalen niet zo erg.

Mijn dochter ging toen ze 4 was wel “parttime” naar school. Zij heeft langzaam moeten opbouwen.

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.244
    7.284
    113
    Vrouw
    Brabant
    Je kan toch in de buurt gaan zitten zodat ze toch naar school kunnen?
    Aan de andere kant vind ik dat school niet zo moeilijk moet doen ;)

5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.244
    7.284
    113
    Vrouw
    Brabant
    Maar zeg je dan dat ze er niet is en verder niets? Als je haar niet ziek meldt/geen goede reden opgeeft heb je kans op een boete, dat is toch zonde?

6. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Hihi ik mocht zo nu en dan bij gym wel spijbelen van mijn ouders :p

Fietste elke dag ruim 5 kwartier (van en naar school) en daarnaast nog 3 keer per week sporten en die maffe gymleraar wilde ons laten honkballen in de stromende regen :roflmao: (waren overigens veeeeeel meer ouders in dezelfde omstandigheden die daar zo mee om gingen).

Bij studie vakken vonden ze dat niet zo een goed idee, maar dat vond ik zelf ook niet;)

Ik vind het eigenlijk wel grappig dat je van een keer schoolziek of zo nu en dan een puberale spijbel-actie meteen ook een onverantwoordelijke volwassene zou worden:rolleyes:
    Ik werk al vanaf mijn 12de en heb mij nog nooit een dag ziek gemeld terwijl ik dat niet was, ook niet als puber met een kater of iets dergelijks... ik denk wel eens dat ik juist te veel verantwoordelijkheidsgevoel heb naar mijn werk toe, ik leer het langzaam aan iets los te laten.

7. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Wat je nu doet is het in het belachelijke trekken en daar dan wat over zeggen. Ik zeg niet dat je van 1 keer schoolziek gemeld worden door je ouders, dat je later meteen een onbetrouwbaar iemand word. Ik heb als puber ook meerdere keren gespijbeld, maar niet met goedkeuring van mijn ouders.

Opvoeding is een voortdurend proces en wat jij doet en zegt en welk voorbeeld je geeft. Dat zijn de normen en waarden die je meegeeft aan je kinderen. Dingen als ‘ach een keertje liegen kan best’, ‘regels kun je je wel of niet aan houden’ en ‘als het niet uitkomt dan meld je je gewoon ziek’, zijn geen normen en waarden die ik mijn kinderen wil mee geven. Bovendien vind ik dat dus onduidelijk. Jij had dat inzicht dat je belangrijke vakken niet spijbelde en gym wel eens. Maar als jij voor een belangrijk vak wel gespijbeld had, hoe hadden je ouders je dan daarop kunnen aanspreken?

8. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Ja, dat had een optie geweest. Maar dan had ons meer gekost dan nu, en na de zooi van de verbouwing en pap die amper thuis is geweest koos ik liever voor iets ‘leuks’.

9. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Ik kan ook echt niet snappen dat een vriendin van mijn dochter 2 dagen vrij mag ivm een familie week vakantie, met alle neven en nichten ivm een 40-jarig jubileum, een ander kind 1 week vrij krijgt om naar zijn geboorteland te vertrekken. Een ander weer een paar dagen neemt omdat de vader anders geen vrij krijgt. En als er dan een kind is dat een dagje weg wil met het gezin (ik heb het nu niet over mezelf) gewoonweg niet mag. Misschien komt er voor hen nooit een 40-jarig trouwjubileum omdat opa en oma gescheiden zijn. Of geen 12 1/2 trouwdag omdat de ouders niet getrouwd zijn. Geef iedereen dan 1 of 2 vrije dagen per jaar.

Umm85 vindt dit leuk.
  10. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

De basisschool waar mijn zoontje straks naartoe gaat heeft wel een ‘parttime’ regeling.
    Dwz de eerste maanden hoeven ze (in I welen uiteraard) alleen maar de ochtenden naar school en kun je het vanuit daar rustig opbouwen.

11. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ja maar dat is de eerste maanden...

Ik vind het in die andere post overkomen alsof het kind gewoon naar achool gaat, maar wanneer moeder vrij is of t haar niet uitkomt ze haar kind thuis houd... omdat het niet leerplichtig is...

Je kunt niet je kind zomaar te pas en te onpas thuis houden wanneer jij daar zin in heb

12. Adrianna

Een hele dag mag hier niet (althans, nog geen school tegengekomen die het wel toelaat) anders had ik het ook zo graag gedaan.
    Ze hebben wel een soort parttime regeling dat je kindje alleen de ochtenden naar school hoeft.

Als ik dit topic lees zie ik er wel als een berg tegenop. Vooral als het gelijk met werken vergeleken wordt.
    Ik zie het zelf meer als een ontplooiing, zodat hij straks zijn leven nog beter en zelfstandiger kan indelen, maar ik wil het echt zoveel mogelijk nog loskoppelen van werken en presteren.

13. Maev

Maev VIP lid

4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Ik verbaas me erover dat er zoveel zeggen dat het vroeger makkelijker was om een dagje thuis te zijn of eerder op vakantie te gaan. :|
    Die ervaring hebben we hier absoluut niet, beter gezegd hier stond de leerplicht gewoon aan de deur ook bij ziekmelding. Mijn ouders hebben zelfs een keer een boete gehad omdat we niet ‘thuis’ waren bij de ziekmelding, omdat ze met mijnen het zkh zaten, significant detail mijn broer was wel gewoon op school. Denk dat wij dan ofwel een hork van een directeur hadden (ok dat was ook zo) of een overijverige leerplichtambtenaar, of beide dat kan natuurlijk ook. Toen werkte het overigens ook gewoon met een aanvraagformulier en een 40-jarig huwelijk van opa en oma voor een middag vrij omdat we met de gehele familie weg gingen was toen bijvoorbeeld ook niet goed genoeg. Heb eerder het idee dat ze daar nu makkelijker in zijn, mijn ouders ook overigens. Met de bruiloft geen probleem gehad maar ook de weekendjes voor bijvoorbeeld zoveel jarig huwelijk niet. Zelfs over een weekendje omdat het de laatste keer is met zijn 3-en doen ze niet moeilijk. Kind is overigens in de bijna 7 jaar op school ook in totaal een dag of 4 ziek geweest en 7 dagen niet op school ivm onderzoeken. Aan de andere kant deden ze wel moeilijk over begeleide omgang gedurende schooltijd, maar heb nog steeds het gevoel dat dit ook uit (onbewuste) bescherming naar kind was :|

14. Adrianna

Klopt...los van de leerplicht gelden de schoolregels nog en eenmaal op school betekent gewoon meedraaien :)

tuc vindt dit leuk.
  15. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.244
    7.284
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wat hier genoemd werd over werk had niet met werken te maken, maar de verantwoording naar je werk toe. Dus heeft niets te maken met prestaties, maar de verantwoordelijkheid om gewoon om je school/werk te verschijnen wanneer dat verwacht wordt.

16. lloorrtt

lloorrtt Niet meer actief

Ik vind spijbelen iets heel anders dan met toestemming van je ouders een dagje thuisblijven. Ik mocht best wel eens thuisblijven maar heb echt nooit gespijbeld. Dit verschilt natuurlijk ook per kind. Ik vind wel dat er overdreven wordt gereageerd op het liegen, een keertje liegen kan toch ook wel? Alsof er iemand is die nooooit liegt.

17. tuc

tuc Niet meer actief

Ja dat is idd wat anders. Hier zei de juf dat ze de eerste maanden beter halve dagen kon.
    Maar dat is anders dan opa en oma willen oppassen dus je hoeft niet. Een kind mist zo ook veel van het groepsproces.

Ik ken ook iemand, die vindt het niet gezellig dat haar kind op school zit en houdt hem zeker 1 a 2 dagen in de week thuis als dat haar goed uitkomt.

18. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.282
    6.195
    113
    Ik vind dus van niet. Ik lieg ook weleens ja, maar dat wil niet zeggen dat het ok is.

19. Adrianna

Ja dat geloof ik en als ik zou zien dat hij het makkelijk aan kan en naar zijn zin heeft dan mag hij gewoon hee dagen...is meer een soort bescherming nog
    Ik snap je punt hoor, maar met een kindje van bijna 1.5 wil ik school en werk nog niet in 1 zin horen haha

20. Janna

Janna Fanatiek lid

De toestemming van de ouders doen er niet toe. Als er geen toestemming is van school, is het spijbelen.

En natuurlijk liegt iedereen wel eens. Maar dan hkef je het nog niet goed te keuren. (Of zelfs te stimuleren.)

Deel Deze Pagina