Hallo allemaal, Ik was wel benieuwd naar jullie ervaringen. Emma zegt al meer dan 70 woordjes en probeert zelfs 2 liedjes te zingen ('visje, visje in het water' en 'zo gaat de molen, de molen'). Vroeg me af hoeveel andere kindjes van anderhalf praten? Bedankt!
Wat goed van die uk van je!! Hier eentje van bijna een maand jonger maar die zegt haast niks haha dus wees maar trots op je kleine meid. Hier: mama, papa, bah, dada (dag), toto (auto) en dat was het dan. Verder een hoop chinees en ze kletst de hele dag door maar ik versta er niks van
Lotte zegt echt precies hetzelfde haha O ja, en sinds een maandje ook klok, appel, bal, beesssiieee (heel fout ik weet het) en opa en oma. Maar ze is wel al 20 maanden. Komt vanzelf wel denk ik dan maar
Zo, super joh! Maar hier ook een jochie die bijna geen zinnig woord kan uitkramen. Ja, alles heet sinds een paar dagen paaaajjd (paard). En hij zegt tasss als hij moet plassen en pfff als hij moet poepen. Papa heet bapapabapa en ik heet nog niets en soms mamamama. Hahaha schiet nog niet echt op hier dus
haha, beesie vind ik wel een hele leuke om haar te leren (ja fout ik weet het maar vind toto ook leuk om te horen ) en het klopt wat je zegt, het komt allemaal wel. Ze hoort, ze begrijpt me, de rest komt allemaal vanzelf (en voor mij hoeft het ook niet zo snel te gaan want ik vind het veeeeeeel te leuk, die uk!).
Mijn oudste dochter praatte met anderhalf al volop, maar mijn jongste dochter zegt nog nauwelijks iets. een paar woordjes. Ach ze doet het lekker rustig aan.
Mijn zoontje kan nu 18 woorden zeggen, inclusief zijn eigen naam (sinds gisteren). 70 woorden is heel knap hoor!
mijn zoon zegt papa mama opa oma auto kaar=klaar op eten au hai=hoi mee nee ja happe ijsje dis of isj=vis soms gewoon vis asjjjj als hij iets aangeef is dus alsjeblief laatst zij die niet doen maar 1 x en zo zijn er nog wat woordjes maar kom er ff niet op
Hai, Mijn zoontje praat veel maar het meeste is in zijn eigen babytaal. Hij zegt: mama papa bal auto uit op opa oma eten (klinkt als ete) vroem, vroem poes nijn (dan bedoelt hij konijn) en natuurlijk Bumba. sinds kort zegt hij ook twee woordjes achter elkaar buiten auto (klinkt als buite auto) mooi he, en wijst naar de slingers die in de kamer hangen (ik was jarig) doei he (hij gaat daar ook bij zwaaien) Als wij het liedje visje, visje in het water zingen dan probeert hij mee te zingen en zegt isje, isje op de melodie van visje, visje. Verder probeert hij ons heel vaak na te zeggen en dat lukt dan ook wel (asjblffff=alsjeblieft en danjewl=dank je wel) maar dat doet hij alleen als wij het hem voordoen. Uit zichzelf doet hij dat nog niet. Ik vind het allemaal heel erg leuk. Veel liefs Nataly
Mijn dochtertje is nu 16 maand en is ook al een lekkere prater. We praten alleen fries, dus sommige woorden zullen jullie niet herkennen en sommige zijn nederlands, dus het loopt hier nogal door elkaar heen. Ik zal de vertaling erachter zetten waar nodig. En de dieren daar weet ze ook alle geluiden bij. Hoppe (paard), ko (koe), poes, hûntsje (hond), Aapie (aap), eintsje (eend), barchje (varken),vis, pake (opa), beppe (oma), heit (papa), mem (mama), pop, boekje, drinken, happie (eten), koekkie (koekje), tjiis (kaas) nijntje, auto, toet toet (claxon), poetsen (toet schoonmaken), asje (alsjeblieft), danke (dank je wel), doei doei, hoi, au, uit, op, bah en dan nog de naam van een oom en tante + hond en onze katten. Meer kan ik nu even niet opkomen, maar er zijn er zeker nog meer. Vind het wel gezellig al dat geklets en vooral makkelijk dat ze al zoveel duidelijk kan maken. Maar over een tijdje denk ik daar vast anders over.
Emma is dus wel snel begrijp ik (trotse mama!). Hier even een lijst(je): Heitie (= papa) 8 juli is nu heel geliefd Mama Oma Dag dag Klaar Pake Beppe Dicht Ja Nee Huis Jas Zitten (dish) Klok (ding-dong) Knuffie (kucke) Televisie (visie) Drinken Bed Bad Appel Mij Mooi Bah Boem Stuk Die Auto Uit Vast Nog een keer (nogkeer) Bal Trekker (ekker) Kwak kwak Woef woef Miauw Hinniken (hihihi) Paardje Koekje Sokken (kokkies) Bloem Beertje Henk Tineke Benjamin Op Vies Koe en Boe Beee (schaap) Lydia Baby Pop Au Lekker Poepen Plassen Pot Eendje Crockies (haar crocks) Happies Ze weet ook dat een paard gras eet als happies Hallo Ook als in telefoon Winkel Buiten Doei Toet toet Pakken Mama pakken Hebben Zingen: Zo gaat de molen Zingen: Visje, visje in het water Boven Binnen Boekje
Mijn manneke begint ook leuk te kletsen nu hij zegt Dyon, ball, balbo (ballon) wowel (vogel, vis, mauw,boee,grauww (tijger) kra kra(kraaien) mama, papa, Naanaa (tante), pim (oom) oma, kikker, kwak, kwek. bumba, boek, piepel (piemel) En laatst zag hij een koe en toen zei die Mama boeeee. Zo leuk! Wat ik me nu afvraag: De kindjes die nu al veel woordjes zeggen, liepen die laat? of gewoon gemiddeld? Mij valt het namelijk altijd op dat of kinderen kletsen veel of ze lopen snel.
mijn zoontje zegt denk ik een woordje of 30... heb het nooit geteld. de laatste weken ook wel eens 2 woorden, zoals: mama uit, of mama drinken.
Hoi, Onze kleine kent inmiddels ook al heel wat woordjes. Zingen doet hij ook op zijn manier. Poesje miauw enz. De meeste woorden verdraaid hij nog iets maar we begrijpen goed wat hij bedoeld. Erg leuk om te horen hoe hij s'ochtends wakker wordt. Vaak begint het met Pappa, bah , auto, poes mauw, fiets, mmmm (honger). Zoooo leuk dat je nu kan praten met hem en dat hij jou opdrachtjes ook begrijpt. Zo kan weet hij ook al wat opruimen is. Leuk hoor, en het wordt volgens mij alleen maar mooier. Anna
Hier ook een snelle, rond de 100 woordjes en zingt "in de maneschijn" "poesje miauw" en "met de vingertjes" uit zichzelf. Verder zingt ze de grootste hits van k3 mee, en dan alleen het ojalele gedeelte Telt tot 10 (helaas waarschijnlijk door de hoeveelheid nutriton die ze al haar hele leven door haar drinken krijgt en we die altijd hardop tellen) en kletst de oooooooren van mn hoofd 8) zo schattig. Dit weekend kwam er opeens "nee, beem mag nie in de bak" uit! 6 woordjes achter elkaar, nadat ik had gezegd dat de bezem beter niet in de zandbak kon Ben ook super trots en snap dat jij dat ook bent! En het is zo makkelijk, ze kan gewoon vertellen wat ze wilt, zonder dat ze boos wordt omdat ik haar niet begrijp, dat vind ik er nog wel het fijnst aan.
mijn zoontje is 17 maand en die zegt nog niet zoveel *papa *mama *opa *oma *tantie *ja *nee *mooi *koe *bowie (de hond) *bah *auto *hoi *hay *doei *dag ( hij kan wel dieren nadoen, als je vraagt wat een konijn doet of een paard of een koe of een leeuw dan doet hij dat zonder moeite na )
Mijn zoontje is nu ruim 17 maanden. Tot voor kort zei hij weinig meer dan papa, mama, bal en paard, maar sinds 2 weken praat hij echt alles na. o.a. water, buiten, tu-ta, fiets (diets), amen (aam), kom maar, doei
Onze dochter (ruim 16 maanden) is een enorme kletskous. We zijn een aantal maanden geleden al gestopt met woordjes tellen. Ze spreekt meestal met 2 woorden ('buiten spelen', 'mama mooi'..). Inmiddels zegt ze ook zinnetjes ('mama voeten bah'). Ook zegt ze met gemak moeilijkere woorden, zoals horloge, paddenstoel, parasol. Ze kent de meeste namen van de kindjes op het kdv, en ook van familie en vrienden kent ze veel namen. Ze weet van heel veel dieren de naam en het geluid dat ze maken. Liedjes zingen doet ze nog niet.. (alleen 'lalalala..'). Oh en iemand vroeg of kindjes die vroeg praten laat lopen.. Hier de eerste stapjes met 12 maanden, en sinds 13,5 maand loopt ze goed los. Hier dus ook een trotse mama..