Kinderen in de kerk (gaat niet over geloof)

Discussie in 'De lounge' gestart door Niekepiek, 12 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Ja, dat vind ik niet kunnen. Iets met respect en zo.

2. ShampooL

Dat is echt te schattig :D

3. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Maar ff serieus, het is toch ook wel ubersaai zo'n kerk, voor kleine kinderen.

4. ShampooL

Nee hoor, je hebt heel veel verschillende soorten kerken.

5. Yinxy

Yinxy Fanatiek lid

22 dec 2012
    1.461
    2
    38
    Noord Brabant
    Is ook saai. Ik heb dan ook genoeg kleine kinderen met bv boekjes gezien. Die zitten dan braaf met papa of mama te lezen. K ken zelfs een kerk die op de grond voor t altaar, kinderboekjes hebben liggen. Wel allemaal natuurlijk met godsdienst verhalen erin. Maar toch! Die mogen kinds tijdens de mis gewoon komen pakken om ze dan te lezen.

6. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    gereformeerde kerken zijn idd saai omdat die kerken sober zijn, ga je naar een katholieke kerk, dan kun je nog je ogen uitkijken naar de beelden en tekeningen etc.. :D maarre... ja, zelfs ik heb moeite om 1,5 uur mijn aandacht te houden bij een dienst... maar dat komt misschien omdat ik mijn geloof niet belijd en dus voor een ander naar een kerk ga...

7. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Gillen en schreeuwen vind ik niet kunnen maar van een peuter kun je niet verwachten dat ze muisstil is en zit...

Wij nemen onze dochter alleen mee naar de kindermissen, daar is ze niet de enige die af en toe niet haar bekkie dicht kan houden ;)

8. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ligt er aan, in veel kerken gaan kinderen na de voorzang naar een zondagschool, daar kunnen ze spelen, een verhaal luisteren etc. Helaas is dat bij ons in de kerk niet meer, alleen dus 1x pm kleuterkerk, maar dan nog, vanaf een jaar of 6 mag je best verwachten dat een kind mee gaat en zich gedraagd. Je kunt je kind ook zachtjes vertellen wat er gebeurd in de kerk, zodat ze leren begrijpen wat er gebeurd, mijn oudste vond het altijd wel mooi ;) En bij de preek (die voor kinderen best saai is) kun je ze prima een boekje geven.

9. Vlindertje81

Vlindertje81 Bekend lid

24 nov 2013
    963
    0
    16
    Vroeger toen ik zelf nog met grote regelmaat in de kerk kwam, gingen de kinderen tot 2 jaar naar de creche vanaf begin van de dienst. Tijdens de dienst werden vlak voor de preek de kinderen tot 8 jaar geroepen en uit de dienst gehaald om in kleine groepjes op eigen niveau over het onderwerp te gaan praten of een kleurplaat oid te maken. Ik heb dit altijd als heel plezierig ervaren en vraag mij nu dus eigenlijk af of dit niet overal zo was.

10. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Hier idem

11. mamabri

mamabri Niet meer actief

Maar dit vind ik persoonlijk weer het totale andere uiterste. Voor een 4 jarige vind ik 2 uur stil zitten en mond moeten houden ook nogal een verschrikking hoor. En laten we eerlijk zijn, van de preek snappen ze totaal niets, dus wat hebben ze er dan aan?

(serieuze vraag he? Niet als kritiek bedoeld of zo! Ik vraag me alleen het nut ervan af?)

12. mvl

mvl Fanatiek lid

16 dec 2009
    3.699
    210
    63
    administratief
    zuid holland
    Hier ook net als bij Sannebc , stil en zitten, en tuurlijk fluisteren ze weleens wat..

Maar de jongsten gaan naar de oppasdienst, achterin een zaaltje, tot 4 jaar. En basisschool leerlingen gaan naar de kindernevendienst, dus zijn tijdens de preek ook achter, krijgen ze het verhaal op hun niveau mee.

Boekjes e.d heb ik hier nog nooit gezien in de kerk. Vanaf dat ze zelf konden lezen in de liturgie, ging het beter met zitten en luisteren.

13. mamabri

mamabri Niet meer actief

14. Zuidriem

Zuidriem Niet meer actief

Als ze vanaf hun 4e meegaan vinden ze het echt geen verschrikking hoor. Het hoort er gewoon bij. Alle kinderen doen dat en dan willen ze natuurlijk liever geen uitzondering zijn.
    En van de preek onthouden ze vaak nog heel wat, de dominee preekt echt niet alleen voor volwassenen.

Jij vraagt je misschien af wat het nut er van is, wij absoluut niet omdat het gewoon bij onze levensovertuiging hoort. Het heeft ook te maken met eerbied.
    Wij zeggen hier altijd: als de koningin/koning tegen je zou gaan praten, dan ben je toch ook stil? Zit je netjes en maak je geen herrie. Dus dan doe je dat in de kerk ook niet.
    En, ik heb ook wel eens met zweet onder m'n armen gezeten als ons kleintje op de bank klom of er liever onder zat en een paar rollen snoep op wilde eten. ;)

Als je als kind dit absoluut niet gewend bent snap ik best dat het eigenlijk te lang.

15. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.570
    113
    hebben tijdens een gedeelte van de dienst kinderkring voor 4 t/m 10. Het gedeelte dat ze wel in de dienst zijn moeten ze stil zitten of fluisteren.
    Rennen en gillen is er niet bij.

16. mamabri

mamabri Niet meer actief

Wat ik meer bedoel is dit: een 4 jarige die stil "moet" zitten, maar jij geeft zelf al aan dat dat niet altijd lukt, ik denk nogal in beelden :) dus ik zag allemaal lieve kinderen die hartstikke stil zaten en dacht: hoe doen ze dat? hahaha

Bij ons gaan ze mee vanaf 6, met mijn oudste ook nooit problemen gehad hoor, wij zijn zelf katholiek, dus is er veel te zien in de kerk. Ik kreeg dus wel vragen vooral de eerste keer (fluisterend :p) mama, waarom rinkelt het belletje? mama, wat is dat? (wijzend naar het grote kruis met Jezus eraan. Of met witte donderdag: mama, waarom wast de pastoor die meneer zijn voeten??? En uiteraard legde ik dat heel zachtjes uit.

Ook wel eens gehad met een nachtmis voor kerst: pastoor wilde uitleggen dat kerst meer dat boom, cadeautjes en kerstballen zijn, dus die gooide de kerstbal door de kerk (wel achter hem, niet naar de kerkgangers) Mijn zoon was toen 11/12: OOOOH, de pastoor gooit met kerstballen!! :D Hij is nu 17 en heeft het er nog weleens over.

Nichtje van mijn man in de tijd van de flippo's riep op de bruiloft van haar moeder toen ze de hostie zag heel hard door de kerk naar het bruidspaar: KIJK MAMMA, een FLIPPO!!! :D

Maar goed, het blijven kinderen, en dat is ook niet erg, zolang ze maar blijven zitten en een beetje rustig zijn.

17. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Ja, ik vind wel dat kinderen stil moeten zijn tijdens een dienst. Dat is respectvol.
    Volgende week hebben we van school een kerstviering in een kerk. Mijn zoon gaat er voor de eerste keer naar toe. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat. Tijdens het avondeten is stilzitten al een hele opgave ;). Nu met de hele school verwacht ik niet dat het stil is.

18. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    Wij gaan zelf niet naar de kerk, maar ik wil mijn kinderen wel meegeven dat ze stil moeten zijn in de kerk(en op andere plekken waar dat verwacht wordt)
    Als kind ging ik met mijn opa en oma naar de kerk als ik daar logeerde en ik durfde niet eens te praten, ik was altijd zo onder de indruk. En nog vind ik het respectloos om hardop te praten tijdens een dienst. Een keer iets fluisteren is prima zolang ren ander er geen last van heeft. Door de kerk lopen mag alleen als het bij de dienst hoort en verder blijf je gewoon zitten.

Doordat mijn dochter op een christelijke school zit gaan we wel naar de kind en gezinsdienst die vanuit school georganiseerd wordt. Vind het belangrijk dat ze wel weet wat er in een kerk gebeurt.

19. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.782
    18.934
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik vind dat kinderen stil moeten zijn tijdens een kerkdienst, tenzij het echt een kinderdienst of gezinsdienst is. Dan zit er een beetje 'rek' in, wat mij betreft. Maar dan nog moeten ze wel rustig op hun plek zitten. Als een kind dat echt nog niet kan, moet je hem niet meenemen naar een kerk, vind ik.

Onze oudste is toen hij ruim 1,5 was in de kerk geweest voor een huwelijk. Hij moest er wel bij zijn, want hij was ringdrager. Hij heeft op het knielplankje gezeten met de iPad. :) Ook niet zoals het hoort, maar op deze manier had tenminste niemand last van hem omdat hij er doorheen zat te kletsen en roepen. Alleen jammer dat hij een paar dagen ervoor het volumeknopje had ontdekt, dus ik heb echt op het puntje van de bank gezeten en een paar keer naar onderen moeten duiken om het geluid gauw weer uit te zetten. ;)
    Overigens hadden we mijn ouders ook nog meegenomen. Als onze zoon niet stil had kunnen zijn, had één van hun hem even meegenomen.

Tijdens onze huwelijksvoltrekking zat er ook een kindje steeds doorheen te roepen. Op het moment zelf stoorde het me niet zo. Maar op de video is dus wel steeds dat kindje te horen en daardoor is de ambtenaar op die momenten niet te verstaan. Dat vind ik achteraf toch wel jammer.

20. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    Ik ben prostestants, bij ons zie je dat niet. wel kinderen die een boekje bij zich hebben of wat zitten te tekenen.... maar geen geren en gegil door de kerk.... kinderen tot 4 jaar gaan hier ook naar de oppasdienst en 4 tot 10 hebben gedeeltelijk een eigen programma.... gaan voor de preek weg en voor de zegen weer terug.... ook de tienergroepen hebben af en toe hun eigen programma

Deel Deze Pagina