Ja dat is waarschijnlijk ook zo. Vroeger waren kinderen met labels de drop-outs of de kinderen die altijd op hun donder kregen of juist extreem verlegen of rustig waren. Ik heb wel het idee dat het nu meer zichtbaar wordt omdat de maatschappij meer eist van mensen. Vroeger was het allemaal wat rustiger, nu zijn er teveel prikkels waardoor sommige kinderen en jongeren eerder vastlopen. Maar goed on topic : als je kind echt last heeft van de achterstand, dan kan een label echt een opluchting zijn en veel goeds bieden.
Het klinkt heel negatief en ik denk dat ze niet tactisch zijn geweest. Bennekom benieuwd wat de uitslag van de toetsen zijn, of ze dan echt zo slecht zijn gemaakt of dat er een bepaald beeld is wat ze hebben. Inderdaad wat andere ook zeggen, dingen uitsluiten als dyslexie. Ik herken het wel wat je schrijft en zelf was ik namelijk slecht in rekenen en taal. Niemand wist waarom automatiseren een probleem was. Ze hebben meerdere gesprekken gehad en ben blijven zitten in Gr 4. Sinds 1.5 jaar ben ik er uit wat nu het probleem is. Ik ben een beeld denker en in de tijd dat ik op de basisschool zat was heel veel dingen mondeling en stamp werk. Ik moet dingen zien om het makkelijker te begrijpen. Overigens helemaal goed gekomen (na het VBO nog een mbo en een HBO diploma gehaald)
Mijn dochter heeft sinds eind vorig jaar de stempel zorgleerling. En echt, had gewild dat ze het eerder hadden gedaan. Ze zit in groep 7 en doet rekenen M6 en begrijpend lezen E5. Toevallig vandaag de resultaten van de cito terug gekregen en heeft voor rekenen een hoge III en voor begrijpen lezen een hoge II. Daarvoor altijd een V (nog lager). Echter voor DMT lezen nog een dikke V maar voor spelling een II. Begin me af te vragen of dyslexie zou kunnen?
Dyslexie kan zeker. Dat hoeft helemaal niet voor lezen én spelling te zijn. Maakt ze veel leesfouten of is ze steeds te langzaam? Of beide? Verklaart ook waarom begrijpend lezen en rekenen moeizaam gaan, want als je de vraag verkeerd leest, kom je ook niet zo snel bij het goede antwoord. Hoe gaat automatiseren van bijv. topografie en tafels? Dat gaat namelijk ook vaak moeilijk bij dyslexie.
Gek genoeg haalt ze voor topo altijd een 10. Net zoals andere dingen die ze kan leren en dat gaat dr goed af. Maar wat ze bijvoorbeeld niet kan is klokkijken, ook heel typisch. Zelfs de kwartieren lukken niet.
Onze dochter leert ook anders op haar eigen tempo en niveau. Ze zit in groep 6 en haar leerniveau is groep 4. Ze krijgt goede begeleiding. We dachten dat zij dyslexie of net als mij dyscalculie heeft maar dat is niet het geval. Ze had ook heel veel moeite met concetratie, maar de laatste maanden gaat het veel beter. Ze zou straks richting vmbo basis gaan net als wij, en wij zijn er ook gekomen. In het begin vooral met de onderzoeken was het even slikken, maar ze heeft ook een heleboel dingen waar ze wel weer goed in is. Ik ben erg blij dat deze school optijd aan de bel heeft getrokken. (hiervoor zat ze op een andere school wegens verhuizing zijn we gewisseld. Onze dochter komt nu weer vrolijk thuis.
Woensdag gesprek gehad en ze is inderdaad goed vooruit gegaan, er word nu gekeken naar dle bij mijn dochter. Begrijpend lezen van dle 21 naar 34. En rekenen van 30 naar 34. Is dat bij jullie ook dat daar naar gekeken word, aangezien cito's op eigen niveau gemaakt worden?