Hebben nu bericht dat nauw contact inderdaad niet geldt bij kinderen... ik hou ze maar goed in de gaten.
Adviezen zijn hetzelfde, alleen zullen sommige scholen/kdv er hun eigen regels op nahouden. Of er speelt een andere situatie (juf heeft geen afstand gehouden ofzo).
Nee, dat hoeft de juf inderdaad niet. Sprak de juf . En dat doe ik dus ook niet. Maar voor de GGD geldt je als nauw contact als je meer dan 15 min op minder dan 1,5 meter bent geweest. En daar krijg je dus de verschillen. Want de kinderen die in het midden van de klas op de eerste rij zitten, zullen dan misschien pech hebben. (Ik heb nogal veel leerlingen, kan ze helaas niet verder naar achteren zetten.) Maar de rest van de klas komt heus wel even op minder dan 1,5 meter, maar geen kwartier. Als ik namelijk weet dat ik met een bepaalde leerling wat langer zit, dan gaan we aan weerszijde van een dubbele tafel zitten. Bij leerlingen waarbij ik een korte vraag beantwoord, kom ik wel binnen die 1,5 meter maar dat duurt dan maar een paar seconde tot hooguit 2 minuten. Buiten dat zullen de verschillen ook veroorzaakt worden door het feit dat er niet één centrale GGD-meneer of GGD-mevrouw aan alle besmette personen advies zit te geven. Het zijn nu eenmaal heel veel verschillende mensen. Kennen jullie nog dat doorfluisterspel van vroeger? De juf fluisterde bij het eerste kind een zinnetje in het oor. En bij de laatste kwam er iets totaal anders uit. Zo werkt dat bij dit soort dingen uiteindelijk ook, vrees ik. Daarom denk ik dat je vooral naar de geschreven brieven moet kijken en niet naar de mondelingen adviezen. Vooral niet het mondelinge advies zoals dat aan jou verteld wordt door de buurvrouw van een gezin waarvan de juf van een nichtje corona had. Want ga er maar vanuit dat er dan inmiddels van het oorspronkelijke advies, weinig meer over is.
Daar heb je inderdaad gelijk in, dat de kinderen voorin de klas vaak al binnen de 1,5m zitten bij een grote klas. Bij mij op school vooral kleine klassen, grootste klas heeft 22 leerlingen. Daar zitten de voorste leerlingen inderdaad niet binnen de 1,5 meter van de leerkracht.