Kinderen en geluidsoverlast tuin

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door beebje082011, 18 jun 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.269
    25.737
    113
    Ik denk sowieso dat wat irritatie oplevert heel persoonlijk is. En daarom kan je maar rekening houden met buren tot op zekere hoogte. Er komt gewoon een moment dat je voor jezelf moet kiezen, anders is het geen ‘rekening houden met’, maar ‘aanpassen aan’. En dat laatste zou ik dus nooit doen. Mijn woongenot is net zo veel waard als dat van de buren.

Zo vind ik de kinderen van de buren alleen maar gezellig in al hun speelgeluid. Geklets, gelach, soms geruzie, soms wat harder door enthousiasme, etc. Maar zij worden heel erg gecorrigeerd daarop. Ik hoor de buurvrouw constant ook sssst zeggen. En dat ge-ssst vind ik echt irritant :roflmao:. Moet ik haar daar dan op gaan aanspreken?
    Nee dus, ik moet gewoon accepteen dat dat is wat ze haar kinderen mee wil geven en mijn irritatie lekker als mijn probleem houden.
    En andersom moet een buur die niet van kindergeluid houdt, ook maar gewoon accepteren dat dat er is in mijn tuin. Ik heb tenslotte vier kinderen en die maken nou eenmaal geluid.

In beide voorbeelden kan degene met de irritatie ook gewoon zelf naar binnen gaan. Ik vind het echt onzin dat alles altijd maar besproken en benoemd moet worden.

Biny, 2jongensmama en TotalBella vinden dit leuk.
  2. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.027
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Geluiden tussen 10 uur 's ochtends en een of 8 's avonds horen er nou eenmaal bij.

Hier ook genoeg kinderen in de buurt en een gastouder, ik vind het allemaal prima, ook in de tuin.

Exemplaren waar ik me aan erger zijn van een paar huizen verderop, overdag okay, maar vanaf een uur of elf 's avonds worden de kinderen stront vervelend en de buurvrouw gaat dan zo lekker gillen om ze in het gareel te houden. Leeftijden 6 en 8. Om mijn tv binnen dan te blijven verstaan moet ik die of harder zetten, of alle ramen dicht doen. Beeld is wel compleet denk ik.

3. Manolito

Manolito Fanatiek lid

12 sep 2016
    2.654
    2.102
    113
    Ik vind wel dat als het normale "speel geluiden zijn" , prima.
    Maar gillen om het gillen en krijsen om het krijsen maak je mij ook niet blij mee.
    Onze achterburen hebben 3 meiden en die spelen ook in hun zwembad.
    Soms met best aardig kabaal.
    Maar zolang dat ik het spel is vind ik dat niet hinderlijk.
    Meer het continue krijsen en janken om niks vind ik vervelender.
    En het maakt ook veel uit om welke tijdstippen het gaat.
    Vanaf een uur of 8 's morgens tot ca. 21:00 vind ik prima.
    Daarvoor of daarna vind ik het wel lichtelijk irritant worden.
    Als je in een woonwijk woont hou je nou eenmaal, vanuit fatsoen, rekening met elkaar.
    Wij gaan ook niet in het weekend om 7 uur 's ochtends de cirkelzaag buiten aanzetten als we gaan klussen rondom huis.

Madelie vindt dit leuk.
  4. Loveischocola

Loveischocola VIP lid

11 jan 2019
    12.252
    12.628
    113
    Vrouw
    Bij ons oude woning schreeuwde de moeder tegen de dochter dat ze niet zo moest schreeuwen want ze leek wel een viswijf… iets met appel en boom.
    Hun gooide de kinderen altijd op avond laat na buiten puur om te treiteren. Trampoline springen met de bal tegen de flat aanschoppen ect. Vaak aangesproken want H werd er ook wakker van. Maar boeide ze allemaal niet zo veel.. echt blij dat we weg zijn begon al met mooie weer in voorjaar en ging tot eind sept wel door met overlast veroorzaken.

Kinderen die plezier maken is prima, maar gillen nee dat hoeft niet mocht ik ook vroeger absoluut niet. Als me moeder dat hoorde moest ik na binnen.

5. Milkyway7

Milkyway7 Fanatiek lid

28 apr 2020
    1.485
    955
    113
    Vrouw
    Noord-holland
    Ja een lastige. Ik ervaar hetzelfde hoor met mijn mijn peuter. Hij maakt geluid voor 3 :eek:. Ik heb buren die geen kinderen hebben en weet zeker dat ze overlast van ons ervaren, dat kan niet anders.( tot op heden nog niet geklaagd). Ik accepteer geen gillen en bij huilen gaat hij naar binnen. Ook s’ochtends vroeg nog niet de tuin in. Maja verder is het een heel uitbundig kind dat alles benoemt wat hij ziet enz. Kan slechts een tape over zijn mond plakken haha.
    Ik denk dat als je een beetje rekening houdt met elkaar je verder vrij weinig kan doen.

6. Ienemine

Ienemine Fanatiek lid

20 feb 2018
    1.514
    853
    113
    Vrouw
    Meteen snap ik maar hier krijgen ze een waarschuwing en daarna gaan ze maar binnen verder. Gejank van onze 2.5 jarige bij het eten buiten om niks willen wij echt niet dan gaat hij echt even met kinderstoel in de bijkeuken en als het klaar is mag hij terug naar buiten.

Maar goed wij hebben echt een hele fijne buurt eigenlijk geen kinderen die lopen te schreeuwen/ruzie maken maar gewoon gezellige buiten speel(leef) geluiden.
    Mijn zus heeft buurkinderen die echt heel vaak ruzie maken en heel veel huilen etc (5 en 7 jaar) die is blij dat ze bijna gaan verhuizen.

7. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.168
    4.321
    113
    Het is geen excuus. Ik snap niet dat jongens en meisjes maar gelijk moeten zijn terwijl ze dat gewoon absoluut niet zijn, wetenschappelijk onderlegd. Wel gelijkwaardig natuurlihk. Maar wat hier gezegd wordt over het onderwijs en jongens is ook echt zo. Jongens hebben over het algemeen een andere aanpak nodig in de klas. Juffen ergeren zich snel aan jongens terwijl meesters uit eigen ervaring snappen waar het vandaan komt.

Summerbelle vindt dit leuk.
  8. Neilia

Neilia Niet meer actief

Gillen en schreeuwen is 1x waarschuwen.
    Gebeurd het dan weer gaat het kind naar binnen.
    Bij een driftbui van de peuter stuur ik der ook naar binnen.
    Dat gelazer wil ik niet buiten hebben.

Verder laat ik het los.
    Ze mogen best spetteren maar het mag niet over de schutting heen.
    Mijn buurman zette vandaag de radio in de tuin even op volume 50 ofzo. En zei met een sarcastische stem; die klere herrie bij de buren :p
    We hoorde zijn vrouw al weer lachen.
    Hij hoopte dan gewoon dat wij daar op happen :p

9. Tassie74

Tassie74 Fanatiek lid

23 mei 2011
    3.325
    676
    113
    Utrecht
    Het gaat er mij om dat zowel jongens als meisjes geen geluidsoverlast horen te veroorzaken: dus gillen, schreeuwen of met attributen herrie maken. Dan zeg je toch niet tegen de kinderen " meisjes niet gillen anders ga je naar binnen" en tegen de jongens" jullie mogen wel uitrazen, want jullie zijn jongens".
    Zo bedoelde ik het. Ik vind dat zowel jongens als meisjes geen geluidsoverlast moeten geven.
    En ja, speelgeluiden zijn natuurlijk prima en logisch en ook best gezellig. Althans, ik vind het best leuk om te horen hoe de kinderen samen verhalen verzinnen en gesprekjes voeren.
    Ik heb inderdaad een dochter, maar heus ook wel jongens hier bij ons om te spelen. En meisjes kunnen trouwens ook best lawaai maken. Vanmiddag ook weer een paar keer streng toegesproken.
    Nou ja, ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel. Het gaat om overlast waarbij het niet uitmaakt wie de veroorzaker is: jongen of meisje. Allebei zouden naar mijn mening dezelfde regels hebben om zich aan te houden.

10. Mapje

Mapje Niet meer actief

Haha ik word altijd moe van mezelf. Ik heb 2 zonen en regelmatig zorgt spelen voor een ruzie of stoeien ze net te hard. Dan sta ik als een havik in de tuin te ssssttt of te roepen: ruzie is naar binnen (en dat gaan ze dan ook vaak als het ruzie is)

scheelt dat wij niet heel veel thuis zijn en dat we in een vinex wonen met overal kinderen. Je hoort altijd wel ergens blaffende honden, een bbq feestje, buren in de tuin, huilende baby’s of spelende kinderen. Maar meestal is het vanaf een uur of 19/20 gewoon muisstil. Alleen overdag in het weekend (vanaf 930/10 ofzo) is het rumoerig in de tuinen. Ik zeg vaak zat tegen de buren: sorry hoor voor alle ballen in de tuin of sorry hoor voor de kids maar altijd krijg ik zoiets terug als oh joh hoorde je de mijne niet gisteren of oh joh ze mogen gewoon de tuin in om die bal te pakken hoor! Het is meer mijn eigen gevoel dat ik het onprettig vindt.

Adje vindt dit leuk.
  11. Mapje

Mapje Niet meer actief

Volgens mij stelt niemand dat jongens andere regels zouden moeten krijgen dan meisjes. Maar over het algemeen gaat het bij jongens er wel wat luider of fysieker aan toe. Blijft feit dat onnodig gilllen of ruzie naar binnen is. Maar ze produceren toch echt wel wat meer enthousiaste decibellen met ninja spelen dan mijn buurmeisjes die paardje en manege spelen in de tuin.

Dubbelgeluk en Shay25 vinden dit leuk.
  12. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.269
    25.737
    113
    En daarom is het ook je goed recht om te ssst’en zoveel als je wilt, ongeacht of ik het irritant vind :D

13. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.812
    2.501
    113
    Vrouw
    Nou echt!! Hier mogen ze dan naar het grasveld om lekker uit te razen maar niet in mijn tuin.

14. Mamavan2SE

Mamavan2SE Fanatiek lid

22 okt 2018
    4.210
    1.753
    113
    Vrouw
    Zij reageerde waarschijnlijk op onze vraag om de tuinpomp eens uit te zetten. Die staat vaak aan om de druppelaar te laten werken. Snap dat tuin water nodig heeft maar wij horen die pomp dan elke minuut 3 x aanslaan en dat horen we zelfs met ramen dicht

blijft onnodige opmerking maar zodra er meer comments komen dan staan we aan de voordeur net zoals netjes gevraagd te hebben aan de deur om die pomp anders in te stellen of anders weg te zetten. Pomp staat vaak ook snachts aan

15. FreeRose

FreeRose Bekend lid

12 feb 2022
    663
    625
    93
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Logisch dat het lastig voor jou als moeder is maar het zijn kinderen en die hebben het recht om kind te zijn! Hier woont twee huizen verder op een gezin waar de kids ook behoorlijk herrie kunnen maken, niet eens als spelen maar echt schreeuwen en janken (kan het geen huilen meer noemen). Soms denk ik echt: jeetje kan ook wat minder! Maar hoor die ouders ook nooit corrigeren dus heb het idee dat er niet echt op gelet wordt door de ouders. Maar dat DENK ik! Ik laat het verder gaan en zal er niks van zeggen.
    Jouw jongens hebben duidelijk plezier en hoe vaak kunnen ze nou in het zwembad spelen in dit land? Probeer ervan te genieten!

16. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.502
    8.424
    113
    Dat valt te betwijfelen ... Hier krijgen alleen nieuwe planten en gras in het begin extra water, maar de tuin het hele zomer besproeien? Echt niet nodig hier! En als dat wel nodig is, geeft je buurvrouw waarschijnlijk de verkeerde planten in de tuinen staan.

Geluid wat jij beschrijft is irritanter dan andere buiten geluiden omdat het zo monotoon is.

Zo was er hier jaren geleden iemand met een piepende schommel in de tuin :confused: wat een rot geluid, van de kinderen die er op zaten te spelen inclusief kabaal dan weer totaal geen last :D

Trek je er niet teveel van aan! Zoals ik je hoor ben je echt wel redelijk, buiten spelen inclusief geluid = oké en bij gillen en schreeuwen naar binnen :thumup: prima toch?

17. Neskio

Neskio Fanatiek lid

5 mrt 2017
    3.311
    2.677
    113
    Vrouw
    NB
    Jaa misschien maar waarom dan via sociale media. Ze had inderdaad ook even aan de deur kunnen komen. Een beetje in de trant van als je niks leuks te zeggen hebt, zeg dan niks :)

18. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.823
    113
    Idd heeft zomaar de hele dag door beregenen geen zin. Hier staat het bewateringssysteem automatisch ingesteld op elke dag 20 minuten. Langer is niet nodig. En op dagen dat het regent of als het meerdere dagen heeft geregend is het niet nodig. Dan staat de pomp uit.

19. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.024
    14.679
    113
    Vrouw
    Mijn jongens vinden het superleuk als ze een stapel hout krijgen, dan kunnen ze een hut bouwen. En ja dan zijn ze de hele dag aan het timmeren. Ikzelf wordt er bijna dol van, maar laat ze wel doen.;)
    De buren hoor ik gelukkig niet erover hoor.
    Mijn meiden hebben nooit lopen timmeren, zij speelden gezellig met hun poppen in de tuin:thumup:
    Tussen jongens en meiden zit nu eenmaal verschil. Maar in de basis heb ik hier wel dezelfde regels: huilen, gillen ed doen we niet buiten, dan kun je naar binnen.

Gewone speelgeluiden kun je echt niet tegenhouden en moet je niet willen. Kinderen moeten gewoon kunnen spelen.
    Maar huilen gillen ed laat ik ook niet toe, dan gaan ze naar binnen.

Adje vindt dit leuk.
  20. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.712
    7.193
    113
    Vrouw
    Als ik sommige reacties lees ben ik blijkbaar niet zo streng hierover. Onze buren hebben ook twee kinderen en die aan de andere kant zijn ook behoorlijk relaxed. Ik stuur mijn zoon juist altijd naar buiten als hij gaat gillen of schreeuwen binnen. Hij praat nogal luid en ik word daar af en toe helemaal horendol van. Dus dan zeg ik dat hij maar buiten even gaat gillen en mag hij daarna weer naar binnen. Dat doe ik 365 dagen per jaar zo :p Dus heeft niet met het warme weer te maken.

Onze buren met kinderen hebben regelmatig gasten over de vloer en ze hebben een zwembad met een pomp die geluid maakt. Onze 'relaxte' buren klussen vaak.. Dat vind ik dan soms weer een storend geluid. Maar goed, dat accepteren we dus van elkaar. Wij hebben kinderen die wat meer geluid maken af en toe, en zij hebben ander soort geluid dat ze produceren.

Ohja, we hebben ook nog een achterbuurman die vaak zijn auto schoonmaakt met de hogedrukspuit. Dat is ook een irritant geluid, maar hee, het is zijn hobby en hij doet het niet op onmenselijke tijden.

Voor TS: Misschien helpt het ook om het gesprek met je buren aan te gaan en afspraken te maken. Welk tijdstip wel en niet en welk geluid vindt zij wel acceptabel. Leg de bal bij haar en spreek af dat zij het aangeeft als ze er last van heeft, dan hoef jij niet de hele tijd op je tenen te lopen.

Deel Deze Pagina