Kinderen eten geen groenten

Discussie in 'Voeding' gestart door mxm, 10 jul 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mxm

mxm Fanatiek lid

28 mrt 2018
    2.906
    2.400
    113
    Vrouw
    Ik weet niet of ik dit in het goede topic plaats.

Ik heb 3 hele lieve meiden. 1 van 5 jaar oud en een tweeling van bijna 3. Alle drie eten ze geen groenten.. Toen ze kleiner waren natuurlijk aangeboden met groente potjes en later stukjes groenten. Maar ze eten het gewoon niet meer. Het is geen “fase” want de oudste eet het al jaren niet meer.. ze kan best een paar hapjes nemen. Maar dat blijft dan ook echt bij een paar hapjes (4/5?). Net zoals de tweeling. Eerder (en nog steeds wel hoor) was ik best wel een bezorgde moeder. Slapen ze wel goed? Eten ze wel genoeg? Spelen ze wel genoeg buiten? En na een aantal jaar mama te zijn gaat dit al een stuk beter hoor! Maar de vraag of het erg is als zij dat missen…

Ze eten wel gewoon het vlees op bij de groenten. Consultatiebureau gaf toen de tijd aan (meer dan een jaar geleden), dat het prima is als ze alleen maar vlees eten. Vooral niet pushen. Ik snap dat pushen niet werkt. Maar geen groenten eten vind ik dan weer lastig. Omdat er veel vitaminen in zitten.

Ze eten wel gewoon brood, met verschillende soorten beleg. Yoghurt, fruit.
    Ze houden ook best wel van wat lekkers, als een snoepje of een chipje in het weekend. Maar 0 groenten. Ik heb het op allerlei manier aangeboden. Door de blender, samen met ze koken, speciale pannenkoekjes waar groenten in zitten. Op dit moment geef ik ze s’avonds maar een extra groente zakje. Die voor de kleintjes.

Verder zijn ze gezond, groeien ze prima, ontwikkelen prima. Dus niks geen zorgen zou je zeggen. ;) En misschien is het ook wel helemaal prima zo. Ik ben vooral benieuwd naar mama’s die dit herkennen. Of wat zij doen.

2. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.708
    4.023
    113
    Overijssel
    Die van mij is inmiddels 10 en leeft nog steeds. Die van jou krijgen meer gezonde dingen binnen als ik het zo lees.
    Soms mik ik er ( voor mijn eigen gemoedsrust) een paar vitaminesnoepjes in. Ik blijf wel proberen en misschien binnenkort toch een beetje gaan dreigen met schermtijd verkorting als hij niet wat meer gaat proberen.
    Het is een vrolijk jongetje die veel energie heeft en nooit ziek is.

mxm vindt dit leuk.
  3. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.262
    25.719
    113
    Ik ben het (in dit geval dan) helemaal eens met het consultatiebureau en zou niet pushen.
    Kinderen kan je niet dwiingen te eten of te slapen. Dat is een strijd die je altijd verliest. Dus die zou je ook niet aan moeten gaan.

De kans is groot dat ze jouw zorgen haarfijn aanvoelen, ook al heb je zelf het idee dat je niks dwingt. Kinderen merken vaak wel dat een ouder bepaalde dingen belangrijk vindt en kunnen dat ook inzetten als machtsmiddel. Dus ik zou starten met daar bewust op te letten.

De regel hier is altijd vrij eenvoudig geweest. Ik beslis wat er op tafel komt (verzoekjes mogen natuurlijk altijd gedaan worden) en de kinderen beslissen of en hoeveel ze ervan eten.
    Een aanvullende regel: wil je bijscheppen moet je bord helemaal leeg zijn. Dus alleen vlees eten en meer willen zonder de rest te eten, kan dan simpelweg niet en is een keuze die ze zelf maken.

Verder zou ik geen enkele nadruk meer leggen op het eten van groente. Maar het gewoon op verschillende manieren blijven aanbieden. Dus bv in een pastasaus, op zijn oud-Hollands los van elkaar, in een curry voor bij rijst, diverse beteidingswijzen ipv alleen koken, als rauwkost, etc. En tegelijkertijd zou ik ze ook niks anders geven dan wat jezelf eet. Maar gewoon 1 maaltijd voor iedereen.

Je kan ook een snackbordje neerleggen voor tussendoor, en daar wat komkommer, tomaatjes oid opleggen, naast bv wat kaasblokjes, rozijntjes, worst, ed. En laat dan zien dat jij daar ook van eet en ook lekker een stukje komkommer pakt. Zonder verder weer te benoemen dat de rauwkost vooral gegeten moet worden.
    Ik denk echt dat de strijd er zo helemaal uit gehaald kan worden.

En dan tot slot: Relax!
    Mijn zoon zet nog steeds weleens een compleet schoon en leeg bord terug in de kast omdat hij beslist niet te eten. Dan eet hij gewoon geen avondeten omdat hij het niet lekker vindt. Tja, dat is dan echt zijn probleem en ik word daar niet warm of koud van. Hij krijgt al rauwkost en fruit mee naar school en het belangrijkste: hij groeit goed en is zelden ziek. Dus ik neem aan dat het ook echt allemaal niet zo’n probleem is als een kind een keer niks eet, of vaak groente weigert.

Nova1986, Marlena, Zoe123 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. Meysss

Meysss Bekend lid

1 jan 2024
    569
    418
    63
    Vrouw
    Mijn dochter was ook altijd een lastige eter en dan vooral bepaalde structuren én groente.
    Ik heb nooit gepusht, hier at ze wel bepaalde dingen zoals zelfgemaakte pasta saus (die stopte ik vol groentes en dan door de blender). Ik bleef het wel aanbieden en vanaf een jaar of 4 wel de regel gehad dat ze alles moet proeven, nu is ze 10 en gaande jaren is ze steeds meer gaan eten! Nu eet ze bijna alle groentes eigenlijk wel.
    Het komt (vaak) met de tijd echt goed!

mxm vindt dit leuk.
  5. Inge1984

Inge1984 Fanatiek lid

10 sep 2015
    1.800
    1.618
    113
    Voor mijn gemoedsrust verstopte ik het regelmatig geblend in pastasausen e.d. Mijn oudste moest ook nergens wat van weten. Inmiddels is ze 10 is het met de meeste groenten helemaal goed gekomen.

Wat enorm heeft geholpen is een eigen moestuin. Het viel me al op dat ze de kruiden uit de tuin aten. Want spannend, "eet plantjes". Toen ik een simpele moestuin begon wilden ze opeens alles proeven. Sla, tomaat etc. Ze moesten er vroeger niets van weten. Tot ze het zelf in de tuin konden plukken/pakken. Sindsdien eten ze het ook als het gewoon uit de supermarkt komt.

Nou snap ik dat je niet zomaar even een moestuin begint. Maar misschien heb je iets van een pluktuin oid in de buurt?

citroenrasp, mxm en Vero0504 vinden dit leuk.
  6. Krv

Krv Fanatiek lid

26 mei 2017
    4.591
    4.446
    113
    Vrouw
    Heel herkenbaar. Mijn oudste weigert sinds hij anderhalf is alles qua avondeten en bijna alle soorten fruit. Ik heb het meerdere keren overlegd met de huisarts en het consultatiebureau en zij geven ook aan niet te pushen. Hij krijgt in elk geval elke dag vitaminesnoepjes, groeit goed, is vrijwel nooit ziek. Loslaten dus, hoe lastig het soms ook is.

mxm vindt dit leuk.
  7. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.994
    113
    Hier maakte ik "milkshakes" althans G noemde ze zo, je wil niet weten wat ik daar aan groente in wegkreeg. :roflmao:

Slowcooker en dan zelf spagettisaus maken. Hoppa 400gr zak groente er in, flink blenderen naderhand, per portie invriezen met zo'n babyhapjes siliconen mal en t gaat er in als zoete koek.

Aan tafel nooit een issue van gemaakt, wel opgeschept en ondergedompeld in de appelmoes ook prima. In de avond at ze 2jr lang enkel "boterham" (spagettiliefde kwam later pas). Multivitamine, "milkshake" prima.

Met R er nu bij (ook zo'n kieskeur) knabbelbak met hapklaar fruit/groente en even tv mogen kijken samen op de opbergpoef aan de koffietafel. Werkt ook!!!

spruitje80 en mxm vinden dit leuk.
  8. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    Hier ook zo'n dramaqueen. Ik ben ermee gestopt om te dwingen want zoals al werd gezegd, dat werkt toch niet.
    Ze eet dan wel komkommer en een paar groente soorten wanneer ik die echt Hollands platprak met gekookte aardappel en jus. Dus ik zorg ervoor dat ze dat wel 4x per week ofzo krijgt. Wij zijn niet van die AVG mensen eigenlijk maar puur voor haar eten we dat wel meer.
    Mijn voorwaarde is wel dat wanneer ze niet wil eten ze dan ook niet wat lekkers krijgt wat ze nog wel eens probeert. Dus geen avondeten maar wel een ijsje of wat chips. Dat krijgt ze dan ook niet. Dus nu zijn we wel zover dat ze dan wat vlees of aardappels of pasta (zonder saus) eet en daar kan ik mee leven.

mxm vindt dit leuk.
  9. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.708
    4.023
    113
    Overijssel
    Heb ooit geprobeerd om zelf gezonde fruitijsjes te maken toen kind een jaar of 2/3 was…. Als blikken konden doden….:roflmao:

Nummer4 vindt dit leuk.
  10. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.664
    18.730
    113
    Vrouw
    Hier 1tje die ook geen groenten eten.
    We kregen het advies om met stapjes te gaan.
    1st likken, erna in de mond en uitspuwen toelaten, erna langer in de mond,...
    Wij zitten al jaren in de 1ste fase dus ik stop er echt nog weinig énergie en tijd in.

Oei mijn tekst ziet er wel wat gek uit :|.
    Het gaat dus over groentjes proeven e.

Mamafiets vindt dit leuk.
  11. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Ze groeien en ontwikkelen zich goed. Dus er is niks aan de hand.
    Blijven aanbieden, niet pushen.
    Hoe meer jij je er druk om maakt, hoe minder er gegeten wordt.

12. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.290
    113
    Nederland
    De oudste is nu 12 en leeft nog steeds. Toen hij klein was at hij amper avond eten. Inmiddels eet hij goed, ook verschillende groentes, en zonder drama.

De jongste is 5 en eet überhaupt zelden warm eten, behalve spaghetti.
    Wij maken er geen drama van. Ik schep gewoon voor hem op, eet hij niet prima. Hij eet verder overdag meer dan voldoende en krijgt z’n vitamine wel binnen met ander eten.

13. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.610
    2.403
    113
    Als we aardappelen groente vlees eten dan zetten we altijd eerst alleen de groente op tafel. Vaak hebben ze dan behoorlijke trek en nemen ze toch net iets meer dan dat er de keuze is voor iets anders. We eten dan een minuut of vijf eerst de groente op en daarna komt pas de rest op tafel.
    Overigens moeten ze bij mij altijd een hapje eten om te proberen. En als ik zie dat ze het wel redelijk vinden dan moeten ze iets meer eten. Als ik merk dat het echt genoeg is dan mogen ze wat mij betreft stoppen maar een beetje aandringen kan echt geen kwaad

Minimensje83 vindt dit leuk.
  14. Minimensje83

Minimensje83 Fanatiek lid

19 jan 2014
    1.757
    1.067
    113
    Vrouw
    Hier allemaal hetzelfde opgevoed en 1 at op die leeftijd ook amper groenten. Hier krijgen ze echter geen vervanging. Dus aan tafel eet je wat op je bord ligt. In geval van dochter is dat dan ieneminie stukje vlees of vis en groenten. Heb je een hap groenten geproefd krijg je de rest van vlees/vis. Proef je niet, mag ook, no pressure, maar dan stopt het eten. Altijd zo volgehouden en inmiddels (bijna 10) eet ze nu dan toch bloemkool, wortel, bietjes, zoete aardappel, komkommer, tomaat, ijsbergsla, mais, spinazie, paprika.
    Verder kook ik een aantal dingen zo dat de groenten lekkerder zijn. Pastasaus gaat staafmixer op en daarna pas het vega gehakt. Dan vind ik het zelf ook lekkerder trouwens . Bloemkool als ovenschotel met kerriekruiden, gehakt, crème fraiche, geraspte kaas. Wraps zelf maken met yoghurtsaus dan gaat er kip op en mogen ze zelf vullen met paprika, tomaat, komkommer, mais, sla. Van volkoren wraps kan je ook pizza maken waar hier dan verplicht 1 groente op moet. Of vullen met crème fraiche, tomaten saus en kaas als je er dan paprika en champignons door gooit proeven ze dat ook nauwelijks, smaakt ook meer pizza achtig. Soep ook staafmixer erop dan kan je door tomatensoep extra wortel of pastinaak gooien. Wortelsoep eet onze niet groentenliefhebber ook wel ..

15. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.994
    113
    Dat heb ik met R en havermout, die opstartversie voor de kleinste ukkies dan na de rijstepap (want die bocht kon ik sowieso overslaan).

Sodeju wat kan een mini boos kijken.

Als ware "hoe DURF je zo met mijn melk te klooien?!? Waar haal je het lef vandaan, mama!!!"

Geef m daarna maar weer zn fles melk zonder poespas en dr kwam echt zo'n genoegzame "mppfff" uit. Echt, je kon me opvegen.

Als ik met MIJN kom havermout aan kom zetten rent hij keihard weg en gaat van een afstandje kijken hoe ik mn havermout wegwerk en komt niet eerder in de buurt als dat mn kom leeg is. De clown.

Hier is weer een andere soap gaande:
    G is inmiddels worteltjes fan (uit pot...iew), daar gaat meer dan een volwassen portie aan wortels in. R, zit dikwijls naast zn zus en kan alleen maar verbaasd kijken. Kijkt vervolgens naar zn bord gruwelt zichtbaar en gooit t charme offensief er in om ZIJN wortels OOK aan haar te geven. Technicallity, he found it...zijn bordje is tenslotte keurig leeg...En dan zo'n triomfantelijke blik als hij verkondigd dat het "op" is. :roflmao:

Nouja, zij gelukkig, hij deelt en ik hoef t niet van de grond te rapen.

Theezeefje vindt dit leuk.
  16. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.708
    4.023
    113
    Overijssel
    Geweldig! :roflmao:

17. esklessebes

esklessebes VIP lid

23 mrt 2014
    7.002
    3.664
    113
    No stress. Alles is een fase.

Mn jongste at op een gegeven moment ook geen groente meer. Oja alleen bietjes die vreet hij.
    Wel wat fruit en vitamine beertjes.

Soms wilde hij ineens bijv Bami zonder groene dingetjes eten met sate dan weer helemaal niet.
    Merkte ook wel dat hij veel structuren echt niet moest.

De afgelopen paar weken gaat hij ineens wat proberen, hadden gezegd oranje bietjes (hutspot) nou hij at het alsof hij nooit anders had gedaan.
    Pasta at hij ineens en vandaag hebben we de saus gepureerd en hij at het(zijn ook tijden geweest at hij ook dat niet)
    Kofta maken we geregeld at hij alleen de gehaktballetjes, voor hem ook de groente gepureerd en daarin de gehaktballetjes gedaan en echt hij eet het.

Alles is een fase, heb ze nooit met honger naar bed gedaan want geloof mij als mijn jongste honger heeft dan is het drama. Zo is hij geboren ze kop hing eruit en hij krijste al om eten en stopte niet voordat hij het kreeg.

Deel Deze Pagina