broodbakmachine

Discussie in 'De lounge' gestart door Lovely83, 3 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Ik wil een broodbakmachine aanschaffen, zodat we ons eigen brood kunnen gaan bakken.
    Nu is er zoveel keuze, dat ik niet weet waar op te letten.

Welke broodbakmachine gebruiken jullie?

2. Robynn

Robynn Fanatiek lid

18 mrt 2014
    1.139
    0
    36
    Ik lees graag even mee, heb er ook over na zitten denken..

3. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Ik heb de machine van de lidl. Ik vind hem fijn. Is makkelijk in te stellen en heeft best veel programma's.

4. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Omdat mijn zoon glutenvrij moet eten bak ik zijn brood altijd zelf. Ik heb een bbm van inventum. Prima ding!
    Ik haal zelf altijd de deeghaak na het kneden uit de machine omdat je dan geen gaten in je brood hebt.
    Bij een nieuwe zou ik persok lijk voor eentje gaan waar ook n glutenvrij programma op zit.
    Als je voor een gezin bakt zou ik ook op de grootte van het bakblik letten.

5. Rosalieb

Rosalieb Actief lid

12 aug 2012
    427
    62
    28
    Ik heb de Kenwood BM 450 - die kreeg goede recensies en heeft dingen die ik graag wilde: automatische toevoer (voor zaden, noten ed) en een timer zodat je s morgens wakker wordt met geur van versgebakken brood. Tot slot vond ik hem ook mooi eruit zien! Resultaat is natuurlijk belangrijkst : mooi gerezen luchtig lekker brood met goede korst😄

6. Marnat

Marnat VIP lid

10 aug 2009
    29.821
    3
    38
    Vrouw
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
    Wij zijn toevallig nu een brood aan het bakken in een cake vorm en het ruikt goed over 4 min klaar zie ik op mijn klokje .
    Geen broodmachine voor nodig + het meel van aldi kost maar 59 cent goed koper brood kn vast niet .

7. Islah

Islah Niet meer actief

Ik bak al jaren m'n eigen brood, in de oven. Net als Marnat in een cakevorm.

8. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Oeh.. Ben wel benieuwd welk (eigen?) recept je daarvoor gebruikt? Probeer het graag eens uit ;)

9. Islah

Islah Niet meer actief

Eigenlijk maak ik het precies zo: Eenvoudig Leven: brood bakken (scheelt mij typwerk, haha). Ik gebruik alleen geen broodverbeteraar (zag dat zij daar later ook mee was gestopt) en kneed met m'n handen.
    Soms maak ik ook een No Knead Bread.

10. Islah

Islah Niet meer actief

O ja en volkorenmeel gewoon van de AH of Jumbo, ga niet naar een molen oid.

11. Damali

Damali Fanatiek lid

18 aug 2008
    1.238
    170
    63
    gebruik je dan dan 500 volkorenmeel en 250 gewone bloem?

12. Marnat

Marnat VIP lid

10 aug 2009
    29.821
    3
    38
    Vrouw
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
    Islah: Dankje voor de link manlief is hem nu aan het bekijken en heeft hem opgeslagen die gaat vast meer uit proberen.
    Het brood is er goed uit gekomen morgen gaan we hem proeven .

13. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Zelf brood maken met de handen ga ik straks denk ik geen tijd voor vinden met werk, 2 schoolgaande kids en een baby. Vandaar een machine die ik van tevoren kan instellen.

Goede tips voor glutenvrij en de grootte van het blik.

14. Islah

Islah Niet meer actief

Ja. En ik maak altijd 2 broden tegelijk (of soms 2 broden + één bakplaat bolletjes).

Marnat: graag gedaan, ben ook benieuwd of het bij jullie in de smaak valt. Ik wist trouwens niet dat ze meel (niet te verwarren met bloem) bij de Aldi verkochten? Als jullie echt de smaak te pakken hebben qua brood bakken zou ik ook eens kijken op de blog van Levine (uitdekeukenvanarden.blogspot.com). Staan ontzettend veel broodrecepten op, zowel gewone als speciale. Ze heeft ook een boek geschreven geloof ik.

15. Marnat

Marnat VIP lid

10 aug 2009
    29.821
    3
    38
    Vrouw
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
    Islah: Als het bevalt ga je het zeker horen , het is ook zo klaar en als
    we er lol in krijgen kopen weer van die zakken bij aldi voor 59 cent .
    scheelt ook nog eens geld en kost weinig tijd .

16. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Als je speciaal meel wil hebben in kleine verpakkingen, dan heeft ekoplaza een hele collectie.

Wij gebruiken overigens ook de oven.

17. Islah

Islah Niet meer actief

Inderdaad! Sommige mensen hebben iets van pfoe, daar gaat véél tijd in zitten, als ik ze vertel dat ik zelf brood bak. Het heeft inderdaad tijd nodig qua rijzen, in de oven e.d maar daar hoef ik zelf niks voor te doen. De enige tijd die mij het kost zijn de ingrediënten mengen, het kneden en het vormen.
    En qua geld scheelt het al helemaal aangezien een zelfgemaakt brood qua smaak/kwaliteit te vergelijken is met bakkersbrood, niet met dat allergoedkoopste brood van 90 cent.

18. Damali

Damali Fanatiek lid

18 aug 2008
    1.238
    170
    63
    Oke, vries je er een in of kun je het brood 2 dagen bewaren?
    wat Marnat bedoeld is broodmix van de aldi denk ik zit alles al in hoef je alleen nog water bij te doen.
    heb ik nu ook maar ik vind hem niet zo luchtig.

19. Islah

Islah Niet meer actief

Vaak begin ik in de middag aan m'n broodbakkerij en dan is het de bedoeling dat we het de volgende dag pas eten, het smaakt dan gewoon lekker vers. Ik snijd alles en vries de rest in. We doen meestal 4-5 dagen met 2 broden. Je kan het brood wel 2 dagen bewaren hoor, maar dan gaat de smaak wel achteruit. Omdat er in zelfgemaakt brood geen broodverbeteraars zitten zoals supermarktbrood (en zelfs bakkersbrood tegenwoordig) kan je het niet dagenlang bewaren zonder dat het droger wordt. Ik heb overigens wel gemerkt dat volkorenbrood langer vers blijft dan wit brood.

20. Islah

Islah Niet meer actief

Oh en zo'n broodmix vind ik niks geloof ik. Nog nooit gebruikt maar het idee trekt me niet zo aan... Ik heb gewoon alle basisingrediënten zelf in huis (meel/bloem, gist, olie, zout, eventueel pitten/zaden en water uiteraard). Volgens mij zitten er in zo'n mix alsnog allemaal toevoegingen...

Deel Deze Pagina