Kinderen in sprookjes laten geloven is kindermishandeling ?

Discussie in 'De lounge' gestart door kippiekip, 17 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Kinderen in sprookjes laten geloven is kindermishandeling ?

1. Mee eens want ...

2. Mee oneens want ....

3. Ik lees geen sprookjes voor ...

4. Anders .....

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Dat heb ik dus bij Repelsteeltje! Met die vreselijke trol!

2. Papaver

Papaver Niet meer actief

Ik vind dit nogal een onsamenhangende OP om eerlijk te zijn. Ik kan me er eerlijk gezegd geen zinnige reaktie op bedenken. Waar wil je precies heen met dit topic? Polygamie? Sprookjes? De gebroeders Grimm? Kikkers? of Trollen?

3. carrolyn

carrolyn Fanatiek lid

30 jan 2011
    2.770
    1
    0
    Nee vind ik niet.

Ik ga Seth niet laten geloven dat:

er echt een wolf is die een meisje met een rood kapje wil opeten.
    Of een heks kinderen vetmest met snoep en dan wil opeten
    Kinderen met de ooievaar worden gebracht.

En sommige dingen laat ik hem wel in geloven:

De man met een jurk die 5dec op een paard rijd op het dak.
    Is ok een soort van sprookje vind ik.
    Wat moeten we daar dan mee, afschaffen?

4. Leenislief

Leenislief Fanatiek lid

30 sep 2011
    1.765
    0
    0
    NULL
    NULL
    Door dat liedje durfde ik vroeger bijna geen vis te eten. Dan moest m'n moeder er specifiek bij zeggen dat er geen graatjes in zaten.
    Mijn vader zei een keer dat dat alleen bij advocaten kon gebeuren haha. Dat vond ik heel zielig voor een klasgenootje, omdat zijn vader advocaat was. :D
    Maar ja, ik was dan ook een heel goedgelovig kind (soms nog steeds). Heb me daardoor overigens nooit mishandeld gevoeld ;)

5. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    hahaha.... ik heb hem altijd met veel plezier gezongen tot ik opeens werkelijk hoorde wat ik zong.....:)

6. yenolah

yenolah Fanatiek lid

12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Whaha, moet ik meteen weer denken aan die keer dat ik kikkerdril had gevist en thuis had tot het kikkers waren en toen weer teruggezet. Ik kuste er dus echt een, maar het enige wat die krengen doen is zich met dat bekkie aan je lip vanstzuigen. Mijn zus lag in een deuk.
    Verder lees ik gewoon sprookjes voor, hoor. Gruwelijke verhalen van omas en kinderen die opgevreten worden en buiken van wolven die opengesneden worden, maar die verhalen zijn wel leerzaam.

7. yenolah

yenolah Fanatiek lid

12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Ik stem op de trollen dan :D

8. Luffy90

Luffy90 Niet meer actief

Ik vind zowel sprookjes als hoe die ouders bij dr Phil hun kinderen opvoedde absoluut geen kindermishandeling.

Maar sommige sprookjes zijn wel heftig voor kleine kinderen.

9. Triskele

Triskele Niet meer actief

Wat een mensen die zo kunnen denken ik vind de stelling eerder andersom als je kind niet in sprookjes mag geloven mag hey geen echt kind zijn vind ik, daarnaast is bewezen dat fantasie en creativiteit zorgt voor slimme kids.

10. kippiekip

kippiekip Niet meer actief

Nou er staat een vraag in mijn op, misschien dat ik daar nieuwschierig naar ben ;)

11. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ok, alleen de eerste pagina gelezen, dus weet niet hoe de discussie nu verloopt :)

Uiteraard is het geen kindermishandeling om je kind verhalen te vertellen, maar dat is iets heel anders dan je kind stelselmatig een wereld blijven voorschotelen waarin al die dingen waargebeurd zijn...
    Als je kinderen van zeg groep 5 en ouder op die manier in sprookjes laat geloven (en dan bedoel ik dus écht geloven, niet van ik vind disney zo leuk, of wat zijn die prinsessen schattig)) dan denk ik dat dat idd kindermishandeling kan benaderen.

Net als met alles kun je ook hierin te ver gaan. Al denk ik dat dat niet vaak zal voor komen dat iemand zo ver gaat.

12. Triskele

Triskele Niet meer actief

uuh ze vraagt duidelijk of iemand het ook kindermishandeling vind als je je kids in sprookjes laat geloven, hoeveel duidelijker moet het worden, ze legt alleen even uit hoe ze erbij komt...

Over negativiteit gesproken, ga eens lekker zelf een sprookjesboek lezen hahaha ;)

13. adi

adi Niet meer actief

Sprookjes van grimm zijn ten eerste helemaal niet bedoeld als leuke verhalen voor peuters en kleine kleuters. Natuurlijk kunnen die eng zijn voor kleine kinderen!

Dat zijn volksverhalen waarmee mensen vroeg bepaalde boodschap wilden uitdragen. Bijv dat karakter belangrijker is dan schoonheid, het goede het altijd wint van de kwade enz. Dat zijn ook geen dingen die een kind van 5 kan of hoort te snappen.
    Sprookjres van Grimm en Anderson zijn bedoeld voor oudere kinderen.
    En het zijn hele leuke verhalen om kinderen bepaald moraal aan te leren, en daarnaast ons werelds erfgoed.

Natuurlijk ga ik ze mijn kinderen vertellen en boeken laten lezen :)

14. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Net gestemd op oneens. Ik zie dat er 3 stemmen zijn voor eens... ik heb nu geen tijd om die onderbouwing te zoeken, misschien vanavond.

Maar mijn onderbouwing: De meeste sprookjes hebben een moraal, die erg nuttig kan zijn. Ook de gekuiste versie van de oorspronkelijk 'enge' sprookjes. Daarnaast stimuleert het de fantasie van kinderen. Ik denk dat fantaseren en dromen gezond is. Ik heb tot op late leeftijd gefantaseerd over leven in een sprookjeswereld en spelen met elfjes. :D Ik wist wel dat het niet echt was. Sterker nog, mijn favoriete genre is fantasy. Nu dus, nog niet eens als kind. Ik vind het veel fijner om lekker even te 'ontsnappen' aan de bekommeringen van deze wereld en me terug te trekken in een fantasiewereld. Als er iets ergs gebeurt, weet ik dat het niet echt is. Als ik non-fictie ga lezen, wat vaak doorspekt is met ellende, dan kan dat niet, want het is immers echt gebeurd. Dat trek ik me teveel aan.

Even terug naar sprookjes...
    Als je kinderen niet voorleest of laat lezen uit sprookjesboeken, dan worden ze op een gegeven moment toch wel geconfronteerd met sprookjes, maar dan in de vorm van Disneyfilms of zo.

Ik vind dat bepaalde sprookjes, zoals Hans en Grietje, Doornroosje, Roodkapje, Sneeuwwitje en Assepoester horen bij de basiskennis van een (westers) kind. Ik zou het heel vreemd vinden als Nederlandse kinderen niet weten wie die genoemde personages zijn.

15. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Precies.

16. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Hier ook zo, ik kan me niet herinneren dat ik bang geweest ben of dacht dta het echt was. Als dat wel het geval is geweest heeft het niet genoeg indruk gemaakt:)
    Maar kindermishandeling uhm nee dus.

En las net dat het over de bijbel zou gaan dat die vrouw bedoelde met sprookjesboeken De bijbel is voor mij geen sprookje en zeker geen kindermishandeling als je je kind verteld uit de bijbel en dat meegeeft.

17. vonnie73

vonnie73 Fanatiek lid

22 aug 2008
    1.898
    0
    36
    in un schwon huiske
    Grote onzin! Sprookjes rules haha. Ik vond het vroeger ook geweldig, ik droom soms nog wel eens over een prins op het witte paard..... en dromen mag!

18. prettymum

prettymum Niet meer actief

Mee eens dat religie absoluut geen kindermishandeling is, maar de Mormoonse kerk is geen religie, maar een sekte die soms lijkt op gewoon christendom, maar ook hele vreemde en onwettige uitwassen kent, zie de polygamie. Je kind aan zulke dingen blootstellen valt wel onder psychische mishandeling.

19. Aszz

Aszz Niet meer actief

Hier worden alle sprookjes verhalen voor gelezen aan de oudste ( 4.5 ). Die kan het prima handelen, vind het zelfs zeer interessant.
    Ik heb 4 van die op rijm gezette sprookjesboeken, die kreeg je bij zoveel pakken DE koffie.
    Ontzettend leuk gedaan, vooral de 1e 2, en soms ook wat luguber ja.
    De 7 geitjes vindt hij heel leuk om te lezen, en ook het stuk dat mama geit de buik open knipt, de geitjes er uit haalt en er stenen in doet. Waardoor de wolf in het water valt en verdrinkt.
    Meisjes met de zwavelstokjes vindt hij zielig, maar niet eng/naar of i.d.
    Of de Zeven raven, waarin het zusje haar pinkje er af knipt om de deur open te maken, brrrrr haha.

Ach ja, sprookjes vind ik bij het opgroeien horen. En als je kindje niet snel bang is en geen enge dromen krijgt, is er toch niks aan de hand.

20. Marjanneke

Marjanneke Fanatiek lid

11 aug 2008
    1.477
    1
    36
    Thuiszorg medewerker
    Vlissingen
    De 'sprookjes' zoals ze daadwerkelijk bedoeld werden bij Dr. Phil (ik heb dat stukje ook gezien maar meer niet dus weet niet helemaal hoe die discussie verliep) zijn mijns inziens wel kindermishandeling, de sprookjes van Grimm / Andersen etc. natuurlijk niet!!

Als dat zo zou zijn kunnen we ook wel ophouden met al die enge kinderliedjes te zingen.... want wat moeten ze daar wel niet van denken? ;)

- 7 kikkertjes in een boeresloot die allemaal half dood waren..:(
    - twee haasjes in een groen, groen, groen knollenland waarvan er één werd geschoten...:(
    - Berend Botje die wegging maar nooooooooooooit weer terugkwam...:(

Etc. etc. zo zijn er echt tientallen 'enge' liedjes!

Op een gegeven moment leert een kind heus wel (door uitleg van ouders of op school) wat werkelijkheid is en wat fantasie. Het is je taak als ouder om een kind zoveel mogelijk bij te brengen van de realiteit maar daarbij mag je best een hoop fantasie gebruiken.

Deel Deze Pagina