wat is kerst voor jou?

Discussie in 'De lounge' gestart door Eefke84, 22 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eefke84

    Eefke84 Niet meer actief

    nav een ander topic. ik merk dat steeds minder mensen weten wat kerst nu eigenlijk precies inhoudt:( ondanks dat je niet gelovig hoeft te zijn vindt ik het wel jammer dat heel veel mensen gewoon niet meer weten dat kerst de geboortedag van jezus is. dat je het viert met duur eten, kadoos en dure kleren moet ieder voor zich weten en is ieders goed recht. maar dat mensen echt denken dat het alleen DAT is vind ik triest. vind wel dat je altijd de werkelijke betekenis in gedachten moet houden.

    kerst hier is: dus geen opsmuk. eerste kerstdag gewoon boerenkool met worst en tweede zien we wel. normaal gesproken naar de kerk maar gaat nu niet met twee kleintjes;). samen zijn met familie en dus gewoon de geboorte van jezus.

    geen kadoos, nieuwe kleren en vanavond geen ellenlange boodschappenlijst met apart eten en kerststress over het diner en o er familie die boos is of je wel of niet komt en wanneer en hoe lang;)
     
  2. Saja87

    Saja87 Niet meer actief

    Kerst is voor mij mn verjaardag :D

    En vaak doe ik er geen ruk aan :D
    Dit jaar gaan we naar vrienden lekker simpel eten en toch gezelligheid!
     
  3. Annemiek1975

    Annemiek1975 Fanatiek lid

    3 aug 2008
    2.165
    0
    0
    Filiaalleidster
    Neerkant
    Ik ben vroeger katholiek opgevoed, dus ik weet inderdaad wel dat het met de geboorte van Jezus te maken heeft.
    Wij doen alleen al sinds mijn 12de niks meer met het geloof, ik kom alleen nog in de kerk voor een bruiloft of begrafenis.

    Voor ons is kerst vooral samenzijn. Samenzijn met dierbare, voor ons zijn dat de familieleden. Wij zijn om het jaar op eerste kerstdag bij mijn vader met zijn 2de vrouw (zo ook dit jaar) we zijn daar tegenwoordig met zo veel dat er ook niet meer uitgebreid getafeld word, maar gewoon hapjes tussendoor. Voor ons ligt de nadruk ook vooral op het gezellig samen zijn, genieten van alle kleintjes die heerlijk samenspelen. En weer even met elkaar bij kletsen.
    Het andere jaar wisseld voor ons, komend jaar willien we mijn vader met zijn vrouw uitnodigen bij ons te komen, voor onze uk is het dan zijn eerste kerst ;)
    2de kerstdag doen we wat rustiger aan dit jaar, mijn schoonmoeder komt eten, gaan we gezellig gourmetten, is voor haar ook prettig (is dementerend) om weer eens een beetje te kokkerellen, en zo hebben we ook niet steeds vervelende stiltes aan tafel.

    Fijne kerstdagen ;)
     
  4. VioletRose

    VioletRose Niet meer actief

    Ten eerste: Jezus is niet met kerst geboren. Je viert dát hij geboren is!

    Het ontstaan van kerst zoals we hem nu kennen is anders erg interessant! Voor mij is dat dus inderdaad niet dat Jezus is geboren alhoewel ik wel vind dat het verhaal bij kerst hoort. De reden dat we bomen in huis hebben staan (met licht) bestaat al veel langer dan de geboorte van jezus. Ik ga er niet diep op in hoor want voor mij maakt het eigenlijk niks uit. Maar de "echte" werkelijke betekenis is dus ook voor ieder voor zich! Je moet nml wel de gehele geschiedenis kennen.

    Mijn moeder is Britse dus we vieren het wel op de Engelse/Amerikaanse manier met stockings, turkey, christmas crackers en inderdaad cadeaus. Het is voor mij een van mijn favorieten periodes in het jaar. Het is iets speciaals. Gezellig en magisch. Het samen zijn, gezellig eten, films kijken....en de gezellige boom. Voor mij is het bij de mensen zijn waar ik het meest van hou!

    Nog 3 nachtjes!! Jeej! :D
     
  5. VioletRose

    VioletRose Niet meer actief

    En inderdaad: VROLIJK KERSTFEEST!!!!!
     
  6. charity2010

    charity2010 Fanatiek lid

    29 mrt 2011
    4.322
    0
    36
    Fulltime huismama :D.
    Overijssel.
    Ik ben van huis uit Katholiek. Ben ook gedoopt, communie, heilig vormsel gedaan, maar verder doe ik eigenlijk niets met mijn geloof. Kan ook niet zeggen dat ik wel echt in God in geloof, beetje dubbel vind ik. Maargoed, ik ken de betekenis van Kerst dus wel. Maar indd vieren we hier kerst met lekker eten en leuke cadeau's.

    Toch kan ik niet zeggen dat kerst bij ons gaat om het samenzijn. Het samen zijn doen we namelijk het hele jaar door. Ik vind niet dat specifiek met kerst hoeft te gebeuren. Vrienden zeggen ook dat kerst echt een familie gelegenheid is. Tuurlijk vieren wij de kerst met onze dierbaren (niet allemaal), maar ik vind dat je het hele jaar moet laten merken dat je om je dierbaren geeft en dus niet alleen met kerst.
     
  7. Voor mij is kerst gezellig met mijn gezin zijn.
    en de kerstboom kaarsjes lampjes en dingetjes er omheen, maakt het speciaal

    en natuurlijk wordt het kerstverhaal hier in ere gehouden ;)

    vreetfestijn wordt het hier niet, we gaan kerstavond met de meiden gourmetten, dat vind vooral onze oudste heel leuk.

    en rest van de dagen gaan we lekker relaxen
     
  8. Stroopie

    Stroopie Fanatiek lid

    11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Wij vieren kerst met ons gezin. 's Morgens eerst naar de kerk en dan gewoon thuis zijn. We willen wel gaan gourmetten, maar verder doen we er niks speciaals aan.
     
  9. annetske

    annetske VIP lid

    14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    kerst? extra dag vrij dit jaar van het werk ;)

    verder, Kerstboom en vrolijke lampjes en kaarsjes in en buiten huis. 1e kerstdag te wokken met de familie en 2e kerstdag eten bij mijn ouders... verder geen bijzondere dingen.

    Oh ja en elk jaar dezelfde kerstfilms op TV ;)
     
  10. lin80

    lin80 Fanatiek lid

    7 apr 2008
    2.798
    1
    0
    De betekenis van kerst is mij bekend, maar ik doe er maar weinig mee. Wij zijn niet gelovig, dus dan zou ik kerst dus helemaal niet hoeven te vieren. Voor mij zijn de kerstdagen een paar dagen waarop we echt even samen zijn. Geen werk of andere bezigheden, maar gewoon even alleen aandacht voor elkaar. Wij vieren eerste kerstdag bij mijn ouders. Lekker gourmetten en 's avonds een spel spelen of een leuke kerstfilm kijken. Gewoon even gezellig bijelkaar. 2e kerstdag gaan we er meestal even lekker op uit als gezin. Natuurlijk kan dit op andere dagen ook en dat gebeurt ook wel eens, maar dit is wat wij eigenlijk standaard doen met kerst.
     
  11. Tord

    Tord VIP lid

    26 okt 2009
    7.304
    298
    83
    Voor mij is het een tijd van stress en verplichtingen. Ik voel me er echt de weken ervoor al rot door.

    We vieren dus niks, niet met eten of kleren of cadeau´s of geloof. Ik vier voor mezelf wel als het januari is en we die ellende weer achter de rug hebben.
     
  12. sjorsje

    sjorsje VIP lid

    17 aug 2007
    11.333
    250
    83
    Noord-Brabant
    Dit jaar vieren we met 1e kerstdag dat mijn moeder 64 geworden zou zijn. En dat doen we heerlijk uitgebreid met eten erbij. 2e kerstdag doen we rustig aan en doen we wel weer uitgebreid eten. Die 2e kerstdag vind ik altijd een heerlijke extra vrije dag.
    Verder vind ik het heerlijk om met familie te zijn met deze dagen.

    Dit is trouwens het eerste jaar dat ik voor de kindjes iets kleins onder de boom leg.
     
  13. Loesjuh

    Loesjuh Niet meer actief

    Kerst is voor mij 2 dagen gezelligheid met familie, met eten, drinken en cadeau's. Van huis uit zo meegekregen en die traditie weer voortgezet.
     
  14. Wilma

    Wilma VIP lid

    22 mei 2006
    6.396
    0
    0
    Uithoorn
    Voor mij is kerst niet de geboorte dag van Jezus. En ik zal me inhouden door hier verder niets over te zeggen uit respect voor anderen. Maar ik denk inderdaad dat niet veel meer weten wat het betekent. ;)

    Voor mij is het het vieren van het nieuwe licht. Ik heb dan ook een groene boom als symbool van het leven dat door gaat ondanks de donkere dagen van de winter. Ik heb gouden en zilveren ballen die het licht wat terug komt versterken en aanmoedigen samen met de lampjes en heb witte ballen die het nieuwe leven dat begint symboliseren.


    Voor ons is het een stel dagen die wij in het gezin door brengen met gezelligheid. Dit kan zijn film kijken met elkaar, spelletjes doen met elkaar en in een gezellige sfeer eten (dus iets uitbundiger maar niet zo idioot als tegenwoordig vaak het geval is met feestdagen)
    2e kerstdag is bij ons een traditie geworden om een eind te gaan rijden en dan een wandeling in de natuur te maken. Dit hebben we door Wendy al 2 jaar niet gedaan omdat t die 2x wel ERG koud was en zij was toen nog erg klein. Maar nu kan ze mee wandelen dus misschien doen we het dit jaar voor het eerst met Wendy :)

    EN het is de tijd dat mijn 2e zoon jarig is. Hij is namelijk op kerst avond geboren. En wordt dit jaar alweer 13.
     
  15. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Twee zondagen achter elkaar waarbij mensen samen komen en veel gaan eten..

    Vroeger had ik er meer mee.

    Ik vind het wel gezellig, maar niet meer gezellig dan een verjaardag of zo
     
  16. Anakin

    Anakin VIP lid

    17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Kerst is voor mij (ons) eigenlijk van alles en nog wat.

    In de eerste plaats een christelijk feest, dus we vieren de geboorte van Jezus. Op 1e kerstdag gaan we naar de kerk (bij ons in de kerk is er ook oppas voor de allerkleinsten, dus handig). Ook heb ik boekjes over het kerstverhaal voor de kinderen en zingen we natuurlijk liedjes.

    Daarnaast is het ook een familiefeest.
    Op 1e kerstdag komen er een aantal familieleden eten en spelletjes doen etc.

    En het is natuurlijk een leuke gelegenheid om het in huis extra gezellig te maken!

    Op 2e kerstdag gaan we iets doen met ons eigen gezin.
     
  17. Spikkel19

    Spikkel19 VIP lid

    18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    Kerst is voor mij een stressvolle periode met "verplichtingen" van vader af en een gezellige tijd bij moeder en ,lekker samen zijn met mijn gezinnetje, dus ik kijk er wel nar u7it maar niet naar de dag voor kerst (dan moeten we verplicht bij mn pa komen. BAH)
     
  18. Cynthia1978

    Cynthia1978 Bekend lid

    26 sep 2007
    527
    0
    16
    Den Haag
    Ik heb een ander geloof, maar weet weldegelijk waar Kerst voor staat (Bijbelles etc gehad).

    Voor mij staat kerst voor gezelligheid, samen zijn met je naasten en dierbaren. Wij doen verder niet aan kado's met kerst voor ons zelf alleen voor de kids.
     
  19. NooNoo

    NooNoo VIP lid

    18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Kerst is voor mij een gezellig samen zijn met wie ik maar wil en op welke manier ik dat wil. Meestal is het met familie, maken/kopen we lekkere dingen en hebben we het gewoon leuk met elkaar. Kadootjes doen we niet standaard aan, al hebben m'n man en ik dit jaar al wel wat voor elkaar en dochter gekocht.

    Van huis uit en school (christelijke basisschool) heb ik het een en ander meegekregen over dit soort feestdagen. Vanaf dat ik een jaar of 15 was, doe ik er weinig meer mee en vier ik ook niet om die reden Kerst of iets anders zoals Pasen.
    Iedereen moet lekker doen wat ie zelf wil al word ik soms wel een beetje moe van dat moralistische geneuzel over dat het allemaal massa is, mensen weten niet meer waar het over gaat en we zo verschrikkelijk belachelijk achterlijk veel geld uitgeven aan dat commerciële gedoe terwijl ze de oorsprong niet eens weten.
    Laat iedereen toch gewoon lekker z'n gang gaan. Of men nou wel of niet weet waar Kerst voor staat, wel of niet in z'n goeie goed een dikke premium biefstuk zit weg te kanen en achter 'm een tas vol kadootjes staan of wel of niet met de whole family kerstfilms zit te kijken: wees blij dat mensen met z'n allen er iets gezelligs van proberen te maken. En of dat nou met excellent eten is dat toevallig op dat moment 4 keer meer kost dan anders of niet: whatever. Leven en laten leven hoor.
     
  20. Nikki88

    Nikki88 VIP lid

    29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Kerst is voor ons vooral samenzijn met dierbaren en gezellige dingen doen. :) Zingen, gitaar/piano spelen, kerstfilm kijken, een leuk spel enz. Maar zeker is het voor ons ook een feestelijke viering en dus wordt er op z'n Engels veel en lekker gegeten en mooie cadeau's uitgewisseld. Vroeger bij ons thuis vierden we het ook zo en ik vind het geweldig om het zo ook weer met ons gezin te kunnen doen! :)
     

Deel Deze Pagina