Maar nu wil ik niet dom overkomen, maar als je getrouwd bent, dan heb je toch niet ineens dezelfde achternaam in je paspoort als je man?
Aha...op die fiets. Ben nl wel getrouwd, maar nog geen nieuw paspoort Edit..bekijk mn rijbewijs nu en zie dat t daar idd ook op staat
Ik heb al meerdere malen op het vliegveld gestaan en ben al vaak de discussie aangegaan, ben altijd het land uitgekomen hoor, enige verschil is dat ze het nu officieel aankondigen. Eigenlijk is het onzin: een kind krijgt alleen een paspoort als BEIDE ouders ervoor tekenen. En daarmee gaan ze ook accoord met het reizen van een kind (anders vraag je geen paspoort aan). Wil een ouder dat een kind niet met de andere ouder reist, dan is die toestemming voor het paspoort zo ingetrokken, en dan kom je echt het land niet uit. Terwijl je een brief met toestemming en handtekening zo vervalst hebt...
Dat staat er alleen in als je dat aanvraagt. Ik wil dat niet, ik heb mijn eigen naam, mijn man heeft zijn eigen naam, en het is nergens voor nodig dat er in ons paspoort staat met wie we getrouwd zijn. Daar hebben we een trouwboekje voor.
Als je je getrouwde naam gebruikt komt dat er aut. in. Voor officiele papieren zoals rijbewijs / paspoort etc staat er dan altijd echtgenoot van in Als je alleen gebruik maakt van je meisjesnaam is het anders.
dat word bij mij nog lastig dan! Bio-vader heeft niet erkend en wil niets meer met mij of zoon te maken hebben. Heeft zelfs mijn nummer laten blokkeren bij zijn provider. (how sad...) Zou ik dan als enige ouder toestemming mogen geven?
ALLEEN maar als je dat ooit hebt aangevraagd. Ik ben al heel wat jaartjes getrouwd, maar op geen van mijn papieren staat de naam van mijn man, en op geen van zijn papieren staat de mijne.
hmmm ja... wij hebben gehoor gegeven aan de vraag: ga je niet voor 1 sep weg, vraag dan na 1 sep het paspoort aan ivm drukte. Nu willen we spontaan toch de laatste week van augustus weg en moet ik hem nog aanvragen... maar goed, niet erg, onze gemeente heeft gelukkig geen extra drukte...
Ik gebruik zowel mijn meisjesnaam als getrouwde naam met een -, maar kreeg bij de aanvraag van een nieuwe id kaart de vraag of het erbij mocht staan. Hoefde dus niet, maar ik vind dat prima dus staat nu wel e/v bij.
NoukjeTygo: bij ons zit ie nog een beetje anders. Wij zijn niet getrouwd, kinderen zijn erkend door vader en hebben zijn achternaam, maar ik heb als enige het gezag. Dat was wel handig nu, kon ik tenminste alleen met dochterlief naar het gemeentehuis om paspoort aan te vragen, zonder dat ik daarvoor toestemming van haar vader nodig had. En dan zou het zomaar kunnen dat hij straks zonder probleem alleen met de kids op stap kan omdat ze zijn naam hebben, en ik niet terwijl ik het ouderlijk gezag heb. Nu toch eindelijk maar eens regelen dus, dat we samen het gezag hebben. (voorlopig gaat niemand alleen met de kids op pad, maar het zou eens kunnen voorkomen) Maar voor jou heeft de vader er dus niks mee te maken, jij mag op eigen houtje paspoorten aanvragen, heb je niemands toestemming voor nodig.
Ik zou het eigenlijk niet verkeerd vinden om op de identiteisbewijzen van kinderen de namen of bs-nummers van de ouder(s) of voogd(en) op tenemen, zodat altijd duidelijk is bij wie een kind hoort. Het is tich belachelijk dat ze alleen maar naar de achternaam kijken? Dat betekent dus dat een moeder of vader met een andere achternaam allerlei moeilijke documenten moet aanvragen en betalen, terwijl een grootouder, oom of aangetrouwde tante zonder problemen een kind mee kan nemen omdat ze toevallig dezelfde achternaam hebben.