Nee niet een vast ritueel. Momenteel vliegen ze na het eten de deur uit om weer buiten te gaan spelen. Soms fietsen/steppen/wandelen/skeeleren we een stukje. In de winter/herfst doen we regelmatig een spelletje na het eten.
Ik ben al bijna vergeten goe dat ging toen onze meiden nog klein waren maar volgens mij niet. Lag helemaal hoe de rest van de dag eruit zag. Werk of vrij. Zelf sporten, afspraken. We rommelden eigenlijk vaak maar wat. Zolang ze maar oo tijd en met gepoetste tanden in bed lagen.
Samen opruimen, nog even huiswerk maken of op hun muziekinstrument oefenen, soms is er nog even tijd voor een spelletje, een avondwandeling (zij gaan dan met step mee meestal) ofzo. Dan douchen, tanden poetsen, voorlezen en naar bed.
In de winter spelen we spelletjes aan tafel, in de zomer zijn we meestal buiten (eten, wandelen, in de tuin spelen oid). Het laatste half uur voordat ze gaan slapen kijken ze nog het Klokhuis/het Jeugdjournaal oid.
Ze mogen hier standaard op hun tablet na het eten. Om de dag moeten ze douchen dus dan gaan we eerst naar boven, als ze klaar zijn mogen ze naar beneden en dan even op hun tablet. Dan kan ik de afwas doen (afwasmachine is kaduuk) en ruim ik alvast wat op.
Tablet/ tv dan kan ik rustig de keuken opruimen.. Straks in de vakantie en met mooi weer af en toe naar de speeltuin, ijsje halen of een ronde lopen oid. Om de dag/2 dagen gaan ze in bad of in de douche..
Even spelen/ tablet/tv zodat we even kunnen opruimen alvast, daarna bad en jongste krijgt borst en de oudste wordt voorgelezen.
Vaak nog even spelen of man gaat met ze naar een speeltuintje als we optijd zijn. Kan ik alvast opruimen. Ze douchen hier om de dag, probeer ik altijd einde middag te doen. Vind dat zo'n gedoe nog na het eten
Eerst samen de tafel afruimen, daarna gaan de kinderen samen het speelgoed opruimen of nog even spelen, terwijl wij verder afruimen/afwassen. Dan samen naar boven, kinderen douchen, pyjama aan, tandenpoetsen, boekje (voor)lezen en naar bed.
Hier peuter van bijna 3. Na het eten nog even spelen (al dan niet in de tuin) of even tv kijken (heeft hij meestal geen interesse in). Rond 19/19.30 naar boven, douchen, verhaaltje en slapen. Als het zo uitkomt kan het ook een uur later zijn, nu helemaal met dit weer en we zijn onderweg of op bezoek.
Hier gaan ze na het eten naar bed (3 en 5). Als het echt nog vroeg is, mogen ze even spelen zonder nieuwe zooi te maken of doen we nog even minidisco.